Wifi extender

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:15
Goedendag! In mijn nieuwe huis heb ik helemaal geen Wifi bereik op de 1e verdieping en zolder.

Om dit probleem te verhelpen, heb ik denk ik een Wifi extender nodig, dus geen repeater. Klopt dit?

Ik ben dus op zoek naar een Wifi extender. Het liefst een set van 3 zodat ik er 1 kan gebruiken in de woonkamer om het Wifi bereik in de tuin te verbeteren.

Welk merk of welke extenders raden jullie aan (op basis van ervaring, kwaliteit en bereik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat je het best kunt doen is vanaf het internet modem kabels trekken naar elke verdieping, en daar een access point ophangen.

Zelf heb ik bestaande coax/telefoon verbindingen vervangen door utp om dat te bereiken.

Welk access point je kunt kiezen hangt af van je wensen. Wil je lokaal beheren, of vanuit de cloud, wat is je budget, wat voor apparatuur heb je, hoeveel instelmogelijkheden wil je hebben, etc. Daar is op dit forum best wat over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

extenders of repeaters vermijden.... ze doen meer slecht dan goed.

Zoals de bovenstaander @SVMartin zegt.... accespoints gebruiken.

Het hangt helemaal van je omgeving af. Hoeveel WiFi hangt er al bij je in de lucht.
Goede WiFi is echt maatwerk tegenwoordig.

Wil je echt 300 MBIT door de lucht halen?

Als je een set van 3 wil neem dan een mesh accespoint systeem. Als het niet draadloos kan, neem dan een set wat gebruik maakt van je elektriciteitsnetwerk.

Woon je op een vrijstaande woning (buiten de kom) en ontvang je nagenoeg geen Wifi van buren. Ga dan voor een Mesh system van Netgear ORBI (
AX4200 WiFi Mesh System (RBK753) of zo of hoger, maar dan nog UTP kabels trekken uiteraard.

Woon je in een rijtjes huis en binnen de bebouwde kom of flat.... ga dan voor een systeem van Devolo

devolo Magic 2 WiFi 6 Mesh Multiroom Kit bijvoorbeeld.

In het stopcontact en gaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door lSltAlKeR op 29-10-2022 15:05 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ga nooit voor een mesh oplossing wanneer je andere opties kan gebruiken.
ga nooit voor internet via stroom wanneer je andere opties kan gebruiken.

1. trek kabels, en sluit daar de ap's op aan.
2. maak 1 ssid vanuit de 3 ap's en de clients regelen het roamen tussen de verschillende ap's zelf ( als ze het kunnen, maar roaming is een client ding, komt niet vanuit ap's
3. iets dat mesh genoemd wordt is prima zolang het maar met een kabel op de router/modem aangesloten gaat worden, en op dat moment is de term mesh ook overbodig. Mesh zoals mesh bedoelt is leuk als je helemaal geen opties hebt, a connect naar b en c connect via b naar a.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Koop in ieder geval alles van één merk. Apparaten mixen zorgt per definitie voor hoofdpijn vanwege de compatibiliteitsverschillen. Het trekken van kabels heeft altijd de voorkeur en ook met draadloze verbindingssets kan men wel een eind komen. Mits men apparaten gebruikt met een UTP aansluiting, maar de meeste mensen gebruiken tegenwoordig (waardeloze) smartphones, tablets en laptops. Ikzelf gebruik daarom bij voorkeur een PC of andere apparaten met een fysieke netwerkaansluiting (een NAS, IP telefoon of netwerkprinter bijv.).
Wifi is en blijft een hoofdpijndossier, wat ze ook verzinnen. In een zakelijke omgeving wordt het daarom ook zoveel mogelijk vermeden, maar als de klant betaald wordt er uiteraard wel een (rommel) oplossing bedacht.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

jack zomer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:22:
ga nooit voor een mesh oplossing wanneer je andere opties kan gebruiken.
Meerdere accespoints zonder mesh met de standaard Wifi 4 (802.11ac) of hoger heeft geen enkele zin als je niet elke keer van SSID wil wisselen ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

soedesh schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:41:
In een zakelijke omgeving wordt het daarom ook zoveel mogelijk vermeden, maar als de klant betaald wordt er uiteraard wel een (rommel) oplossing bedacht.
Niks mis hoor met Cisco WiFi 6 Catalyst accespoints :)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Meerdere accespoints zonder mesh met de standaard Wifi 4 (802.11ac) of hoger heeft geen enkele zin als je niet elke keer van SSID wil wisselen ;)
leg eens uit.

