Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 23:42
G.Skill bied lifetime limited warranty op nieuwe modules aan de eerste koper. Als ik op Amazon een kit koop die amazon eerder heeft teruggehad en daarom verkoopt als "used like new", heb ik dan ook die levenslange garantie bij G.Skill?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja zo lange garantie is leuk maar at ga je ermee doen dat je dat gaat nodig hebben? Gaat dit in een productie machine dat +10 jaar gaat draaien of je gewone pc?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Damic schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:42:
Tja zo lange garantie is leuk maar at ga je ermee doen dat je dat gaat nodig hebben? Gaat dit in een productie machine dat +10 jaar gaat draaien of je gewone pc?
10 jaar niet, maar je weet het niet ;) Hoe dan ook: ik wil weten hoe het zit & ik heb best vaak kapotte modules. In de afgelopen 10-15 jaar zeker 3-4 keer garantie op RAM moeten vragen. Onlangs is een 32GB kit van Kingston stukgegaan. Had ik via marktplaats gekocht en Kingston weigert garantie... Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:26:
G.Skill bied lifetime limited warranty op nieuwe modules aan de eerste koper. Als ik op Amazon een kit koop die amazon eerder heeft teruggehad en daarom verkoopt als "used like new", heb ik dan ook die levenslange garantie bij G.Skill?
Ja, in 1e instantie loopt garantie via verkoper. Maar wat was de reden dat iemand het heeft teruggestuurd...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hackus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Ja, in 1e instantie loopt garantie via verkoper. Maar wat was de reden dat iemand het heeft teruggestuurd...
Mensen sturen zo vaak producten terug naar Amazon. Zijn allerlei redenen voor. Hoeft niks te betekenen... Amazon zelf geeft exact dezelfde garantievoorwaarden op hun gebruikte producten als op hun nieuwe producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Mensen sturen zo vaak producten terug naar Amazon. Zijn allerlei redenen voor. Hoeft niks te betekenen... Amazon zelf geeft exact dezelfde garantievoorwaarden op hun gebruikte producten als op hun nieuwe producten.
Dat is aan jou zelf om te beslissen, je hebt dus gewoon garantie. ikzelf zou ram niet als 2e kansje kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hackus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Dat is aan jou zelf om te beslissen, je hebt dus gewoon garantie. ikzelf zou ram niet als 2e kansje kopen.
Als je toch levenslange garantie hebt maakt het niet uit toch? En als er wat mee is kan je altijd binnen 30 dagen terugsturen. Als Memtest 24 uur lang geen fouten vindt is de kans dat er wat met de modules is echt astronomisch klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Als je toch levenslange garantie hebt maakt het niet uit toch? En als er wat mee is kan je altijd binnen 30 dagen terugsturen. Als Memtest 24 uur lang geen fouten vindt is de kans dat er wat met de modules is echt astronomisch klein.
Zo loop je de kans dat je weer met foute ram zit, en je afhankelijk bent van alle rompslomp die erbij komt.
Dat is de reden dat ik het niet doe. wat jij doet moet je zelf weten wat ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hackus schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Zo loop je de kans dat je weer met foute ram zit, en je afhankelijk bent van alle rompslomp die erbij komt.
Dat is de reden dat ik het niet doe. wat jij doet moet je zelf weten wat ik al zei.
Snap ik. Maar ik denk dat de kans dat het defect raken van een werkende module die tweedehands is gekocht niet groter is dan die van een nieuwe module...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jantje koopt dit ram, werkt niet goed zoals jezelf schrijft en stuurt het terug zonder defect te melden. Jij koopt het etc.... Lijkt me ook geen verdere discussie waard, je antwoord heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat voor ram is het? Misschien werkt het niet goed in AMD systemen en daarmee terug gestuurd??

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Damic schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:29:
Wat voor ram is het? Misschien werkt het niet goed in AMD systemen en daarmee terug gestuurd??
Dat komt veel vaker voor bij Corsair. Waarom iemand het terugstuurt weet je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
G.Skill Ripjaws V F4-3600C18Q-128GVK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou er rekening mee, dat de winkel dient te zorgen voor een deugdelijk product. Dat G.Skill dan levenslange garantie geeft voor de eerste koper is dan leuk, maar daar heb jij als (Nederlandse) consument eigenlijk niet zo heel veel mee te maken, de winkel eigenlijk des te meer. Plus, het lijkt mij ook lastig te controleren, maar voor jou als consument, maakt dat eigenlijk weinig uit, omdat de winkel met de overeenkomst de plicht heeft om jou een deugdelijk product te leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:59:
Hou er rekening mee, dat de winkel dient te zorgen voor een deugdelijk product. Dat G.Skill dan levenslange garantie geeft voor de eerste koper is dan leuk, maar daar heb jij als (Nederlandse) consument eigenlijk niet zo heel veel mee te maken, de winkel eigenlijk des te meer. Plus, het lijkt mij ook lastig te controleren, maar voor jou als consument, maakt dat eigenlijk weinig uit, omdat de winkel met de overeenkomst de plicht heeft om jou een deugdelijk product te leveren.
Klopt 100%. Echter, de winkel is conform wet níet verplicht levenslang garantie te geven. De fabrikant hoeft dat ook niet. Het feit dat de fabrikant dat doet is coulance, geen wettelijke plicht. Dus als er in de eerste twee jaar een issue is moet en gaat Amazon garantie geven. In het derde jaar zul je conform wet én voorwaarden toch echt bij de fabrikant aan moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je hebt twee keuzes:
1. vraag het aan Amazon
2. vraag het aan GSkill

