juiste beslissing voor upgrade enkel moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:49
Ha allen,

Voor normaal gebruik van de PC ben ik aardig tevreden met de huidige setup alleen merk op dat het moederbordje wel wat tegenzit met bijvoorbeeld een upgrade naar een nieuw monitor.
Volgens mij zijn tegenwoordig de meeste monitors in aansluiting hdmi en laat mijn bordje dit nou net niet hebben.

https://www.asrock.com/mb/Intel/H61M-VS/index.asp

Processor Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 12,0 GB (3,22 GB beschikbaar)
Type systeem 32-bits besturingssysteem, x64-processor
Mainboard ASROCK – H61M-VS

Ik vroeg mij af of het verstandig is om voor een upgrade met de huidige setting alleen te gaan voor vervanging van een moederbord voor gebruik van een nieuw scherm. Zit ik goed met deze gedachten of zie ik zaken hier over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door eFdee12 op 29-10-2022 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Alleen moederbord upgraden heeft vrijwel nooit zin. Als het je gaat om een video-aansluiting, dan kan je veel beter kijken naar een (goedkope) videokaart.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom moeilijk doen met een nieuw moederbord als je er een goedkope 2e hands GPU in kan zetten ?

Edit: Voor 10 euro kan je al klaar zijn: v&a aangeboden: ASUS ENGT520 SL/DI/1GD3(LP)

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 29-10-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49

D4NG3R

kiwi

:)

Koop een willekeurige losse GPU, en voorzie je PC van een 64b besturingssysteem. Zoals je zelf al kan zien gebruik je momenteel nauwelijks 1/4e van het aanwezige geheugen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn wel meer zaken die je beter kan aanpakken dan alleen je moederbord veranderen. In de eerste plaats al dat je met 12 GB geheugen alsnog een 32 bit OS draait. Waar heb je die 8 GB extra dan in vredesnaam voor?

Tevens zit je op een enorm oud Intel platform. In deze tijd ga je echt geen nieuw moederbord vinden voor je cpu. Een aparte videokaart kan zelfs al een te grote investering zijn om alleen maar een andere aansluiting te hebben. Beter kijk je naar een wat moderner systeem in het geheel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Hero of Time schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:39:
Er zijn wel meer zaken die je beter kan aanpakken dan alleen je moederbord veranderen. In de eerste plaats al dat je met 12 GB geheugen alsnog een 32 bit OS draait. Waar heb je die 8 GB extra dan in vredesnaam voor?

Tevens zit je op een enorm oud Intel platform. In deze tijd ga je echt geen nieuw moederbord vinden voor je cpu. Een aparte videokaart kan zelfs al een te grote investering zijn om alleen maar een andere aansluiting te hebben. Beter kijk je naar een wat moderner systeem in het geheel.
Hier was ik al bang voor maar ook weer niet. Het systeem draait als een tierelier voor normaal en zakelijk gebruik. d.w.z. Office en surf doeleinden. De tijd van gamen was in UT98 tijdperk zo'n extreem goed oldskool spel :P Dat er verschillende generaties van de i7 zijn is mij duidelijk alleen wordt ik niet heel veel wijzer met de verschillen in de generaties vandaag de dag ten opzichte van mijn PC gebruik :) Waarom zou ik met een nieuwe GPU er niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:31
Gembird HDMI-HDMI 5.0 m Zwart? - zie hieronder

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 29-10-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
D4NG3R schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:37:
Koop een willekeurige losse GPU, en voorzie je PC van een 64b besturingssysteem. Zoals je zelf al kan zien gebruik je momenteel nauwelijks 1/4e van het aanwezige geheugen..
Eens, het zijn maar 2 bankjes. Nooit in verdiept in de 64b. Meende dat dit destijds bij de installatie nog wel eens problemen kon geven met bepaalde programma's. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eFdee12
PilatuS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:34:
Waarom moeilijk doen met een nieuw moederbord als je er een goedkope 2e hands GPU in kan zetten ?

Edit: Voor 10 euro kan je al klaar zijn: v&a aangeboden: ASUS ENGT520 SL/DI/1GD3(LP)
Denk dat ik met de wens voor een nieuw scherm geholpen ben met een nieuw videokaartje.
Hier dus een behoorlijke denk fout in gemaakt.

