Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen & offertes icm bestaande zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:21
Hi iedereen,

Graag zou ik advies in willen winnen bij mede-Tweakers voor de aanleg van zonnepanelen.
Situatie is als volgt, wij hebben het huis gekocht van mijn ouders en kunnen hier over een paar maanden intrekken. Dit geeft als voordeel dat wij de mogelijkheid hebben offertes op te vragen op locatie voordat we hier zelf intrekken en we al veel data hebben over het verbruik e.d. Er liggen ook al 10 zonnepanelen op het dak en deze zouden we (omdat ze er toch al liggen) graag verplaatsen.

Graag zouden we de investering zo snel mogelijk willen terug verdienen natuurlijk, maar daarnaast vind ik het bezig zijn met dit soort technieken erg interessant. Mogelijk dat er in de toekomst nog een batterij bij komt (mocht het gunstig zijn) en wil ik zoveel mogelijk automatiseren om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, maar wel met comfort :)

Foto's

Foto's zijn met het Noorden naar boven.

Dit is het dak met de Kadastrale Kaart:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is het huis aan de voorkant
Members only:

Beschikbare dakruimte

Tijdens het opvragen van een offerte werd gezegd dat het dak ongeveer 5.2m breed zou zijn. Volgens de PDOK viewer is de lengte van het dak 10m. De buurman heeft 18 zonnepanelen liggen (zie nummer 4233) en daarnaast heeft iemand op hetzelfde dak er 21 liggen (18 verticaal, 3 horizontaal daarboven).

Schaduw

Er is, zover ik weet, weinig schaduw op het bovenste dak. De huidige zonnepanelen zijn 270wp per stuk en liggen er 10 op. Deze wekken gemiddeld, over de afgelopen 5 jaar, 2400kWh op. Dit zou dus een efficiëntie van 89% zijn volgens mij.

Jaarverbruik

Het huis zelf is gasloos en heeft een (grond)warmtepomp (Thermia Calibra Cool om op details in te treden :)) inclusief 10 zonnepanelen (JA Solar met 270wp). Het verbruik ligt alleen op het moment erg hoog, 12.000 kWh ongeveer (ik ben nog aan het uitzoeken waar dat verbruik vandaan komt met HomeAssistant en verschillende meters). Maar ik ga maar even van dit verbruik uit. Wij hebben zelf namelijk ook nog een elektrische auto en een plug-in hybrid, dus het zal niet zomaar minder worden :+.

Elektriciteitsaansluiting

De huidige elektriciteitsaansluiting is 3x35A, tenminste, dat zijn de zekeringen die in de meterkast zitten.

Members only:

Budget & doel

Met de huidige energieprijzen zoveel mogelijk zonnepanelen leggen welke verstandig geplaatst kunnen worden. Wij hebben nog geen energiecontract, en met de huidige prijzen vraag ik me af welke tarieven we gaan krijgen.

Daarnaast wil ik ook kijken of ik de 10 zonnepanelen die er al op liggen ergens anders kan plaatsen. Wellicht een stuk minder efficient, maar ze zijn er toch :+

Uitvoeren project

Een extern bedrijf gaat de gehele installatie doen.

Bijhouden van data

Ik houd van techniek en software, zit zelf ook in die branch. Dus bijhouden / koppelen met HomeAssistant doe ik graag. Het bijhouden per paneel is leuk, maar ik heb gezien dat je dan micro-omvormers nodig hebt en volgens mij zijn deze niet nodig in deze situatie (correct me if I'm wrong). De meerprijs weegt daarvan niet op tegen de data verzameling en winst.

Reeds gekregen offertes

In de huidige tijd is veel offertes opvragen lastig. Voordat je offerte #2 binnen hebt is de eerste al verlopen.
Desalniettemin heb ik 2 offertes binnen en 1 offerte is op goed vertrouwen.
Offerte #1
In deze offerte zijn 19 zonnepanelen meegenomen (E.ON Aura 395 Black) met een GoodWe 6000 DT (3-fase) omvormer. Het verplaatsen van de 10 huidige zonnepanelen is niet meegenomen.

Members only:

Totale investering ex. btw: € 10.412,32
Euro per Wp: € 1,387.
Offerte #2
In deze offerte zijn 20 zonnepanelen meegenomen (IBC Monosol 420wp) met een SMA STP 8.0V omvormer. Het verplaatsen van de 10 huidige zonnepanelen is wel meegenomen.

De 10 huidige zonnepanelen worden links gelegd op het platte dak van de garage met een Flat fix fusion, gericht naar de voorkant van het huis. Deze brengen waarschijnlijk weinig op, maar

Members only:

Totaal aantal Wp nieuwe panelen: 8400 Wp.
Totaal aantal Wp oude panelen: 2700 Wp.
Verwachte energieopbrengst van nieuwe panelen: 7200 kWh.
Verwachte energieopbrengst oude panelen: 1000 kWh.

Totale investering nieuwe panelen ex. btw: € 9790,08
Euro per Wp: € 1,165.
Kosten verleggen 10 huidige panelen: € 1653,08
Offerte #3 (in afwachting)
In deze offerte zijn 20 zonnepanelen meegenomen (20 DMEGC Black 375Wp) met een Solis 3-fase omvormer. Het verplaatsen van de 10 zonnepanelen zijn hierin niet meegenomen.

