Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:56
Ik zoek een?
Upgrade van mijn systeem voor fotobewerkingen, CAD tekenen en dergelijke waar ik weer 10 jaar mee vooruit wil. Dat betekent een nieuw moederbord, CPU, RAM, en ook een M2 SSD. En een nieuwe voeding na al die jaren. Een videokaart kan later altijd nog: ik heb nu een 660 ti maar die ga ik niet opnieuw gebruiken denk ik.
Ik draai Linux, Freecad, Blender, en fotobewerking. En uiteraard een webbrowser, maar dat kan het huidige systeem ook prima.
(Het is zo ongeveer een nieuwe PC, maar ik houd graag mijn bestaande kast, de nieuwe kasten zijn van die joekels.)
Verder wil ik dat het systeem in idle energiezuinig is. Aangezien het voor de lange termijn is, met 32 GB RAM.

Wat is je budget?
Ik zie dat je voor een 600 tot 700 euro klaar kan zijn, maar het mag ook wel wat meer worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk aan AMD, vanwege stroomverbruik en relatief goede onboard video. Qua moederbord, RAM en SSD heb ik geen voorkeur. Het moet betrouwbaar werken, dus geheugen van de compatibility list voor het moederbord/processor. Dat heb ik voor deze combinatie gevonden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn monitor heeft Dual Link DVI en DisplayPort (is 2560 x 1440). Ik wil het met onboard video proberen, dus het moederbord moet DisplayPort hebben, want Dual Link DVI is niet meer te vinden.
Mijn oude kast (aluminium, Silverstone CS330) is niet super stil, maar ik wil niet dat het systeem veel herrie gaat maken. Die kast is uATX, dat moet het moederbord dus ook zijn.
Advies voor een leuke en niet te duren kast mag er echter best bij. (Wil daar wel een videokaart bij kunnen plaatsen in de toekomst)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock A520M Phantom Gaming 4€ 82,26€ 82,26
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,05€ 29,05
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCooler Master V750 Gold -V2 White Edition€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 593,01

[ Voor 0% gewijzigd door sympa op 28-10-2022 21:14 . Reden: Kast is Silverstone, niet Lian Li ]

Beste antwoord (via sympa op 29-10-2022 12:11)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:02
Voila (voor een lower/midrange videokaart is een 750 Watt voeding overkill, pas als je 4K gaming videokaarten overweegt kom je daar)
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 63,90€ 63,90
1VentilatorenArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 5,44€ 5,44
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 83,89€ 83,89
Totaal€ 218,13

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 28-10-2022 22:17 . Reden: ventilator ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Voila (voor een lower/midrange videokaart is een 750 Watt voeding overkill, pas als je 4K gaming videokaarten overweegt kom je daar)
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 63,90€ 63,90
1VentilatorenArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 5,44€ 5,44
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 83,89€ 83,89
Totaal€ 218,13

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 28-10-2022 22:17 . Reden: ventilator ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Heel erg goed martyw, bedankt. Ik neem aan dat die 80mm een case fan is? Loont het dan nog om de Gelid CPU-koeler te nemen of is de standaard AMD meegeleverde koeler ook okee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
sympa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:18:
Heel erg goed martyw, bedankt. Ik neem aan dat die 80mm een case fan is? Loont het dan nog om de Gelid CPU-koeler te nemen of is de standaard AMD meegeleverde koeler ook okee?
De Gelid zal je een iets stiller systeem geven, met name als je de CPU belast. En ja, die Arctic is een case fan, deze kast komt zonder ventilatoren - als je een videokaart plaatst heb je nog 1 of 2 extra 120mm casefans nodig, dit merk is goedkoop en prima.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik heb de spullen besteld, met de aanpassingen zoals gegeven door @martyw. Alles bij 1 leverancier i.v.m. eventuele RMA perikelen, alleen de kast van een ander adres.
En nog een Arctic F12 erbij besteld, gaan we zien.
Wat betreft die kast, lijkt me een leuk ding. Misschien met de 3D printer wat houdertjes maken voor 2.5 inch drives achter het deksel (ik heb er 2 in mijn oude systeem, die mogen mee verhuizen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Er zitten gaten voor disks/SSDs in deze kast: https://basic-tutorials.c...-pocket-small-but-mighty/

[ Voor 54% gewijzigd door martyw op 29-10-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Hij is toch iets anders geworden in verband met (niet) leverbaar zijn van componenten.
Het is toch weer de Samsung 980 1TB geworden, en het moederbord de Asrock B550M Steel Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Hij is geassembleerd en werkt.

Eerste indrukken:
De Inter-Tech IM-1 Pocket kast is compact, maar best fijn om mee te werken omdat de panelen er zo gemakkelijk af gaan.
Qua ventilatie: mogelijkheden genoeg, maar de qachterkant heeft geen filters. Ik heb daarom een intake-fan in de bovenkant gedaan, waar die het minste stof aanzuigt. In de zijnkant gaat niet omdat de koeler in de weg zit.
De Gelid koeler past maar nét in de kast qua hoogte.Maar die zorgt wel voor airflow.
Het hele systeem gebruikt meer idle power (in Ubuntu) dan ik wil, daar ga ik nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
sympa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:30:
Qua ventilatie: mogelijkheden genoeg, maar de qachterkant heeft geen filters. Ik heb daarom een intake-fan in de bovenkant gedaan, waar die het minste stof aanzuigt. In de zijnkant gaat niet omdat de koeler in de weg zit.
Advies bij deze kast is intake aan de onderkant, maar er zijn voldoende oplossingen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik twijfel nog om hem ook aan de onderkant te proberen. Idle vermogen is nu 28 watt. Misschien moet die fan maar naar onder, als hij toch bijna nooit draait zal die ook bijna geen stof aanzuigen. En het is wel logischer voor de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijn pragmatische oplossing is om bij de bouwmarkt fijn kippengaas te halen en je hebt een stoffilter. :P 'Echte' stoffilters zijn ook wel te vinden voor de gangbare maten van ventilators. Met schroefgaatjes in de hoeken zodat je die voor je ventilator kan schroeven.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik heb het even geprobeerd, en mijn moederbord heeft hel veel aansluitingen en 3 van de 4 casefan aansluitingen op 2 cm van de onderkant van de kast. Niet zo'n handige keuze misschien, al is het wel makkelijk klussen, de bodem kan makkelijk van de kast af en dan is het prima bereikbaar.

Er zitten overigens standaard stoffilters in die kast. Er bestaat fijner weefsel dan wat er in zit (plastic met microperforaties0, maar het is veel fijnmaziger dan horregaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik heb de 12 cm case fan nu naar de onderkant verplaatst. Ik had gaatjes geboord om hem midden onder het moederbord te plaatsen, dat leek me gunstiger qua luchtstroom.
Maar in de fandrager (die je makkelijk los kan halen) zitten al gaatjes om 2 fans te monteren en dat kan ook wat verder van het moederbord af. Net genoeg ruimte voor fanstekkertjes (maar niet voor USB3).

Onder load (Blender renderen trekt het meest) is het nu een stuk stiller.
Pagina: 1