Bedankt PilatuS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nope :P

HDMI naar VGA is niet hetzelfde als VGA naar HDMI. Verder waarom een 30 euro kabel ipv een 10 euro GPU ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:00:
[...]

Nope :P

HDMI naar VGA is niet hetzelfde als VGA naar HDMI. Verder waarom een 30 euro kabel ipv een 10 euro GPU ? :)
Ik geef het op met mn kabeltjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@eFdee12 Even upgraden naar 64 bit zou ik sowieso wel even doen. Zelfs met browsen en alleen Windows draaien kan je erg makkelijk tegen de 4GB limiet aanlopen en dan wordt je PC erg langzaam. Zeker met meerdere tabs gaat het hard. Als ik de frontpage van Reddit open en ga scrollen kan ik makkelijk 6GB gebruiken voor alleen de browser met een totaal van richting de 10GB. 4GB totaal kunnen gebruiken is tegenwoordig erg weinig.

Verder als je PC voor jou doet wat ie moet doen, dan niets mis met voor 10 euro verder kunnen. Ja, het is oud spul, maar als het nog voldoet dan waarom een nieuwe PC kopen.

Edit: Draai je misschien nog Windows 7 of al wel Windows 10 ? Qua veiligheid is 7 niet meer aan te raden.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 30-10-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

eFdee12 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Hier was ik al bang voor maar ook weer niet. Het systeem draait als een tierelier voor normaal en zakelijk gebruik. d.w.z. Office en surf doeleinden.
De tijd van gamen was in UT98 tijdperk zo'n extreem goed oldskool spel :P Dat er verschillende generaties van de i7 zijn is mij duidelijk alleen wordt ik niet heel veel wijzer met de verschillen in de generaties vandaag de dag ten opzichte van mijn PC gebruik :) Waarom zou ik met een nieuwe GPU er niet zijn?
Ik had tot een maand geleden nog een pc met een i5 3740 (dat is 1 generatie nieuwer dan wat jij hebt) en merkte toch echt wel dat het traag was allemaal. Ja, het werkte, maar het was altijd even wachten tot het geladen was. Zelfs met een ssd.

Waarom je niet met een nieuwe videokaart er kan zijn, kan meerdere redenen hebben, waaronder de leeftijd van het systeem zelf. Ik heb een pc van 12 en 10 jaar oud, beide doen het nog prima. Maar het kan ook zomaar zijn dat een van die twee volgende week niet meer start omdat een component de geest heeft gegeven.
Wie zegt dat bij jou je harde schijf bijvoorbeeld het nog een jaar of langer blijft doen?

Begin dit jaar had ik een andere videokaart gekocht, heel simpel low-end ding wat een bepaalde ergernis moest verhelpen. Het ging voor een tijdje goed, tot er wat vreemde zaken gebeurde, waaronder het tweede scherm dat geen beeld meer gaf en rare kernel panics (de bsod van Linux zeg maar). Oude kaart er weer in, alles was weer in orde.
Een aparte videokaart hoeft dus niet je probleem op te lossen op de lange termijn.

Nu is mijn ervaring natuurlijk n=1 en kan jij wel een degelijke situatie krijgen, maar als je al gaat investeren in een beter beeldscherm (welke trouwens?), waarom dan niet een beetje meer voor een beter passend systeem die ook nog eens wat vlotter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij zulk soort dingen is er wel of niet verder mee gaan soms lastig. Hetzelfde heb je met een oude auto ook. Er moet iets aan gedaan worden wat geld kost, maar hoe lang blijft het ding nog leven ? Moet je er nog 200 euro in stoppen terwijl volgende week msschien de motor kapot gaat en het einde verhaal is. Met de PC van de TS is het opzich nu hetzelde. Alleen 10 euro is natuurlijk wel heel erg weinig om er nog in te stoppen. Zelfs als over 1 maand het moederbord kapot gaat en het einde PC is, dan is 10 euro nog niet zo erg. Vraag en Aanbod staat vol met kaarten, dus ook in de buurt even iets ophalen moet te doen zijn. Misschien gooi je dan 10 euro weg, misschien doet de PC het nog 3 jaar. Het is een afweging, maar voor 10 euro zou ik het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:14:
@eFdee12 Even upgraden naar 64 bit zou ik sowieso wel even doen. Zelfs met browsen en alleen Windows draaien kan je erg makkelijk tegen de 4GB limiet aanlopen en dan wordt je PC erg langzaam. Zeker met meerdere tabs gaat het hard. Als ik de frontpage van Reddit open en ga scrollen kan ik makkelijk 6GB gebruiken voor alleen de browser met een totaal van richting de 10GB. 4GB totaal kunnen gebruiken is tegenwoordig erg weinig.

