Onbekende halogeen lamp keuken vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 22:26
Mijn vraag
In de keuken onder een verlaagd plafond zitten twee halogeen inbouw spots. Deze wil ik vervangen voor ledlampen ( geen dimmmer) . Alleen op de lampen staat geen merk of model. Zit er nu een trafo ergens verstopt, of zit dit rechtstreeks op 220V. En welk model ledlamp is geschikt voor vervanging ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Handen ;)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Google op QR CB51 levert wat wazige websites op.
- Google op GU/GX5.3 en je vindt twee richtingen : 12V lampen en 24V lampen ( ELC ) Qua uiterlijk gelijk maar de ene met trafo en ander zonder.

https://www.lampdirect.nl...5-3-wfl-36d-4050300272795
https://www.fritz-events.nl/licht/lampen/gx53-lampen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD_bqulOJtorpDGNY2d0ZXIk2ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs1n1hvt2UPoqgCjxDrtgJJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwxUo0wlZlSrjT3VMsn2gm4ff-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WM7sI1q3xltOlY75eRU8P5w.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

Kun je de lamp er niet uit trekken? Als ik dan de plaatjes zo mag geloven zouden er 2 contactpuntjes aan zitten.

Lijkt mij dat de GU/GX5.3 in ieder geval wel het soort lamp is.

De fitting waar het in zit lijkt in ieder geval wel veel op dit: https://www.bulbamerica.c...x-gy-gz6-35-lamp-holder-1

Dus dan zal je daar een gelijksoortige lamp in moeten stoppen. Of het 12V is kun je eventueel testen met een 12v voeding. Of even met een kleine telefoon of camera kijken of er iets op het plafond ligt wat op een omvormer lijkt.

YouTube: GU/GX5.3 Base Bulb Identification wellicht dat je hier ook nog wat aan hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door BLACKfm op 28-10-2022 21:12 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
24v is uitzonderlijk. in NL is gu5.3 vrijwel altijd 12v.
220v kàn wel, maar daar is gu10 weer veel gebruikelijker voor.

Maar meten is weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zal wel gewoon een 12v lampje zijn, gu5.3 c.q. mr16 fitting. Ontworpen.voor laagspanning.

Vergelijkbare lampjes op 230v hebben namelijk een gu10 fitting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Staat toch op de bovenste foto dat het een GX5.3 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 21:57
Je kunt er vanuit gaan dat er sowieso een trafo ergens op je plafond ligt. Of deze geschikt is voor LED moet je dan uitzoeken aan de hand van het type.

12V ligt het meeste voor de hand, met een multimeter weet je het zeker. Verder denk ik wel dat er op de zijkant van het platte gedeelte van de lamp wel iets meer info staat, daarvoor moet je de lamp even uit de fitting halen.

Gu/gc5.3 is inderdaad de fitting (pinnen 5,3mm uit elkaar).

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
Lamp heb ik al uit de fitting gehaald en daar staat echt niets op, vandaar mijn foto's van fitting. Het zijn inderdaad wel 2 insteekpinnen. Waarom ik twijfel is dat er nergens 12V staat. Bij andere halogeen lampjes staat wel vaak bij de fitting iets van 12V/10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-05 13:54

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Tja meten is zeker weten. Heb je dat allemaal niet dan kun je het lampje aansluiten op een 12V accu. Gaat ie normaal branden is het inderdaad 12V. Een geoefend oog kan het ook aan de dikte van de gloeidraad zien. 230V 20W is nog redelijk dun. Omgekeerd is het veilig er een 230V lampje in te doen (als je die al kunt krijgen) en te zien of die het normaal doet.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:39
2 dunne pinnen is gewoon een MR16 12V GU5.3.

De kans bestaat dat ledlampen niet zullen werken vanwege de huidige trafo die officieel ook een minimum wattage vermeldt.

Desondanks toch eerst altijd proberen, in de praktijk werken veel trafo's prima met AC ledlampen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:09
Als ik op QRCB51 google zie ik het volgende:
https://www.light11.nl/ra...w-24degree-gu5-3-12v.html

12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
Ik zal morgen gaan testen met een multimeter. wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Ben d'r bijna 100% zeker van dat dat 12v lampjes zijn. Dus idd ergens zal een transformator zitten.

Trafo verwijderen en bekabeling netjes doorlassen. Lamp voetjes omwisselen naar GU10 lampvoetjes. En dan GU10 led spotjes naar keuze monteren. Passen in de huidige spotjes. Misschien zijn 2 nieuwe spotjes wel goedkoper dan losse GU10 voetjes.

Met een beetje geluk ligt de Trafo los op het plafond, vlak bij een spotje. Trek de bekabeling maar eens wat verder naar buiten.

[ Voor 26% gewijzigd door DeHollander op 30-10-2022 00:43 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TheFox99 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:02:
Mijn vraag
In de keuken onder een verlaagd plafond zitten twee halogeen inbouw spots. Deze wil ik vervangen voor ledlampen ( geen dimmmer) . Alleen op de lampen staat geen merk of model. Zit er nu een trafo ergens verstopt
12V komt vaak voor. Haal de lamp uit de fitting, het zou er op moeten staan. Er staat vaak ook op wat de lichtkleur is: bijvoorbeeld 827 (zeer warm wit), 830 (warm wit) of 840 (koel wit).
of zit dit rechtstreeks op 220V.
Waarschijnlijk niet.
En welk model ledlamp is geschikt voor vervanging ?
Kijk naar GU5.3 mr16. Voor de lichtbundel kan je kiezen voor D24 of D36. Dat betekent 24 graden of 36 graden.
https://www.lampdirect.nl...power_range=50W%20-%2059W

Ik kies doorgaans voor een bekend merk zoals Philips of Osram. Chinese noname koop ik niet, daar kun je van verwachten dat die flikkeren, slechte kleurweergave hebben, minder lumen produceren of kort meegaan. LED lampen gaan sowieso al vrij kort mee, vooral als de hitte moeilijk wegkan. LED lampen geven steeds minder licht naarmate ze langer zijn gebruikt.

Philips heeft een Corepro serie die soms wat meer licht geeft. Die serie is bedoeld voor "professionele" toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
Update: Geprobeerd om het omhulsel uit het plafond te krijgen. Niet helemaal gelukt maar wel de info gekregen. Er ligt idd een witte trafo op het platfond. Op de rand van het spotje staat een merk en 12V.

Ik heb nogmaals gecontroleerd, maar op lamp zelf staat helemaal niets. Inmiddels ben ik er ook achter waar de 24V vandaan komt. Op de fitting staat : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdVWi4T0v61vqT7HXfvTH6F488I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFwfwVpevc8dbV0DNAGNpmLY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus case closed, ik ga 12V LED bestellen. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ook meteen een trafo meebestellen want de kans dat die het met LED doet is klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr1z
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
Ik ben benieuwd of dr 12v LED lamp werkte zonder de halogeen trafo te vervangen voor een LED trafo, ... aangezien ik in de zelfde situatie zit. (ik weet alleen nog niet of er een trafo los op het verlaagd plafond ligt.)

[ Voor 8% gewijzigd door kr1z op 21-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@kr1z Dat ligt 100% aan de trafo en is niets zinnigs over te zeggen. Sommige vinden lage load prima, sommige niet. Testen = weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
kr1z schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:58:
Ik ben benieuwd of dr 12v LED lamp werkte zonder de halogeen trafo te vervangen voor een LED trafo, ... aangezien ik in de zelfde situatie zit. (ik weet alleen nog niet of er een trafo los op het verlaagd plafond ligt.)
Ik heb laatst de 12V led spotjes op de badkamer voor de 2e keer moeten vervangen door vroegtijdig falen. Een halogeen trafo heeft een minimum waarde die veel hoger is dan led. Onder te lage belasting wordt de spanning hoger met kortere levensduur (+-2 jaar, 700 uur) als gevolg.

De les die ik hieruit geleerd heb: vervang altijd oude 12V halogeen trafo's door led voeding als je led lampen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast wat al is genoemd kan een moderne DC LED voeding zuiniger zijn dan oude transformatoren. Als een oude transformator zonder last 1W of meer verbruikt*, verdien je de investering terug. Goede moderne efficiënte AC/DC voedingen hebben een lage nul-last van minder dan 0,15W.

Een probleem met technische gegevens is dat het niet werkelijke verbruik weergeeft, maar design parameters. Het zegt dan niet zoveel over de praktijk.

offtopic:
* Ik heb bijvoorbeeld een deurbeltrafo vervangen door een Li-ion 9V batterij. Die verbruikt daardoor alleen nog iets als er op de bel gedrukt wordt, er staat niet continu een 8V trafo aan die ook voortdurend energie vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr1z
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
@Septillion, Ricko1 en mrmrmr : tnx voor reply.
Iig kan het geen kwaad dus ivm kortsluiting oid.
Ik ga er 1 proberen dan.
2 jaar per LED spotje is vermoedeijk cheaper dan plafond van badkamer, keuken en wc laten vervangen :) (en per dag heb ik niet veel uren licht nodig in die ruimtes (minder dan een uur per dag zelfs schat ik)
Ik heb inmiddels ook gezien dat er wireless wifi spotjes bestaan... die zou ik ook nog kunnen proberen. (als ik dan de halogeen armaturen er uit haal zodat die wireless spotjes op die plekken op het plafond geplakt kunnen worden kan ik ook kijken of de trafo`s er toevallig los in liggen)

[ Voor 13% gewijzigd door kr1z op 24-06-2024 11:17 ]

Pagina: 1