Kleine fonts in de GUI na installeren nVidia drivers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Mijn vraag
...
In een Debian 10 PC heb ik een 2e hands nVidia GeForce GTX 1050 Ti videokaart geplaatst en de proprietary driver geïnstalleerd (apt install nvidia-driver). De 3D-versnelling werkt prima (kan Crash Bandicoot 4 spelen via Lutris en Untitled Goose Game draait perfect) maar in de GUI (LXQt) zijn de teksten/fonts van o.a. het systeemmenu, titelbalk, teksten onder de pictogrammen en taakbalk abnormaal klein geworden :-(

De PC zit via DVI aangesloten op een oude 30" TV (1280x768). Dit werkte aanvankelijk niet goed door de combinatie videokaart, TV, Linux en KMS. Zodra na de kernel messages de resolutie omhoog ging, kwam er geen output meer uit de DVI-aansluting. Dat opgelost door tijdelijk een "echte" DVI monitor eraan te hangen en de proprietary driver te installeren, die gebruikt geen KMS en zodoende werkt alles prima. Op de kleine fonts na dus... ;(

Deze PC heeft hiervoor op de Intel onboard graphics gedraaid en deed het probleemloos met de TV, ook de fonts waren niet klein.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- HP Elite 8200 SFF PC (i5-2400, 8GB RAM, 1TB HDD, GeForce 1050 Ti GPU)
- Debian 10, alle updates geïnstalleerd, LXQt Desktop
- nVidia driver versie 418.226.00
- Fujitsu-Siemens Myrica V30-1 televisie als monitor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Het probleem zit 'm in de combinatie met het scherm (TV). Want als ik een "gewone" monitor met DVI aansluit, worden de teksten weer van normaal formaat. Maar het is toch gek dat het destijds met de onboard video geen problemen gaf? Ook de Windows 7 die op hetzelfde systeem staat heeft geen last van kleine teksten.

Via de website van nVidia vind ik alleen dit:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/192/~/linux---fonts-are-incorrectly-sized-after-installing-the-nvidia-driver

Het probleem zou moeten zitten in dat het scherm de verkeerde afmetingen doorgeeft. Dat klopt echter niet:
code:
1
2
josefien@ws45:~$ xdpyinfo | grep dimensions
  dimensions:    1280x768 pixels (650x390 millimeters)

Ik heb het scherm nagemeten en de afmetingen kloppen.

En dan nog, de genoemde oplossing om de xorg.conf aan te passen werkt niet, als in dat er in Debian 10 helemaal geen xorg.conf aanwezig is :?

Beste antwoord (via Josefien op 30-10-2022 10:17)

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00
Josefien schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:09:
En dan nog, de genoemde oplossing om de xorg.conf aan te passen werkt niet, als in dat er in Debian 10 helemaal geen xorg.conf aanwezig is :?
Je kunt in de GUI van Nvidia Settings de preview zien met de inhoud die Nvidia Settings naar het bestand /etc/X11/xorg.conf wil schrijven. Deze regels tekst kun je kopiëren en plakken in een nieuw /etc/X11/xorg.conf bestand dat je zelf aanmaakt. Daarin kun je uiteraard zelf extra regels toevoegen.

Mijn platencollectie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Is het niet een DPI of schalingsprobleem? Als ik mijn op een 4K TV aangesloten pc met RDP over neem krijg ik soortgelijke issues.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat is goed mogelijk. Echter, hoe los ik het op in dit Linux-geval? In het nVidia control panel (nvidia-settings) zit geen "force DPI" optie, i.t.t. wat sommige Google-resultaten doen geloven.

Het is zo onprettig om met geknepen ogen in het menu naar het juiste programma/spel te moeten speuren vanaf een normale TV-kijkafstand... :/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00
Josefien schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:09:
Je kunt in de GUI van Nvidia Settings de preview zien met de inhoud die Nvidia Settings naar het bestand /etc/X11/xorg.conf wil schrijven. Deze regels tekst kun je kopiëren en plakken in een nieuw /etc/X11/xorg.conf bestand dat je zelf aanmaakt. Daarin kun je uiteraard zelf extra regels toevoegen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ah, ik zie het. In het uitgevoerde bestand moest ik handmatig
code:
1
    Option         "UseEdidDpi" "False"

zetten onder "Section "Screen"" en dat in xorg.conf zetten :D

En om achter die regel te komen moest ik nvidia-xconfig installeren en "nvidia-xconfig --no-use-edid-dpi" uitvoeren.