Totaal aantwap Wp panelen: 7500 Wp.
Verwachte energieopbrengst nieuwe panelen: 6375 kWh.

Totale investering ex. btw: € 8632,23
Euro per Wp: € 1,151

Regio

Regio is Zeeland.

Offerte 1 was vrij vlot, maar niemand is langsgekomen, is puur op afstand gedaan.

Offerte 2 kwam ook in deze tijd vrij snel langs (+- 1 maand wachten). Heb hier het beste gevoel bij, heb goede verhalen gehoord, alleen moest ik zelf met veel input komen of het niet beter anders kon, waar hij het mee eens was. Echter ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer en de zonnepanelen itt tot de andere offertes. Dit was ook de enige partij tot nu toe die een prijs afgeeft voor het verleggen van de huidige panelen.

Offerte 3 moet ik nog binnen krijgen, maar hier valt het niet mee om een offerte te krijgen of advies. 3 tot 5 maanden wachttijd voor advies. Is wel een grote speler in deze regio, alleen valt de Wp wat tegen per paneel.

TL;DR / mijn vraag

Ik zou dus graag zoveel mogelijk panelen kwijt willen op het dak. De huidige panelen zijn al wat ouder dus als ik toch bezig ben wil ik graag zoveel mogelijk opbrengst en dus lijkt me het verstandig om de huidige panelen te verplaatsen en met een veel hogere Wp er weer neer te leggen. Echter vraag ik mij af of het zin heeft om deze 10 panelen te verplaatsen naar het platte dak van de garage. Ze leveren weinig op, maar ze zijn er toch. Hier zou ik graag advies over willen :)

Ik heb me enigszins verdiept in zonnepanelen en heb de Sunny Web Designer op advies van medetweakers proberen zo goed mogelijk in te vullen. Daarnaast ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer (alles ziet er daar goed uit), maar weet ik niet of de IBC Monosol panelen goed zijn? En of het wellicht helemaal niet klopt dat de SMA omvormer top is? Ik weet bij de IBC Monosol panelen dat ze over een jaar of 20/25 nog maar 84% efficient zijn, maar of ik er dan nog woon is een tweede vraag, dus dat stuk vind ik minder relevant :D

Ik hoor graag jullie adviezen en erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:05
Panelen worden de laatste jaren langzaam steeds een beetje groter. Dus als er bij de buren meer liggen dan in je offerte zou dat kunnen komen omdat het een andere maat panelen is. Sowieso goed om bij beide buren eens te vragen of ze het exacte type paneel weten. Dan kun je de maten opzoeken en op basis daarvan kijken wat er op je dak past.

Offerte 2 lijkt me prima en niet duur. Niet te lang mee wachten.

Zodra je er woont misschien een kWh meter plaatsen voor de warmtepomp. Om te monitoren wat die verbruikt. Het verbruik van een W/W warmtepomp zou zo`n 2 kWh per m3 gas die hij vervangt moeten zijn. Dus als die meer dan zo`n 4000 kWh per jaar verbruikt zit er iets niet goed.

En als je load balancing gebruikt voor het laden van elektrische auto's kun je wellicht terug naar 3 x 25A. Dat scheelt nogal qua vastrecht.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
€1,16/Wp op sma en verleggen van je bestaande panelen? Er zijn legio mede tweakers die ontzettend jaloers gaan zijn op je.

Niks mis mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reputatio
busscherski schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:39:
Panelen worden de laatste jaren langzaam steeds een beetje groter. Dus als er bij de buren meer liggen dan in je offerte zou dat kunnen komen omdat het een andere maat panelen is. Sowieso goed om bij beide buren eens te vragen of ze het exacte type paneel weten. Dan kun je de maten opzoeken en op basis daarvan kijken wat er op je dak past.

Offerte 2 lijkt me prima en niet duur. Niet te lang mee wachten.

Zodra je er woont misschien een kWh meter plaatsen voor de warmtepomp. Om te monitoren wat die verbruikt. Het verbruik van een W/W warmtepomp zou zo`n 2 kWh per m3 gas die hij vervangt moeten zijn. Dus als die meer dan zo`n 4000 kWh per jaar verbruikt zit er iets niet goed.

En als je load balancing gebruikt voor het laden van elektrische auto's kun je wellicht terug naar 3 x 25A. Dat scheelt nogal qua vastrecht.
Ik heb bij 1 van de buren nagevraagd en deze lijken ongeveer even groot te zijn. Zij hebben er echter 18 ipv de geoffreerde 20. Niet dat het me om 1 paneel meer of minder gaat, maar ik vroeg me meer af of het beoogde ligplan handig is :)

Ook ben ik al bezig met het bekijken naar de opties om de warmtepomp te meten, zie post in het HomeAssistant topic. Het lijkt er sterk op dat het plaatsen van een kWh meter de beste optie is. Hier moet ik alleen een elektricien voor in gaan schakelen, aangezien het volgens mij niet heel simpel / veilig is als je er weinig verstand van hebt :+. De warmtepomp verbruikt op het moment tussen de 5000 / 5500 kWh de afgelopen jaren, dus meer dan de 4000 kWh die jij aanstipt.

