Als ik op mijn oude computer 4 terminal windows open met CTRL+ALT+T, dan openen ze automatisch op een ongebruikt stuk van de desktop; ze worden netjes uitgelijnd zodat ze allemaal volledig in beeld zijn:
/f/image/qZgX3EH1EFkeUKz6rlFXXAJI.png?f=fotoalbum_large)
Als ik ditzelfde op mijn nieuwe computer doe, dan openen de 4 terminal vensters meestal op een plek waar ze bijna helemaal overlappen met elkaar en met andere, eerder geopende windows die nog in beeld staan.
Hoe en waar kan je deze instelling aanpassen?
Het lijkt een beetje op het effect van een "tiling window manager", maar die heb ik bij mijn weten niet geïnstalleerd, zie bijvoorbeeld de output van wmctrl (oude computer):
Oude computer: Ubuntu 20.04 LTS
Nieuwe computer: Ubuntu 22.04 LTS
/f/image/qZgX3EH1EFkeUKz6rlFXXAJI.png?f=fotoalbum_large)
Als ik ditzelfde op mijn nieuwe computer doe, dan openen de 4 terminal vensters meestal op een plek waar ze bijna helemaal overlappen met elkaar en met andere, eerder geopende windows die nog in beeld staan.
Hoe en waar kan je deze instelling aanpassen?
Het lijkt een beetje op het effect van een "tiling window manager", maar die heb ik bij mijn weten niet geïnstalleerd, zie bijvoorbeeld de output van wmctrl (oude computer):
$ wmctrl -m Name: GNOME Shell Class: N/A PID: N/A Window manager's "showing the desktop" mode: OFF
Oude computer: Ubuntu 20.04 LTS
Nieuwe computer: Ubuntu 22.04 LTS
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”