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:04:
Klopt 100%. Echter, de winkel is conform wet níet verplicht levenslang garantie te geven. De fabrikant hoeft dat ook niet. Het feit dat de fabrikant dat doet is coulance, geen wettelijke plicht. Dus als er in de eerste twee jaar een issue is moet en gaat Amazon garantie geven. In het derde jaar zul je conform wet én voorwaarden toch echt bij de fabrikant aan moeten kloppen.
Tja, wat is levenslang? Zolang het economisch verantwoord is? Tot de dood van de koper? ;) Een winkel is op elektronische producten in elk geval verplicht om te zorgen dat het product product deugdelijk is zolang de economische levensduur niet verstreken is. In wezen kun je dan dus wel zeggen dat de winkel wel degelijk levenslang garantie dient te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Tja, wat is levenslang? Zolang het economisch verantwoord is? Tot de dood van de koper? ;) Een winkel is op elektronische producten in elk geval verplicht om te zorgen dat het product product deugdelijk is zolang de economische levensduur niet verstreken is. In wezen kun je dan dus wel zeggen dat de winkel wel degelijk levenslang garantie dient te geven.
Wettelijk maakt het niet uit of de verkopende partij een particulier op marktplaats of een grote keten is. Je hebt altijd de minimaal wettelijke garantie. Toch wens ik je succes om die te krijgen als een keten of particulier niet meewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:41:
Wettelijk maakt het niet uit of de verkopende partij een particulier op marktplaats of een grote keten is. Je hebt altijd de minimaal wettelijke garantie. Toch wens ik je succes om die te krijgen als een keten of particulier niet meewerkt...
Je weet dat de fabrikant altijd uit coulance helpt en sowieso nooit de plicht heeft om te helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:24:
[...]
Je weet dat de fabrikant altijd uit coulance helpt en sowieso nooit de plicht heeft om te helpen? :)
Wat je zegt klopt maar gedeeltelijk. Een paar posts terug schreef ik hetzelfde. Voor common sense klopt het. Echter, als de fabrikant de extra garantie opneemt in de voorwaarden wordt het wel degelijk een verplichting omdat ze zich aan hun eigen voorwaarden moeten houden.

Toevoeging: en het Nederlands recht is altijd van toepassing op die voorwaarden. Zo heb ik regelmatig een discussie met webshops omdat een product binnen de garantie stuk gaat en de webshop vervolgens weigert de verzendkosten te vergoeden die ik heb voor het terugsturen van het defecte product. Mag niet. Wettelijk is garantie kosteloos als de partij met wie de overeenkomst is gesloten de wettelijke plicht heeft op dat moment garantie te geven. Dat is inclusief retourkosten. Deze kosteloze garantie geldt dus niet op levenslange garantie met de fabrikant omdat je daar geen koopovereenkomst mee hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door nielsgeode op 29-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:30:
Wat je zegt klopt maar gedeeltelijk. Een paar posts terug schreef ik hetzelfde. Voor common sense klopt het. Echter, als de fabrikant de extra garantie opneemt in de voorwaarden wordt het wel degelijk een verplichting omdat ze zich aan hun eigen voorwaarden moeten houden.
Ze hebben geen overeenkomst met jou, dus zijn jou niet tot iets verplicht, waar de winkel dat wel is, die de overeenkomst met jou is aangegaan. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Ze hebben geen overeenkomst met jou, dus zijn jou niet tot iets verplicht, waar de winkel dat wel is.
Geen overeenkomst: klopt
Niets verplicht: klopt niet

Waarom? Als voorbeeld Kingston. In de garantievoorwaarden van Kingston staat dat ze levenslang geven aan de eerste eigenaar als de winkel weigert en je kan aantonen dat je de eerste eigenaar bent en een aankoopbon enzo hebt. Omdat dat daarin staat zijn ze wel degelijk verplicht garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 23-09 21:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Geen overeenkomst: klopt
Niets verplicht: klopt niet

Waarom? Als voorbeeld Kingston. In de garantievoorwaarden van Kingston staat dat ze levenslang geven aan de eerste eigenaar als de winkel weigert en je kan aantonen dat je de eerste eigenaar bent en een aankoopbon enzo hebt. Omdat dat daarin staat zijn ze wel degelijk verplicht garantie te geven.
Jouw leverancier is verantwoordelijk voor de uitingen van de fabrikant. Als de fabrikant aangeeft levenslang (kijk wel goed wat men daarmee bedoelt) geeft op een product, dan is de leverancier verantwoordelijk voor de afhandeling van een eventuele garantie claim ook na twee, drie of meerdere jaren. Daarbij, omdat het geen wettelijke garantie meer is, kunnen hier ook voorwaarden aan verbonden zijn, zoals de verzendkosten welke niet vergoed worden door leverancier.

