HWA in spouw afdoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doehetzelver
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
Beste, ik zit met het volgende probleem.

30 jaar geleden is er een aanbouw geplaatst,
Hiervoor hebben ze de HWA afgedopt in de spouw.

Nu dus de dop eraf gegaan tussen de spouw, waarschijnlijk gebeurd tijdens het ontstoppen van het riool.

Ik heb nu 1 steen uit de muur gekapt omdat ik dacht dat hij daar was afgedopt, echter loopt de pijp nog een flink stuk omhoog..

Zou ik de pijp kunnen doorzagen / stuk tussen uit zagen op de plek waar ik nu een steen eruit heb en dat ik hem daar opnieuw afdop dmv een goede eindkap en pvc lijm?
Zie foto's!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YM0GZ6lU16-tycfCgI-DPqes6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBLc5kmXk89RsR9Uj5F2LWtL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJPJmN-IHnY43VqWQOJI9I3RgqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx3GlBHqKZyrbARbMYcSy8J5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u0zaHzBYhrRk8VmDuufp6iRbKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HtYwNE1t9Q8zI5tsfUPRiTV.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Doehetzelver op 28-10-2022 21:04)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als hij boven goed dichtgedopt is, dan zou ik hem idd gewoon doorzagen en afdoppen aan de onderkant.
niet de pijp die naar boven gaat, maar het stuk dat verder naar beneden gaat (kruipruimte?)

en als je ook maar een beetje twijveld over hoe en of hij goed is afgedopt boven, dan zaag je er een stuk uit. Groot genoeg voor het monteren van 2 deksels(afdop dingen) 1 tje op de onderkant van de pijp naar boven.
en 1tje op de bovenkant van de pijp verder naar onderen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

• jack zomer
  • Niet online
mmm kunnen ja.
maar willen?

hoe is hij boven naar die pijp afgedopt? is hij afgedopt of heb je gewoon een buis met stilstaand water in je spouw zitten wanneer het regent?

• Doehetzelver
jack zomer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:11:
mmm kunnen ja.
maar willen?

hoe is hij boven naar die pijp afgedopt? is hij afgedopt of heb je gewoon een buis met stilstaand water in je spouw zitten wanneer het regent?
De pijp is verder niet in gebruik, was afgedopt boven met een soort van speciedeksel.

De de pijp die er voorheen op aangesloten zat, komt nu uit op het platte dak, vanuit daar loopt het water via de dakdoorvoer aan de andere kant van het dak weg.

• Doehetzelver
Tijdens het ontstoppen van het riool hoorde we in deze hoek waar de pijp in de spouw zit ook en plopped geluid, eenmalig. Daarna borrelende guiden en nu opeens komen er steeds rioolvliegjes binnen. Heb de afvoeren gecontroleerd, en daar is niets mis mee.

Mij idee is dus dat de dop van de HWA pijp afgeschoten is tijdens het ontstoppen en dat wij daardoor nu rioolvliegjes binnen krijgen.

Verwijderd

Goedkope inspectiecamera halen op een chinese webshop en even een gaatje boren om te kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • Beste antwoord

• jack zomer
  • Niet online
als hij boven goed dichtgedopt is, dan zou ik hem idd gewoon doorzagen en afdoppen aan de onderkant.
niet de pijp die naar boven gaat, maar het stuk dat verder naar beneden gaat (kruipruimte?)

en als je ook maar een beetje twijveld over hoe en of hij goed is afgedopt boven, dan zaag je er een stuk uit. Groot genoeg voor het monteren van 2 deksels(afdop dingen) 1 tje op de onderkant van de pijp naar boven.

• Doehetzelver
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:26:
Goedkope inspectiecamera halen op een chinese webshop en even een gaatje boren om te kijken wat er aan de hand is.
Het is eigenlijk bijna zeker dat die dop eraf is, voorheen nooit problemen gehad.

Het is begonnen tijdens het ontstoppen van het riool, toen hoorde we vanuit deze hoek waar de pijp in de spouw zit een soort ploppend geluid, klonk alsof er een deksel af klapte.

Daarna borrelende geluiden, en nu komen er steeds rioolvliegjes binnen.
Hebbde afvoeren gecontroleerd, daar ligt het niet aan.

Dus ik ga er vanuit dat ik hem opnieuw moet afdoppen.

• Doehetzelver
jack zomer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:02:

Bedankt voor je advies! Ik heb 2 deksels besteld, allebij de kanten afdoppen (voor het geval dat...)

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:11
Zou je de buis er niet liever uithalen en isoleren (of vullen met een isolatiemiddel)? Het lijkt mij dat dit niet de meest ideale situatie is? Stel de vraag om dat ik dezelfde situatie heb in mijn huis, waar twee hemelwaterafvoeren het huis in lopen en ergens in de muur zitten...
Pagina: 1