Nieuw moederbord, maar welke? Z690

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Ik zoek een?
Moederbord voor de 13600KF. Ik kom van de 8700K welke het ook een goede tijd heeft volgehouden. Ik zit regelmatig zelf te snuffelen in het aankoop advies van anderen, maar nu laat ik me graag ook een keertje zelf adviseren. Uiteraard heb ik zelf al enige tijd nagedacht en verschillende reviews gelezen.

Deze configuratie gaat naast mijn werk PC hoofdzakelijk voor gaming worden gebruikt en soms wat multitasking kantoorwerk (wat nu uiteraard ook prima gaat, maar een mooie CPU upgrade hoort een mooi nieuw bordje bij.

Ik doe gemiddeld 5-6 jaar met een bordje. Gezien ik al 4 reepjes DDR4 heb liggen met in totaal 32GB RAM en het feit dat DDR5 (5800Mhz) nog niet echt beduidend sneller is in gaming, gaat de de voorkeur uit naar het behouden van de DDR4 set.

Wat is je budget?
Budget is redelijk flexibel, maar ik denk zelf dat er voor rond de €230 met een maximale stretch tot ~€330 een goed bord te halen valt waarin zit wat ik zoek. €300 vind ik hierin wel de max, gezien er bordjes zijn die aan mijn eisen voldoen binnen dit budget. De duurdere modellen heb ik ook nagekeken, maar bieden voor mij geen meerwaarde. Geen tierelantijntjes, maar alle functies die ik op het oog heb met eventuele ruimte voor upgrades (denk aan M2 sloten, goede solide VRM voor eventuele toekomstige overclock, SPDIF aansluiting, regelmatige / langdurige BIOS update ondersteuning. Ik kom van een Z390 ASRock Phantom Gaming K6 welke een zeer lange ondersteuning heeft gehad met BIOSsen, waaronder laatst nog voor Resizable Bar. Was daar erg tevreden over, mooi goed bord met veel functies voor een destijds prima prijs.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben qua moederborden een tijd lang merktrouw gebleven aan ASrock. Meerdere bordjes zelf gebruikt en een paar keer in elkaar gezet voor kantoren/vrienden. Nooit problemen mee gehad, goede en lange BIOS update ondersteuning gekregen, vond het een prima merk. Met Asus wat mindere ervaringen (slechte AI Suite/ RGB software, BIOS update missers etc) maar ik sta er uiteraard voor open. Nu hebben alleen de mobo's die ik heb gezien van Asus allen geen SPDIF en dat is toch wel echt een vereiste.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • CPU - 13600KF
  • Videokaart - MSI 3080 GAMING TRIO X 10GB
  • 32 GB DDR4 Corsair LPX @ 3600Hz C18
  • 2 x NVME schijven, Samsung 1TB 970 EVO Plus en Samsung 1TB 960 (Nog op PCI-E 3 snelheid, maar ruimte voor upgrade is welkom dus liefst minimaal 3 liefst 4 NVME sloten (gekoeld heeft de voorkeur, niet per se verplicht).
  • 5 Be Quiet 4-pin Case fans + Dark Rock Pro 4 met 2 fans die ik allemaal wil aansluiten, liefst zonder splitter aangezien ik die dan bij moet bestellen en er genoeg keuze is uit bordjes die dit aantal hebben
  • Logitech Z906 met SPDIF aansluiting
Zoals gezegd ik heb reeds vooronderzoek gedaan en er staan een paar mooie bordjes op het lijstje. Degene die ik nu op het oog heb (maar niet gelimiteerd tot):

- Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 €239 - Pluspunten: 4 x M.2 gekoeld, 9 x USB, audiocode, SP/DIF. BIOS updates?
- MSI MPG Z690 Edge WIFI DDR4 €325 - Beest van een bord staat mooi bij de MSI 3080, 7 USB, SP/DIF goede VRM 75A en audiocodec. Vraagtekens bij hoge prijs.
Asus TUF Z690 PLUS D4 €219 - POS: Prijs, SP/DIF, 80A, NEG: slechts 2 Nvme koeling, ''maar'' 6 USB-A achterop.
ASRock Z690 Steel Legend - €280. Zie ik vandaag pas voorbij komen, iets duurder dan andere concurrenten, en zie niet in waarom de meerprijs waard zou zijn. Slechts 5 USB poorten dus dan moet ik mijn PCI-expansion slot gebruiken voor de 4 x USB expansion card (heb ik al, maar als het niet nodig is...)

