Help! Tegenstrijdige adviezen bijplaatsen 10 zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-07-2024
Dag allen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij hetvolgende.
Ik heb 1,5 jaar geleden 20 suntech 360Wp mono black zonnepanelen gekregen, aangesloten op 1 SolarEdge SE6k.
Nu heb ik inmiddels ruimte om tot 10 zonnepanelen bij te plaatsen. Maar nu loop ik aan tegen een en al tegenstrijdige adviezen en waarschuwingen. Hopelijk zijn hier wel deskundige mensen die een goed en eenduidig advies kunnen geven.

Mijn boerenverstand:
- De Se6K kan levert maximaal 8100 Watt
- Mijn panelen liggen op Oost (14) West (6)
- Op de beste dag ooit leverde alle panelen samen 6100 WATT. Ik heb circa 5 dagen per jaar met een 30 minuten op 6000 WATT
- SolarEdge zelf geeft aan dat je omvormers tot 30% kunt overdimensioneren, oftewel van 8100 tot max 10500
- Aangezien ik max 6100 doe, zou ik volgens mij dus 4400 bij kunnen plaatsen als ze allemaal op hetzelfde moment maximale rendement halen
- Als ik goed begrijp is het slechtse wat kan gebeuren, dat de solarEdge aftopt
- Ik kan tot 10 nieuwe panelen kwijt op het Zuiden, dus andere positie dan die andere panelen.

Appeltje eitje zou ik denken en sommige mensen geven aan dat dit ook zo is.

Maar nu vraag ik het aan mijn installateur die de eerste panelen installeerde en die geeft aan:
- Je kunt er max 4 panelen bijdoen, want je panelen hebben een rendement van 7200
- Eroverheengaan mag niet want dan verloopt je garantie bij SolarEdge
- Je kunt ook geen 10 panelen bijleggen tenzij je naar 3x35 gaat ipv 3x25

Wie o wie kan mij helpen duidelijk uit te leggen of en waar ik en/of mijn installateur een denkfout maak?

Mijn dank is groot!!

Groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 18:57
Rick.G schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:35:
- SolarEdge zelf geeft aan dat je omvormers tot 30% kunt overdimensioneren, oftewel van 8100 tot max 10500
- Aangezien ik max 6100 doe, zou ik volgens mij dus 4400 bij kunnen plaatsen als ze allemaal op hetzelfde moment maximale rendement halen
Die overdimensionering gaat over het nominale piekvermogen, niet je daadwerkelijke gereaslieerde opbrengst. Je 20 panelen van nu hebben een piekvermogen van 7200 Wp, je kan daar dus nog 3300 Wp bij plaatsen om onder de 130% overdimensionering te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick.G
Dank voor je snelle reactie!
Kun je uitleggen waarom dat over piekvermogen gaat, want dat is toch een theoretisch getal? Want als ik alle 20 panelen bijvoorbeeld in mijn kelder heb liggen met 0 rendement bijvoorbeeld, waarom zou ik er dan niet nog 5000 bij kunnen zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:41

Smoke

Maverick Reploid

- De Se6K kan levert maximaal 8100 Watt
- Mijn panelen liggen op Oost (14) West (6)
- Op de beste dag ooit leverde alle panelen samen 6100 WATT. Ik heb circa 5 dagen per jaar met een 30 minuten op 6000 WATT
- Als ik goed begrijp is het slechtse wat kan gebeuren, dat de solarEdge aftopt
- Ik kan tot 10 nieuwe panelen kwijt op het Zuiden, dus andere positie dan die andere panelen.
Je mag maximaal 135% van het maximale AC-vermogen van 6K op de omvormer hebben aan aangesloten DC-piekvermogen, dit is ook wat met die overdimensioneringscijfers bedoeld wordt (Zie ook het datasheet). Als je puur van Wp uitgaat wil dat zeggen dat je maximaal 8100Wp mag aansluiten terwijl je nu 7200Wp aangesloten hebt, maar dit is uiteraard afhankelijk van de ligging, en met meerdere orientaties kun je dan ook meer Wp leggen dan 8100 (en is het zo dat je nu minder dan 7200Wp hebt liggen) omdat niet alles gelijktijdig aan zijn piek kan komen.

Hoeveel? Dat is iets wat de SolarEdge Designer voor je kan bepalen. Dan kan je ook gelijk zien hoeveel aftopping je kan verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hostname schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Die overdimensionering gaat over het nominale piekvermogen, niet je daadwerkelijke gereaslieerde opbrengst. Je 20 panelen van nu hebben een piekvermogen van 7200 Wp, je kan daar dus nog 3300 Wp bij plaatsen om onder de 130% overdimensionering te blijven.
Helemaal fout bij toetsing van ontwerp in solaredge designer. Die berekend het maximale gerealiseerde vermogen en daarop zijn de overdimensionering regels van toepassing.

Designer geeft keurig aan als je over de limiet gaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden dat SolarEdge het aangesloten piek vermogen maximaliseert. Bij een gewone string omvormer kan ik me voorstellen dat de omvormer te maken heeft met twee grenzen. De eerste is de open onbelaste spanning, dus het aantal panelen in serie. De tweede is de kortsluit stroom. De electronica is hier beperkt.
Het SolarEdge systeem kan echter aan alle optimizers doorgeven hoeveel spanning er bij welke stroom geleverd moet worden. De string spanning is altijd 400V en het beschikbare ingestraalde vermogen bepaald de stroom totdat het de bovengrens bereikt. Meer panelen erbij zorgt er alleen maar voor dat de 400V over meer panelen verdeeld wordt. Optimizer spanning gaat bij maximale stroom dus omlaag. Of, wat ik zie gebeuren, wordt er aan een willekeurige optimizer gevraagd om af te schakelen. Die laat de stroom dan zonder veel spanning (en vermogen) toe te voegen door. Ik vermoed dat er niet echt een technische beperking is maar eerder een commerciële.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 06:50

geerttttt

Manisch positief

Een snelle rekensom leert mij dat je 3x25a kunt terug leveren oftewel ruim 17000 watt dus dat lijkt mij niet de bottleneck hier. Zelfs nog gerekend zonder je eigen gemiddelde verbruik, maar goed..

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

- Je kunt ook geen 10 panelen bijleggen tenzij je naar 3x35 gaat ipv 3x25
wauw, ik zou een andere instalateur zoeken, deze is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
twain4me schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

wauw, ik zou een andere instalateur zoeken, deze is stuk.
Ja, overspannen gehad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
xah5kiDe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:47:
….
Ik vermoed dat er niet echt een technische beperking is maar eerder een commerciële.
Bijna 100% mee eens, maar als je garantie wil heb je er mee te leven.

Stroom trek je, spanning krijg je. Een gloeilamp van 5W gaat ook niet stuk als je hem aan de welbekende spanningsbron hangt die (weliswaar beperkt door zekeringen) in de basis een aantal 100A kan leveren. En omvormer zou dus nooit op korte termijn stuk mogen gaan omdat er een veel te groot systeem aan hangt.

Wel heeft het effect op het aantal uren op hogere belasting draaien… wat natuurlijk wel een reëel effect op levensduur kan hebben

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.G
Dank allen!

Kunnen jullie nog voor de duidelijkheid aangeven of het dus zo is dat @xah5kiDe en @hostname @Ronald :
- 8100 is al de overgedimensioneerde output van de 6k (is inderdad 135%...)
- Als je piekbelasting met 30 panelen boven de 8100 uitkomt, wat is dan het effect? Inderdaad aftopping zoals @xah5kiDe beschrijft? Of kan er ook iets kapot gaan?
- Wie geeft de garantie? Is dat de installateur of is dat SolarEdge? Want als het installateur is, kun je dan wel overstappen?
- Waarom zou aftopping erg zijn? Ik snap dat ik dan x dagen gedurende y minuten minder opbrengst heb dan ik zou kunnen hebben, maar dat weegt niet op tegen nieuwe omvormer moeten kopen, of mis ik iets?
- Weet iemand of er een 'markt' is voor omvormers? Als mijn SE6K natuurlijk gewoon zijn waarde behoudt ongeveer, kan ik ook gewoon een grotere omvormer kopen
- Kan iemand kort uitleggen hoe je berekend welke maximale output met 3x25 kan/mag zonder risico's?

Dank allen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28
geerttttt schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:01:
Een snelle rekensom leert mij dat je 3x25a kunt terug leveren oftewel ruim 17000 watt dus dat lijkt mij niet de bottleneck hier. Zelfs nog gerekend zonder je eigen gemiddelde verbruik, maar goed..
Die 17000 watt klopt niet, je zit met de aansluitfactor van 1,6 je kan dus officieel max 3x16A terugleveren (11 kW)

Wat natuurlijk nog steeds geen probleem is omdat er max 8kW word teruggeleverd door de omvormer

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
01001000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Die 17000 watt klopt niet, je zit met de aansluitfactor van 1,6 je kan dus officieel max 3x16A terugleveren (11 kW)
Selectiviteit is niet dwingend opgelegd, de hele nen1010 niet, daarom is de norm niet openbaar. Dat waar nen normen dwingend zijn betaald de overheid de nen (hoeveel te zot voor woorden in een zin?)

