Hi iedereen,
Graag zou ik advies in willen winnen bij mede-Tweakers voor de aanleg van zonnepanelen.
Situatie is als volgt, wij hebben het huis gekocht van mijn ouders en kunnen hier over een paar maanden intrekken. Dit geeft als voordeel dat wij de mogelijkheid hebben offertes op te vragen op locatie voordat we hier zelf intrekken en we al veel data hebben over het verbruik e.d. Er liggen ook al 10 zonnepanelen op het dak en deze zouden we (omdat ze er toch al liggen) graag verplaatsen.
Graag zouden we de investering zo snel mogelijk willen terug verdienen natuurlijk, maar daarnaast vind ik het bezig zijn met dit soort technieken erg interessant. Mogelijk dat er in de toekomst nog een batterij bij komt (mocht het gunstig zijn) en wil ik zoveel mogelijk automatiseren om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, maar wel met comfort
Dit is het dak met de Kadastrale Kaart:
Dit is het huis aan de voorkant
) inclusief 10 zonnepanelen (JA Solar met 270wp). Het verbruik ligt alleen op het moment erg hoog, 12.000 kWh ongeveer (ik ben nog aan het uitzoeken waar dat verbruik vandaan komt met HomeAssistant en verschillende meters). Maar ik ga maar even van dit verbruik uit. Wij hebben zelf namelijk ook nog een elektrische auto en een plug-in hybrid, dus het zal niet zomaar minder worden
.
Daarnaast wil ik ook kijken of ik de 10 zonnepanelen die er al op liggen ergens anders kan plaatsen. Wellicht een stuk minder efficient, maar ze zijn er toch
Desalniettemin heb ik 2 offertes binnen en 1 offerte is op goed vertrouwen.
Totale investering ex. btw: € 10.412,32
Euro per Wp: € 1,387.
De 10 huidige zonnepanelen worden links gelegd op het platte dak van de garage met een Flat fix fusion, gericht naar de voorkant van het huis. Deze brengen waarschijnlijk weinig op, maar
Totaal aantal Wp nieuwe panelen: 8400 Wp.
Totaal aantal Wp oude panelen: 2700 Wp.
Verwachte energieopbrengst van nieuwe panelen: 7200 kWh.
Verwachte energieopbrengst oude panelen: 1000 kWh.
Totale investering nieuwe panelen ex. btw: € 9790,08
Euro per Wp: € 1,165.
Kosten verleggen 10 huidige panelen: € 1653,08
Totaal aantwap Wp panelen: 7500 Wp.
Verwachte energieopbrengst nieuwe panelen: 6375 kWh.
Totale investering ex. btw: € 8632,23
Euro per Wp: € 1,151
Offerte 1 was vrij vlot, maar niemand is langsgekomen, is puur op afstand gedaan.
Offerte 2 kwam ook in deze tijd vrij snel langs (+- 1 maand wachten). Heb hier het beste gevoel bij, heb goede verhalen gehoord, alleen moest ik zelf met veel input komen of het niet beter anders kon, waar hij het mee eens was. Echter ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer en de zonnepanelen itt tot de andere offertes. Dit was ook de enige partij tot nu toe die een prijs afgeeft voor het verleggen van de huidige panelen.
Offerte 3 moet ik nog binnen krijgen, maar hier valt het niet mee om een offerte te krijgen of advies. 3 tot 5 maanden wachttijd voor advies. Is wel een grote speler in deze regio, alleen valt de Wp wat tegen per paneel.
Ik heb me enigszins verdiept in zonnepanelen en heb de Sunny Web Designer op advies van medetweakers proberen zo goed mogelijk in te vullen. Daarnaast ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer (alles ziet er daar goed uit), maar weet ik niet of de IBC Monosol panelen goed zijn? En of het wellicht helemaal niet klopt dat de SMA omvormer top is? Ik weet bij de IBC Monosol panelen dat ze over een jaar of 20/25 nog maar 84% efficient zijn, maar of ik er dan nog woon is een tweede vraag, dus dat stuk vind ik minder relevant
Ik hoor graag jullie adviezen en erg bedankt voor het meedenken!
