Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 17:08
Hallo!

Ik vroeg me af of de vermogensbelasting wordt berekend over het totale vermogen inclusief eventueel openstaande inkomstenbelasting of exclusief? Aangezien je belasting betaald over het vermogen per 1 januari 2022 en de inkomstenaangifte pas later het jaar wordt gedaan. Ik heb eerder nooit zorgen hoeven te maken over de vermogensbelasting omdat ik altijd onder de drempel heb gezeten. Nu zit ik daar dus boven.

Stel ik heb per 1 januari 2022 een fictief vermogen van 100.000 euro en hiervan moet ik nog inkomstenbelasting betalen over 20.000 euro (inkomsten uit overig werk). Hoeveel moet ik dan aan de belastingdienst afdragen voor mijn vermogensbelasting?

Mijn redenatie is dat ik de te betalen inkomstenbelasting van het belastbaar vermogen af mag trekken, maar ik weet niet of dit klopt. Ik krijg dan zoiets;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHWlA7rBtRukI5q3YQgTm4JQ5_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r3cxVxZFTyus1yu2eCYWou9X.png?f=user_large

Zoals ik het zie is je te betalen inkomstenbelasting nog een schuld, dus gaat dit van het vermogen af. Klopt dit?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Implicit op 29-10-2022 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Interessant, maar ik verwacht niet dat dit gaat lukken/goedgekeurd gaat worden.

Denk dat je beter een voorlopige aanslag kunt aanvragen en in het lopende jaar al e.e.a. aan belasting betalen.

Disclaimer:
Absoluut geen kenner hierin, maar m'n gevoel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-07 07:56
Belastingschulden zijn gedefiscaliseerd voor box 3 muv erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:55
Je weet dat je maar 0,59% betaalt aan vermogensbelasting?

Dus die 4.500 aan inkomstenbelasting is dus iets van 27 euro aan vermogensbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
President schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:11:
Je weet dat je maar 0,59% betaalt aan vermogensbelasting?

Dus die 4.500 aan inkomstenbelasting is dus iets van 27 euro aan vermogensbelasting?
Dat is toch 27 euro teveel betalen haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-07 22:03
https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden is vrij duidelijk. Dan had je een voorlopige aangifte moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:48

Haan

dotnetter

@Implicit je gebruikt nu de oude berekening box 3 met schijven, we hebben nu een nieuwe manier https://www.belastingdien...-berekening-box-3-inkomen
Hierbij maakt het uit wat voor soort vermogen je hebt, spaargeld wordt nauwellijks meegeteld (in 2022 waarschijnlijk zelfs negatief), overig vermogen telt zwaarder mee. De mix van je spaargeld en overig vermogen (minus schulden die weer een eigen tarief hebben) leidt tot een fictief forfaitair rendementspercentage.
Dit percentage vermenigvuldig je met de belastbare grondslag (je vermogen -schulden - heffingsvrije voet) en dat is je forfaitaire rendement (voordeel uit sparen en beleggen). Dáarover wordt tenslotte 31% belasting berekend.

Stel dus dat je alleen 100k spaargeld hebt, dan is je forfaitair rendementspercentage 0,01% en je grondslag uit sparen en beleggen 100k - 50k = 50k. Je voordeel uit sparen en beleggen is dan maar liefts 5 euro, wat je 1 euro belasting kost :P

Stel je hebt 50k spaargeld en 50k aandelen, dan is het iets anders:
spaargeld 50k x 0,01% = 5
aandelen 50k x 5,69% = 2845
(5 + 2845) / 100k = 2,85%
Je grondslag uit sparen en beleggen is nog steeds 50, je voordeel uit sparen en beleggen is 50k * 2,85% = 1425.
Je krijgt een aanslag voor 1425 x 31% = 441

Zoals je ziet maakt het dus nogal uit hoe je vermogen is opgebouwd. In het laatste voorbeeld ben je zelfs slechter af in de nieuwe berekening tov de oude berekening, daar had je maar een voordeel uit sparen en beleggen van 948 euro gehad ipv 1452.

[ Voor 38% gewijzigd door Haan op 29-10-2022 20:27 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
MikeN schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:05:
https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden is vrij duidelijk. Dan had je een voorlopige aangifte moeten doen.
Bedankt! Ik zocht naar zoiets. Na deze week zou ik in principe nog 9 weken hebben niet? Zal dat nog lukken? En wat dan met inkomsten die ik binnen de komende 9 weken nog kan ontvangen? Pas ik het dan gewoon aan bij de daadwerkelijke aangifte.

[ Voor 12% gewijzigd door Implicit op 29-10-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
Haan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:14:
@Implicit je gebruikt nu de oude berekening box 3 met schijven, we hebben nu een nieuwe manier https://www.belastingdien...-berekening-box-3-inkomen
Hierbij maakt het uit wat voor soort vermogen je hebt, spaargeld wordt nauwellijks meegeteld (in 2022 waarschijnlijk zelfs negatief), overig vermogen telt zwaarder mee. De mix van je spaargeld en overig vermogen (minus schulden die weer een eigen tarief hebben) leidt tot een fictief forfaitair rendementspercentage.
Dit percentage vermenigvuldig je met de belastbare grondslag (je vermogen -schulden - heffingsvrije voet) en dat is je forfaitaire rendement (voordeel uit sparen en beleggen). Dáarover wordt tenslotte 31% belasting berekend.

