Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55
Beste allen, via deze weg hoop ik graag advies van jullie te krijgen of de betreffende offerte een goed aanbod is. Daarbij ook antwoord te vinden op een aantal vragen.

Allereerst wat info over de woning.
Twee-onder-een-kap woning, met één groot vlakke dak.
Dak oriëntatie is richting het oosten.
Hellingsgraad dak is 14.9 graden. (Gecontroleerd met online applicatie 3DBAG viewer.)
Installateur geeft echter andere hellingsgraad aan. (19 graden)

Foto's van het dak met legplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQNbhD3gFucFIeo5EQ2r_3mnM34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qgqm2SIgSYVwTW9EiF8UNEDf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqs9bzf__LnUv1tifKr68doebjU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZf89IXIspW9RVJvp3skhfD7.jpg?f=fotoalbum_tile

Dak tijdens winter en zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGyAY76gki36UN0rDYcbQJeOlKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWm3wbdF64hTvROt283Aha4g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz6QXNHuwICk9onltFDb6QWpefw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGL204UIRJKzlMD0AlHNEALK.jpg?f=fotoalbum_tile

Huidige verbruik.
Mijn stroom verbruik over een jaar: ~1200 kWh

Vanaf 2023 verwacht ik een toename in stroom verbruik ivm nieuwe keuken.
Grotere inductiekookplaat, 2 ovens, Quoocker en vaatwasser.
Tevens verwacht ik binnen 5 jaar overstap te maken naar elektrisch rijden.

Meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FPvVnNslMFRd4Tr0vcfd4LcfTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TawvgLVvp5sjlKhvYhC2HvGt.jpg?f=fotoalbum_large
3x25A aansluiting.

Verschillende installateurs benaderd.
Van veel geen reactie of lange wachttijd.
Van 1 installateur, 2 verschillende offertes gekregen. In eerste plaats een offerte met Solar Edge systeem.
Daarna gevraagd of een Solar Edge systeem wel echt nodig was. Installateur vermoed dat het ook wel zonder kan.

Offerte 1.
16x Longi LR5-108C 405Wp Full Black (12/25jr gar)
SolarEdge SE HD-Wave 5000H (5KW, 12 jaar garantie)
Power Optimizer S440 (25 jaar garantie)
Volledige installatie incl elektra.
€ 7300 excl.
Verhouding Euro / Wp € 1,13
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4.957

Solar Edge sim.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ50Ij6-EjDpdi66xPcoq7Qlhr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B21wUwojLoBXzlB2QbJnhs2r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hJvtRDL98eNBTyrYIItDd04h-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzUcxlFwu5SculdKVTX9zmez.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwLccoP48lC02Gb4RyMlwko6Zyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GpnqX1agdDR1lEIGRQo3XQm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agLGTBf1FxFPsjT0rfbrskxDttY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed7rXk3PQMuz4B1jOrlscszN.jpg?f=fotoalbum_tile

Offerte 2. Zonder Solar Edge
16x Longi LR5-108C 405Wp Full Black (12/25jr gar)
Goodwe GW6K-DT, 3 fasen (5 jaar garantie)
Volledige installatie incl elektra.
€ 6800 excl.
Verhouding Euro / Wp € 1,05
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4.957, echter zonder simulatie

Vragen waar ik mee zit.
  • Er bevind op het dak 1 schoorsteen. Gaat dit een probleem opleveren bij offerte 2 ivm de stringomvormer?
  • Nu las ik over overdimensioneren. Is de Goodwe GW6K-DT, 3 fasen niet overkill voor deze installatie?
  • Volgens de specificaties is deze omvormer geschikt voor Max. DC vermogen (W) van 9000.
  • Ik weet dat een SMA omvormer een softwarematige schaduwcorrectie kan toepassen (Shadefix). In hoeverre presteert de Goodwe omvormer ten opzichte van een SMA omvormer? Of maakt het in deze situatie niets uit?
  • Gezien het prijsverschil van €500, vinden jullie het niet verstandig om alsnog voor een Solar Edge systeem te kiezen? Echter wetend dat dit een 1 fase omvormer is maar wel langer zekerheid geeft vanwege de langere garantieperiode?
  • Gezien de afbouwende salderingsregeling en nu lagere terugleververgoeding. In hoeverre is het eigenlijk echt nog rendabel om over te stappen naar zonnepanelen?
Waarschijnlijk bemerken jullie het al. Aan de ene kant wil ik graag investeren in duurzame oplossingen. Maar aan de andere kant twijfel ik of het nog rendabel is en heb ik tevens onvoldoende technische kennis over om gewogen beslissing te nemen. Dus vandaar, graag jullie advies. _/-\o_

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De prijs is inclusief BTW, niet exclusief. De gegeven € / Wp zijn dan ook niet correct.

€ 1,36 en € 1,26 is niet heel goedkoop. Een prijs van € 1 per Wp inclusief BTW is goed.

De pijp kun je misschien verlagen. De plaatjes zijn niet heel duidelijk (kijk eens op pdok.nl voor recente luchtfoto's op hoge resolutie).

De GoodWe is niet overgedimensioneerd. Dat kun je niet afleiden uit het opgegeven maximum DC vermogen.