Verder als je PC voor jou doet wat ie moet doen, dan niets mis met voor 10 euro verder kunnen. Ja, het is oud spul, maar als het nog voldoet dan waarom een nieuwe PC kopen.

Edit: Draai je misschien nog Windows 7 of al wel Windows 10 ? Qua veiligheid is 7 niet meer aan te raden.
Zal eens checken hoe dit naar 64b om te zetten is, tips?

Windows 10.

Ja, precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:39:
[...]

Ik had tot een maand geleden nog een pc met een i5 3740 (dat is 1 generatie nieuwer dan wat jij hebt) en merkte toch echt wel dat het traag was allemaal. Ja, het werkte, maar het was altijd even wachten tot het geladen was. Zelfs met een ssd.

Waarom je niet met een nieuwe videokaart er kan zijn, kan meerdere redenen hebben, waaronder de leeftijd van het systeem zelf. Ik heb een pc van 12 en 10 jaar oud, beide doen het nog prima. Maar het kan ook zomaar zijn dat een van die twee volgende week niet meer start omdat een component de geest heeft gegeven.
Wie zegt dat bij jou je harde schijf bijvoorbeeld het nog een jaar of langer blijft doen?

Begin dit jaar had ik een andere videokaart gekocht, heel simpel low-end ding wat een bepaalde ergernis moest verhelpen. Het ging voor een tijdje goed, tot er wat vreemde zaken gebeurde, waaronder het tweede scherm dat geen beeld meer gaf en rare kernel panics (de bsod van Linux zeg maar). Oude kaart er weer in, alles was weer in orde.
Een aparte videokaart hoeft dus niet je probleem op te lossen op de lange termijn.

Nu is mijn ervaring natuurlijk n=1 en kan jij wel een degelijke situatie krijgen, maar als je al gaat investeren in een beter beeldscherm (welke trouwens?), waarom dan niet een beetje meer voor een beter passend systeem die ook nog eens wat vlotter is?
Mijn hdd is enkel in gebruik voor Windows. Externe hang ik eraan wanneer nodig. Niet zo vaak.
Werk veel in de cloud. Kaartje erin van 100eu kan ook nog wel uit hoor. Het is niet zo zeer dat ik op mijn portemonnee zit maar helemaal upgraden is voor mij zou overbodig zijn. Het systeem werkt verder echt top en als een trein. Qua scherm ben ik nog niet helemaal over uit.

Vereisten:

Curved
Ultra Wide
USB Hub in monitor (geen idee hoe ik dit zo snel kan filteren in de filters)
Draaibaar
Kantelbaar
27 inch
Maar bij voorkeur een 32" met minimale diepte ivm ruimte bureau.
21:9
Prijs rond de 400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:04:
[...]

Bij zulk soort dingen is er wel of niet verder mee gaan soms lastig. Hetzelfde heb je met een oude auto ook. Er moet iets aan gedaan worden wat geld kost, maar hoe lang blijft het ding nog leven ? Moet je er nog 200 euro in stoppen terwijl volgende week msschien de motor kapot gaat en het einde verhaal is. Met de PC van de TS is het opzich nu hetzelde. Alleen 10 euro is natuurlijk wel heel erg weinig om er nog in te stoppen. Zelfs als over 1 maand het moederbord kapot gaat en het einde PC is, dan is 10 euro nog niet zo erg. Vraag en Aanbod staat vol met kaarten, dus ook in de buurt even iets ophalen moet te doen zijn. Misschien gooi je dan 10 euro weg, misschien doet de PC het nog 3 jaar. Het is een afweging, maar voor 10 euro zou ik het wel doen.
Ja zit nu te denken aan een
Inno3d-ichill-geforce-gtx-1060-6gb-x3-v2 (twijfel of deze gaat passen in het bordje)
Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB

100/120 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door eFdee12 op 30-10-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Geheugen voor Win10/11 naar mijn idee minimaal 8GB. Een standaard installatie na updates gebruikt al ca. 2,2 GB. Die 12GB van jou zou prima moeten zijn.

Je kunt nog eens nadenken over een ander bord met meer mogelijkheden.
Bijvoorbeeld: uitvoering: ASRock Z77 Pro4-M, Deze heeft HDMI 1.4.
Maar ook SATA600 en die van jou heeft alleen SATA300. Dat maakt zeker flink wat uit / goeie snelheidswinst.

Een extra videokaart is ook weer extra stroomverbruik....

Er zijn meer socket 1155 borden met betere mogelijkheden dan die H61 chipset. Die is toch wel beperkt.

Bij vraag en aanbod staat nog van alles te koop, goeie kans dat je daar nog wat leuks op de kop kunt tikken.

Als je nog een losse/lege SSD hebt liggen zou ik voor de aardigheid eens W11 64Bit installeren om te kijken hoe dat nog draait en daarmee of het systeem nog wat langer mee kan. Kun je afwegen of je er nog geld aan wilt uitgeven of misschien toch naar upgrade set kijkt voor het geval dat je naar W11 over wil mettertijd.

EDIT: Was ik vergeten:
Er zijn ook DVI of VGA naar HDMI Converters te koop.

[ Voor 7% gewijzigd door eheijnen op 30-10-2022 11:34 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Zal eens checken hoe dit naar 64b om te zetten is, tips?
Wil je van architectuur wisselen, dan is een nieuwe installatie vereist. Er is geen in-place 'upgrade' mogelijk hiervoor.
eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Mijn hdd is enkel in gebruik voor Windows. Externe hang ik eraan wanneer nodig. Niet zo vaak.
Werk veel in de cloud. Kaartje erin van 100eu kan ook nog wel uit hoor. Het is niet zo zeer dat ik op mijn portemonnee zit maar helemaal upgraden is voor mij zou overbodig zijn. Het systeem werkt verder echt top en als een trein. Qua scherm ben ik nog niet helemaal over uit.
Als je zelfs nog met een hdd werkt ipv ssd, ga je met alleen al dat veranderen een flinke performance verbetering krijgen. Werk in de cloud klinkt aardig, maar als je alsnog alles via de browser doet, is je cpu de voornaamste bottleneck.
Vereisten:

Curved
Ultra Wide
USB Hub in monitor (geen idee hoe ik dit zo snel kan filteren in de filters)
Draaibaar
Kantelbaar
27 inch
Maar bij voorkeur een 32" met minimale diepte ivm ruimte bureau.
21:9
Prijs rond de 400€
Je zou kunnen kijken voor een AIO pc rond die prijs. Curved is voor 27" niet zinvol. Bij 32" misschien, maar het is voornamelijk voor ultra-wide dat curved zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:36:

