Eerste 3D printer aanschaf, ervaringen met de Sovol SV02?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiriamW
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik ben me aan het oriënteren op de eerste aanschaf van een 3d-printer.
Nu is mijn oog gevallen op de sovol SV02, omdat deze enerzijds goed betaalbaar is, maar anderzijds ook een dual extractor heeft (geen mixing dat weet ik).
Echter, ik kan niet heel veel reviews vinden. De enkele, ook op youtube, zijn positief en presenteren de SV02 als beter dan de ender 3 v2.
Nu ben ik wel benieuwd of hier misschien mensen zijn die mij uit eerste hand hun ervaringen kunnen geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiriamW
Aanvullend: mijn budget is maximaal 300-350 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Ik ken deze printer niet, maar kan wel zeggen:
- Goedkope printers betekent mogelijk ellende door gebrekkig design danwel gebrek aan kwaliteitscontrole
- Creality heeft de grootste community, waar je vervolgens op leunt als je tegen problemen aanloopt
- Verschillende Chinese fabrikanten (inc. Creality!) hebben reviews gekocht of anderzijds reviews onder voorwaarden laten uitbrengen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProCapibara
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-03 15:18
mij lijkt beginnen met een dual extruder een slecht idee, het brengt veel uitdagingen en de manier van 1 hotend laat het ook meteen veel materiaal kosten. zoals sebazzz zegt: Creality heeft de grootste community.
een ender 3 pro is een prima instap model. de ender 3 pro moet ook zelf in elkaar gezet worden waardoor je meteen de printer leert kennen. de community heeft mij al zeer vaak geholpen waardoor mn printer steeds running bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiriamW
Dank voor jullie respons, dan ga ik toch kijken naar een ender 3 v2 (neo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Vermijd wel Creality printers met touch screen. De touch screen firmware is een pijn, uit eigen ervaring, om te ontwikkelen en dit wordt daarom ook vermeden over het algemeen. Printers die een draaiknop hebben, hebben een scherm wat vanuit mainboard firmware wordt gerendered en is geen probleem.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 09:22
@Sebazzz Wat is dat dan voor een uitspraak? Iedere printer die ik heb/had of ga krijgen zijn voorzien van een touchscreen. Begrijp ook niet wat je bedoeld met wat uit firmware gerenderd wordt.

@MiriamW Als je een out of the box leuke printer wil, kan ik je de Fookos Odin F5 aanraden, community is er ook maar grootste voordeel, printer is voor 99% al samen gebouwd. Waar je bij de Ender toch het nodige moet nalopen. Moet zeggen dat ik de Fokoos de betere printer en vooral gemakkelijker vond dan de ender. Misschien komt dta ook omdat ik al de nodige ervaring heb opgebouwd met de Ender

https://www.fokoostech.co...koos-odin-5-f3-3d-printer

Ja Creality heeft de grootste community, hoe dit zeker als voordeel kan worden gezien is de gigantische wirwar van informatie soms ook wat overweldigend, probeer maar eens fatsoenlijk wat te vinden in de facebook groepen. Wel is het zo dat de ender lekker upgradable is maar afvragen of je dat wil of dat je gewoon wilt printen

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Mistacal schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:03:
@Sebazzz Wat is dat dan voor een uitspraak? Iedere printer die ik heb/had of ga krijgen zijn voorzien van een touchscreen. Begrijp ook niet wat je bedoeld met wat uit firmware gerenderd wordt.
Ik heb het specifiek over Creality printers. De touchscreen firmware (DWIN) is apart en is specifiek gelinkt met de firmware op het moederbord. Ze gaan hand in hand. De firmware van Creality is vaak buggy of gebrekkig (bijvoorbeeld zoiets simpels als ondersteuning voor printen vanuit Octoprint mist (met dat het scherm dan mee veranderd) of M600 filament change mist).