1,6x is niet volledig selectief, zeker niet bij hoge overbelasting als kortsluiting. Bij automaten heb je veel grotere verschillen nodig.

En dan is er nog de optie om 2 omvormers te gebruiken, wat klinkklare onzin is omdat het het belasting profiel niet beïnvloed… dus is een 25A omvormer even veilig.

Voor afname is jouw meterkast als geheel minimaal een factor veel te zwaar… niemand ziet het als probleem dat je 3x 64A aan automaten achter 3 40A aardlekschakelaars achter 3x25A hoofdzekeringen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
"SE6k" je zou verwachten dat die maximaal 6000Watt output heeft? Dat komt dus zelden voor helaas en je gedachtegang om bij te plaatsen is logisch.

Ik neem aan dat het een 2-string inverter is?
Waar ik op vastloop hoe de nieuwe situatie eruit ziet. Teveel woorden, te weinig tekeningen.
Ga je alles aankoppelen op de huidige lage west-kant?
In dat geval vermoed ik wel dat het slim is om dan onder de 6 west en de 10 nieuwe panelen een optimizer a 50euro te zetten ivm andere zoninslag. Ze staan immers in serie.
Het gaat om SolarEdge standaard met optimizers dus dan kan je het verdelen over de 2 strings.

Overall, denk ik wel dit goed gaat. Daarmee zal je over de dag vaker tegen de 6000Watt aanzitten, wat prima is. Je hebt oorspronkelijk oost-west (ik ook) dus de verdeling is al beter over de dag.
En dan hoef je dus niet een nieuwe inverter aan te schaffen (incl bekabeling daarnaartoe).

Ps. Als de 10 nieuwe panelen iets te krachtig zijn, bijvoorbeeld qua garantie van de omvormer, dan raad ik aan om 10 goedkope +/- 250WP tweedehands panelen te kopen want je gaat er toch optimizers onder zetten. Relatief goedkoop zal je dan vaker op de 6000Watt zitten 😊

Pss. Ik zit met een 3K omvormer met 4000WP oost-west en dat had best 4600WP kunnen zijn gezien die 3000Watt nog steeds te weinig haalt. Oost-west verdeelt de energie veel beter en is niet te vergelijken met 100% zuid ligging!
Garantie regels zouden afhankelijk moeten zijn van ligging, bijvoorbeeld oost-paneel telt maar voor 50%.

[ Voor 41% gewijzigd door Harm_H op 30-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Ronald schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Voor afname is jouw meterkast als geheel minimaal een factor veel te zwaar… niemand ziet het als probleem dat je 3x 64A aan automaten achter 3 40A aardlekschakelaars achter 3x25A hoofdzekeringen hangt.

SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Hallo Ronald, jouw setup lijkt erg veel op de nieuwe situatie van TS, kan je die toelichten?
(en dat is 'maar' een SE5K, terwijl TS vreest dat hij met een 6k al moet upgraden 8)7)

[ Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 30-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

01001000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Wat natuurlijk nog steeds geen probleem is omdat er max 8kW word teruggeleverd door de omvormer
Selectiviteit is niet zo spannend op een omvormer. Vooral omdat dit het enige ding is wat teruglevert in jouw stroomnet. Dus als je een omvormer hebt die max 25a per fase teruglevert voorzie ik geen problemen. Daar zou ik geen selectiviteit op toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:21
@Rick.G wil 10 panelen op zuid bijplaatsen begrijp ik.
Vraagjes.

Op welk moment heb je die 6,1 KW uit de solaredge gemeten?
Als dat rond het middaguur is dan is het bijplaatsen van kilowatts aan PV op het zuiden minder aantrekkelijk want dan ga je dus niet een beetje maar heel veel aftopping krijgen en je komt dan hoogstwaarschijnlijk buiten spec ( 135%) als je bijv 375 WP panelen gaat gebruiken

Kan je een grafiekje plaatsen van je opbrengst op een zonnige onbewolkte dag in de zomer , daar kunnen wij best veel aan zien.