Deze review hielp me ook wel en gaf me de voorkeur aan de Gigabyte:
review: Intel Z690-moederborden met DDR4 - Alder Lake, zo betaalbaar mogelijk

In het kort waar ik vaak op let:

- DDR4
- Voldoende Nvme sloten (3, of liefst 4 met oog op de toekomst)
- Goed solide bord, het hoeft niet het budget model te zijn van de 690 welke toch vaak beperkter zijn in aansluitingen en koeling/VRMs.
- Voldoende Case fan aansluitingen.
- SPDIF aansluiting voor mijn speakerset (bijv. Asus ROG Strix Z690-A Gaming Wifi D4 valt dus af.
- BIOS ondersteuning (de bordjes die ik onderzocht heb worden regelmatig geüpdate, van Gigabyte, ASrock, MSI en Asus).
- Mijn case (Coolermaster MasterCase 5t) heeft 4 x USB 3.0 aan de voorkant.
- Achterkant I/O liefst wel 7 USB aansluitingen voor mijn apparaten (2 x voor keyboard, 1 x muis, 1 x Labelwriter, 1 x Webcam, 1 x USB-C voor laden draadloze devices, 1 x headset receiver, 1 x Unifying dongle). Ik heb eventueel wel een USB-expansion Card met 4 x USB 3.0 poorten, maar tegenwoordig heb je veel bordjes met genoeg aansluitingen dus is het niet heel nodig om die te plaatsen tenzij het bord verder alles heeft en de prijs ook nog eens de beste is in het budget.
- Prijs: Gerechtvaardigd prima, ietsjes extra voor functies die ik ga gebruiken, maar geen €100,- extra voor iets wat ik toch niet zal gebruiken.

Niet zo relevant:
- Kabels/accessoires en wifi boeien me niet. Het is een gaming Desktop die op een vaste plek staat met een vaste kabel en kabels heb ik zat van liggen. Hoef ook geen 2 x Ethernet.
- Bluetooth: Leuk als het er bij zit, maar mijn micro BT dongle van Ali van 3 euro werkt ook prima.
- RGB: Leuk als het er op zit, maar mijn videokaart en Case geven genoeg (rode) lichtjes.

Al met al heb ik dus best wel wat ''eisen'' / zaken waar ik op wil letten, en dat maakt het nou juist net zo lastig om te kiezen!

Iemand bijv ervaring met een (van de bovenstaande) bordjes of een advies en zegt: ''Hey Roy, die móet jij nemen!''. Enlighten me! _/-\o_ :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Royeboi op 28-10-2022 21:11 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoStress
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 13:57
Geen advies. Ik zit in hetzelfde schuitje. Hou er rekening mee dat die TUF niet zonder CPU kan updaten.

Zelf heb ik de Aorus en deze ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 op het oog.

Such is life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 19:13
Videos als deze zijn altijd handig.
Moet je wel zeker dubbelchecken dat de prijs nog steeds overeenkomt, en de features er op zitten die je zeker wil hebben (front panel USB, Bios Flashback, VRM kwaliteit,...).

[ Voor 92% gewijzigd door DenHond op 30-10-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoStress
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 13:57
Als je overigens nog wat geduld hebt, black friday komt er weer aan deze maand. Mogelijk zit er een mooie deal tussen.

Such is life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50

Boullie

Da Bulster

De ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 heeft geen spdif op het io panel zelf. 1x raden wanneer ik daar achter kwam. Overigens zit op het moederbord zelf wel een 3(4?) pin aansluiting voor een spdif daughterbordje zoals dit

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
NoStress schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:26:
Geen advies. Ik zit in hetzelfde schuitje. Hou er rekening mee dat die TUF niet zonder CPU kan updaten.