Als je dan zelf bijvoorbeeld naar een nieuwe versie van Marlin wilt upgraden mist vaak ondersteuning voor het touch screen omdat het vanuit 3rd party perspectief (en dan praat ik uit eigen ervaring) het niet interessant is om touchscreen firmware te ontwikkelen, waardoor je niet opschiet.

Ik spreek ik overigens vanuit ervaring met de CR-6, en twee keer met de CR-10 Smart. Beide enorm gare firmware.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 04-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MiriamW Hoe veel wil je zelf moeten fixen/upgraden aan een printer voordat die gewoon goed print?
Als je iets wil dat gewoon werkt en blijft werken zonder te veel gepruts, dan is een Creality, of een kloon daarvan, welke soort dan ook, waarschijnlijk niet waar je naar moet kijken en moet het budget een stuk omhoog. Jouw budget is zeg maar van het niveau "voor een dubbeltje op de eerste rij", dus dan zal er na de aanschaf dus sowieso wat aangepast moeten worden om een goed werkende printer te krijgen en gaan dingen sneller stuk/slijten. Dat gaat sowieso geld kosten. Voor de meeste printers van deze klasse kan je op minimaal €100 rekenen, en meestal komt het hoger uit.

Als het om de dual extrusion gaat, dan zou ik eerder de SV04 halen dan dat ik voor de SV02 zou kiezen. De IDEX setup van de SV04 heeft, indien goed gekalibreerd, in het gebruik doorgaans minder problemen en is flexibeler in welke filamenten je samen kan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 04-11-2022 20:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik zou uit die twee sowieso voor de Creality gaan. Printers die veel bekender/meer verkocht zijn hebben een veel betere community en kun je naderhand ook veel makkelijker onderdelen of upgrades voor kopen. De ender 3 heb ik zelf ook en is een fijne printer. Dual extrusion heb ik op mijn andere printer (vertex k8400) en brengt ook meer gezever met zich mee dan een normale printjob. Dus vergis je daar niet in. 9/10 keer print ik zelf toch met één extruder op de k8400. Je kunt trouwens ook multicolor printen door filament te wisselen bijvoorbeeld. Achteraf heb ik net zo vaak multicolor geprint op de ender 3 als op de k8400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:09
Ik zal voor de Ender 3 v2 gaan.
En deze stap voor stap upgraden daardoor leer je printer beter kennen.

En deze stappen uitvoeren als je de printer hebt.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

[ Voor 14% gewijzigd door Evertt op 04-11-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiriamW
ocf81 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:01:
@MiriamW Hoe veel wil je zelf moeten fixen/upgraden aan een printer voordat die gewoon goed print?
Als je iets wil dat gewoon werkt en blijft werken zonder te veel gepruts, dan is een Creality, of een kloon daarvan, welke soort dan ook, waarschijnlijk niet waar je naar moet kijken en moet het budget een stuk omhoog. Jouw budget is zeg maar van het niveau "voor een dubbeltje op de eerste rij", dus dan zal er na de aanschaf dus sowieso wat aangepast moeten worden om een goed werkende printer te krijgen en gaan dingen sneller stuk/slijten. Dat gaat sowieso geld kosten. Voor de meeste printers van deze klasse kan je op minimaal €100 rekenen, en meestal komt het hoger uit.

Als het om de dual extrusion gaat, dan zou ik eerder de SV04 halen dan dat ik voor de SV02 zou kiezen. De IDEX setup van de SV04 heeft, indien goed gekalibreerd, in het gebruik doorgaans minder problemen en is flexibeler in welke filamenten je samen kan gebruiken.
Juist het zelf nog wat fixen en upgraden zie ik als een uitdaging en positieve leerschool. Ik ben me er van bewust dat ik geen Ferrari krijg voor het budget van een smart. Maar juist als beginner wil ik er niet meteen duizend euro of meer in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MiriamW schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:41:
[...]