De panelen noem je als "Longi LR5-108C". Ik kan daar helemaal niets van terug vinden. Klopt die benaming wel? Zonder de juiste benaming kan je niet opzoeken wat de spanning is van deze panelen onder bepaalde omstandigheden.

Ik ben geen voorstander van Solar Edge zonder noodzaak.

Je kan nog een paar jaar 100% salderen, je verdient het nog wel terug binnen acceptable termijn. Ik ben voorstander van het behoud van salderen omdat dat nu eenmaal nodig is om klimaatdoelstellingen op zo'n kort mogelijke termijn te halen en de afhankelijkheid van fossiel ook vanwege politieke motieven te minimaliseren.

Doordat er een hoge "vermindering energiebelasting" is kun je substantieel geld terugontvangen terwijl je toch meer verbruikt dan je opwekt. Dat liep bij mijn afrekening op tot maximaal 425 euro voor een 3 fase aansluiting. Daarbij komen ook nog eens 2x 190 euro in november en december waar ik niet om gevraagd heb. Van mij hadden ze dat geld beter kunnen steken in energieopslag op wijkniveau. Dat maakt de benodigde hoeveelheid energie veel lager en het voorkomt energieverspilling door onnodig constante overproductie. Nogmaals: salderen moet wel blijven. Afbouwen levert een onwenselijk resultaat.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 18:34
Kun je er op het platte dak rechts van je schuine dak nog wat kwijt? Een deel zou je dan zuid georiënteerd kunnen leggen zodat je later in de dag nog meer power hebt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• PCMedic
mrmrmr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 03:32:
De prijs is inclusief BTW, niet exclusief. De gegeven € / Wp zijn dan ook niet correct.

€ 1,36 en € 1,26 is niet heel goedkoop. Een prijs van € 1 per Wp inclusief BTW is goed.
Ik had juist begrepen dat de verhouding uitgerekend moest worden door de installatie kosten excl btw te nemen, gedeeld door, vermogen panelen maal aantal panelen?
De pijp kun je misschien verlagen. De plaatjes zijn niet heel duidelijk (kijk eens op pdok.nl voor recente luchtfoto's op hoge resolutie).
De winter en zomer luchtfoto heb ik van pdok.nl vandaan. Zojuist nogmaals gezocht. Ze zien er allemaal zo uit
De GoodWe is niet overgedimensioneerd. Dat kun je niet afleiden uit het opgegeven maximum DC vermogen.

De panelen noem je als "Longi LR5-108C". Ik kan daar helemaal niets van terug vinden. Klopt die benaming wel? Zonder de juiste benaming kan je niet opzoeken wat de spanning is van deze panelen onder bepaalde omstandigheden.
Deze heb ik zojuist bij de installateur opgevraagd.
Zodra ik deze heb, zal ik het met jullie delen.
Ik ben geen voorstander van Solar Edge zonder noodzaak.
Dat begrijp ik. Ik zit alleen met de gedachte wat wijsheid is. Koop ik met deze meerprijs niet een extra zekerheid af. Zou de string omvormer na 5jr defect raken, dan zullen de kosten al meer dan €500 zijn.

Mag ik vragen, afgezien van de meerkosten wat technisch de nadelen van Solar Edge zijn?

• PCMedic
NoepZor schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 05:00:
Kun je er op het platte dak rechts van je schuine dak nog wat kwijt? Een deel zou je dan zuid georiënteerd kunnen leggen zodat je later in de dag nog meer power hebt.
Liever heb ik dat niet. Deze woningen bieden de mogelijkheid om de zolderverdieping gespiegeld uit te bouwen. De uitbouw wordt dan op het platte dak geplaatst. Voor nu heb ik daar nog geen plannen voor, maar wellicht wel in de toekomst.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

PCMedic schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Ik had juist begrepen dat de verhouding uitgerekend moest worden door de installatie kosten excl btw te nemen, gedeeld door, vermogen panelen maal aantal panelen?
Correct. Dit zijn beide fenomenaal goede offertes voor deze tijd. De "1 euro / wp" richtlijn is er eentje van eind 2021... Zelfs 1,20 - 1.40 / wp is tegenwoordig "ok" (allemaal ex btw!)
Mag ik vragen, afgezien van de meerkosten wat technisch de nadelen van Solar Edge zijn?
Iets lager rendement als het systeem zelf geen echte voordelen biedt. Maar is wel marginaal.

Dat pijpje is harde schaduw. Panelen hebben tegenwoordig de mogelijkheid te "bypassen" (en het deels of helemal uit te zetten en dan doet de rest van de set het nog prima).

Dit dak lijkt me een prima stringomvormerdak.

QUa omvormervermogen, tjsa, dit gaat met een 5kW omvormer ook wel werken. Maar lager vermogen is geen doel op zich. Leverbaarheid is ook wat waar. En als het in kosten amper scheelt (en dat is de grootste drijver), dan zou ik er niet te ingewikkeld over doen. Het zijn juist kleine omvormers die zeer matig leverbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 11:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49
Ik begrijp ook niet zo goed wat mrmrmr bedoelt. Volgens mij heb je het goed uitgerekend. Misschien is het zodanig laag dat hij het niet kan geloven ;)
Pagina: 1