Toon posts:

sdram in oud moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo, daar ben ik weer. Deze keer met de volgende vraag:

ik heb een of ander oud onbekend moederbord met gewoon sim sloten en sdram sloten, 2x edo en 2x sdram. Nu zit er alleen edo in, maar ik wil dus sdram.... Bussnelheid is denk ik 66 of 75 mhz. Kan ik gewoon 133mhz geheugen kopen en gaat dit goed??? En hoe zit het met de verdeling van het geheugen?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik denk wel dat je er 133Mhz geheugen in kan gooien. Immers, 133Mhz is een Max. snelheid. Wat de min is weet ik niet.

Probeet het eens :)

Verwijderd

Topicstarter
probeer eens... ik moet het kopen dus ik ga niet voor een test even geheugen kopen

Verwijderd

Zoals in de meeste computerbladen gezegd word : sdram gewoon proberen maar koop het wel in een winkel waarbij je het gewoon kunt ruilen als het niet werkt. Overigens sdram werkt over het algemeen niet goed samen met edo of simm en wat je moederbord als dimm's ondersteund moet je checken in het manual maar je kan bv wel gewoon 32mb met 64mb mixen meestal. Te weinig info eigenlijk om een precies advies te geven behalve dan gebruik de search eens is al erg vaak voorbij gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
ja, het boekje ben ik kwijt, shit he?
maar ik ben van plan dat edo eruit te halen dan, toch maar 32mb

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het is maar de vraag wat voor geheugen dat ding wil hebben.
Allereerst zijn er nogal wat moederborden gemaakt voor de ons bekende SDRAM DIMMs in 66 MHz, die, hoewel het theoretisch zou moeten werken, absoluut niet overweg kunnen met 100 of 133 MHz DIMMs.
Ten tweede wil een bord dat SIMMs en DIMMs ondersteunt nog wel eens alleen maar ondersteuning bieden voor 5V EDO DIMMs (ja, die bestaan ook). In dat geval past een recentere DIMM (3.3V) niet eens in de gleuf, een van de nokjes/inkepingen zit op een andere plek.

Moederborden die zowel 5V als 3.3V voor DIMMs ondersteunen, hebben daar gewoonlijk een jumper voor, en dan hangt het weer van het bord af of je bij de 3.3V instelling nog wel SIMMs (die altijd op 5V leven) kunt gebruiken.

Tenslotte bestaat er ook gebufferd DRAM, Compaq heeft daar veel gebruik van gemaakt, en daarbij zit een van de andere nokjes weer op een andere plaats.

De verdeling kan ook een verrassing zijn, soms is een van beide DIMM-sloten dezelfde bank als de beide SIMM-sloten, maar soms ook een andere.

Nokjes-/inkepingen-verhaal :

DIMM voor je neerleggen met de contacten naar je toe, de 2e inkeping ligt aan de linkerkant van de centrale inkeping.

linker-nok/-inkeping (tussen het 20- en 60-pens gedeelte) :
links van het midden : RFU (wat dat ook moge betekenen)
in het midden : gebufferd
rechts van het midden : ongebufferd

middelste nok (tussen het 60- en 88-pins gedeelte) :
links van het midden : 5V
in het midden : 3.3V
rechts van het midden : gereserveerd voor speciale of toekomstige toepassingen

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:06 schreef tunneling het volgende:
ja, het boekje ben ik kwijt, shit he?
maar ik ben van plan dat edo eruit te halen dan, toch maar 32mb
Meestal is er op het internet ook nog wel info over het moederbord te halen weet je niet welk type het is download dan dit proggie ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- probeer geen 128MB modules maar eerst 32MB of 64MB (die laatste kan ook wel eens niet werken)
- gebruik PC66 of PC100 modules als je die goedkoop kunt vinden, 133 lukt lang niet altijd (of zoek een winkel waar je kunt ruilen)
- zet het voltage goed (soms een jumper voor 5V/3.3V)
- gebruik GEEN simms tegelijkertijd! (voor de zekerheid dat je je DIMM niet verschroeit)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1