Graag zou ik advies in willen winnen bij mede-Tweakers voor de aanleg van zonnepanelen.
Situatie is als volgt, wij hebben het huis gekocht van mijn ouders en kunnen hier over een paar maanden intrekken. Dit geeft als voordeel dat wij de mogelijkheid hebben offertes op te vragen op locatie voordat we hier zelf intrekken en we al veel data hebben over het verbruik e.d. Er liggen ook al 10 zonnepanelen op het dak en deze zouden we (omdat ze er toch al liggen) graag verplaatsen.
Graag zouden we de investering zo snel mogelijk willen terug verdienen natuurlijk, maar daarnaast vind ik het bezig zijn met dit soort technieken erg interessant. Mogelijk dat er in de toekomst nog een batterij bij komt (mocht het gunstig zijn) en wil ik zoveel mogelijk automatiseren om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, maar wel met comfort
Foto's
Foto's zijn met het Noorden naar boven.Dit is het dak met de Kadastrale Kaart:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit is het huis aan de voorkant
Members only:
Inloggen
Beschikbare dakruimte
Tijdens het opvragen van een offerte werd gezegd dat het dak ongeveer 5.2m breed zou zijn. Volgens de PDOK viewer is de lengte van het dak 10m. De buurman heeft 18 zonnepanelen liggen (zie nummer 4233) en daarnaast heeft iemand op hetzelfde dak er 21 liggen (18 verticaal, 3 horizontaal daarboven).Schaduw
Er is, zover ik weet, weinig schaduw op het bovenste dak. De huidige zonnepanelen zijn 270wp per stuk en liggen er 10 op. Deze wekken gemiddeld, over de afgelopen 5 jaar, 2400kWh op. Dit zou dus een efficiëntie van 89% zijn volgens mij.Jaarverbruik
Het huis zelf is gasloos en heeft een (grond)warmtepomp (Thermia Calibra Cool om op details in te tredenElektriciteitsaansluiting
De huidige elektriciteitsaansluiting is 3x35A, tenminste, dat zijn de zekeringen die in de meterkast zitten.Members only:
Inloggen
Budget & doel
Met de huidige energieprijzen zoveel mogelijk zonnepanelen leggen welke verstandig geplaatst kunnen worden. Wij hebben nog geen energiecontract, en met de huidige prijzen vraag ik me af welke tarieven we gaan krijgen.Daarnaast wil ik ook kijken of ik de 10 zonnepanelen die er al op liggen ergens anders kan plaatsen. Wellicht een stuk minder efficient, maar ze zijn er toch
Uitvoeren project
Een extern bedrijf gaat de gehele installatie doen.Bijhouden van data
Ik houd van techniek en software, zit zelf ook in die branch. Dus bijhouden / koppelen met HomeAssistant doe ik graag. Het bijhouden per paneel is leuk, maar ik heb gezien dat je dan micro-omvormers nodig hebt en volgens mij zijn deze niet nodig in deze situatie (correct me if I'm wrong). De meerprijs weegt daarvan niet op tegen de data verzameling en winst.Reeds gekregen offertes
In de huidige tijd is veel offertes opvragen lastig. Voordat je offerte #2 binnen hebt is de eerste al verlopen.Desalniettemin heb ik 2 offertes binnen en 1 offerte is op goed vertrouwen.
Offerte #1
In deze offerte zijn 19 zonnepanelen meegenomen (E.ON Aura 395 Black) met een GoodWe 6000 DT (3-fase) omvormer. Het verplaatsen van de 10 huidige zonnepanelen is niet meegenomen.Members only:
Inloggen
Totale investering ex. btw: € 10.412,32
Euro per Wp: € 1,387.