Als je zelfs nog met een hdd werkt ipv ssd, ga je met alleen al dat veranderen een flinke performance verbetering krijgen. Werk in de cloud klinkt aardig, maar als je alsnog alles via de browser doet, is je cpu de voornaamste bottleneck.
Ik werk met SDD. De pc werkt als een trein en verneem 0 bottleneck met de CPU. Het is standaard gebruik PC, office en wat internet...
Je zou kunnen kijken voor een AIO pc rond die prijs. Curved is voor 27" niet zinvol. Bij 32" misschien, maar het is voornamelijk voor ultra-wide dat curved zin heeft.
Bedankt voor de tip. Zal hier rekening mee houden. Mijn bureaublad is maar 60 diep (beton gegoten) en het valt mij op dat de 32" al gauw 25-30 cm diep is. Ik vraag me af of 32" dan werkbaar is met randapparatuur. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor de tip. Zal hier rekening mee houden. Mijn bureaublad is maar 60 diep (beton gegoten) en het valt mij op dat de 32" al gauw 25-30 cm diep is. Ik vraag me af of 32" dan werkbaar is met randapparatuur. Iemand ervaring hiermee?
Op dat gebied heb ik ook wat ervaring. Mijn eigen bureau is iets van 50 cm diep en heb er een 27" scherm. Heb ook een nieuwer 32" monitor, maar de oude staat er nu weer even. Ik heb nog genoeg ruimte voor een toetsenbord en muis en kan m'n armen nog enigszins op het bureau laten rusten. Door de manier waarop ik wat kabelgaten in het bureaublad heb gemaakt, kan het scherm niet helemaal naar achteren, ik zou dan nog een paar cm extra ruimte kunnen hebben, maar an sich is er nog voldoende ruimte.
De pc staat naast het scherm zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:39:
[...]

Het is natuurlijk subjectief en afhankelijk van wat je ermee doet, maar: ik vind mijn i5 2400 nog prima vlot aanvoelen voor niet al te zware programma's. Inderdaad wel met flink wat geheugen (10GB) en een goede SSD.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bwerg schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Het is natuurlijk subjectief en afhankelijk van wat je ermee doet, maar: ik vind mijn i5 2400 nog prima vlot aanvoelen voor niet al te zware programma's. Inderdaad wel met flink wat geheugen (10GB) en een goede SSD.
Ik had 8 GB erin zitten, ruim voldoende voor wat ik deed. Maar veel zaken deden een paar seconden langer over dan wat ik nu met m'n nieuwe systeem heb. Het voldoet prima, daar niet van, maar ik merkte de leeftijd van het systeem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Is een GTX1650 4GB gddr5 Inno3D een nette kaart voor 90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:27:
Waarom 90 euro uitgeven ?

Een kaart doet eigenlijk 2 dingen. Een signaal uitsturen voor het beeldscherm, dat is iets dat je nodig hebt, dat de kaart het scherm met de resolutie aan kan. Verder is het de snelheid van de kaart, maar dat heb je alleen nodig als je het ook gebruikt met bijvoorbeeld gamen of renderen. Doe je beide niet, dan is een snelle kaart nutteloos en geef je geld uit aan iets dat je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:27:
Wat wil je ermee gaan doen dan? Als het alleen is om een monitor aan te sluiten, en je vervolgens enkel gaat browsen en video's kijken (en bijvoorbeeld niet gamen of 3D werk ofzo), dan is een GTX1650 zwaar overkill.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Waarom 90 euro uitgeven ?

Een kaart doet eigenlijk 2 dingen. Een signaal uitsturen voor het beeldscherm, dat is iets dat je nodig hebt, dat de kaart het scherm met de resolutie aan kan. Verder is het de snelheid van de kaart, maar dat heb je alleen nodig als je het ook gebruikt met bijvoorbeeld gamen of renderen. Doe je beide niet, dan is een snelle kaart nutteloos en geef je geld uit aan iets dat je niet gebruikt.
Ja ik begrijp wat je zegt, echter heb ik nu het idee dat het allemaal nog te analoog is met de VGA.
Denk dan heb je een redelijk aardig kaartje voor wie weet welk voordeel nog meer t.a.v. een nieuw scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eFdee12 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Ja ik begrijp wat je zegt, echter heb ik nu het idee dat het allemaal nog te analoog is met de VGA.
Denk dan heb je een redelijk aardig kaartje voor wie weet welk voordeel nog meer t.a.v. een nieuw scherm?
Het enige dat je nodig hebt is de juiste aansluiting en dat die aansluiting het juiste signaal kan versturen. Dus dat de kaart de resolutie aan kan en de verversingssnelheid. De kaart waar je het over hebt is gemaakt om mee te gamen en dus duurder dan wat je nodig hebt terwijl je het niet gebruikt. Een kaart van 10 euro die het scherm aan kan is niet slechter dan een kaart van 500 euro voor wat jij er mee doet.
Pagina: 1