Offerte dakisolatie realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Paar weken geleden kwam ik er achter dat er in een hoek van het dak wel wat veel tocht voelbaar was. Daar was door de vorige eigenaar een beetje provisorisch zo'n groene ondervloer plaat tegenaan geschroefd. Dat weggehaald, en zag dat er een stuk van de 3cm tempex/eps miste, naast het ontluchtingspijpje van riool(?) wat daar door het dak heen gaat. Zelf met wat knutselen een nieuw stuk eps op maat gezaagd, en een en ander weer wat beter dichtgemaakt en de kieren met wat PUR gedicht.
Toch maar een bedrijf laten langskomen voor een offerte om de hele zolder met PIR platen na te isoleren.

Ik vond het aardig aan de prijs, maar gezien alle prijzen aardig omhoog gegaan zijn, wou ik even wat input hebben of dit nu een realistische prijs is.

Offerte en werkzaamheden zijn als volgt:

70m2 isoleren met 8cm PIR met beide zijden aluminium cachering. Latten op dakbeschot voor luchtspouw, afwerking met gipsplaten.
(Zelf isoleer is liever met 10 of 12 cm PIR, maar dat laat ik even buiten beschouwing hier.)

Prijs ex BTW komt op €9000,-, incl BTW €10.188,-

Sloopwerk van huidige afwerking zal ik voornamelijk zelf doen. Er zijn 4 velux dakramen en een paar dakdoorvoeren (pijp van houtkachel, CV rookgasafvoer, rioolontluchting).

Als ik reken met een gasverbruik van 1000m3 per jaar (verbruik vorig jaar) met een prijs van 2 euro per m3 en een besparing van 30% (€600 per jaar besparing), dan kom ik op een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar. Dat vind ik zelf wel erg lang. Zelfs rekenen met een hogere gasprijs blijft het lang.

Zelf doen is uiteraard goedkoper, maar zo handig ben ik niet, zeker niet met de dakdoorvoeren en dergelijke.

Als ik zelf naar de prijzen van de materialen kijk dan moet 3500 aan materiaal wel te doen zijn volgens mij.
Ruim 6000 voor de arbeid lijkt mij dan wel erg veel.

Zijn dit de realistische prijzen van tegenwoordig? Zie ik ergens wat over het hoofd aan kosten? De offerte is niet uitgespecificeerd verder.

(Een andere offerte voor 14cm PUR schuim was rond de 3100 zonder het afwerken met gips. Ben geen fan van PUR schuim, en dat wordt iets te dik omdat ik de gordingen nog zichtbaar wil houden voor een stukje.)

Alvast dank voor de input/feedback.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Vraag om een open begroting of een uitsplitsing van materiaal een uurloon om er een beetje gevoel bij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bucephalus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:48:

Als ik reken met een gasverbruik van 1000m3 per jaar (verbruik vorig jaar) met een prijs van 2 euro per m3 en een besparing van 30% (€600 per jaar besparing), dan kom ik op een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar. Dat vind ik zelf wel erg lang. Zelfs rekenen met een hogere gasprijs blijft het lang.
Gezien het aankomende prijsplafond zou ik niet met €2 maar met €1,45 rekenen. Dan wordt die €600 besparing dus een besparing van €435. En gaat je terugverdientijd naar ruim 20 jaar.

Maar, zoals vaker gezegd wordt: één offerte is geen offerte. Of dit een realistische offerte is kom je al snel achter door te achterhalen wat anderen ervoor vragen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:37
Wij kunnen ons dak laten isoleren tijdens andere verbouwingen. Dat gaat om 46m2 en kost 3960 ex btw. Als je dat doortrekt naar 70m2 zit je op 6025 ongeveer. Het scheelt dat dat werk dus uitgevoerd wordt als de boel al open ligt en onderdeel is van een grotere offerte, maar ik zou zeggen dat het wel iets goedkoper kan.

Toevoeging: bij ons is het trouwens 12 cm, dan is het verschil wel behoorlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenomyscus op 29-10-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik was in het voorjaar 6k kwijt voor 140m2 8cm pir (op bestaande 8cm dus totaal16cm), excl bitumen dat kwam er nog bij. En bij jou komt daar nog afwerking ed bij.

En we kregen zo'n 4k subsidie (omdat we ook hr++ glas geplaatst hebben).

[ Voor 66% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2022 13:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@Sport_Life Ik zal zelf maar de helft aan subsidie krijgen aangezien dit de enige maatregel wordt. Muren (6cm spouw) zijn in 2009 door vorige bewoners gedaan met hr++ isoparels, idem voor zonnepanelen in 2020, en vloer is geen optie.

