Houten gevel vervangen en isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het vervangen van onze houten gevel zonder spouw en deze meteen te isoleren.

Als het hout verwijderd is, zie je onderstaand de constructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Sv2lyGWg2ning4kh7Wp4a_kEYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMcH2XSQUjwnvyEuVjAp4q6j.jpg?f=fotoalbum_large

De muur tussen de balken is dus de binnenmuur. Het uitstekende deel is de vloer van de eerste verdieping. Deze zou ik ook graag iets isoleren ivm koude brug. Maar ik kan ook weer niet teveel naar voor komen zodat ik mega vensterbank moet gaan toepassen bij de ramen. In eerste instantie wilde ik alleen PIR tussen de balken plaatsen, maar dan heb ik de vloer nog steeds als koude brug. En de houten balken misschien ook?

Tussen de balken zou ik 7cm PIR kunnen plaatsen. Pak ik alles in, dan kan ik uiteraard dikker PIR kwijt tot aan de uitstekende vloer.

Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Kan de timmerman zijn regelwerk maken door de PIR heen? Of heeft hij de zichtbare balken nodig?

Het geheel wordt verder afgewerkt door de timmerman met een regelwerk en vervolgens houtcomposiet WEO 35.

Graag advies van een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54

Seafarer

XXX

De balken zijn nodig.Het rachel werk moet daar direct op.

Ik begrijp niet helemaal waarom je niet contact opneemt met je timmerman. Want weet deze man wat je gaat doen? Misschien kan hij je direct beregoed van informatie voorzien. En kun je samen tot een goed resultaat komen.

Als het kan zou ik die balken opdikken en dan zo dat ze direct voorbij die vloer gaan. En dan alles opvullen met Pir platen.
Maar dat zal wel niet kunnen omdat de ramen blijven zitten denk ik.

Het had zo mooi geweest als je van boven naar beneden een voorzet gevel had geplaatst. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
De balken zijn zeker nodig, de kozijnen rusten daar op.

Ik probeer de timmerman te pakken te krijgen, maar dat lukt nog niet ;)

De kozijnen blijven inderdaad zitten. Ik zal sowieso iets van een vensterbankje buiten moeten gaan toepassen om het verschil op te gaan vangen. Dat is ook verder geen probleem.

Opdikken van de balken is niet eens een gek idee! _/-\o_

Tsja voorzetgevel was ook goed geweest, maar dan wijk ik wel erg af van de hele buurt hier. Durf te wedden dat ik dat niet door de welstandcommissie krijg hier |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:33:
De balken zijn zeker nodig, de kozijnen rusten daar op.

Ik probeer de timmerman te pakken te krijgen, maar dat lukt nog niet ;)

De kozijnen blijven inderdaad zitten. Ik zal sowieso iets van een vensterbankje buiten moeten gaan toepassen om het verschil op te gaan vangen. Dat is ook verder geen probleem.

Opdikken van de balken is niet eens een gek idee! _/-\o_

Tsja voorzetgevel was ook goed geweest, maar dan wijk ik wel erg af van de hele buurt hier. Durf te wedden dat ik dat niet door de welstandcommissie krijg hier |:(
Dat vensterbankje zou ik zeker met die man bespreken. Want hij gaat het timmeren en jij verwacht dat het waterdicht zit.

Je kunt de welstand altijd nog aansprakelijk stellen dat jij het milieu niet mag redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx8hH00llC5xgDZUUr2NNCjDih4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NG6jSWAcqoFqg5AhMwXyRMVv.jpg?f=user_large

En dan tussen de blauwe opdik balken isoleren en over de balken het rachel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, je moet moet wel naar voren als je ook het probleem met je koudebrug wilt oplossen. Het lijkt me niet fraai om alleen een verdikking bij de balk te zien.
Kun je mooi extra dikke isolatie toepassen ;)

Er zijn diverse oplossingen voor vensterbanken.

Komt er kunststof of hout op? Met hout moet je er rekening mee houden dat die aan de achterkant moet ventileren en je dit bij de dikte moet optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:06:
Ja, je moet moet wel naar voren als je ook het probleem met je koudebrug wilt oplossen. Het lijkt me niet fraai om alleen een verdikking bij de balk te zien.
Kun je mooi extra dikke isolatie toepassen ;)

Er zijn diverse oplossingen voor vensterbanken.

Komt er kunststof of hout op? Met hout moet je er rekening mee houden dat die aan de achterkant moet ventileren en je dit bij de dikte moet optellen.
Haha nee wilde niet alleen een verdikking bij de balk, maar het geheel naar voor halen ;)

Er komt houtcomposiet (WEO 35) op, dus ventilatie is hierbij ook nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
loyske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Haha nee wilde niet alleen een verdikking bij de balk, maar het geheel naar voor halen ;)