Wat betreft terugschakelen naar de 3x25A, dit heeft me wel aan het denken gezet. Dit scheelt dit jaar zo'n 800eu en volgend jaar waarschijnlijk 1100eu, als ik Stedin mag geloven. Dat is wel geld! Volgens mij heeft iedereen in de wijk 3x35A, maar als het niet nodig is doe ik het graag anders. Ik wil hier alleen wel wat meer informatie over inwinnen, aangezien ik (en mijn vader) het idee had dat het niet voor niets 3x35A was. Maar als ik verschillende topics mag geloven hier, is dat niet altijd nodig.

Ik neem aan dat met de huidige opzet zonnepanelen (dus zo'n 8500 kWh / 9000 kWh jaaropbrengst) 3x25A nog steeds prima is? Ik heb topics gezien met grotere opbrengst en 3x25A, maar stel toch even de vraag voor de zekerheid. Of is heel de situatie schetsen in een apart topic hiervoor beter?

Bedankt voor de inzichten :D

• reputatio
Ronald schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:48:
€1,16/Wp op sma en verleggen van je bestaande panelen? Er zijn legio mede tweakers die ontzettend jaloers gaan zijn op je.

Niks mis mee.
Door verschillende topics te bekijken leek me dit ook een mooi aanbod. Hier ga ik dan waarschijnlijk ook wel werk van maken!

Wat betreft de IBC panelen en de SMA omvormer, zijn dit goede panelen en een goede omvormer?
De IBC panelen werden namelijk verkocht als "Chineesjes voor een lage prijs", maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze verder vooral duurdere panelen aanbieden.

Bedankt voor je input in ieder geval!

• reputatio
Ik ben er ver uit na veel wikken en wegen, al heb ik toch nog een vraag over de zonnepanelen die verlegd worden. Deze zullen op het dak van de garage worden gelegd. Ik heb gevraagd wat het scheelt in prijs om deze niet te verleggen, en dat is zo'n €1700,- ex btw.

Ik heb in Sunny Design Web een opstelling gemaakt van de offerte. De precieze plaatsing van de zonnepanelen klopt niet helemaal, maar ik wilde een beeld krijgen (de juiste zonnepanelen met juiste specificatie liggen wel op het juiste dak uiteraard :+).

Hier dus de layout van de zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywPrYxMYOFQXbG-fZKK3lWjzVsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pmBamJpvTJxSQNPfBzowFk51.png?f=user_large

Het gaat dus om de blauwe zonnepanelen op het dak links.
De omvormer die ik krijg bij de nieuwe zonnepanelen is de STP8.0-3AV-40.
Volgens Sunny Design Web kan ik de oude zonnepanelen aansluiten op die omvormer alsmede de nieuwe zonnepanelen op het dak. De oude zonnepanelen hebben namelijk een Omnik Solar omvormer welke niet goed om kan gaan met schaduw en dat is er veel op dat dak.

De performance wijst uit dat ik moet rekenen op ongeveer 1000 kWh van de oude zonnepanelen op dat dak, aangesloten op de nieuwe omvormer.

Nu is mijn vraag, is dit de moeite waard of zal het niet zoveel opleveren?
De huidige zonnepanelen hebben mij niks gekost en vond het zonde om hier niets meer mee te doen, maar voor €1700,- moet ik wel zeker weten dat het nut heeft :)

Alvast bedankt!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
reputatio schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:27:
Nu is mijn vraag, is dit de moeite waard of zal het niet zoveel opleveren?
De huidige zonnepanelen hebben mij niks gekost en vond het zonde om hier niets meer mee te doen, maar voor €1700,- moet ik wel zeker weten dat het nut heeft :)
Ok, dus jouw vraag is of het de investering van EUR 1700,- waard is om de bestaande panelen te verplaatsen ja of nee?

Als ik het goed begrijp is jouw jaarverbruik 12.000kWh en gaan je zonnepanelen in totaal niet jouw jaarverbruik afdekken.
Door het verplaatsen van de bestaande panelen kun je dus op jaarbasis 1000kWh extra opwekken wat je niet hoeft in te kopen. En dat mag je tot 2025 volledig salderen.

Reken dan maar eens uit wat het oplevert:
- Komend jaar is de maximale prijs van 1 kWh vastgesteld op EUR 0,40 tot 2900 kWh en daarboven betaal je de marktprijs. Reken je even heel conservatief met EUR 0,40 dan levert de verplaatsing volgend jaar dus al EUR 400 op. Dan is de terugverdientijd ~4 jaar.
- Ga je met de marktprijs rekenen, gemiddeld EUR 0,79 (op dit moment) dan levert dit je komend jaar dus EUR 790 op. Dan is je terugverdientijd iets meer dan 2 jaar.
- Reken het ook door met een TLV om het plaatje compleet te krijgen vanaf 2025.

Oftewel waarschijnlijk heb je deze extra investering er in 2 tot 4 jaar uit.

Daarnaast kan je ook nog kijken wat je bestaande omvormer op de tweedehands markt zou doen als je die gaat verkopen. Daar is vast een markt voor.

