Kookplaat 11KW alvast aansluiten zonder krachtstroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Wij willen onze keramische kookplaten vervangen door een inductie kookplaat, een Bosch PXX975DC1E om precies te zijn.

Dit is een 11.1KW kookplaat, en wij hebben 3x25A aangevraagd en onze meterkast laten vervangen om hem geschikt te maken voor krachtstroom. We hebben ook al een krachtgroep + Perilex laten aanleggen. De 3 fasen in de meterkast zijn nu natuurlijk nog aan elkaar gelinkt zolang de hoofdaansluiting nog 1x40A is.

Het duurt alleen eindeloos voor onze netbeheerder langskomt om de aansluiting om te zetten, en de helft van onze bestaande pitten zijn kapot. Nou zag ik in het aansluitschema dat de kookplaat geschikt is voor zowel 1-fase als 3-fase en zowel 230V als 400V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxh_w5-KTvVFdTUqtnISzId57Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tE0CsdkuTcSQYveL1QRW4NA3.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is als volgt, is het veilig om de kookplaat alvast aan te sluiten? We limiteren dan wel gelijkertijd gebruik om de hoofdaansluiting niet te overbelasten en sluiten hem aan op de krachtgroep.

Beste antwoord (via dtech op 29-10-2022 21:30)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

BCC

Je merkt heel gauw als je de brug vergeten bent weg te halen :)

Ik zou m ongebrugt aansluiten en tijdelijk in de meterkast bruggen met een wago.

[ Voor 39% gewijzigd door BCC op 29-10-2022 18:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Hij heeft een begrenzer functie. Als je die instelt kan dat denk ik.
Let op dat je de twee overgebleven fases dus nergens op aansluit, anders gaat het mis als je wel drie fasen krijgt.

Of die begrenzer per zone of voor het hele apparaat werkt is mij niet duidelijk.
Per zone gaat tegenvallen, want dan moet je elke zone op 1500 zetten denk ik. Wellicht dat iemand anders hier het antwoord op weet?

Zodra je drie fasen hebt kun je de twee resterende fases aansluiten volgens het bovenste plaatje zonder de brugjes 1-2-3 en de begrenzer uitzetten want een 3x16A is 11kW.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

BCC

Ik zou m ongebrugt aansluiten en tijdelijk in de meterkast bruggen met een wago.

[ Voor 39% gewijzigd door BCC op 29-10-2022 18:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Dat laatste is het geval! iig zijn de groepen al verdeelt over de fasen maar ze hebben wel allemaal stroom.
Let op dat je de twee overgebleven fases dus nergens op aansluit, anders gaat het mis als je wel drie fasen krijgt.
Hoezo zou dat mis gaan? De 3 fasedraden zijn nu allemaal dezelfde fase en als het overgezet wordt worden dat 3 verschillende fasen.

Begrenzer was ik idd van plan te gebruiken, op 7.4KW (zelfde als een kookgroep)

[ Voor 15% gewijzigd door dtech op 29-10-2022 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:25
dtech schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:42:
Verschil met een kookgroep: je hebt nu maar één neutraal. 3680W voor je over de 16A gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
dtech schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:42:
Hoezo zou dat mis gaan? De 3 fasedraden zijn nu allemaal dezelfde fase en als het overgezet wordt worden dat 3 verschillende fasen.

Dat gaat mis met een plof als je de automaat aan probeert te zetten.
Als je maar 1 nuldraad heb zit je op 3.6kW.
BCC schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:34:

Ja dat kan inderdaad ook, goed idee (y) . Direct als 3N~ aansluiten, dat is nu (met brug onder de hoofschakelaar) hetzelfde als de 1N~ voor 3.6kW.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 29-10-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:07
Je hoeft m nergens te bruggen, doordat je ik de meterkast alle drie de fasen gebrugd hebt heb je eigenlijk die situatie in de onderste aansluitmethode gecreerd. Namelijk 1, 2 en 3 verbonden met dezelfde fase.

Kookplaat instellen op 1 fase, en zodra de aansluiting gewijzigd is de kookplaat instellingen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Dank allen! Ik zie dat dit helemaal kan zolang ik hem limiteer op 3.7KW/16A!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
jeroen3 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:20:
Hij heeft een begrenzer functie. Als je die instelt kan dat denk ik.

Of die begrenzer per zone of voor het hele apparaat werkt is mij niet duidelijk.
Per zone gaat tegenvallen, want dan moet je elke zone op 1500 zetten denk ik. Wellicht dat iemand anders hier het antwoord op weet?
Mocht iemand anders dit tegen komen, de handleiding zegt:
c7 Vermogensbegrenzing
Maakt indien nodig de begrenzing mogelijk van het totale vermogen van de kookplaat,
indien vereist [...] Wanneer de functie actief is en de kookplaat de ingestelde vermogensgrens bereikt, dan _ wordt weergegeven en u kunt geen hogere vermogensstand kiezen.
De begrenzing geld dus voor de kookplaat als geheel, daar kunnen we wel tijdelijk mee leven.
Pagina: 1