Beste Tweakers,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn zoektocht naar de beste samenstelling voor een nieuwe PC. Ik ben al een aantal weken in de ban van het idee en ben al door veel verschillende lijstjes, reviews en Youtube algoritmes heen gegaan. Ik denk nu een lijst te hebben waar ik tevreden mee ben. Graag jullie kijk hierop. Het wordt de eerste keer dat ik zelf een PC ga bouwen de vorige heb ik in elkaar laten zetten, dus spannend maar het lijkt me ook een leuke ervaring!
Mijn huidige PC:
Zoals jullie zien een oud beestje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p met hoge FPS
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op 2000 euro liefst wat minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een oude HDD en SSD uit mijn oude PC voor opslag
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete PC die weer een jaar of 6 mee kan, net als mijn vorige (die nu toch wel aan zijn tax begint te komen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al het een en ander bij elkaar gezocht maar heb nog enkele vragen.
- Ik zat eerst de 5800x3d te denken maar zie nu dat de nieuwe i5 13600 wellicht een betere optie is?
- Kan deze processor goed luchtgekoeld worden of heb ik waterkoeling nodig? Is de koeler die ik uitgekozen heb voldoende?
- Voor het moederbord vraag ik me waar ik goed aan doe. Een b660, z690 of zelfs een z790 voor future-proof-heid?
- Over het algemeen, past alles bij elkaar en heb ik een beetje goede onderdelen uitgekozen. Suggesties zijn zeer welkom!
Hieronder mijn samengestelde lijst:
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn zoektocht naar de beste samenstelling voor een nieuwe PC. Ik ben al een aantal weken in de ban van het idee en ben al door veel verschillende lijstjes, reviews en Youtube algoritmes heen gegaan. Ik denk nu een lijst te hebben waar ik tevreden mee ben. Graag jullie kijk hierop. Het wordt de eerste keer dat ik zelf een PC ga bouwen de vorige heb ik in elkaar laten zetten, dus spannend maar het lijkt me ook een leuke ervaring!
Mijn huidige PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-6600K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI Z170A PC MATE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master HAF 912 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 412S | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 102,32 | € 102,32 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX200 240GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Crucial Ballistix 16GB DDR4-2400 | -- | -- | |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 152,22 | ||
Zoals jullie zien een oud beestje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p met hoge FPS
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op 2000 euro liefst wat minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een oude HDD en SSD uit mijn oude PC voor opslag
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete PC die weer een jaar of 6 mee kan, net als mijn vorige (die nu toch wel aan zijn tax begint te komen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al het een en ander bij elkaar gezocht maar heb nog enkele vragen.
- Ik zat eerst de 5800x3d te denken maar zie nu dat de nieuwe i5 13600 wellicht een betere optie is?
- Kan deze processor goed luchtgekoeld worden of heb ik waterkoeling nodig? Is de koeler die ik uitgekozen heb voldoende?
- Voor het moederbord vraag ik me waar ik goed aan doe. Een b660, z690 of zelfs een z790 voor future-proof-heid?
- Over het algemeen, past alles bij elkaar en heb ik een beetje goede onderdelen uitgekozen. Suggesties zijn zeer welkom!
Hieronder mijn samengestelde lijst:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 396,54 | € 396,54 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 199,90 | € 199,90 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Voedingen | NZXT C850 Gold v1 | € 96,80 | € 96,80 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 177,89 | € 177,89 |
| Totaal | € 1.884,24 | |||
Alvast bedankt voor de reacties!