Tegen deze investering kan je ook de (potentiele) verkoopwaarde van de hele set (panelen + omvormer) zetten om te kijken wat gunstiger is.

Maar realiseer je wel dat die panelen nog wel even kunnen blijven liggen, dus die blijven stroom opwekken (wel met iets degradatie, maar dat is denk ik wel te overzien). Het voordeel van het aansluiten op de nieuwe SMA omvormer is dat die weer zoveel jaar mee kan, terwijl de bestaande omvormer er al een tijdje ligt en op een gegeven moment weer vervangen moet worden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• reputatio
blackd schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:52:
[...]

Ok, dus jouw vraag is of het de investering van EUR 1700,- waard is om de bestaande panelen te verplaatsen ja of nee?

Als ik het goed begrijp is jouw jaarverbruik 12.000kWh en gaan je zonnepanelen in totaal niet jouw jaarverbruik afdekken.
Door het verplaatsen van de bestaande panelen kun je dus op jaarbasis 1000kWh extra opwekken wat je niet hoeft in te kopen. En dat mag je tot 2025 volledig salderen.

Reken dan maar eens uit wat het oplevert:
- Komend jaar is de maximale prijs van 1 kWh vastgesteld op EUR 0,40 tot 2900 kWh en daarboven betaal je de marktprijs. Reken je even heel conservatief met EUR 0,40 dan levert de verplaatsing volgend jaar dus al EUR 400 op. Dan is de terugverdientijd ~4 jaar.
- Ga je met de marktprijs rekenen, gemiddeld EUR 0,79 (op dit moment) dan levert dit je komend jaar dus EUR 790 op. Dan is je terugverdientijd iets meer dan 2 jaar.
- Reken het ook door met een TLV om het plaatje compleet te krijgen vanaf 2025.

Oftewel waarschijnlijk heb je deze extra investering er in 2 tot 4 jaar uit.

Daarnaast kan je ook nog kijken wat je bestaande omvormer op de tweedehands markt zou doen als je die gaat verkopen. Daar is vast een markt voor.

Tegen deze investering kan je ook de (potentiele) verkoopwaarde van de hele set (panelen + omvormer) zetten om te kijken wat gunstiger is.

Maar realiseer je wel dat die panelen nog wel even kunnen blijven liggen, dus die blijven stroom opwekken (wel met iets degradatie, maar dat is denk ik wel te overzien). Het voordeel van het aansluiten op de nieuwe SMA omvormer is dat die weer zoveel jaar mee kan, terwijl de bestaande omvormer er al een tijdje ligt en op een gegeven moment weer vervangen moet worden.
Bedankt voor je antwoord!

De rekensom heb ik inderdaad gemaakt, niet helemaal zoals jij hebt dus daar ga ik nog even rekening mee houden. Ik zou het in principe binnen een jaar of 5 hebben terugverdiend. Sterker nog, het zou een verschil zijn van een paar maanden als ik 20 nieuwe panelen leg zonder verleggen of 20 nieuwe panelen met de oude 10 panelen als ik alles op 1 hoop gooi.

Mijn vraag was eigenlijk twee-ledig, maar ik ben vergeten de tweede vraag op te schrijven. De eerste vraag (of het de moeite is, financieel gezien) is beantwoord met een rekensom. De tweede vraag is eigenlijk of het zin heeft om die zonnepanelen daar te leggen qua opbrengst (oftewel, geeft Sunny Design Web een redelijk accurate voorspelling)?

En daarnaast eigenlijk nog een vraag, ik zag in andere topics dat als je 2 strings kan aansluiten op 1 omvormer, dat deze ongeveer gelijk moeten zijn qua panelen en evt opbrengst. Nu kon het ook verschillen als je 2 MPP trackers hebt (?), want dan zou het wel kunnen. Maar het moest wel genoeg spanning geven (Voltage) om überhaupt opbrengst te kunnen leveren. Hier heb ik alleen écht geen kaas van gegeten, hoewel ik hier gisteren veel naar gekeken heb. Maar hier zou ik graag wat expertise over willen hebben van Tweakers die dit wel snappen :)

• blackd
  • Niet online
reputatio schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:55:
De tweede vraag is eigenlijk of het zin heeft om die zonnepanelen daar te leggen qua opbrengst (oftewel, geeft Sunny Design Web een redelijk accurate voorspelling)?
Dit hangt af of je de omliggende schaduwgevende objecten (gebouwen en bomen) hebt ingetekend.
En daarnaast eigenlijk nog een vraag, ik zag in andere topics dat als je 2 strings kan aansluiten op 1 omvormer, dat deze ongeveer gelijk moeten zijn qua panelen en evt opbrengst. Nu kon het ook verschillen als je 2 MPP trackers hebt (?), want dan zou het wel kunnen. Maar het moest wel genoeg spanning geven (Voltage) om überhaupt opbrengst te kunnen leveren. Hier heb ik alleen écht geen kaas van gegeten, hoewel ik hier gisteren veel naar gekeken heb. Maar hier zou ik graag wat expertise over willen hebben van Tweakers die dit wel snappen :)
Als je de twee sets zonnepanelen intekent op je dak, kun je ze beiden als aparte string in Sunny configureren aan de SMA omvormer. Je kan dan zien of je de juiste voltages haalt.

