Is foto van (kassa)bonnetje rechtsgeldig als garantiebewijs?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Is een foto van je (kassa)bonnetje rechtsgeldig en kun je met een geprinte foto van je bon als garantiebewijs naar de winkel?

Dmv google kan ik geen goed duidelijk antwoord vinden.
volgens deze pagina weet zelfs consumentenbond er geen antwoord op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:53
Ik zou zeggen ja. Want zelfs zonder bon heb je recht op garantie. Alleen moet je wel iets kunnen overleggen. En als zij het niet vertrouwen kunnen ze het in hun systeem nakijken. En 9/10 bonnetjes zijn na 1 jaar bv in een la liggen ook verren van bruikbaar.

En de Consumentenbond weet het wel hoor.

https://www.consumentenbo...-reparatie/kassabon-kwijt

Bewijs je aankoop
Als je jouw aankoop op een andere manier kunt bewijzen, is dat ook prima. Bijvoorbeeld door:

Een bankafschrift. Als je met pin of internetbankieren hebt betaald.
Een scan of foto van je aankoopbewijs. Ook handig voor je administratie.
Het kassasysteem van de winkel. Hierin worden aankopen teruggezocht. Vaak doen winkels hier niet moeilijk over.

Bij Lidl(waar ik nog wel eens gereedschap haal in de winkel) adviseerde mij altijd om een foto te maken van de bon en die te bewaren.

[ Voor 40% gewijzigd door loki504 op 28-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

IANAL enzo, maar er zijn twee separate discussies gaande op zo'n moment. Je hebt de garantiekwestie zelf, maar het is er winkels ook vaak om te doen om te achterhalen of je het daar wel gekocht hebt, want ze zijn vrijwel allemaal te beroerd om iemand te helpen die ze geen geld heeft opgeleverd.

Welnu, de winkel is verplicht administratie te voeren (uiteraard). Zolang jij een datum en tijd kunt noemen en zij dat kunnen matchen met dit apparaat (misschien zelfs serienummer) in hun systeem, zou dat voldoende moeten zijn. Of je dat nou van een bon, een kopie van een bon of een banktransactie haalt zou niet uit moeten maken. Ik heb zelfs een keer garantie geclaimd op basis van een google foto op de dag van aanschaf (was een Ikea product).

Maar winkels slaan het vaak plat en roepen "geen bon geen garantie". Je moet erg sterk in je schoenen staan danwel je mannetje/vrouwtje staan om hier even doorheen te prikken, maar sommige winkels verspillen liever meer tijd aan de discussie dan aan het daadwerkelijk assisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar komt deze vraag vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:13
Misschien nog geen eenduidig antwoord, maar toen ik enige tijd geleden een douchecabine kocht bij een bouwmarkt raadde de kassière mij aan om een foto van de kassa bon te maken omdat die nog eens willen vervagen na verloop van tijd en dan niet meer leesbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De consumentenbond weet het wel 8)
https://www.consumentenbo...-reparatie/kassabon-kwijt
https://www.consuwijzer.n...apot/heb-ik-een-bon-nodig

Ik sluit mij daarbij aan voor wat betreft het gebruik als garantiebewijs. In de discussie waar je naar verwijst stelt iemand dat er tegenwoordig zoveel aan foto's wordt bewerkt dat winkels meestal de originele kassabon willen, maar dat is geen goede reden. Als de winkel enkel schermt met "we kunnen de authenticiteit van de foto niet controleren" houdt dat juridisch geen stand. Een kassabon kan immers ook vervalst worden (het bewerken van de foto of een kassabon is valsheid in geschrifte, ik zeg het maar even). Het is bovendien voor de winkel eenvoudig te controleren of er van een vervalsing sprake is door de bon naast de eigen administratie te leggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
nou dan kan ik al die garantie bewijzen fotograferen en die meuk weg gooien.

Thanks allemaal voor de antwoorden. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door tweakmember op 30-10-2022 16:28 ]

Pagina: 1