Offerte #2
In deze offerte zijn 20 zonnepanelen meegenomen (IBC Monosol 420wp) met een SMA STP 8.0V omvormer. Het verplaatsen van de 10 huidige zonnepanelen is wel meegenomen.De 10 huidige zonnepanelen worden links gelegd op het platte dak van de garage met een Flat fix fusion, gericht naar de voorkant van het huis. Deze brengen waarschijnlijk weinig op, maar
Members only:
Inloggen
Totaal aantal Wp nieuwe panelen: 8400 Wp.
Totaal aantal Wp oude panelen: 2700 Wp.
Verwachte energieopbrengst van nieuwe panelen: 7200 kWh.
Verwachte energieopbrengst oude panelen: 1000 kWh.
Totale investering nieuwe panelen ex. btw: € 9790,08
Euro per Wp: € 1,165.
Kosten verleggen 10 huidige panelen: € 1653,08
Offerte #3 (in afwachting)
In deze offerte zijn 20 zonnepanelen meegenomen (20 DMEGC Black 375Wp) met een Solis 3-fase omvormer. Het verplaatsen van de 10 zonnepanelen zijn hierin niet meegenomen.Totaal aantwap Wp panelen: 7500 Wp.
Verwachte energieopbrengst nieuwe panelen: 6375 kWh.
Totale investering ex. btw: € 8632,23
Euro per Wp: € 1,151
Regio
Regio is Zeeland.Offerte 1 was vrij vlot, maar niemand is langsgekomen, is puur op afstand gedaan.
Offerte 2 kwam ook in deze tijd vrij snel langs (+- 1 maand wachten). Heb hier het beste gevoel bij, heb goede verhalen gehoord, alleen moest ik zelf met veel input komen of het niet beter anders kon, waar hij het mee eens was. Echter ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer en de zonnepanelen itt tot de andere offertes. Dit was ook de enige partij tot nu toe die een prijs afgeeft voor het verleggen van de huidige panelen.
Offerte 3 moet ik nog binnen krijgen, maar hier valt het niet mee om een offerte te krijgen of advies. 3 tot 5 maanden wachttijd voor advies. Is wel een grote speler in deze regio, alleen valt de Wp wat tegen per paneel.
TL;DR / mijn vraag
Ik zou dus graag zoveel mogelijk panelen kwijt willen op het dak. De huidige panelen zijn al wat ouder dus als ik toch bezig ben wil ik graag zoveel mogelijk opbrengst en dus lijkt me het verstandig om de huidige panelen te verplaatsen en met een veel hogere Wp er weer neer te leggen. Echter vraag ik mij af of het zin heeft om deze 10 panelen te verplaatsen naar het platte dak van de garage. Ze leveren weinig op, maar ze zijn er toch. Hier zou ik graag advies over willenIk heb me enigszins verdiept in zonnepanelen en heb de Sunny Web Designer op advies van medetweakers proberen zo goed mogelijk in te vullen. Daarnaast ben ik gecharmeerd van de SMA omvormer (alles ziet er daar goed uit), maar weet ik niet of de IBC Monosol panelen goed zijn? En of het wellicht helemaal niet klopt dat de SMA omvormer top is? Ik weet bij de IBC Monosol panelen dat ze over een jaar of 20/25 nog maar 84% efficient zijn, maar of ik er dan nog woon is een tweede vraag, dus dat stuk vind ik minder relevant
Ik hoor graag jullie adviezen en erg bedankt voor het meedenken!
:fill(white):strip_exif()/f/image/pmBamJpvTJxSQNPfBzowFk51.png?f=user_large)
/f/image/pzDhZZV99OWsjoTqn4YSdIz5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bjePmztLE3VJrThfAegvB2I2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/maigtYC5EQj6ISetmKsoHmZx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XDWzwScGzt0DhF7iC0TnQ6FN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IDgMv5zW1t00Zap471UDiW1m.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L0nOvoqHX6DIPocRQV7oZd3a.png?f=fotoalbum_large)