Ronald schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:20:
[...]Niets, afhankelijk van tijdstip en dag van het jaar doen of de 6 of de 2 meer. Tigos helpen alleen met achterblijvers, dus zou je er 8 moeten hebben, en dan ben je beter af met een knap systeem
Dat wel wat kort door de bocht.
Klopt dat de Tigo's de achterblijvers zullen helpen door de uitgaande paneel-stroom gelijk te maken aan die van de andere panelen (door de spanning te verlagen.
Dus de opbrengst van de 6x 45o wordt altijd gemaximaliseerd, terwijl de 2x 10o worden geremd als de condities voor hen optimaal zijn (hoogzomer rond het middaguur).
Ik heb eens een poging gedaan te rekenen (met PVGIS)
Zou je twee losse systemen maken, dan geeft 6x 45o ~77% en 2x10o ~23% van de totale jaaropbrengst.
Van die 23% raak je dus een gedeelte kwijt. Dat zou 10% zijn op basis van de maandopbrengst in de zomer (werkelijkheid is ingewikkelder, maar even voor grootte-orde).
Stel dat 10% over het hele jaar is, dan is het maar 2.3% op het geheel.
Dat komt neer op ruim 80 kWh.
Tegen een 0.50 Euro/kWh dus 40 Euro/jaar of 240 Euro bij de 7 jaar terugverdientijd die de overheid aanhoudt. Daarvoor kun je geen 6 overige Tigo's aanschaffen a 50 Euro/stuk, vooral niet als je ook monitoring erbij wilt.
Solaredge kost je ~1500 Euro (~1000 Euro meer dan Growatt + 2x Tigo's), dus dat ga je niet terugverdienen
Een iets duurdere, maar op termijn robuuste (=geen elektronica, wat stuk kan, op moeilijk bereikbaar pannendak) en meest kosteneffective oplossing, is een stringomvormer voor de 6x 45o, en een microomvormers voor die 2x10o. (Zo heb ik het uiteindelijk gemaakt; monitoring van de micro-omvormers had ik al). Dat kost dan bv. 385 voor een Growatt stringomver en 205 voor een micro-omvormer voro 2 panelen, dus ruim 100 euro meer dan de Tigo oplossing.
Nadeel is 2x aansluiten in de meterkast, en dat monitoring van de microomvormers relatief prijzig wordt (investering in monitoring hardware uitgesmeerd over maar 2 units). Maar je kunt in dit geval ook kiezen voor een andere oplossing, bv. een DIN rail kWh meter of
energiemeter met wifi.
Je zou ook alle panelen van micro-omvormers + monitoring kunnen voorzien. Dan ben je ~1100 Euro aan het omvormer-stuk kwijt.