Is de plek waar je de nieuwe panelen wil plaatsen helemaal vrij van schaduw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De gewenste situatie moet gewoon in solaredge designer gezet worden. Er staat niet genoeg in de TS om dat te doen.

@Harm_H je bent solaredge aan het verwarren met standaard string systeem regels. Solaredge leg je in 1 string tenzij je tegen stringvermogenslimieten loopt. Op de SE6K kun je niet tegen stringvermogenslimiet (ruim 11kW) lopen omdat de omvormer dat zelf niet kan.

Mijn systeem is absolute piek 6,6kW. Dat haal ik alleen met wisselend bewolkt weer (en is dan te zien in aftopspikes)
Als dat alles bij elkaar op 10 uur per jaar komt is het veel.

De hete zomerdagen haalt het systeem met moeite 4,5kW. Allemaal te zien in de PV output link.

Als het van designer mag, zie ik geen enkele reden om de omvormer bij TS te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 14:39
Wij hebben zelf een al overgedimensioneerde SE5k (met 20x 305Wp) en hebben er voor gekozen om de panelen die we dit jaar hebben bijgeplaatst (6x405Wp) met Enphase micro-omvormers aan te sluiten.
Niet alleen omdat het wel heel krap werd op de SolarEdge, maar ook omdat de verschillende grootte optimizers niet compatible zijn met elkaar! Let daar dus ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: je wil die 6 panelen sowieso aanvullen, dit zijn er echt te weinig per kant.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Ronald schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:40:
De gewenste situatie moet gewoon in solaredge designer gezet worden. Er staat niet genoeg in de TS om dat te doen.
Die tool 'Solaredge designer' zal dus wel rekening houden met oost/west panelen. En misschien ook met de garantie van de fabrikant. Welke informatie mis je nog om deze in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
OverSoft schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:53:
Wij hebben zelf een al overgedimensioneerde SE5k (met 20x 305Wp) en hebben er voor gekozen om de panelen die we dit jaar hebben bijgeplaatst (6x405Wp) met Enphase micro-omvormers aan te sluiten.
Niet alleen omdat het wel heel krap werd op de SolarEdge, maar ook omdat de verschillende grootte optimizers niet compatible zijn met elkaar! Let daar dus ook op.
Het is dan ook Oost-West of alles op Zuid?
Het verschil daarin is enorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiNK7YKFTayf5-suu1vWtyaxRag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7VMy8wJGqRa2b27psMLsikCY.jpg?f=user_large
Blauwe lijn haalt bijna nooit piek vermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 30-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Over garantie. Ik heb in het voorjaar zelf een installatie gedaan en een Solaredge certificaat gehaald. Nu ben ik dus de installateur en kan ik rechtstreeks bij Solaredge een claim indienen als er iets stuk gaat. Ik moet dan ook in staat zijn om bij de optimizer bepaalde metingen te verrichten en die resultaten doorgeven (als een optimizer stuk zou zijn). Garantie afhandeling wordt dus door de installateur gedaan. Ik had ook kunnen kiezen om de winkel (Winkelman in mijn geval) de garantie te laten afhandelen aangezien zij ook de installatie onder hun installatie-account kunnen hangen. Solaredge komt in ieder geval niet bij jou op het dak kijken wat je hebt liggen al kunnen ze dat natuurlijk wel zien in je account als dat netjes is ingevuld. Maar of je 15x 100W of 15x400W hebt liggen, is niet te zeggen.
Overdimensionering zal overigens wel wat invloed hebben op de levensduur van de omvormer. Simpel omdat hij langer vol vermogen gaat leveren en warmte de levensduur verkort. Als je ergens in het 12e jaar garantie gaat claimen en de omvormer statistiek laat zien dat dagelijks van 9-5 op full load draait. dan zouden er wat wenkbrouwen omhoog kunnen gaan.
@Ronald De maximale stroom is een ding als het MPP gezocht wordt in een string omvormer. Inderdaad kan de omvormer natuurlijk zelf de stroom beperken als het boven zijn grens komt. Als niet exact bekend is hoe het MPP algoritme werkt, dan kan de maximale string stroom een beperking zijn. Zo kan een MPP scan gedaan worden door de string spanning van de maximum open spanning naar 0 te laten zakken. Dat doet mijn Goodwe omvormer eens per half uur om de zien of er beter lokaal maximum is (shadow scan heet dat dacht ik).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 14:39
Harm_H schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Het is dan ook Oost-West of alles op Zuid?
Het verschil daarin is enorm.