• busscherski
1000 kWh per jaar uit 2700 Wp lijkt me erg weinig.

Ook inclusief schaduw en degradatie geeft Sunnydesign toch veel meer aan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• reputatio
blackd schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:07:
[...]

Dit hangt af of je de omliggende schaduwgevende objecten (gebouwen en bomen) hebt ingetekend.

[...]

Als je de twee sets zonnepanelen intekent op je dak, kun je ze beiden als aparte string in Sunny configureren aan de SMA omvormer. Je kan dan zien of je de juiste voltages haalt.
Ik heb het in Sunny Design Web als volgt ingetekend. Ik ben een leek op dit gebied maar wilde het proberen en zoveel mogelijk naar waarheidsgetrouw invullen. Ik heb vooral met de panelen op de garage last van de buren en die zijn dus ingetekend. Ik heb even de schaduwvorming ook laten berekenen in het design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty6nUgm0OLuKKK3uPaCOKCmlIuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzDhZZV99OWsjoTqn4YSdIz5.png?f=fotoalbum_large

De installatie van de omvormer als volgt (de nom. vermogensverhouding schiet dus naar beneden bij de 10 oude panelen op de garage):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3h0DLKUp_0s8_ehBlpCaA76TVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjePmztLE3VJrThfAegvB2I2.png?f=fotoalbum_large

En hier de Performance resultaten, met dit ingetekend te hebben lijkt het meer op 800 kWh dan 1000 kWh voor de oude panelen, de performance zonder de oude panelen is ongeveer 7500 / 7600 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdmnmfH7jSgO5ucWzPeAugWj3PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/maigtYC5EQj6ISetmKsoHmZx.png?f=fotoalbum_large

• reputatio
busscherski schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:20:
1000 kWh per jaar uit 2700 Wp lijkt me erg weinig.

Ook inclusief schaduw en degradatie geeft Sunnydesign toch veel meer aan?
Er staat dus waarschijnlijk weinig zon op dat dak.
Als de zon hoog staat, staat er volgens mij nog best wel wat zon op het dak rond de middag, maar bij het opkomen en neergaan van de zon ontstaat er veel schaduw.

Nu snap ik dat er niemand een glazen bol heeft wat het op zal brengen, maar ik wil een zo goed mogelijke (gecalculeerde) indicatie om de rekensom te kunnen maken. En deze kan ik niet maken zonder mede-Tweakers die er verstand van hebben :)

• busscherski
Sunnydesign klopt altijd best goed

• reputatio
busscherski schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:05:
Sunnydesign klopt altijd best goed
Maar het gaat ook vooral om je input, als die verkeerd is lijkt me de schatting ook niet reëel.
Na herberekenen komt hij nu ineens uit op 8.609 kWh, dus wel een opbrengst van 1000 / 1100 kWh met de extra panelen, zonder iets echt aan te passen. Is de opzet zoals hierboven te zien is een "goede" opzet of moet ik met meer dingen rekening houden?

Ik kan ook nergens vinden of deze 10 panelen genoeg opwekken voor de omvormer om te functioneren...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

Offtopic, maar ongevraagd Tweakersadvies; je zegt dat je een 3x35A aansluiting hebt. Betaal je dan ook voor een verhoogd capaciteitstarief? 3x25 is vele malen goedkoper en dat gaat prima; zelfs met all-electric woningen. De kookgroep (4&5) op één fase zou je dan over twee fasen moeten verdelen met een 3-f aardlekautomaat.
Of je zet de kookgroep achter de 3F ALS op de onderste rij en haalt een of twee groepen van de onderste rij naar boven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• reputatio
timovd schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:20:
Offtopic, maar ongevraagd Tweakersadvies; je zegt dat je een 3x35A aansluiting hebt. Betaal je dan ook voor een verhoogd capaciteitstarief? 3x25 is vele malen goedkoper en dat gaat prima; zelfs met all-electric woningen. De kookgroep (4&5) op één fase zou je dan over twee fasen moeten verdelen met een 3-f aardlekautomaat.
Of je zet de kookgroep achter de 3F ALS op de onderste rij en haalt een of twee groepen van de onderste rij naar boven.
Hier ben ik actief mee bezig!
Deze tip heeft @busscherski ook gegeven.
Hier wordt inderdaad ook voor betaald en scheelt dit jaar zo'n €700,- en vanaf volgend jaar zo'n €1150,-, als het voorstel van Stedin wordt goedgekeurd.

Ik ben van plan load balancing toe te passen op de laadpaal en heb sinds een week een energiemeter die per fase kan meten. Als alles aangesloten is kan ik dus zien of hij per fase niet boven de 25A komt. Toevallig van het weekend bij de buren geweest en zij hebben vorig jaar ook de aansluiting laten veranderen van 3x25A naar 3x35A.