Zelf heb ik de Aorus en deze ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 op het oog.
Goeie inderdaad, ik had dit vooraf wel gelezen maar inmiddels was deze kennis alweer weggezakt, temeer een reden om voor de Gigabyte Aorus kant op te gaan denk ik.
DenHond schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:36:
Videos als deze zijn altijd handig.
Moet je wel zeker dubbelchecken dat de prijs nog steeds overeenkomt, en de features er op zitten die je zeker wil hebben (front panel USB, Bios Flashback, VRM kwaliteit,...).
Yes, zeker gecheckt ja! Ik denk eerlijk gezegd dat het verder ook niet zoveel uitmaakt, maar het is meer dat het een future proof aankoop moet zijn en ik straks niet spijt krijg omdat ik me weer eens heb laten leiden door een impulsaankoopje. >:)
Boullie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

De ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 heeft geen spdif op het io panel zelf. 1x raden wanneer ik daar achter kwam. Overigens zit op het moederbord zelf wel een 3(4?) pin aansluiting voor een spdif daughterbordje zoals dit
Ah, dat is heel erg balen ja. Gelukkig kun je nog een expansion card of iets gebruiken maar het is niet optimaal / zoals voor gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Update: Ik kon niet langer wachten en heb gekozen voor de uitvoering: MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4.

Lekker uitgebreid en stevig bordje met goede vrm's, 4 Nvme heatsinks, 7 USB-A poorten op de achterkant, BIOS te flashen via USB zonder op te hoeven starten (was nodig want de PC deed in eerste instantie niets). Met een goede korting voor dezelfde prijs mee kunnen krijgen als de Z690 Aorus dus helemaal prima.

Werkt als een trein i.c.m. de 13600KF! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Loopt het DDR4 RAM op 3600 met die 13600KF? 13e gen en DDR4 wil maar al te vaak niet over de 3200 heen heb ik gemerkt bij het bouwen van een aantal systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Uszka schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:44:
Loopt het DDR4 RAM op 3600 met die 13600KF? 13e gen en DDR4 wil maar al te vaak niet over de 3200 heen heb ik gemerkt bij het bouwen van een aantal systemen.
Check, loopt op 3600Mhz. Gaat om dit setje: uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Wellicht is dit een probleem bij een lagere latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northstar
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 10:01
Royeboi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:31:
[...]

Check, loopt op 3600Mhz. Gaat om dit setje: uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Wellicht is dit een probleem bij een lagere latency.
Daar ben ik dan wel naar benieuwd. Heb een zelfde soort build in gedachten alleen dan met Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) en G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC. Die Ripjaws hebben net iets lagere latency dan het corsair setje dat je zelf noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northstar
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 10:01
Uszka schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:44:
En is het verschil tussen op 3200 runnen of 3600 runnen dan echt merkbaar? Maar je koopt natuurlijk niet 3600 geheugen om het op 3200 te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Northstar schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:07:
[...]

En is het verschil tussen op 3200 runnen of 3600 runnen dan echt merkbaar? Maar je koopt natuurlijk niet 3600 geheugen om het op 3200 te laten lopen...
3200 c15 en 3600 c18 ontloopt elkaar niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:12
Royeboi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:42:
[...]

Pas als je die 3600 ook op een lagere cl kan draaien dan zal je het misschien wat merken.
Maar zo zal denk ik zelfs 3200 cl5 sneller zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Royeboi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:42:
[...]

3200c15 is sneller dan 3600c18. Ik vermoed dat je 3200c16 bedoelt. Dat is praktisch net zo snel als 3600c18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Northstar schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:50:
[...]

Daar ben ik dan wel naar benieuwd. Heb een zelfde soort build in gedachten alleen dan met Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) en G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC. Die Ripjaws hebben net iets lagere latency dan het corsair setje dat je zelf noemt...
uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32
stuk goedkoper en lager ivm koeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1