Stel dus dat je alleen 100k spaargeld hebt, dan is je forfaitair rendementspercentage 0,01% en je grondslag uit sparen en beleggen 100k - 50k = 50k. Je voordeel uit sparen en beleggen is dan maar liefts 5 euro, wat je 1 euro belasting kost :P

Stel je hebt 50k spaargeld en 50k aandelen, dan is het iets anders:
spaargeld 50k x 0,01% = 5
aandelen 50k x 5,69% = 2845
(5 + 2845) / 100k = 2,85%
Je grondslag uit sparen en beleggen is nog steeds 50, je voordeel uit sparen en beleggen is 50k * 2,85% = 1425.
Je krijgt een aanslag voor 1425 x 31% = 441

Zoals je ziet maakt het dus nogal uit hoe je vermogen is opgebouwd. In het laatste voorbeeld ben je zelfs slechter af in de nieuwe berekening tov de oude berekening, daar had je maar een voordeel uit sparen en beleggen van 948 euro gehad ipv 1452.
Bedankt! Dat wist ik niet. Het is dan wel pijnlijk, iets meer dan de helft van mijn vermogen zit namelijk in aandelen. Dat zal dus betekenen dat ik meer moet gaan betalen dan ik had verwacht (een deel van je aandelen omzetten naar cash zal de belastingdienst niet akkoord mee gaan haha ;)). En daarnaast zijn de aandelen dit jaar alles behalve winstgevend geweest..

[ Voor 3% gewijzigd door Implicit op 29-10-2022 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51

Dido

heforshe

Implicit schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:44:
Bedankt! Dat wist ik niet. Het is dan wel pijnlijk, iets meer dan de helft van mijn vermogen zit namelijk in aandelen. Dat zal dus betekenen dat ik meer moet gaan betalen dan ik had verwacht
Worst case gaat het dan toch over die 4526 euro met een fictief rendement van 5.69% waarover je 31% belasting betaalt? (ik gebruik de percentages uit de aangehaalde link, maar die gaat maar tot 2021).

Ja, dat is 80 euro die je liever in je zak steekt, maar hoeveel uur werk is 80 euro je waard?

Wat je nu nog met je vermogen doet maakt niets uit voor de aangifte over 2022 (die je dus in 2023 doet), maar kan eventueel invloed hebben op je aangifte over 2023 (die je in 2024 doet).

En ik zou inderdaad eens kijken naar doen van een voorlopige aangifte. Hoewel dat voor veel mensen een voorlopige teruggave heet (omdat ze de verwachte teruggave lopende het jaar laten uitbetalen) kan je natuurlijk prima zo zijn dat jij maandelijks een geschatte som betaalt aan de belastingdienst omdat je inkomsten verwacht waarover je nog IB moet betalen. Dat gaat voor 2022 niet meer helpen, maar je voorkomt wel dat je over een jaar dit topic opnieuw mnoet schoppen ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:12
Implicit schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:05:

Mijn redenatie is dat ik de te betalen inkomstenbelasting van het belastbaar vermogen af mag trekken, maar ik weet niet of dit klopt.
Nee, dat klopt niet. Je te betalen belasting is geen schuld die je kan opnemen in je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dido schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:20:
[...]
Wat je nu nog met je vermogen doet maakt niets uit voor de aangifte over 2022 (die je dus in 2023 doet), maar kan eventueel invloed hebben op je aangifte over 2023 (die je in 2024 doet).

En ik zou inderdaad eens kijken naar doen van een voorlopige aangifte. Hoewel dat voor veel mensen een voorlopige teruggave heet (omdat ze de verwachte teruggave lopende het jaar laten uitbetalen) kan je natuurlijk prima zo zijn dat jij maandelijks een geschatte som betaalt aan de belastingdienst omdat je inkomsten verwacht waarover je nog IB moet betalen. Dat gaat voor 2022 niet meer helpen, maar je voorkomt wel dat je over een jaar dit topic opnieuw mnoet schoppen ;)
Je kan toch nog steeds de voorlopige aangifte 2022 doen?
Al wordt het mogelijk wel wat krap met de 4 tot 8 weken voor de BD om die te verwerken.
Maar ik zie zo snel nergens een einddatum voor het aanvragen.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2022 10:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51

Dido

heforshe

YakuzA schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:47:
Je kan toch nog steeds de voorlopige aangifte 2022 doen?
Al wordt het mogelijk wel wat krap met de 4 tot 8 weken voor de BD om die te verwerken.
Maar ik zie zo snel nergens een einddatum voor het aanvragen.
Klopt, maar dat gaat geen impact meer hebben op het vermogen op 1 januari 2022. Het heeft wel zin om dat te doen om te voorkomen dat de TS bij de aangifte over 2023 met dezelfde vraag komt te zitten :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dido schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Klopt, maar dat gaat geen impact meer hebben op het vermogen op 1 januari 2022. Het heeft wel zin om dat te doen om te voorkomen dat de TS bij de aangifte over 2023 met dezelfde vraag komt te zitten :)
Exact. Dit valt imo in dezelfde categorie als je zorgverzekering in 1 keer vooruit betalen. Het verlaagd je vermogen op de peildatum van 1 januari maar je besparing is minimaal :)
Pagina: 1