Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 13:40
Hallo,

Momenteel heb ik een overschot aan PV energie, en wil ik deze middels
lokale infrarood verwarming opmaken.
De bedoeling is om hiermee de ruimte temperatuur voor de cv lager te kunnen zetten.

Het plan is als volgt:
-1 -2 panelen in de woonkamer bij de hoekbank.
- 1 paneel op het plafond bij de eettafel en e.v.t. bij de muur van de eettafel.

vervolgens wil ik deze IRpanelen aan/uit schakelen op basis van beweging en temperatuur.
Echter heb ik nog niet duidelijk hoe ik dit wil schakelen, het liefst plug en play.
Ik zal dus 2 bewegingsmelders nodig zijn, en 2 temperatuursensors.
het liefst gebruik ik hiervoor iets simpels zoals een slimme stekker.

Het zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Voorwaarde 1:
-... minuten geen activiteit = uitschakelen infrarood panelen
-Voorwaarde 2:
- indien temperatuur lokaal onder de 17 inschakelen, boven de 20 uitschakelen.

Graag hoor ik of iemand hiervoor weet welke producten ik voor de aansturing hiervoor kan gebruiken.
Het liefst iets wat plug and play is.
Er komt in de toekomst waarschijnlijk nog een airco, echter verplaats ik de infrarood panelen dan naar andere ruimtes(garage e.d. :) )

[ Voor 6% gewijzigd door gearardihno op 29-10-2022 11:39 ]

• gearardihno
Inmiddels kwam ik FIBARO 4 in 1 sensors tegen.
Zou ik met 2 van deze sensors en een hub en slimme stekkers bovenstaande idee kunnen realiseren?

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:15
Je zou zoiets met HA en slimme stekkers vast kunnen regelen. De Philips Hue bewegingsensoren hebben overigens ingebouwde thermometer.

Mijn vraag is alleen; waarom? Infrarood stralingswarmte voel je met name wanneer 'binnen bereik' zit.
Panelen hebben vaak onvoldoende vermogen om lucht/oppervlaktes te verwarmen. Waardoor je imho het PV overschot 'weggooit' (natuurkundig gezien niet, gevoelsmatig wel). Heb je ook stroom over op de momenten dat je op de bank/aan tafel zit?

Warmte kan je wellicht beter anders opslaan. Bijv dmv 'straalkachels'; ook deels infrarood, die verwarmen vaak nog wel een luchtstroom. Of kies bijv voor een oliekachel om warmte in op te slaan, waardoor de CV temp idd lager kan.

Het overschot van PV kan je m.i. beter in bijv een warm-water buffer stoppen voor douchen in avond/ochtend. Of zoals je zegt in een warmtepomp, m.i. liefst naar water. Warme lucht van een airco is snel weg zodra een deur open gaat, warmtebuffer in water is stabieler. Een warmtepomp kan automatisch warmte 'opslaan' wanneer er stroom over is. Anders een thuisaccu zodat de avonden geen netstroom gebruiken.

• gearardihno
shufflez schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:37:
Je zou zoiets met HA en slimme stekkers vast kunnen regelen. De Philips Hue bewegingsensoren hebben overigens ingebouwde thermometer.

Mijn vraag is alleen; waarom? Infrarood stralingswarmte voel je met name wanneer 'binnen bereik' zit.
Panelen hebben vaak onvoldoende vermogen om lucht/oppervlaktes te verwarmen. Waardoor je imho het PV overschot 'weggooit' (natuurkundig gezien niet, gevoelsmatig wel). Heb je ook stroom over op de momenten dat je op de bank/aan tafel zit?

Warmte kan je wellicht beter anders opslaan. Bijv dmv 'straalkachels'; ook deels infrarood, die verwarmen vaak nog wel een luchtstroom. Of kies bijv voor een oliekachel om warmte in op te slaan, waardoor de CV temp idd lager kan.

Het overschot van PV kan je m.i. beter in bijv een warm-water buffer stoppen voor douchen in avond/ochtend. Of zoals je zegt in een warmtepomp, m.i. liefst naar water. Warme lucht van een airco is snel weg zodra een deur open gaat, warmtebuffer in water is stabieler. Een warmtepomp kan automatisch warmte 'opslaan' wanneer er stroom over is. Anders een thuisaccu zodat de avonden geen netstroom gebruiken.
Bedankt voor je reactie, ik doelde met pv-overschot ?meer op mijn pv overschot op jaarbasis wat ik kan salderen.
Op dit moment wek ik een +-2000kwh meer op dan dat ik verbruik op jaarbasis.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Wat is je terugleververgoeding? Die bepaalt hoeveel 'verlies' je doet met opstoken aan COP=1.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 20:09
Ook al kan je niet salderen krijg je natuurlijk alsnog wel de terugleververgoeding voor de te veel opgewekte stroom. Dit is natuurlijk wel heel goedkope energie, snap dat je die wilt benutten, maar geheel gratis is het ook niet.