@Hahn Ik reken met €2 omdat het prijsplafond maar voor 1 jaar is (voor zover nu bekend) en ik verwacht dat het daarna ook nog wel rond dat niveau zal blijven schommelen.

Gezien de reacties tot nu toe lijkt dit wel aan de dure kant te zijn.
De +- 50 jaar oude dakgoten worden ergens binnen nu en een maand vervangen, en dat bedrijf doet ook isolatie. Daar ook maar even offerte vragen dan.

Trouwens, omdat ik maar de helft aan subsidie krijg zei hij dat hij daar rekening mee zou houden met de offerte en wat extra korting zou geven. Dat bevestigd mijn vermoeden wel dat de prijzen kunstmatig hoog blijven omdat er subsidie verstrekt wordt. (zie ook Stap subsidie, cursussen die eerst goedkoper waren, zijn veelal opeens €999,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zit er al EPS aan de buitenkant, of begrijp ik dat verkeerd uit je startpost? Dan kan deze manier van isoleren namelijk niet.
Als er gen EPS aan de buitenkant zit waarom dan zo een dunne laag PIR en waarom een luchtspouw maken?
Met PIR is er erg veel arbeidsuren te maken want het moet allemaal netjes op maat.
Het is waarschijnlijk goedkoper als je het met 18cm steenwol of houtvezel laat dichtdrukken. Dat verwerkt veel makkelijker. Beide materialen hebben ook een betere faseverschuiving en zijn geluidswerend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@No Hands Er zit nu wel 3cm EPS, maar aan de onderkant tegen het dakbeschot aan. Dat gaat er dus eerst af.
Luchtspouw op advies van dat bedrijf omdat er anders gegarandeerd vochtproblemen gaan ontstaan en het hout van dakbeschot kan gaan rotten. Boven op dakbeschot zit volgens bouwtekening wel folie, maar geen idee welke (bouwjaar '72)
Geluidwerend heeft geen prioriteit, is rustige buurt hier met weinig verkeer en geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bucephalus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:48:
@No Hands Er zit nu wel 3cm EPS, maar aan de onderkant tegen het dakbeschot aan. Dat gaat er dus eerst af.
Luchtspouw op advies van dat bedrijf omdat er anders gegarandeerd vochtproblemen gaan ontstaan en het hout van dakbeschot kan gaan rotten. Boven op dakbeschot zit volgens bouwtekening wel folie, maar geen idee welke (bouwjaar '72)
Geluidwerend heeft geen prioriteit, is rustige buurt hier met weinig verkeer en geluidsoverlast.
Ah, bouwjaar 72 dan ben je veilig ja. Dan alleen dikker PIR en die luchtspouw weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58

Wish

ingwell

Bucephalus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:19:
@Sport_Life Ik zal zelf maar de helft aan subsidie krijgen aangezien dit de enige maatregel wordt. Muren (6cm spouw) zijn in 2009 door vorige bewoners gedaan met hr++ isoparels, idem voor zonnepanelen in 2020, en vloer is geen optie.
Ehm - je krijgt dan geen subsidie - die kan je alleen maar aanvragen als je minimaal 2 maatregelen neemt.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:20
Wish schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Ehm - je krijgt dan geen subsidie - die kan je alleen maar aanvragen als je minimaal 2 maatregelen neemt.
Tegenwoordig krijg je ook subsidie bij 1 maatregel, subsidie bedrag is dan wel lager.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58

Wish

ingwell

Marcusso schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Tegenwoordig krijg je ook subsidie bij 1 maatregel, subsidie bedrag is dan wel lager.
ok - kun je me die nieuwe regels dan eens laten zien? Ga ik meteen mijn nieuwe HR++ glas eens declareren

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:20
Wish schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

ok - kun je me die nieuwe regels dan eens laten zien? Ga ik meteen mijn nieuwe HR++ glas eens declareren
Is hier toch makkelijk te vinden?
Je kan vanaf 2 april 2022 ook subsidie krijgen voor 1 isolatiemaatregel. Ook dit is een vast bedrag per vierkante meter. Het bedrag is wel lager: gemiddeld krijg je 15 procent van de kosten terug. Voorwaarde is dat de isolatiemaatregel op of na 2 april is aangebracht. De aanvraag kan je vanaf 1 januari 2023 indienen bij RVO.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Ik heb een enorm huis en dito energieverbruik (mede door zwembad en electrische auto). In 2020 was dat 16.000 KWh en 3.000 m3 gas. Sindsdien hebben we 50 zonnepanelen laten plaatsen en het gehele (platte) dak van 240m2 vervangen en 12cm PIR laten leggen. Tevens 5 airco's laten plaatsen die kunnen koelen en verwarmen (COP 4).

