Welk smarthome platform voor een DIY campervan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 22:02
Mijn partner en ik hebben enkele weken geleden een tweedehands Mercedes Benz Sprinter NCV3 W906 2010 L2H2 gekocht, en bouwen deze de komende maanden om als campervan. Ik zou graag continue electriciteit beschikbaar hebben via een of meerdere zonnepanelen en een grote extra 12V batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyZGqGatHgWqL7q_YrcKAViWrzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pasEGwhQH92IbQ4thar099WB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIJNOR41BA4MaowvmIg-v3e2ttA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kzZCajQGacEln3lAvvQmhbqC.jpg?f=user_large

Ik ben zeer enthousiast over smarthome technologie. In mijn appartement gebruik ik een zuinige ubuntu server met Home assistant dat vele apparaten op WiFi en Zigbee aanstuurt: slimme zigbee lampen, shelly relays met esphome firmware, bewegingssensoren, deur en raam sensoren, slimme radiatorknoppen, ...

Ik zou ook graag mijn campervan slim maken, maar heb zeer weinig verstand van auto's of zuinige 12V apparaten.

Heeft iemand ervaring / raad hieromtrent?

Wat ik graag op de lange termijn slim zou maken:
  1. dimbare lichten
  2. toegang tot auto statistieken. via CANbus?
  3. deur en raam sensoren
  4. camera aan achterkant die ook werkt in het donker voor eenvoudig parkeren en 's nachts een veiliger gevoel te hebben
  5. zonnepanelen
  6. batterij
  7. watercapaciteit
  8. radio en speakers
  9. WiFi netwerk met 4G/5G modem waar ik een SIM-kaart kan insteken
Enkele vragen:
  1. Welk brein en welke protocollen raden jullie aan? Ik dacht aan een Raspberry Pi 4 met Home Assistant en WiFi / PoE Ethernetkabels, maar weet niet of dat allemaal goed en zuinig werkt gevoed via 12V.
  2. Welke betaalbare apparaten raden jullie aan voor de hierboven genoemde toepassingen?

Beste antwoord (via kaspermalfroid op 30-10-2022 09:23)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Om te beginnen, gaaf project!
Een Raspberry Pi is denk ik het makkelijkste om als brein te gebruiken. Met software zoals HA werkt alles lokaal.

Stroomverbruik van een RPi valt wel mee, maar kan 24/7 wel flink op je huishoudaccu interen. Maar dat zou je met zonnepanelen kunnen afvangen.

Een andere optie zouden BLe modules zijn die je zonder hub rechtstreeks met je telefoon kunt bedienen. Automatiseringen zouden daarmee onmogelijk zijn, maar je kunt wel alles bedienen.

Het eerste wat ik zou doen is even een lijst maken van welke zaken je wilt gaan inbouwen en hoeveel stroom dat nodig gaat hebben. Want een fout die ik (te) vaak zie is dat mensen hun diy camper volduwen met elektronica en dan al snel met een lege accu komen te zitten.

Bespaar daarom ook niet op je zonnepanelen en omvormer en pak een goede MPPT charge controller van Victron of Epever.
Denk ook na of je voor meerdere grote 12V accu's gaat, of wellicht voor een Lithium accupack met omvormer.
Voordeel van een lithium accupack is dat je veel meer vermogen in een kleinere en lichtere verpakking hebt welke je ook nog eens een stuk dieper kunt ontladen. 12V accu's, en dan doel ik vooral op lood-zuur accu's bedoelt als huishoudaccu, kun je je niet verder dan 50% ontladen voordat ze beschadigd raken, een keer tot 60 - 70 % kan nog wel, maar vaker en je accu is stuk.

[ Voor 23% gewijzigd door eltweako op 28-10-2022 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:43
Wat je veel ziet in YT-DIY-campervans is dat er qua verlichting vooral met LED-strips wordt gewerkt.

Deur- en raamsensoren kun je of-the-shelf Aqara, Sonoff-sensoren gebruiken en via Zigbee koppelen aan de RPi / HA Yellow.

