Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste allen,

Ik voel dat de radiatorfollie een togevoegd waarde heeft: achter de follie voelt mijn hand geen warmte (dus geen warmte verlies die kant op).

Maar 3 van de 10 folies hebben schimmel tussen de folie en de muur. Die 3 folies zijn (1) 30-60 cm groter dan de radiator aan alle kanten (om maximale effevt te hebben), en (2) ze zijn vast gelijmd naar de muur, omdat die los zijn en minder mooi zijn als ze niet gelijmd zijn.

De non-schimmelig folies zijn niet gelijm. Dus het antwoord is nu simpel: niet te lijmen en iedere folie niet te veel groter dan de radiator is ?

Nog een andere vraag: zijn de MacLean folies in Hornbach de beste presterende folies voor de geld ? Tonzon merk is opmerkelijk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:18
Ik snap je begin niet.. Je hebt die folie dus al langer zitten achter de radiator.. ? EN waar,.. Je voelt achter de folie geen warmte..
Dus denk ik.. ze zitten achter op de radiator.. Maar nee. er zit schimmel tussen folie en de muur ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gelijmd aan de muur schrijft hij toch? Ik heb ze met dubbelzijdige plakband en kleiner dan de radiator (groter lijkt me lelijk)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik snap er he-le-maal niets van.
en (2) ze zijn vast gelijmd naar de muur, omdat die los zijn
wut?

Dan lijm je ze toch niet?
Zijn er specs van die "MacLean folies in Hornbach"? (vergelijken)

Zijn die muren nog verschillend? Buitenmuur/binnenmuur baksteen/gipswand etc.
Waar komt die schimmel vandaan dan? (waar is t vochtig). Die oorzaak aanpakken?

laaty maajhwfdeq;ljtkdr[wplerqgr3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Als er al schimmel komt is het door condens.. Zal wel meevallen denk ik.

[ Voor 85% gewijzigd door Reptielenbrein op 30-10-2022 02:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36
Of vocht wat door de muur trekt en achter de folie niet goed weg kan. Maar je kunt de folie ook aan de radiator zelf bevestigen in veel gevallen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Het zal een bestaand probleem zijn, wat door de radiator folie erger wordt.
Wat voor een type muur heb je, als het een steens muur is zonder spouw, zou dat een hoop verklaren.
Bij dit soort muren krijg je snel vocht problemen.
Dan zal je radiator folie iets anders moeten instaleren, zodat er nog ventilatie is tussen de folie en de muur.
Mijn vorige huis had hier ook last van, huis uit 1911.
Ook bij een vervuilde spouwmuur kan dit optreden.
Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:20:
Beste allen,

Ik voel dat de radiatorfollie een togevoegd waarde heeft: achter de follie voelt mijn hand geen warmte (dus geen warmte verlies die kant op).

Maar 3 van de 10 folies hebben schimmel tussen de folie en de muur. Die 3 folies zijn (1) 30-60 cm groter dan de radiator aan alle kanten (om maximale effevt te hebben), en (2) ze zijn vast gelijmd naar de muur, omdat die los zijn en minder mooi zijn als ze niet gelijmd zijn.

De non-schimmelig folies zijn niet gelijm. Dus het antwoord is nu simpel: niet te lijmen en iedere folie niet te veel groter dan de radiator is ?

Nog een andere vraag: zijn de MacLean folies in Hornbach de beste presterende folies voor de geld ? Tonzon merk is opmerkelijk duurder.
Met magneetjes achterop de radiator zelf, zo heb ik het. Waar voorheen de muur achter de radiator lekker warm was is die nu koud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:01
Oudere huizen hebben meer last van vocht doorslag. Dus bij warm weer zoals afgelopen weken en lange nachten kan dit vocht naar binnen slaan. Nieuwe huizen hebben vaak eenrichtingsverkeer vochtafvoer door de spouw naar buiten. Je kan de folie aan 2 kanten iets open laten zodat het erachter kan ademen. 10/15 cm aan 2 kanten is goed. En dan bijvoorbeeld verder rondom vast tapen met aluminium tape.

Op de radiator kan je ook folie plakken. Echter reflecteer je dan de warmte terug de radiator in. Dus het vermogen afgifte oppervlak van je radiator verklein je. Dit heeft één groot nadeel. Met het verlagen van de cv temperatuur doe je juist meer beroep op een groter radiator afgifte oppervlak. En dat beperk je dus juist met folie direct op een radiator. Folie op de muur is dus meer geschikt als je de cv lager wil afstellen om te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal zeggen plaats dan juist geen folie achter je radiator. Dat dit trouwens energie bespaart is echt minimaal.