Juist het zelf nog wat fixen en upgraden zie ik als een uitdaging en positieve leerschool. Ik ben me er van bewust dat ik geen Ferrari krijg voor het budget van een smart. Maar juist als beginner wil ik er niet meteen duizend euro of meer in investeren.
Wat ik wil benadrukken is dat een goedkope printer bijna nooit echt goedkoop is. Je spreidt er enkel de uitgaven mee over een langere tijd omdat je uiteindelijk toch een printer wil waar je van op aan kan dat die werkt en consistent kwaliteit kan leveren. Op zich niks mis mee om met zo'n printer te beginnen, als je maar weet waar je aan begint. De kans dat de printer an sich het project wordt is een stuk groter en dat kan op den duur ook overweldigend c.q. vermoeiend zijn. Overigens zijn de aanschafkosten van een printer slechts een fractie van wat het een printer kost om een printer te gebruiken. Een kilo plastic van kwaliteit kost al gauw €25 à €40 en een print van enig formaat kan zo een rolletje kosten.
Ik ben zelf eind 2016 begonnen met een Anet A8. Dat was voordat de Creality printers op de markt kwamen min of meer de 'veel-voor-weinig' printer van toen. Die printer was gewoon gammel en alles moest daaraan worden verbeterd. Op zich heb ik daar veel van geleerd. Die printer is nu zover omgekat dat alleen de originele geleidestangen nog over zijn. Ik ben ondertussen ook minimaal €1000 verder door alle upgrades.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 19-11-2022 16:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 15:38
Ik ben benieuwd of je al een keuze hebt weten te maken :)

Ik heb zelf een Ender 3 Pro (totaal verbouwd), een Artillery Sidewinder X1 (redelijk flink verbouwd) en sinds kort een Voron 2.4r2. De keuze van een 3d printer is erg afhankelijk van hoe je zelf in de wedstrijd zit. Wat zijn jouw verwachtingen van een 3d printer?

Ik heb zelf de Ender 3 Pro gekocht met de intentie om een hobby te starten. Ik vind het leuk om de printer zelf te verbouwen en heb daar toen een bewuste keuze gemaakt voor een goedkoop platform en meerkosten in de vorm van upgrades.

Voor jouw budget zou ik vandaag de dag kijken naar een Biqu B1 (al dan niet SE), Artillery Genius Pro, Artillery Sidewinder X1 (met toe te voegen touch-sensor upgrade) en als laatste toch ook een Ender 3 v2 of nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20
Ik denk dat je het best kan kijken naar wat jij wil in je printer?
Ga je elke X prints aan wieltjes draaien om je bed netjes level te krijgen?
Welke filamenten wil je printen?
Welk niveau van gebruiksgemak wil je bereiken?
Welk type printbed wil je? (kan dat wel met je filamentkeus?)
Waar ga je printen?
Direct drive of Bowden tube?
Single of Dual extruder?
Wil je Octoprint? Klipper? Default FW? Comunity FW?

Bij alle vragen ook: waarom??
Iedereen kan wel zeggen wat hij/zij een fijne printer vind, maar jou wensen en eisen zijn nog niet eens echt besproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
@MiriamW
Voor wat ik zo gezien heb, lijkt Sovol regelmatig bij Creality te shoppen voor onderdelen. Dat kwam ik in ieder geval al tegen in deze review van Tomshardware. Zelf had ik trouwens ook naar de SV02 gekeken, ik zou ook wel met meerdere kleuren tegelijk willen printen, maar uiteindelijk lijkt dat model/die manier van printen voor mij toch net iets te bewerkelijk (alleen al die purge tower waardoor je soms meer materiaal moet weggooien dan wat er in je ontwerp komt te zitten).

Daarom heb ik zelf voor die SV01 Pro uit de review gekozen, die komt hopelijk ergens deze of volgende week binnen. Doordat die onderdelen bij Creality vandaan komen, denk ik dat het daardoor op den duur ook wel makkelijker zal zijn om onderdelen te vervangen danwel de printmogelijkheden uit te breiden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Pagina: 1