Als je de camera zowel voor tijdens het rijden / parkeren wilt gebruiken, alswel voor monitoring zul je hem constant van spanning moeten voorzien, en zul je rekening moeten houden met de locatie van de uitlezing (voorin de bus of ergens achterin?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Om te beginnen, gaaf project!
Een Raspberry Pi is denk ik het makkelijkste om als brein te gebruiken. Met software zoals HA werkt alles lokaal.

Stroomverbruik van een RPi valt wel mee, maar kan 24/7 wel flink op je huishoudaccu interen. Maar dat zou je met zonnepanelen kunnen afvangen.

Een andere optie zouden BLe modules zijn die je zonder hub rechtstreeks met je telefoon kunt bedienen. Automatiseringen zouden daarmee onmogelijk zijn, maar je kunt wel alles bedienen.

Het eerste wat ik zou doen is even een lijst maken van welke zaken je wilt gaan inbouwen en hoeveel stroom dat nodig gaat hebben. Want een fout die ik (te) vaak zie is dat mensen hun diy camper volduwen met elektronica en dan al snel met een lege accu komen te zitten.

Bespaar daarom ook niet op je zonnepanelen en omvormer en pak een goede MPPT charge controller van Victron of Epever.
Denk ook na of je voor meerdere grote 12V accu's gaat, of wellicht voor een Lithium accupack met omvormer.
Voordeel van een lithium accupack is dat je veel meer vermogen in een kleinere en lichtere verpakking hebt welke je ook nog eens een stuk dieper kunt ontladen. 12V accu's, en dan doel ik vooral op lood-zuur accu's bedoelt als huishoudaccu, kun je je niet verder dan 50% ontladen voordat ze beschadigd raken, een keer tot 60 - 70 % kan nog wel, maar vaker en je accu is stuk.

[ Voor 23% gewijzigd door eltweako op 28-10-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou ook gaan voor een Raspberry Pi of evt. een Android tablet om daar Home Assistant op te draaien.

Met een oudere tablet zul je met moeite zowel de Home Assistant Core als een interface draaien, maar het voordeel van een tablet is dat die prima werkt door korte stroomonderbrekingen heen, en direct op 12V opgeladen kan worden. Als je hele setup 12V is (dus geen omvormer zoals de grotere RVs hebben) dan is dat een makkelijke manier om alles draaiend te houden;

Hier een post op de Home Assistant forums, maar in principe heb je alleen Termux en daarin Python nodig om Home Assistant te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Bedankt voor alle advies! Ik geloof dat ik dan ga voor een combinatie van Raspberry Pi, Home Assistant, Zigbee, LEDstrips.

Ik maak ook een optelling van alle elektrische apparaten dat ik wil voeden en opladen om dan genoeg batterij capaciteit en zonnepaneelvermogen te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-05 16:01
kaspermalfroid schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:40:
Bedankt voor alle advies! Ik geloof dat ik dan ga voor een combinatie van Raspberry Pi, Home Assistant, Zigbee, LEDstrips.

Ik maak ook een optelling van alle elektrische apparaten dat ik wil voeden en opladen om dan genoeg batterij capaciteit en zonnepaneelvermogen te voorzien.
Inmiddels alweer een tijdje geleden, maar is het uiteindelijk allemaal gelukt? Zo ja, hoe heb je het uiteindelijk gebouwd en opgelost?

Wij zijn nu ook bezig te oriënteren om zelf een bus om te bouwen tot camper dus alle inspiratie en tips zijn welkom :) Wil de camper ook slim maken en zat ook al te spelen met inhaken op de CAN bus etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Camperbouw gaat traag maar zeker vooruit. We hebben al een paar korte trips gemaakt met een Spartaanse minimale indeling. pret met roest en schimmel hebben alles nog wat meer vertraagd.

Tip: bouw niet in winter, te koud en nat wat niet plezant is en roestproblemen geeft achteraf.

Huidige status: ramen, bed, isolatie, 2 x 175W zonnepanelen, mppt charge controller, 12v 100Ah lifepo4 accu.

Ik plan een update te geven wanneer we wat verder gevorderd zijn: momenteel is er nog niets slims aan.
Pagina: 1