Radiatoren geven mits cv goed is afgeregeld ook maar erg weinig stralingswarmte. De meeste warmte afgifte word gegeven door confectie. En door folie achter radiator te plaatsen blijft er voor de lucht ook minder ruimte over om er langs te stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik gok ook op condens. Als ik folie zou plaatsen, zou ik magneethaken gebruiken. Hangt de folie tussen de radiator en de muur. Of je knipt wat extra lengte en je lijmt de folie in harmonica vorm op de muur, zodat ventilatie mogelijk blijft.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Of op een plaat, en dan de plaat met afstandsbusjes tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hey, @noucmen is terug! Welk huis heb je eigenlijk nu ooit gekocht? Ik zou trouwens de folie gewoon op de radiator bevestigen. Oh en als ze op de muur zitten hoe voel je dan dat er geen warmte naar achteren straalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

zacht schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:30:
Of op een plaat, en dan de plaat met afstandsbusjes tegen de muur.
Tenzij je de plaat laat uitsteken, moet je wel de radiator van de muur halen en dus je hele systeem laten leeglopen...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allen,

Huis is rond 1966 gebouwd. Ik heb de folie met dubbelzijdige pleister aan de muur geplakken. Dan komt de schimmel.

Die zijn 3 van mijn radiatoren, mijn hand voelt warmte chter de radiator, en geen warmte achter de folie (de foloe zit tussen mijn hand en de radiator), dat betekent dat de folie goed werkt, toch ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNOHOXczDrll68rdqlBx2Hbnw0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGNlmVM2SPcbc1WrLmzlldUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEcYqTvadPWi-LmQYGBKeS7bhcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdr5kpcA4Aj3GYnAr7MyY62h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abvEWRRdR74usgZyBHoFP33cT0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsohY6ePIpPkCFw6QtzXSQXp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 30-10-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
En een plat verticale radiator, hetzelfde verhaal Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_-8XBtpJcH6AHNlHkqY6G7s0qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6LxgK5z9urO8c7wYtDNN6fg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Marzman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:14:
Gelijmd aan de muur schrijft hij toch? Ik heb ze met dubbelzijdige plakband en kleiner dan de radiator (groter lijkt me lelijk)
Groter is meer optimaal, maar lelijk ja.
Maar het gebruiken van een radiator is al goed, dus ik zal volgende keer de maat van de folie ongeveer 90% de oppervlak van de radiator doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Reptielenbrein schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:26:
Als er al schimmel komt is het door condens.. Zal wel meevallen denk ik.
Als? Meevallen? TS geeft aan dat er al schimmel zit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Bij die kolomradiatoren (de eerste foto's) zou ik sowieso de folie direct op de radiatoren doen, die dingen hebben zoveel oppervlak door het ontwerp dat het eventuele verlies niet veel voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
StormRider schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:49:
Oudere huizen hebben meer last van vocht doorslag.
Mijn huis is rond 1966.
Je kan de folie aan 2 kanten iets open laten zodat het erachter kan ademen. 10/15 cm aan 2 kanten is goed. En dan bijvoorbeeld verder rondom vast tapen met aluminium tape.
Ik snap dit nog niet ...
Op de radiator kan je ook folie plakken. Echter reflecteer je dan de warmte terug de radiator in. Dus het vermogen afgifte oppervlak van je radiator verklein je. Dit heeft één groot nadeel. Met het verlagen van de cv temperatuur doe je juist meer beroep op een groter radiator afgifte oppervlak. En dat beperk je dus juist met folie direct op een radiator. Folie op de muur is dus meer geschikt als je de cv lager wil afstellen om te besparen.
Dit is een heel mooi analyse, klinkt logisch.

Dus ik wil blijven met het plaatsen op de muur en ver genoeg van de radiator. Ook voor optimalisatie heb ik de folie groter dan de radiator gemaakt. Bvb als de radiator 60cm x 60 cm is, zet ik een folie van 100 cm x 100 cm (dus met 20cm extra aan iedere randje). Maar dan moet ik dit grote folie op de muur plakken, dan komt vocht due niet goed lan ventileren ---> schimmel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
zacht schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:11:
Bij die kolomradiatoren (de eerste foto's) zou ik sowieso de folie direct op de radiatoren doen, die dingen hebben zoveel oppervlak door het ontwerp dat het eventuele verlies niet veel voorstelt.
Goed punt !!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:01
Wat betreft de ventilatie bedoel ik dat je de folie niet rondom hoeft af te plakken. Een paar stukjes openlaten kan geen kwaad. Dan kan het ademen.

Extra info:
Nadeel van dunne isolatie folies of isolatieplaten is dat dunner dan 4cm het risico op condensatie ontstaat. Dit komt doordat de warme binnenlucht en de koude buitenlucht zo snel bij elkaar kan komen dat je condensvorming krijgt. Hoe dikker de isolatie hoe langzamer de extremen bij elkaar komen en dus minder condensatie. Denk aan enkel glas van de ramen.. Veel meer condens dan dubbel op driedubbel glas.

[ Voor 8% gewijzigd door StormRider op 30-10-2022 19:10 ]

Pagina: 1