Wat ik me echter afvraag... nu staan de instellingen voor grafische kaart en monitor vast in de xorg.conf. Als ik dus een keer een andere monitor zou aansluiten of ooit de grafische kaart zou wisselen, is het niet meer auto-detecting? :?

Wat een gedoe eigenlijk... vroeger waren fonts altijd even groot bij een bepaalde resolutie, niks DPI uit de EDID halen. Net zoals dat als je tegenwoordig geen EDID heb de resolutie niet hoger dan 1024x768 kan (tenzij je een EDID gaat injecteren via de initrd), terwijl je 10 jaar geleden de boel kon forceren naar alles binnen de mogelijkheden v/d videokaart. Het lijkt wel of het tegenwoordig maar zoveel mogelijk "slim" wil zijn, maar als het een keer verkeerd gaat je alleen maar extra werk hebt om het weer goed te krijgen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook een bestand in /etc/X11/xorg.conf.d zetten met alleen je aanpassing, ipv een volledige xorg.conf te maken. Dan blijft de rest nog wel auto-detect op die ene instelling na.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De xorg.conf.d directory bestaat ook niet meer op deze Debian 10. Werkt het ook als het handmatig wordt aangemaakt?

En daar moet dan de hele "Section "Screen"" in of alleen de option-regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apart dat die map niet bestaat bij je. Ik heb een verse installatie van Debian Sid en die map heb ik wel.

Je zal hoe dan ook een Section in het bestand moeten hebben, anders is het niet duidelijk waar die optie voor geldig moet zijn. Iets als dit zou al voldoende moeten zijn, maar je zal het apart moeten testen.
code:
1
2
3
Section "Screen"
    Option "UseEdidDPI" "false"
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:58:
Apart dat die map niet bestaat bij je. Ik heb een verse installatie van Debian Sid en die map heb ik wel.

Je zal hoe dan ook een Section in het bestand moeten hebben, anders is het niet duidelijk waar die optie voor geldig moet zijn. Iets als dit zou al voldoende moeten zijn, maar je zal het apart moeten testen.
code:
1
2
3
Section "Screen"
EndSection
Dit in een los bestand in /etc/X11/xorg.conf.d zetten werkt niet.

Ik heb een andere PC met Lubuntu 20.04 en een nVidia GeForce GT710 die ook aan een TV hangt en hetzelfde probleem met de fonts heeft. Als ik dit in een bestand erin zet, blijft hij bij de volgende boot hangen op de bootsplash zodra hij eigenlijk de grafische omgeving moet starten. Zelfs het schakelen naar een tekst terminal lukt dan niet en het enige wat nog rest is herstarten naar recovery mode en het bestandje weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, vreemd. Heb je wel een bestand er naast om de nVidia driver te gebruiken? Of heb je al een xorg.conf met meer configuratie? Want die twee werken waarschijnlijk niet lekker samen, een 'volledige' xorg.conf en snippets in xorg.conf.d.

Voor dit soort zaken waarbij je GUI niet start en een TTY geen beeld geeft, is het handig om ssh beschikbaar te hebben op je systeem, zodat je daarmee nog wat kan doen. Gelukkig doet je recovery mode het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Er is geen xorg.conf aanwezig, die is er standaard ook niet in Lubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Josefien schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:54:
Er is geen xorg.conf aanwezig, die is er standaard ook niet in Lubuntu.
Er is in /etc de map xorg.conf.d :) Hier kun je je configuratie aanpassingen kwijt.\
Zie ook: man xorg.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat was dus gedaan. De...
code:
1
2
3
Section "Screen"
EndSection

... had ik in /etc/X11/xorg.conf.d/10-noediddpi.conf gezet, met het niet meer starten van de grafische omgeving tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

En wat vertelde /var/log/Xorg.0.log?

Je gebruikt in ieder geval geen WayLand compositor :)

[ Voor 44% gewijzigd door BoAC op 01-12-2022 09:28 ]

Pagina: 1