Mijn partner en ik hebben enkele weken geleden een tweedehands Mercedes Benz Sprinter NCV3 W906 2010 L2H2 gekocht, en bouwen deze de komende maanden om als campervan. Ik zou graag continue electriciteit beschikbaar hebben via een of meerdere zonnepanelen en een grote extra 12V batterij.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pasEGwhQH92IbQ4thar099WB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzZCajQGacEln3lAvvQmhbqC.jpg?f=user_large)
Ik ben zeer enthousiast over smarthome technologie. In mijn appartement gebruik ik een zuinige ubuntu server met Home assistant dat vele apparaten op WiFi en Zigbee aanstuurt: slimme zigbee lampen, shelly relays met esphome firmware, bewegingssensoren, deur en raam sensoren, slimme radiatorknoppen, ...
Ik zou ook graag mijn campervan slim maken, maar heb zeer weinig verstand van auto's of zuinige 12V apparaten.
Heeft iemand ervaring / raad hieromtrent?
Wat ik graag op de lange termijn slim zou maken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pasEGwhQH92IbQ4thar099WB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzZCajQGacEln3lAvvQmhbqC.jpg?f=user_large)
Ik ben zeer enthousiast over smarthome technologie. In mijn appartement gebruik ik een zuinige ubuntu server met Home assistant dat vele apparaten op WiFi en Zigbee aanstuurt: slimme zigbee lampen, shelly relays met esphome firmware, bewegingssensoren, deur en raam sensoren, slimme radiatorknoppen, ...
Ik zou ook graag mijn campervan slim maken, maar heb zeer weinig verstand van auto's of zuinige 12V apparaten.
Heeft iemand ervaring / raad hieromtrent?
Wat ik graag op de lange termijn slim zou maken:
- dimbare lichten
- toegang tot auto statistieken. via CANbus?
- deur en raam sensoren
- camera aan achterkant die ook werkt in het donker voor eenvoudig parkeren en 's nachts een veiliger gevoel te hebben
- zonnepanelen
- batterij
- watercapaciteit
- radio en speakers
- WiFi netwerk met 4G/5G modem waar ik een SIM-kaart kan insteken
- Welk brein en welke protocollen raden jullie aan? Ik dacht aan een Raspberry Pi 4 met Home Assistant en WiFi / PoE Ethernetkabels, maar weet niet of dat allemaal goed en zuinig werkt gevoed via 12V.
- Welke betaalbare apparaten raden jullie aan voor de hierboven genoemde toepassingen?