want geen van mijn 6 ap heeft/heet iets met mesh.
al mijn ap's zijn wifi 5/6
en zelf hoef ik nooit van ap te wisselen, dat zoekt mijn gsm en laptop helemaal zelf uit. (natuurlijk zenden de ap's wel allemaal het zelfde ssid met het zelfde wachtwoord uit.)

naar mijn beste weten, mesh is het draadloos opzetten van een wifinetwerk met meerdere ap's
bv 10 stuks waar sommige elkaar niet kunnen zien. de connectie kan dus ABC zijn. maar ook ABCFG zijn.
En heeft de term mesh geen drol te maken met roaming van client. zolang roaming goed is ingesteld op de client hoef je binnen 1 ssid niks te toen (zelfs met 100ap's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

jack zomer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:25:
[...]
al mijn ap's zijn wifi 5/6
en zelf hoef ik nooit van ap te wisselen, dat zoekt mijn gsm en laptop helemaal zelf uit. (natuurlijk zenden de ap's wel allemaal het zelfde ssid met het zelfde wachtwoord uit.)
Unifi spul zeker?

Dat doet je GSM of laptop niet, maar je controller ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Unifi spul zeker?

Dat doet je GSM of laptop niet, maar je controller ;)
Ubiquiti idd.
Maar voor heen ubiquiti met een contoller op een laptop.
En wanneer die uit staat (dus controller offline) dan blijven de cliënts gewoon roamen.

https://www.mercku.com/20...0seamless%20connectivity.

Ook hier is de uitleg client basis.

Waarom zou een wifi5 ap mesh moeten hebben? Het is in elk geval niet omdat je anders handmatig over moet springen. Het is niet omdat roaming niet werkt. Maar wat is het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik vraag me vooral af of TS nu verder kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

jack zomer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Ubiquiti idd.
Maar voor heen ubiquiti met een contoller op een laptop.
En wanneer die uit staat (dus controller offline) dan blijven de cliënts gewoon roamen.

https://www.mercku.com/20...0seamless%20connectivity.

Ook hier is de uitleg client basis.

Waarom zou een wifi5 ap mesh moeten hebben? Het is in elk geval niet omdat je anders handmatig over moet springen. Het is niet omdat roaming niet werkt. Maar wat is het wel?
Het verschil tussen roaming en mesh is dat mesh naadloos overgaat en roaming niet ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Juist. Agree to disagree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Dus zeg dan niet dat je geen mesh moet hebben ;)

Voor huis tuin en keuken gebruik is al snel het spul wat je provider aanbied voldoende.

Het is ook de vraag wat voor apparatuur de TS wil laten verbinden met WiFi. Hoeveel devices etc.

Te weinig input om een goed advies te geven.

Wat is je provider? Hoeveel mbit abonnement heb je .... moet hoeveel tegelijk .... wil je 4K streamen... etc...

[ Voor 48% gewijzigd door lSltAlKeR op 29-10-2022 20:42 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Dus zeg dan niet dat je geen mesh moet hebben ;)
Waarom. Ik ben het niet met je eens
Maar heb ook geen zin in eindeloze welles nietus bullshit.
En aangezien de maximale terugkoppeling van jou 1 zin is zonder bron of uitleg, besluit ik het hier bij te laten.

En puur voor de duidelijkheid, zodat er geen twijfel kan bestaan over mijn positie.

Kabels trekken en ap's aansluiten.

(Mesh)aps zonder kabel zijn ruk.
En internet via stroom is mogelijk nog rukker

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 29-10-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

jack zomer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

En internet via stroom is mogelijk nog rukker
Als de wandkontaktdozen geaard zijn valt dat reuze mee.

Gewoon 500MBIT door het huis met die nieuwe devolo WiFi 6 multiroom kit.

Tegenwoordig is dat niet meer zo storingsgevoelig als 10 jaar geleden.

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mesh is een hippe consumenten term voor AP’s -al dan niet draadloos- aan elkaar knopen. Seamless handover/roaming kan daarbij ook gebruikt worden maar is ook gewoon mogelijk als je gewoon AP’s gebruikt zonder hippe termen.

@soedesh * sapphire kijkt naar de zakelijke omgeving op werk waarbij 98% op WiFi werkt.

Zelden echt problemen met de WiFi, hooguit het netwerk maar zelden met het WiFi stukje. En de problemen die er zijn zijn ook 90%+ van de gevallen niet de AP’s/signaal het probleem maar één of ander goedkoop consumenten prul wat iemand weer zelf aangeschaft heeft (bv cheape ‘smart’ tv tegen een muur geschroefd zodat het signaal ruk is).
Met WiFi is prima te werken als je weet wat je doet.

Gabriël AM5

Pagina: 1