Maar toch bedankt voor de tip!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@reputatio dan heb je een eventuele nieuwe laadpaal met load balancing snel terugverdiend en kun je 90% van de tijd wellicht sneller laden.
Vergeet echt je kookgroep niet, want nu heb je 2x16A op één fase en dat gaat straks niet op 25A.
Overigens moet je wel over naar 3x25A, omdat je groepenkast geschikt is voor 40A en met 35A uit het net en >8A uit de omvormer zit je daar overheen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• busscherski
reputatio schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:42:
[...]

Maar het gaat ook vooral om je input, als die verkeerd is lijkt me de schatting ook niet reëel.
Na herberekenen komt hij nu ineens uit op 8.609 kWh, dus wel een opbrengst van 1000 / 1100 kWh met de extra panelen, zonder iets echt aan te passen. Is de opzet zoals hierboven te zien is een "goede" opzet of moet ik met meer dingen rekening houden?

Ik kan ook nergens vinden of deze 10 panelen genoeg opwekken voor de omvormer om te functioneren...
Een string van 10 panelen is wel voldoende. Deel anders nog even een screenshot van 'detailed view'

• reputatio
busscherski schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:28:
[...]

Een string van 10 panelen is wel voldoende. Deel anders nog even een screenshot van 'detailed view'
Bedoel je dit? Ik kan verder niet veel vinden, behalve de leidingen en energiebeheer wanneer ik op detailplanning zit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slwtONfX1f6b8aXMQghZAAcn9mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDWzwScGzt0DhF7iC0TnQ6FN.png?f=fotoalbum_large

• blackd
  • Niet online
@reputatio ja de groene vinkjes bij ingang B geven aan dat je goed zit qua voltages en stroom ten opzichte van wat de omvorrmer nodig heeft en aan kan.

• busscherski
Waarom zijn die ingang stromen zo laag? De panelen liggen toch niet op het noorden?

• reputatio
timovd schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:58:
@reputatio dan heb je een eventuele nieuwe laadpaal met load balancing snel terugverdiend en kun je 90% van de tijd wellicht sneller laden.
Vergeet echt je kookgroep niet, want nu heb je 2x16A op één fase en dat gaat straks niet op 25A.
Overigens moet je wel over naar 3x25A, omdat je groepenkast geschikt is voor 40A en met 35A uit het net en >8A uit de omvormer zit je daar overheen.
De huidige laadpaal ondersteund al load balancing, het is alleen niet aangesloten (Shell Recharge Advanced). Daar ben ik mee bezig om meer informatie te krijgen bij Shell, maar die zijn niet erg snel :+.

Wat betreft de kookgroep, hier heb ik nog geen rekening mee gehouden. Hoe zie jij dat het op één fase is aangesloten? En ik moet dus wel naar 3x25A met de huidige zonnepanelen opzet als ik jou zo hoor?

• reputatio
blackd schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:20:
@reputatio ja de groene vinkjes bij ingang B geven aan dat je goed zit qua voltages en stroom ten opzichte van wat de omvorrmer nodig heeft en aan kan.
Dat is goed om te horen!
En als ik het goed begrijp heb ik door de 2 MPP trackers ook geen negatieve gevolgen van 1 zonnepanelen "set" die veel meer in de schaduw ligt dan de panelen op het dak? Zou namelijk zonde zijn als ze elkaar zo beïnvloeden.

• reputatio
busscherski schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:31:
Waarom zijn die ingang stromen zo laag? De panelen liggen toch niet op het noorden?
Is er een manier dat ik uit kan vinden hoe dit komt?
Het enige wat ik zou kunnen bedenken (als leek :+) dat het komt omdat de 10 oude zonnepanelen veel schaduwvorming hebben volgens Sunny Design Web?

Of wellicht dat ik iets verkeerds heb gedaan?
Ik heb ook geen idee of ik je evt toegang zou kunnen geven tot dit project, mocht je willen kijken naar wat ik (verkeerd) heb gedaan. Zou uiteraard erg gewaardeerd worden :)

• busscherski
De jaaropbrengst vind ik dan wel weer logisch.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

reputatio schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:48:
[...]

Is er een manier dat ik uit kan vinden hoe dit komt?
Het enige wat ik zou kunnen bedenken (als leek :+) dat het komt omdat de 10 oude zonnepanelen veel schaduwvorming hebben volgens Sunny Design Web?

Of wellicht dat ik iets verkeerds heb gedaan?
Ik heb ook geen idee of ik je evt toegang zou kunnen geven tot dit project, mocht je willen kijken naar wat ik (verkeerd) heb gedaan. Zou uiteraard erg gewaardeerd worden :)
Heb je exact de panelen gekozen die je gaat laten installeren en verplaatsen op de twee dakvlakken?

Ik heb ook vrij lage stroomsterktes in een simulatie. Geen idee waarom. Trina panelen met 11A MPP current.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCt43vlCBxALjnFOPM1w1BHa5Zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDgMv5zW1t00Zap471UDiW1m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 07-11-2022 21:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• reputatio
JvS schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:02:
[...]

Heb je exact de panelen gekozen die je gaat laten installeren en verplaatsen op de twee dakvlakken?

Ik heb ook vrij lage stroomsterktes in een simulatie. Geen idee waarom. Trina panelen met 11A MPP current.

