Vraag

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-12 20:46
Ik wil graag een oude radiator vervangen voor een ltv type, maar weet het benodigde vermogen niet.

Hoe kan je het vermogen van de oude radiator bepalen? Het ding is 200x40cm en heeft twee platen en 1 extra “spiraal”. Ketel temp stond al op 50graden en de kamer werd goed warm.

Alle reacties

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:04
Let op dat het vermogen van ltv convectoren opgegeven wordt bij 75 graden.

Bij warmtepomp vriendelijke temperatuur is dat ook bij die dingen veel lager. Jaga heeft daar de selectie tool voor. Voor de Strada serie ook met dbh ventilatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 20:17
Van de ex. CV verkoper:

Je hebt 1996 watt volgens de Radson tabel, nu heeft Radson wel een behoorlijk hoog rendement vergeleken m.b.t Thermrad, Henrad en andere goedkopere merken kan zomaar 200 watt schelen.

Let ook even op de water temperatuur en kijk even bij verschillende fabrikanten er zijn uitgebreide tabellen te vinden met verschillende rendementen per stook temperatuur.

Hier thuis 8 jaar gelden diverse radiatoren vervangen, berekend welk vermogen nodig heb per ruimte en wat ik aan maximale formaat redelijkerwijs kwijt kon en er nog netjes uit bleef zien.

In de woonkamer type 33 ipv type 22 onder de vensterbanken.
In de slaapkamers type 21 ipv type 11

In de slaapkamers thermostaat kranen er op in de woonkamer normale kranen, overal gelijk voetventielen er tussen zodat je een radiator makkelijk waterzijdig kan inregelen of tijdelijk verwijderen.

Heb nu eigenlijk overal een bewuste overcapaciteit maar zit nu nog met een normale cv ketel maar toen al gedaan met het idee dat de stook temperatuur in de toekomst wel eens lager zou kunnen worden en die tijd begint nu aardig aan te breken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de vraag is niet hoeveel vermogen je oude radiator heeft, het gaat erom hoeveel je nodig hebt.

fun fact: een T33 is grofweg even "sterk" als een LTV maar wel een stuk goedkoper. mocht je later nog willen overstappen naar een warmtepomp kan een T33 beter zijn ivm hoe een warmtepomp werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 09:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-12 20:46
Dank jullie wel, veel geleerd.

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-12 21:11
flippy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:26:
een T33 is grofweg even "sterk" als een LTV maar wel een stuk goedkoper. mocht je later nog willen overstappen naar een warmtepomp kan een T33 beter zijn ivm hoe een warmtepomp werkt.
Die begrijp ik even niet. Ik zou verwachten dat een LTV-radiator beter matcht met een warmtepomp dan een gewone radiator. Ik stel de vraag, omdat ik een aantal radiatoren op een paar slaapkamers wil vervangen, omdat deze na de overstap naar hybride warmtepomp niet goed warm meer worden.

• flippy
  • Niet online

flippy

mischa1972 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:37:
[...]

Die begrijp ik even niet. Ik zou verwachten dat een LTV-radiator beter matcht met een warmtepomp dan een gewone radiator. Ik stel de vraag, omdat ik een aantal radiatoren op een paar slaapkamers wil vervangen, omdat deze na de overstap naar hybride warmtepomp niet goed warm meer worden.
even kleine opheldering: je radiator kan het geen biet schelen wat het water warm maakt. gasketel, warmtepomp of jomanda die de leiding instraalt. radiator geeft alleen maar X aantal watt af bij een bepaalde aanvoer en dT. een vette T33 kan dus rustig meer afgifte hebben dan een kleine LTV.

dat die radiatoren niet goed warm worden is doorgaans een indcatie dat je waterzijdige inregeling niet goed is. als er geen water heengaat word ie ook niet warm.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 24-11-2025 20:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:29
@flippy Hangt nogal af van wat voor radiator het is. Een T10 of T20 doet bijna niks met 30 graden. T21, T22 en T33 doen het prima met lage temperatuur water.
Voordeel van echte radiatoren tov een convector in een hip bakje is de waterinhoud. Bij een warmtepomp wil je zoveel mogelijk systeeminhoud zodat je zonder buffervat kunt werken.

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:34:
@flippy Hangt nogal af van wat voor radiator het is. Een T10 of T20 doet bijna niks met 30 graden. T21, T22 en T33 doen het prima met lage temperatuur water.
Voordeel van echte radiatoren tov een convector in een hip bakje is de waterinhoud. Bij een warmtepomp wil je zoveel mogelijk systeeminhoud zodat je zonder buffervat kunt werken.
Daarom praat ik ook uitsluitend over t33, andere types zijn niet relevant in een vergelijking.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-11-2025 21:40 ]

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-12 21:11
Hm, op zich een duidelijk verhaal, alleen heb ik geen type 33 radiatoren. Als ik ze dan toch even op mag noemen, wellicht zijn er meer mensen die er iets van leren:
Rad.1 - 260cm x 60cm type 21 (kamerinhoud ca 44m3) Slaapkamer
Rad.2 - 160cm x 60cm type 21 (kamerinhoud ca 23m3) Kantoorruimte
Rad.3 - 95cm x 60cm type 22 (kamerinhoud ca 20m3) Kantoorruimte

Voor de rest heb ik ca 50m2 vloerverwarming op de begane grond en nog een radiator van ca 160x95 (vermoedelijk type 22) op zolder. Mijn Hybride Warmtepomp is een Remeha Elga Ace 6kW en deze wordt ondersteund door een Remeha Avanta 27c.

Alle radiatoren staan wagenwijd open, ook de waterzijdige inregeling is af fabriek helemaal open. Voordat ik overstapte, heb ik mijn huis een forse tijd laten draaien op een verwarmingstemperatuur van 50 graden, wat het huis gemakkelijk warm hield.

Ik ben op dit topic gekomen in mijn afweging om lagetemperatuur-radiatoren (met ventilatoren) te plaatsen op de bovenverdieping in een poging deze beter te kunnen verwarmen. Het enige probleem dat ik heb, is dat ik vrij veel last heb van leidingruis sinds ik de radiatoren van de benedenverdieping afgekoppeld heb. De installateur van de WP dacht dit op te lossen door de WP terug te schroeven, waardoor deze de afgelopen winter op slechts 50% van de capaciteit heeft lopen draaien en ik veel gas heb moeten bijstoken.
Ik zal dan waarschijnlijk hoe dan ook een buffervat moeten (laten) bijplaatsen om van de leidingruis af te komen. Dit was ook het advies van iemand van Remeha, die me geholpen heeft om de installatie goed in te regelen.

Na dit relaas dan toch mijn vraag: Zou ik met LTV-radiatoren beter in staat zijn om de bovenverdieping te verwarmen, als ik dan ook nog een buffervat plaats om van de leidingruis af te komen?
Pagina: 1