Om de IR panelen aan te sturen zou ik denken aan een raspberry pi die met een kabel verbonden wordt aan je P1 poort van je slimme meter, dan weet je of je op dat moment teruglevert en zo ja, hoeveel.

Dan kun je met Home Automation software (bijvoorbeeld domoticz) een logica opbouwen wat er moet gebeuren, en apparaten in en uitschakelen. Dat kan weer op diverse manieren, bijvoorbeeld met zwave, maar ook met allerhande andere apparatuur.

De keus voor IR panelen is prima, de wet van behoud van energie bepaalt dat er geen energie verloren gaat, en dit 100% in warmte wordt omgezet. Echter, rendement (COP) is 100%.

Met een warmtepomp (airco die verwarmt, warmtepompboiler of echte warmtepomp) kun je meer rendement halen, is zou schatten een factor 4 a 5 meer warmte bij een gelijk energieverbruik. Het is een kwestie van rekenen of dat interessant is t.o.v. de investering.

Wat ook een idee is, maar minder makkelijk te realiseren, is om je koelkasten en diepvriezers dieper te laten koelen bij een energieoverschot. Dan hoeven ze op momenten dat er geen energieoverschot is niet aan te springen zonder dat ze te warm worden.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:04
Ik heb om dezelfde reden twee goedkope elektrische olie radiatoren gekocht. Probeer op die manier met het overschot uit de zonnepanelen richting of onder het prijsplafond voor gas te komen.
Ik heb daarvoor Home Assistant op en oude NUC geïnstalleerd. Aqura temperatuur sensor en twee Shelly slimme stekkers aangeschaft. In HA een thermostaat gemaakt op basis van de temp. sensor en deze schakelt de verwarmingen uit op basis van ingestelde temperatuur. Via een tijdsplanner er een klokthermostaat van gemaakt. Geen ervaring om er een bewegingsmelder aan toe te voegen maar dat moet zeker kunnen binnen HA.

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:50
Hi - ik heb 1 infrarood paneel (1300w) en die schakel ik met een drukschakelaar waar een Fibaro slimme 'schakelaar' achter zit met een relais. Je moet opletten welk vermogen je wil schakelen en daarbij een passend relais vinden. Ik heb dit dan weer gekoppeld aan mijn Home Assistant - met een simpele automation dat hij het paneel automatisch na 30min uitschakelt (om te voorkomen dat hij de hele tijd aanstaat). Je zou dit ook kunnen ondervangen met een aanwezigheidssensor - maar ik wil zo weinig mogelijk sensoren etc. 'in beeld'.

Infrarood is heel fijn - maar je hebt er niks aan als je er niet in de buurt bij staat. Hij gaat dus niet je hele ruimte verwarmen door je "overschot aan opgewekte" energie. Dan zijn er wellicht andere/betere oplossingen?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• gearardihno
sinterklaas1975 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:23:
Hi - ik heb 1 infrarood paneel (1300w) en die schakel ik met een drukschakelaar waar een Fibaro slimme 'schakelaar' achter zit met een relais. Je moet opletten welk vermogen je wil schakelen en daarbij een passend relais vinden. Ik heb dit dan weer gekoppeld aan mijn Home Assistant - met een simpele automation dat hij het paneel automatisch na 30min uitschakelt (om te voorkomen dat hij de hele tijd aanstaat). Je zou dit ook kunnen ondervangen met een aanwezigheidssensor - maar ik wil zo weinig mogelijk sensoren etc. 'in beeld'.

Infrarood is heel fijn - maar je hebt er niks aan als je er niet in de buurt bij staat. Hij gaat dus niet je hele ruimte verwarmen door je "overschot aan opgewekte" energie. Dan zijn er wellicht andere/betere oplossingen?
Bedankt voor de reactie, ik wil juist alleen warmte als ik in de buurt ben, wij zitten beneden op de bank of aan de eettafel, voor mij is dit juist een voordeel van IR dat lokaal kan verwarmen.
Pagina: 1