[Afbeelding]
Ik heb naar aanleiding van je bericht nog even de juiste zonnepanelen erbij gepakt. Blijkbaar had ik van de oude zonnepanelen een verkeerd model gepakt. De nieuwe kloppen wel :)

Hoewel de zonnepanelen die ik had gekozen evenveel Wp hadden (270Wp) per paneel, krijg ik bij het juiste type zonnepanelen een veel hogere opbrengst. Namelijk 9565 kWh(!) in plaats van 8600 kWh. Nu lijkt me dit een vergissing, maar mocht het wel zo zijn is het helemaal geen lastige keuze meer :)

Maar ik ga even uit van een vergissing, want 2000 kWh op een plek die veel schaduw vangt lijkt mij erg veel, maar wie weet zit ik er naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73RJL0Oa-qm8ybjU_H6j5Dod1t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0nOvoqHX6DIPocRQV7oZd3a.png?f=fotoalbum_large

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is de schaduwsimulatie misschien weggevallen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• reputatio
JvS schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:37:
Is de schaduwsimulatie misschien weggevallen?
Na een paar keer aan/uit zetten en verschuiven en terug plaatsen komt hij nu inderdaad weer op 8750 kWh.
Maar als nog meer dan de vorige panelen, dus het heeft wel nut gehad :)

Morgen eens overleggen met het bedrijf van offerte 2 en vragen wat nu het exacte legplan is van de oude panelen en of ze het ook aansluiten op de nieuwe omvormer. Ben benieuwd of ze daar in mee gaan.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reputatio schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:45:
[...]

De huidige laadpaal ondersteund ondersteunt al load balancing, het is alleen niet aangesloten (Shell Recharge Advanced). Daar ben ik mee bezig om meer informatie te krijgen bij Shell, maar die zijn niet erg snel :+.

Wat betreft de kookgroep, hier heb ik nog geen rekening mee gehouden. Hoe zie jij dat het op één fase is aangesloten? En ik moet dus wel naar 3x25A met de huidige zonnepanelen opzet als ik jou zo hoor?
Dat kan ik eigenlijk niet zien met de kap er op, maar is een well-educated-guess.
Ben je in de mogelijkheid om een foto van de binnenkant van de groepenkast te maken?

• reputatio
timovd schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:23:
[...]

Dat kan ik eigenlijk niet zien met de kap er op, maar is een well-educated-guess.
Ben je in de mogelijkheid om een foto van de binnenkant van de groepenkast te maken?
Bij deze een foto zonder kap van dat gedeelte. Hoop dat je hier iets mee kunt?

Members only:

Waarschijnlijk komt wel de nieuwe keuken al voordat de nieuwe zonnepanelen gelegd worden. Dan zouden die groepen ook gelijk kunnen worden aangepast, mocht het nodig zijn :)

Maar bedankt voor het meedenken!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Flexomaten; ik ben er geen fan van, maar het werkt wel snel met installeren. Ik zou bij de installatie van de keuken vragen of ze de kookgroep degelijk kunnen verdelen, maar vaak zijn het installateurs die precies doen wat op een briefje wordt meegegeven en dan is dit te lastig.

• reputatio
timovd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:27:
Flexomaten; ik ben er geen fan van, maar het werkt wel snel met installeren. Ik zou bij de installatie van de keuken vragen of ze de kookgroep degelijk kunnen verdelen, maar vaak zijn het installateurs die precies doen wat op een briefje wordt meegegeven en dan is dit te lastig.
Ik heb er zelf weinig verstand van. Waarom is een flexomaat minder dan een ...?
Met betrekking tot de keuken, ik denk dat ik daar wel wat afspraken over kan maken om het goed te verdelen over de fases. Heb natuurlijk zelf geen verstand van wat een "goede verdeling" is, maar daar hoop ik dan op de expertise van de desbetreffende elektricien. Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Ik wist niet dat bij het aanschaffen van nieuwe zonnepanelen zoveel aan het licht zou komen, maar ik ben er erg blij mee! Vooral het terugschakelen naar 3x25A was iets wat ik voorheen niet kende (eerste huis :+) en dat gaat zo'n 100eu per maand schelen :D

• reputatio
Ik heb contact gehad met het bedrijf van offerte 2, deze geeft alleen aan dat het vooral verstoringen geeft op de omvormer door 2 zonnepanelen aan te sluiten. Na aandringen dat ik het anders zie, werd het afgeraden onder het mom van "ervaring". De huidige omvormer (een Omnik Solar) zou ongeveer even veel opbrengen, afgezien van de ShadeFix van SMA want "het dak heeft zoveel schaduw, dat scheelt bijna niks".

Hij zou adviseren de oude zonnepanelen eraf te halen en de nieuwe erop te leggen en de oude te verkopen, want het zou niet veel opbrengen. Echter zegt Sunny Design Web dat het wel degelijk wat opbrengt en loont om ze neer te leggen.

Ik zit nu te twijfelen of ik uit moet gaan van hun "ervaring" (het bedrijf bestaat al even) of dat het loont om ze toch te verleggen en aan te sluiten op de SMA omvormer. Eventueel dat ik, eventueel met hulp van vrienden, zelf het Flatfix Fusion systeem monteer op het dak en de panelen zelf leg en aansluit (uiteraard met iemand die hier verstand van heeft :)).

