Desktop heeft moeite met opstarten, voeding stervend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10

Haan

dotnetter

Topicstarter
Mijn desktop (zie inventaris: workstation) heeft sinds korte moeite met opstarten. En dan bedoel ik niet booten, maar de PC blijft dan uit als ik op de powerknop druk.
Als dit gebeurt, hoor ik een zacht klik geluid uit de voeding komen, vandaar dat dit mijn hoofdverdachte is. Het gaat om een Corsair RM550x van 3,5 jaar oud.

Soms helpt het om even de powerswitch op de voeding uit te zetten en een paar keer op de powerbutton te klikken om zo de condensators te legen, en dan start de PC daarna wel weer. Maar gisteren werkte dit ook niet meer. Ik heb toen de standaarprocedure van zo kaal mogelijk proberen te starten doorlopen, maar dat hielp niet. Ik heb toen wel nog de voeding getest met het doorverbinden van pin 4 en 6, daarmee sprong de voeding wel aan, waardoor ik bang was dat het moederbord dan defect zou zijn. Maar toen ik een paar uur later toch nog eens probeerde ging de PC wel weer aan. Zojuist weer kunnen starten na het trucje met voeding eerst uitzetten, en toen was het dus tijd om dit topic te starten ;)

Dus de vraag is of jullie het er mee eens zijn dat de voeding waarschijnlijk de oorzaak van het probleem is? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn? Zou het verstandig zijn om de voeding preventief te vervangen? Ik heb nog een oude OCZ 600W voeding liggen zag ik, dus als de Corsair voeding er mee uitscheid, kan die er tijdelijk wel in, maar het zou bijvoorbeeld vervelend zijn als er andere hardware beschadigd zou kunnen worden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08

De Nelis

en anders maar niet...

Het zou kunnen, maar probeer het uit te sluiten door in ieder geval de OCZ even aan te sluiten. Dan heb je je antwoord wat dat betreft in ieder geval. Als je hem juist aansluit kan er weinig mis gaan natuurlijk, tenzij deze voeding ook niet 100 is.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ja, tijdens het typen van het verhaal bedacht ik ook al dat ik dat nog maar eens moest gaan proberen :P Maar dat is nog best een klus dus dat kan ik binnenkort een keer gaan proberen inderdaad.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Klinkt als een voeding probleem.
Een ATX heeft een PWR_OK signaal die het moederbord vertelt dat alle voltages gestabiliseerd zijn en het moederbord kan booten.
Klinkt alsof jouw voeding de voltages niet meer gestabiliseerd krijgt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD