Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou een 1-fasige inductieplaat met normale stekker willen bestellen (deze), maar ons huidige gasfornuis is voor de 'ontsteking' aangesloten met een kabel die uit de muur komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVvOTeFqBxIblPLqYp7sDyROgsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmzGnsSy5yAaYWyWlyDNOyhu.png?f=fotoalbum_large

Moet ik dat zwart blokje linksboven losschroeven en de kabel daar aansluiten? Ik weet niet zeker of dat los te schroeven is en de garantie vervalt dan misschien? Voor 3500 Watt ga ik geen kroonsteentje gebruiken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRlhnpTmMxtWPIz8iJws6c9Y5Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhOTJR2XV1vOLNmFxgAG5bPi.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Normaalgesproken zit er gewoon een wcd in de muur, of een perilex voor een 3f aansluiting. Als dit een vaste kabel is, ala YMVK dan is dat heel ongebruikelijk om zo aan te sluiten.

Beste kun je er dan een lasdoos tussen maken voorzien van wcd. Dan kun je de boel gewoon met lasdoppen verbinden en heb je iets dat veilig en werkbaar is. En ook nog eens voldoet aan de richtlijnen. Nu is je fornuis theoretisch onderdeel van je e-installatie omdat hij 'vast' is aangesloten.

Maargoed. Hoop aannames, dus check even wat voor kabel het is, of deze een eigen groep heeft, en niet ergens bij gehobbyd zit in een centraaldoos ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Koekstra schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:50:
Normaalgesproken zit er gewoon een wcd in de muur, of een perilex voor een 3f aansluiting. Als dit een vaste kabel is, ala YMVK dan is dat heel ongebruikelijk om zo aan te sluiten.

Beste kun je er dan een lasdoos tussen maken voorzien van wcd. Dan kun je de boel gewoon met lasdoppen verbinden en heb je iets dat veilig en werkbaar is. En ook nog eens voldoet aan de richtlijnen. Nu is je fornuis theoretisch onderdeel van je e-installatie omdat hij 'vast' is aangesloten.

Maargoed. Hoop aannames, dus check even wat voor kabel het is, of deze een eigen groep heeft, en niet ergens bij gehobbyd zit in een centraaldoos ofzo.
Het is inderdaad een YMVK kabel, hangt wel in een aparte groep met zekering van 30A.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dan gewoon zo'n ding er tussen en met een stekker de kookplaat aansluiten

https://www.vekto.nl/univ...4FNq_if9u2fwaAk9YEALw_wcB

Edit:

Je kan de kabel natuurlijk ook afmonteren op een wcd in de muur, als daar een inbouwdoos in zit tenminste.

[ Voor 19% gewijzigd door Koekstra op 29-10-2022 13:05 ]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
30A?

• Stokertje
Is dit in Belgie? En op die groep zat alleen de ontsteking van de oude gaskookplaat?

30A is nogal veel voor een eindgroep.

Ik kende ze niet, maar de eerste hit op google was een industriemuseum in Belgie, je hebt blijkbaar een museumstuk in huis 😛

https://www.industriemuse...in-van-het-merk-legrand-2

[ Voor 52% gewijzigd door Stokertje op 29-10-2022 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stokertje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:13:
Is dit in Belgie? En op die groep zat alleen de ontsteking van de oude gaskookplaat?

Inderdaad België. Er zat idd enkel de ontsteking van de gaskookplaat op aangesloten. Is zo gedaan door degene die de keuken geplaatst hebben (een of ander bedrijfje).

Edit: het huis staat er sinds 1981 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2022 13:19 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Steekt de kabel gewoon uit de muur of is daar een inbouwdoos waar de kabel uit komt?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Stokertje
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Inderdaad België. Er zat idd enkel de ontsteking van de gaskookplaat op aangesloten. Is zo gedaan door degene die de keuken geplaatst hebben (een of ander bedrijfje).

Edit: het huis staat er sinds 1981 :)
Okay, i see.

Persoonlijk zou ik er 16A inzetten, zeker als die kabel 3x2.5mm2 is. De nieuwe kookplaat is ook gemaakt voor een 16A groep.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:19:
Steekt de kabel gewoon uit de muur of is daar een inbouwdoos waar de kabel uit komt?
Die komt zo uit muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsZCIiETI2kfWU4z0HBXKfeEWXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6qpLXYjh0mm4GyUEfctVSkzX.jpg?f=user_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt wel een handje van het maken van super duidelijke en overzichtelijke foto’s ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Stokertje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:13:

Ik kende ze niet, maar de eerste hit op google was een industriemuseum in Belgie, je hebt blijkbaar een museumstuk in huis 😛

https://www.industriemuse...in-van-het-merk-legrand-2
Dat lijken wel nogal prehistorische dingen te zijn, ze zijn amper nog te vinden op en ik zou dus een groot formaat met 16 A moeten vinden (de 16 A's die ik nu heb zijn een kleiner formaat). Mijn oom stelt voor om de hele kast te vervangen...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kast vervangen zou ik wel overwegen ja. 30A is wel heel veel voor een 2,5qmm... Zelf zou ik dan gewoon een goed stopcontact op de muur maken en daar de plaat in stoppen. Of, als je toch gaar vervangen en je er bij kan, nieuwe kabel trekken en je niet enorm beperken met een 3,5kW plaat...
Pagina: 1