welke vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-07 06:50
We gaan de keuken verbouwen en daar komen tegels in waar we vloerverwarming onder willen laten leggen.

Het huis is uit '75 en heeft in de betonnen (broodjes + dekvloer) vloer zelf geen isolatie. We hebben inmiddels wel optimale vloerisolatie aangebracht onder de vloer in de kruipruimte.

Ik zie 2 typen vloerverwarming, eentje die in gefreesd wordt in de dekvloer en eentje die op de dekvloer komt met een reflectielaag ertussen.

Het verhaal is dat infrezen op zich prima kan mits de vloer geisoleerd is, en dat is ie.

Klopt dit verhaal of gaat er toch nog teveel warmte verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:18
Welke r of u waarde heeft je isolatie in kruipruimte?

Want sommige mensen gooien de kruipruimte helemaal vol tot een r waarde van 8, anderen plakken radiatorfolie tegen de vloer aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dekvloeren uit die tijd zijn vaak maar krap 3 cm dik en daarmee dus soms niet dik genoeg voor vloerverwarming in te frezen. Daarbij is zo'n laagje reflectiefolie geen isolatie te noemen, het is vooral bedoeld om een zwevende dekvloer te realiseren. Weet dat als je voor een zwevende dekvloer gaat, er al snel 6 cm bij komt aan laagdikte voor je zandcement.

Belangrijker om te weten is denk hoeveel omhoog je kan gaan met je huidige vloer en hoe de aansluiting is naar de rest van je vloer. Je hebt het hier over renovatie van je keuken, maar die sluit aan op je woonkamer of gang en bestaande deuren.

Maar in principe is isolatie onder je broodjesvloer gewoon prima, ik heb het ook zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
@99ruud99 de r waarde van de isolatie is 5.18

@frennek de keuken sluit inderdaad aan op de woonkamer. De huidige keukenvloer is 4,5 cm dik (boven de dekvloer) en bestaat (helaas) uit 2 lagen tegels over elkaar heen gelegd. Het idee is om die eruit te halen en dan met egaline de vloer strak maken zodat de vloerverwarming erin gefreesd kan worden. Ik vrees dat er wel een hoogteverschil tussen keuken en woonkamer (via een deur) in blijft zitten, maar alles beter dan nu.

dank beide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou even informeren bij bedrijven die regelmatig sleuven frezen of dit mogelijk is. Egaline is een stuk harder dan zandcement, maar ook de hechting tussen de egaline en het zandcement kan misschien niet optimaal zijn. Je hebt kans dat als je gaat frezen de stukken egaline er weer af springen. Ook is het raadzaam om te onderzoeken hoe dik je zandcementlaag echt is (en of je je tegels redelijk ongeschonden van je zandcementvloer krijgt).

Is er nu geen hoogteverschil tussen de woonkamer en keuken? Met 4.5 cm laagdikte boven je huidige zandcementvloer heb je best wat ruimte. In het ergste geval breek je je tegels en de onderliggende zandcementvloer eruit, wat je zo'n 7 tot 8 cm opbouwhoogte oplevert. Hiermee is veel mogelijk, maar ik snap dat je dat liever niet doet.

Of het infrezen wel of niet gaat is dus erg afhankelijk hoe je huidge zandcementvloer erbij ligt. In mijn geval lag deze op meerdere plekken al erg los met een laagdikte van amper 3 cm. Infrezen zou dus simpelweg niet gaan doordat alles zou losspringen. Kan je ergens een klein testje doen hoe schoon je je tegels eraf kan krijgen? Bij je kruipruimte gat kan je vaak de opbouw van je vloer zien en enigszins peilen hoe dik je zandcementlaag is bovenop je broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Anhydriet kan vaak dunner dan zandcement, hoeveel dikte heb je nodig voor tegels en lijm?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
tegels en lijm zal iets van 1,5cm zijn. en de woonkamer zit op ongeveer 1 cm boven de dekvloer. Dus als de dekvloer inderdaad wat minder kan dan zou ik zelf gelijk met de woonkamer uit kunnen komen las de dekvloer tenminste 3-4 cm is.

de kruipruimte zit toevallig in dezelfde ruimte (bij-keuken) maar is langs de randen afgwerkt, maar even kijken of ik wat wijzer kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-06 10:47
Wij gaan komend jaar ongeveer hetzelfde doen. We hebben een jaren '70 huis met broodjes, die van onder met PUR is geïsoleerd (r-waarde onbekend). De bestaande dekvloer is niet overal even dik, en in de hal en de keuken liggen nog hardgebakken keramische tegeltjes in het cement.

In overleg met een verwarmingsexpert hebben we besloten de hele dekvloer er uit te gaan hakken. Dat heeft een klein risico op beschadiging van de broodjes, maar de verwachting is dat door de leeftijd van de oude dekvloer het zonder al te veel moeite te verwijderen is. Daarna leggen we stalen matten met buizen en storten we een nieuwe dekvloer. Dit is a) de goedkoopste optie en b) geeft een betere warmte"buffer" waardoor je stabieler (en gunstiger) kan stoken.

Op de nieuwe zandcementvloer komt een laagje egaline en daarna PVC visgraat met "houtlook".

Tip van de expert: we leggen de vloerverwarming dichter dan gebruikelijk (niet 15cm hart-op-hart maar 10cm) waardoor we een hoger afgiftevermogen krijgen. Dat maakt lage-temperatuur-verwarming met een warmtepomp in de toekomst gunstiger, aangezien onze woning niet optimaal te isoleren is. (we hebben een hoekwoning, de spouw is matig geisoleerd en dat is niet meer te verbeteren zonder de hele gevel te slopen)

More Power Igor! More Power!

Pagina: 1