[Afbeelding]
Blauwe lijn haalt bijna nooit piek vermogen.
Wij hebben een ratjetoe aan zuid-oost, zuid-west, zuid, etc...
We halen wel regelmatig de top van de SE5k (5400w op de meter) in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
geerttttt schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Selectiviteit is niet zo spannend op een omvormer. Vooral omdat dit het enige ding is wat teruglevert in jouw stroomnet. Dus als je een omvormer hebt die max 25a per fase teruglevert voorzie ik geen problemen. Daar zou ik geen selectiviteit op toepassen.
Ik heb zelf 3x20A op een 3x25A aansluiting, dus kan je geen ongelijk geven, maar een installateur zal dit niet zomaar voor je aanleggen omdat die zich meestal aan de NEN1010 houden ivm aansprakelijkheid. En om aan het (wel wettelijk verplichte) bouwbesluit te voldoen. In het bouwbesluit mag je afwijken mits dit aan het veiligheidsniveau van de norm voldoet (en laat die norm nu net de Nen 1010 zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

01001000 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 01:25:
[...]

Ik heb zelf 3x20A op een 3x25A aansluiting, dus kan je geen ongelijk geven, maar een installateur zal dit niet zomaar voor je aanleggen omdat die zich meestal aan de NEN1010 houden ivm aansprakelijkheid. En om aan het (wel wettelijk verplichte) bouwbesluit te voldoen. In het bouwbesluit mag je afwijken mits dit aan het veiligheidsniveau van de norm voldoet (en laat die norm nu net de Nen 1010 zijn).
Ik heb zelf ook 2x16 en 1x20 op mijn 3 fase. Ook nog de koelkasten e.d. op de zwaarste groep dus dat heft ook nog eens wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
01001000 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 01:25:
[...]

Nen1010 is niet dwingend opgelegd, daarom is deze niet openbaar.
Wat je op het openbare internet vind over nen1010 is selectiviteit meer beschreven als een afweging dan dwingend.

Dan is selectiviteit met automaten in een huisinstallatie slechts beperkt mogelijk. Factor 1,6 is onvoldoende. Selectiviteit met automaten bereik je pas bij factor 6, of factor 3 en een karakteristiek stap.

Een echte elektricien begrijpt de norm, begrijpt de componenten die hij gebruikt.

2x een PV systeem van 3x16A kan zogenaamd selectief aangesloten worden op 3x25A. En zal de hoofdzekering er uit blazen.

Ofwel nadenken wat er gebeurd is veel belangrijker dan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Ronald schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:13:
[...]

Nen1010 is niet dwingend opgelegd, daarom is deze niet openbaar.
Wat je op het openbare internet vind over nen1010 is selectiviteit meer beschreven als een afweging dan dwingend.
Het is een interessant onderwerp, wel iets meer dan een afweging, maar de componenten maken het eea zo complex dat een norm niet perse veiligheid garandeert.

Selectiviteit voor zonnepanelen is bij normale operatie geen probleem, bij kortsluiting is het wel een issue. En omdat een omvormer ook gewoon een elektrisch apparaat is kan je daar ook kortsluiting krijgen en een 3x20A B zekering bied dan minder bescherming (of in mijn ervaring helaas geen, de hoofdzekering vloog er uit) waar de factor 1,6 dat beter doet. Het hangt o.a. af van de kortsluitstroom en de karakteristiek of je uberhaubt selectiviteit hebt, met b.v. 250A kortsluiting heb je in bijna geen enkel geval selectiviteit omdat je boven de grensstroom van beide zekeringen zit waar zelfs een factor 3 of 6 dan niet helpt (leuk artikel: https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdf)

Moet wel zeggen dat mijn electra opleiding al 27 jaar geleden is en ik heb niet alle wijzigingen bijgehouden, dus er zijn vast veel mensen met een stuk meer verstand van deze materie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@01001000 met jouw achtergrond moet je de grafieken wat betreft afschakel karakteristiek begrijpen (even Google)
Bij voldoende zware kortsluiting beschermt een 6A automaat een 25A hoofdautomaat niet echt, want dan moet de 25A zo goed als even snel reageren.
Kortsluiting door een omvormer is alleen te verwachten bij catastrofaal falen, dus heel erg is het dan niet dat hij een hoofdzekering mee trekt… wat dus ook bij 16A afzekering een echte kans heeft.

Smeltveiligheden zijn makkelijker op selectiviteit ;)

Pagina: 1