Als jij de claim direct bij de fabrikant neerlegd kan de fabrikant daar eigen voorwaarden aan stellen, de door jou genoemde verzendkosten bijvoorbeeld zijn dan mogelijk voor jouw eigen rekening. Zoals eerder genoemd heb jij en fabrikant geen overeenkomst met elkaar. De fabrikant is onder aan de streep jou nogsteeds niets verplicht, die verplichting blijft bij de leverancier.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2022 14:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:30:
Toevoeging: en het Nederlands recht is altijd van toepassing op die voorwaarden. Zo heb ik regelmatig een discussie met webshops omdat een product binnen de garantie stuk gaat en de webshop vervolgens weigert de verzendkosten te vergoeden die ik heb voor het terugsturen van het defecte product. Mag niet. Wettelijk is garantie kosteloos als de partij met wie de overeenkomst is gesloten de wettelijke plicht heeft op dat moment garantie te geven. Dat is inclusief retourkosten. Deze kosteloze garantie geldt dus niet op levenslange garantie met de fabrikant omdat je daar geen koopovereenkomst mee hebt.
De verzendkosten zijn voor jou, mits de winkel dit aangeeft. Doet de winkel het dus niet aangeven, zijn de kosten voor de winkel. Dat betekend niet dat de webwinkel verplicht is om de retour verzendkosten die jij hebt om het product bij de winkel te krijgen te vergoeden, zoals jij stellig beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH4OS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
De verzendkosten zijn voor jou, mits de winkel dit aangeeft. Doet de winkel het dus niet aangeven, zijn de kosten voor de winkel. Dat betekend niet dat de webwinkel verplicht is om de retour verzendkosten die jij hebt om het product bij de winkel te krijgen te vergoeden, zoals jij stellig beweerd.
Onder garantie zijn de kosten voor de verkoper, deze dient geheel kosteloos het gekochte goed te herstellen dan wel vervangen!
verder is dit geheel een nutteloze discussie mbt de vraag om 2e kans goederen te kopen. 2e kans goederen mogen ook verkocht worden onder voorwaarden. alles hangt af vaan aanbod en de beloften daarbij.

* Fabrieksgarantie mag ook onder voorwaarden. Vaak is dat zo dat de originele verkoper daar alleen aanspraak op kan maken, maar verschilt ook per merk. (Kingston doet dat oa met hun Ram)

Fabrieksgarantie is veelal ook anders dan consumentengarantie/wettelijke garantie.
G.SKILL Limited Warranty Policy

Limited = beperkt niet onbeperkt

Denk dat TS wel genoeg weet nu om te kunnen beslissen wel of niet het RAM te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Jouw leverancier is verantwoordelijk voor de uitingen van de fabrikant.
De leverancier is degene die levert. Dat kan dus ook een particulier zijn. Dit zou dus betekenen dat als ik bij Piet op de hoek een kit Kingston koop ik levenslang voor garantie bij Piet kan aankloppen en dat Piet verplicht is levenslang garantie te geven.

Het maakt voor de wet niet uit of de leverancier een bedrijf of een particulier is. Er staat namelijk nergens dat er een verschil is tussen een overeenkomst met een particulier of met een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 23-09 21:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nielsgeode schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
De leverancier is degene die levert. Dat kan dus ook een particulier zijn. Dit zou dus betekenen dat als ik bij Piet op de hoek een kit Kingston koop ik levenslang voor garantie bij Piet kan aankloppen en dat Piet verplicht is levenslang garantie te geven.

Het maakt voor de wet niet uit of de leverancier een bedrijf of een particulier is. Er staat namelijk nergens dat er een verschil is tussen een overeenkomst met een particulier of met een bedrijf.
Nee, bij particuliere wederverkoop gelden niet dezelfde regels, daarbij vervalt de levenslange garantie ook vaak bij wederverkoop. Het betreft ook veelal levelslang beperkte garante, het zit hem dan veelal in de 'beperkte'. Dat mag want het betreft geen wettelijke garantie, daarom mag men er voorwaarden aan hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2022 17:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Nee, bij particuliere wederverkoop gelden niet dezelfde regels, daarbij vervalt de levenslange garantie ook vaak bij wederverkoop. Dat mag want het betreft geen wettelijke garantie, daarom mag men er voorwaarden aan hangen.
Dan heeft een zakelijke verkoper niet de plicht om levenslange garantie te geven als de fabrikant dat geeft. Twee jaar: uiteraard. Levenslang: daarvoor moet je bij de fabrikant zijn. Zakelijke en particuliere verkopers hebben dezelfde garantieplichten naar een koper toe. Het kan natuurlijk dat de garantie voor een gebruikt product anders is, maar een gebruikt product verkocht door een winkel of door een particulier is identiek vwb garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Misschien brengt dit nog wat licht in de zaak:
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1