Wat vinden jullie?

• busscherski
Ik denk dat de SMA wel iets meer oplevert maar niet de wereld.

Alles op 1 omvormer is iets netter qua netbelasting. Als de oude een 2.5 kW model is zal er op die fase 2.5 kW + 8/3 kW = 5.1 kW op die fase. Kan best als het de gunstigste fase is, maar als het toevallig de ongunstigste is kun je er netspanning problemen mee creëren.

Zelf zou ik alles op die 8 kW omvormer willen.

• reputatio
busscherski schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:43:
Ik denk dat de SMA wel iets meer oplevert maar niet de wereld.

Alles op 1 omvormer is iets netter qua netbelasting. Als de oude een 2.5 kW model is zal er op die fase 2.5 kW + 8/3 kW = 5.1 kW op die fase. Kan best als het de gunstigste fase is, maar als het toevallig de ongunstigste is kun je er netspanning problemen mee creëren.

Zelf zou ik alles op die 8 kW omvormer willen.
Zij verwachten verstoring op de SMA omvormer wanneer je 2 zonnepanelen sets erop aansluit, maar als ik het zo hoor is dat niet het geval. Met betrekking tot het verdelen over 3 fases wat de 8 kW omvormer kan is ook nog een reden om het inderdaad te doen op die manier.

Ik kan erop aandringen dat ze toch de extra set zonnepanelen aansluiten op de SMA omvormer, of ik moet het zelf gaan leggen, wat ook erg interessant kan zijn om van te leren. Zit ik alleen met de BTW voor dat gedeelte, maar als ik het volgend jaar aanschaf is dat wss toch 0%...

• blackd
  • Niet online
reputatio schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:34:
Met betrekking tot de keuken, ik denk dat ik daar wel wat afspraken over kan maken om het goed te verdelen over de fases. Heb natuurlijk zelf geen verstand van wat een "goede verdeling" is, maar daar hoop ik dan op de expertise van de desbetreffende elektricien. Alle tips zijn natuurlijk welkom!
Ik weet niet zeker of dit zou kunnen, maar kun je niet het 3 fase busboard van het onderste deel (zo lijkt het) van de kast daarvoor gebruiken? D.w.z. de kookgroep zit nu achter een enkelfase aardlekschakelaar, als je die naar beneden verplaatst, zitten de twee flexomaten toch ieder op een andere fase? De huidige componenten linksonder kan je dan naar boven verplaatsen (of enkel de bedrading + hendel omzetten).
reputatio schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:03:
Zij verwachten verstoring op de SMA omvormer wanneer je 2 zonnepanelen sets erop aansluit, ...
Of ze willen het niet, omwille van garantie. Vaak wil een installateur zich niet branden aan (aanpassingen aan) bestaande installaties.

Wellicht kun je met de uitdraai van Sunny Design de installateur toch overtuigen. Jij hebt immers de configuratie al getoetst, zij moeten dat nog doen (of hebben daar geen zin in, geen tijd voor, of...).

• reputatio
blackd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:41:
[...]

Ik weet niet zeker of dit zou kunnen, maar kun je niet het 3 fase busboard van het onderste deel (zo lijkt het) van de kast daarvoor gebruiken? D.w.z. de kookgroep zit nu achter een enkelfase aardlekschakelaar, als je die naar beneden verplaatst, zitten de twee flexomaten toch ieder op een andere fase? De huidige componenten linksonder kan je dan naar boven verplaatsen (of enkel de bedrading + hendel omzetten).
Ik heb hier echt geen kaas van gegeten, dus hier ga ik zelf niet aan beginnen.
Op het moment dat de keuken wordt geïnstalleerd, zal ik het met de elektricien bespreken.
Wat ik dus moet aangeven is dat de groepen zoveel mogelijk over de 3 fases verspreid moeten worden?
Er komen namelijk 2 ovens, vaatwasser, afzuiging, koelkast, inductieplaat, quooker en (natuurlijk) stopcontacten.
blackd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:41:
[...]

Of ze willen het niet, omwille van garantie. Vaak wil een installateur zich niet branden aan (aanpassingen aan) bestaande installaties.

Wellicht kun je met de uitdraai van Sunny Design de installateur toch overtuigen. Jij hebt immers de configuratie al getoetst, zij moeten dat nog doen (of hebben daar geen zin in, geen tijd voor, of...).
Ik kan het proberen, al merk ik (zowel aan de telefoon als tijdens het adviesgesprek) dat ze nogal van "wij zijn de expert dus laat het ons maar regelen" zijn (daarnaast staan Zeeuwen bekend dat ze nogal stug zijn :+). Misschien dat ik het op de mail ga zetten en vragen of ze het toch willen overwegen. Anders ga ik door middel van het Flatfix Fusion systeem de panelen zelf proberen te installeren, dan kan ik altijd nog kiezen welke kant ik op ga.

Het is alleen jammer dat ze zo stellig zijn dat ze de oude panelen niet meer de moeite waard vinden om te installeren. Ze zijn er toch en het is ook niet zo dat de panelen helemaal geen zon krijgen. :/
Pagina: 1