Inmiddels zitten we op een jaarverbruik van 13.000 KWh (geheel gesaldeerd en dan nog over) en een gasverbruik van 600m3. In euro's komen we zelf met de sterk verhoogde tarieven (want variabel contract) nog steeds gigantisch lager uit dan in 2020. Op jaarbasis betalen we nu ongeveer 15% van wat we in 2020 betaalden. We verwarmen overigens vrijwel alleen met electrisch sinds de installatie van zonnepalenen en isolatie.

Totale investering destijds was ongeveer 55.000 euro. Terugverdientijd overall bij huidige enerigetarieven is voor ons ongeveer 8 jaar.

Advies: je hebt het nu alleen over isolatie, maar je kunt ook ruimer kijken (zonnepanelen, electrisch verwarmen) om kosten te besparen en je terugverdientijd te verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@No Hands waarom geen luchtspouw? Lees nogal tegenstrijdige adviezen hierover...

@mjax Zonnepanelen liggen al op het dak (5120 wp), meer past niet. Op de slaapkamers hangen airco inverters dus daar staan de radiatoren niet/nauwelijks aan. Gas alleen nog voor koken, sww, verwarming begane grond (vloerverwarming), en badkamerradiator af en toe. Warmtepomp laat budget nu even niet toe, wil eerst de dakisolatie op orde brengen. Warmtepomp is dan de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 17:00
Ter vergelijk, hier een offerte 80m2 isolatie met 8cm PIR met dubbelzijdig aluminium. Hier verzorg ik zelf het sloopwerk. Totaal komt uit op 8,8k incl. btw waarvan 2,5k arbeid en de rest materiaal (opbouw: regels, pir, regels, ak gips). Hier gaat de ISDE subsidie van 2,4k nog vanaf.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Het is erg veel werk.

Ter vergelijk: ik ben nu bezig om zelf 160m2 na te isoleren met 14cm PIR.

De PIR, PUR, tape zal ca 6500 zijn.
Afwerking met gips nog duizend oid.

Maar het werk is enorm om netjes te doen. Moet bv veel verstek zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-05 23:44
Je kiest ook voor de meest dure oplossing. PIR is heel duur geworden zowel in materiaal kosten en arbeidskosten. Afwerking neem je er ook bij en dit doe je tussen de gordingen i.p.v. er overheen.

Het is voor je eigen portemonnee altijd gunstig om meerdere offertes op te vragen. Ook zal je dan al snel antwoord krijgen op je vraag of dit te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-05 23:44
Wish schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Met terugwerkende kracht voor werkzaamheden die zijn uitgevoerd na 2 april. Vanaf 1 januari kan je dan de subsidieaanvraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
TheCrius schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:44:
Ter vergelijk, hier een offerte 80m2 isolatie met 8cm PIR met dubbelzijdig aluminium. Hier verzorg ik zelf het sloopwerk. Totaal komt uit op 8,8k incl. btw waarvan 2,5k arbeid en de rest materiaal (opbouw: regels, pir, regels, ak gips). Hier gaat de ISDE subsidie van 2,4k nog vanaf.
Zijn dat cacheringen van bladgoud ofzo? 8cm PIR met dubbelzijdig alu zit rond de €20-25 / m² (= ~2000), 4AK vochtwerend gips van 12,5mm rond 10 - 15 (naargelang formaat, = ~ 1200), gedrenkt geschaafd grenen regels rond de 1.20 per lopende meter. Neem er dan nog héél veel pleister / filler, tapes, eventueel een dampscherm, ... bij, maar dan kom je toch nog niet aan + €6000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:05
10k voor alleen pir platen monteren en afwerken met gips platen is veel geld, maar ik denk inmiddels wek marktconform.

Voor 2k heb je wel een goede partij b keus pirplaten. Paar avonden en een weekend ben je wel klaar.

Waarom dus niet zelf doen?.. alleen om die dak doorvoeren? Daar doe je gewoon steenwol omheen. Je hoeft niet helemaal strak om alle pijpjes heen te mozaïeken. Gaat een bedrijf ook niet doen.
En met af en toe wat pur kom je ook een eind.

En er is een heel topic over waar alle info te vinden is.

[ Voor 49% gewijzigd door pentaw1nz op 30-10-2022 21:37 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1