Vloer schuur repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete Faralley
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-10-2022
Ik heb een vraag over de reparatie van mijn schuur vloer. Aanleiding is voornamelijk de vochtprobleem in de schuur. Ik heb al ik diverse topics op verschillende fora gekeken maar steeds is het toch niet helemaal passend voor mijn situatie en soms blijkt in de productsheet van materialen dat het voor mijn situatie toch niet passend is.

Ik heb een stenen schuur van 60 jaar oud achter in de tuin staan, de schuur staat op een betonplaat van 20 a 25 cm en de muren zijn halfsteens. De afmeting van de schuur is 2,20 x 3,40. De schuur is in de beginperiode na de bouw verzakt richting de buren. Twee jaar geleden heb ik aan de schuur een overkapping laten bouwen en hier één dakvlak van laten maken. De voor- en zijkant van de schuur aan de tuinkant zijn voorzien van betimmering. Ook is de tuin opgehoogd ivm wateroverlast en daardoor ligt de vloer van de schuur ongeveer 5 cm onder het tuinniveau.

Ondanks dit gegeven ervaar ik minder water- en vochtoverlast in de schuur. Het probleem bestaat nog wel bij de zijkant en achterwand, grenzend aan de tuin van de buren en de brandgang( die ligt daar ter plekke lager dan mijn vloer). In de winter vormen zich daar plasjes water in de kimnaad, de toplaag van de vloer is daar ook kapot, deze heb ik inmiddels verwijdert. Dit deel van de schuur ligt 2 cm lager dan bij de deur.

Concrete vraag: op welke manier en met welk materiaal repareer ik de vloer? Uiteraard moet de vloer geëgaliseerd worden, maar wat mij betreft hoeft de vloer daarbij niet per de op straatniveau te komen. Ik wil de vloer bij voorkeur afdekken met pvc-tegels. En wat zie ik over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:38
Een tekening van het geheel met waar de problemen zijn en wat foto's zou wel handig zijn. Om het allemaal uit de tekst te halen is wat moeizaam.

Zit de betimmering aan de buitenkant of de binnenkant?

In principe zal je de bovenkant van de vloer toch een stukje boven het maaiveld willen hebben om wateroverlast te voorkomen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete Faralley
Ik zal straks even een tekening maken en kijken of het lukt wat foto’s te maken.

De betimmering zit aan de buitenkant, primair om esthetische redenen (eenheid met de overkapping) en daarmee is ook de scheefstand van de schuur te maskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete Faralley
Hierbij enkele foto’s. Eerste foto is schuur in de basis, tweede foto is schuurtje na overkapping en nieuw dak. Deur is door de vorige eigenaar verplaatst naar rechtse zijkant.

Op de foto’s 3,4,5 zijn van de binnenkant van de schuur, genomen vanuit de deur. Linkerwand is kant van overkapping, rechterwand grenst aan brandgang. Achterwand grenst direct aan de buren.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_57utw5whA_dPZlUdGJNby0CUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jLLOXgjxrIFf52zT5Ixw5U6R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJRkd-9v56BANZIPpsx2cu--Wso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL9uG4g4yReiXldx0bABaTg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWZWSjfxDFx9YsqB1tb2m98YhRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbTbw9ADOTOo3lKsGE1EypSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLPX0kIjLr9nwLQnC1aU0pwaANk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0naDTDldqM1ACXuJ8IDu45gS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUCNu8-HhQP65YdNpv9YGcdCbog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uftbGjvH8glKU13iN8ab90Tf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door Pete Faralley op 29-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete Faralley
Op tekening 2 zie je een situatietekening van bovenaf gezien op tekening 1 zie je hij zijaanzicht van de schuur.

De brandgang/plein en tuin van de buurman liggen ongeveer 8 cm lager dan ons terras, de vloer van de schuur ligt ongeveer 4 cm onder het terras. Op dit moment ligt de vloer van de schuur iets hoger dan maaiveld buurman en brandgang. Vochtprobleem doen zich met name daar voor (AB en in mindere mate BC). AB is west, staat dus regelmatig regen op. In brandgang zijn ook Putten voor afvoer van regenwater.

Vocht met name in kimnaden en niet in midden schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tD0Zs2GFhbsvnFtd_RKDKFhVm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vle3vdQ7ypxmxkRHo2QXQuHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7k8k4rsmFrgKPor8Zsc4b6OJe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNGYqLP4rAliDwtxq2D3wsFy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Pete Faralley op 29-10-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Weet je zeker dat het water niet via het terras en de deuropening naar binnen loopt? Opspattend water kan al gauw voor een flinke plas water zorgen, terwijl de hoeveelheid in liters beperkt is.

Hoe is het voegwerk aan de buitenkant van de muur t.p.v. van de probleemgebieden? En het kan ook zijn dat door de verzakking een scheur is ontstaan tussen betonvloer en muur.

De losgelaten dekvloer kan vorstschade zijn in combinatie met een erg dunne dekvloer. Zo'n dunne laag zand-cement(?) kan wel, maar dan moet er extra zorg worden besteed bij aanbrengen en nabehandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt bij egaliseren een toevoeging voor vochtwering mixen. van oa Terraseal Pro

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gezien de foto lijkt vocht met name door de muur te komen (doorslaand en optrekkend vocht) ik denk dat een vorige bewoner de achterkant al heeft aangesmeerd om het te vermideren. je muur blijft nu aan de overkappingskant droog, water van de gevel houden, impregneren en bij voorkeur het deel wat onder het maaiveld zit water dicht maken. de vloer ziet er niet uit dat er overdreven veel vocht doorheen komt.

een merk als sika heeft de producten die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete Faralley
De dekvloer is inderdaad heel dun, op sommige plekken maar een paar millimeter. De vochtproblemen lijken binnen te komen via de kimnaden achterin. Daar zitten veel losse voegen in. Aan de buitenkant is het voegwerk in orde, maar ik zal dat nog eens goed checken.

Bij de deur is geen vocht. Het dak steekt 40 cm over en omdat de regen meestal uit het westen komt is de strook bij de deur meestal helemaal droog. Ik leg daar zekerheidshalve wel een afwateringsgoot, met het oog op hoosbuien.

Ik heb een zandcement vloer gezien die zichzelf niveleerd. Maar dat mag weer niet gebruikt worden bij optrekkend vocht. Een gewone zandcementvloer van 5-7 cm een goede optie? En moet ik dan eerst de kapotte delen ook weer opvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het water komt door de muren, niet door de vloer. Plassen water duidt op scheuren.
Een halfsteens muur is niet waterdicht maar dan krijg je natte plekken op de muur, getuige de witte vlekken door kalkuitbloeding.
Dus eerst de muren aanpakken: voegen repareren, schoonmaken en buitenkant impregneren. Binnenkant goed schoonmaken en pleisteren zoals dat al gedeeltelijk is gebeurd, zal ook wat helpen.
Als je 5-7 cm zandcement dekvloer aanbrengt, dan hoef je niet eerst de kapotte delen te repareren. Die vul je tegelijk op met de nieuwe dekvloer. Wel de hele vloer afkloppen of er nog meer losse stukken zijn en die verwijderen en verder goed schoonmaken

Pagina: 1