Er komt houtcomposiet (WEO 35) op, dus ventilatie is hierbij ook nodig!
Komt het houtcomposiet ook vertikaal net als bij je buren?
Zo ja, dan wordt het:
1.a staanders eventueel opdikken
1.b isolatie tussen de staanders aanbrengen
2. horizontale ventilatielatten over de staanders
3. houtcomposiet op de ventilatielatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Nu online
Dat wordt inderdaad de opbouw! Kan ik wel mooi dikker PIR gebruiken op de plek van de binnenmuur! Helemaal goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 21:18
loyske schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:00:
Dat wordt inderdaad de opbouw! Kan ik wel mooi dikker PIR gebruiken op de plek van de binnenmuur! Helemaal goed.
Wij hadden dezelfde situatie. Behalve dat de verdiepingsvloer gelijk liep met de binnen muur.
Maar ik heb al het rachelwerk laten zitten omdat dit allemaal nog goed was en uitgelijnd.
Achter het rachelwerk waar de binnenmuur zit zat vaak meer dan een centimeter ruimte en dit opgevuld met pur.
Gekozen voor 4 cm pir platen. Oude isolatie bestond uit 2,5 cm piepschuim welke met steekspijkertjes waren vastgezet. Vol met kieren waardoor de wind vol op de binnen muur stond.
De nieuwe isolatie laag van pir platen volledig kierdicht aangebracht.
Daarna afgewerkt met Keralit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Da46r9iahyIJ05kRzvZNmyCSo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3FA6gg58jOphxEFlqPaIc2H.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83TpmouEgXm5XPcLYW1aHifuTZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rNgaKz4oJBUWLNrgh64lg2v.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kMQ9O6cOetlbKVkmY0sXWmIxX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2bcKmOWGePYyd533368KQiQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MaLJOxNoejJxwfLjC4q2ZaCTlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ufwp8AqV1wiXsVyuz06d8xeK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Chninkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Wij hadden dezelfde situatie. Behalve dat de verdiepingsvloer gelijk liep met de binnen muur.
Maar ik heb al het rachelwerk laten zitten omdat dit allemaal nog goed was en uitgelijnd.
Achter het rachelwerk waar de binnenmuur zit zat vaak meer dan een centimeter ruimte en dit opgevuld met pur.
Gekozen voor 4 cm pir platen. Oude isolatie bestond uit 2,5 cm piepschuim welke met steekspijkertjes waren vastgezet. Vol met kieren waardoor de wind vol op de binnen muur stond.
De nieuwe isolatie laag van pir platen volledig kierdicht aangebracht.
Daarna afgewerkt met Keralit.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
proficiat!
Je gevel heeft nu de isolatiewaarde die in 1988 verplicht was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chninkel
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:58:
[...]

proficiat!
Je gevel heeft nu de isolatiewaarde die in 1988 verplicht was.
Flauwe opmerking. Maar als jij daar goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chninkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Flauwe opmerking. Maar als jij daar goed bij voelt.
waarom de boel niet wat dikker gemaakt? ergens is de beperkte isolatie best zonde van al dat mooie werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Omdat je keuzes moet maken. En zo’n enorm oppervlak is dat nu ook weer niet. Meeste warmte zal toch via ramen verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

dat begrijp ik, vroeg mij vooral af waar er uit is gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
twain4me schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:09:
[...]

waarom de boel niet wat dikker gemaakt? ergens is de beperkte isolatie best zonde van al dat mooie werk.
Kijk dat is wel een serieus antwoord waard.
Wat er tegenaan zat had een isolatie waarde van 0.
Om binnen ons budget te blijven moesten we keuzes maken. Oude rachelwerk wat nog in uitmuntende staat was laten zitten. Hier kon precies 4cm pir achter. En nog 1,5 cm ventilatie ruimte over achter het keralit.
Ik weet niet precies wat de isolatie waarde nu is.
Wel dat het op de slaapkamers zomers nu bloedheet is en in de winter heel behagelijk .
Dus wat voor de een beperkt is is voor de ander een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Had ook een huis met een mogelijkheid tot na-isolatie, Uiteindelijk hele gevel eruit en nieuw frame geplaatst, 10cm ResolplaaT van Kingspan (Rc5) en dampdichting aan de binnenzijde en winddichting aan de buitenkant. Beter dan de nieuwbouwnorm. Ik zou echt geen half werk aan een gevel willen dat is solliciteren naar koudebruggen en issues.

kortom: zo veel mogelijk slopen en tegenwoordig zou ik voor 3laags glas zijn gegaan. en als je keraliet neemt ook alles van dat merk en niet zoals ik de gladde delen met rockpanel, de kleurverschillen zijn enorm.

diskeltische lurker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chninkel
dimi_v schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:14:
Omdat je keuzes moet maken. En zo’n enorm oppervlak is dat nu ook weer niet. Meeste warmte zal toch via ramen verloren gaan.
Klopt. Daar zaten tot 1,5 jaar geleden nog 40 jaar oude kozijnen in met enkel glas.
Nu nieuwe kunstof kozijnen met Hr++ glas.
Dit was al een heel bedrag voor ons.
Dus besloten de gevel helemaal zelf te doen.
Van het uitgespaarde geld zonnepanelen en airco om de woonkamer te verwarmen aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
Ik heb een vergelijkbare gevel, ook met 2cm eps wat er los achter ligt en vrijwel niets doet.

Ik wil het opnieuw isoleren, maar twijfel over de opbouw.
Hier zie ik dat jij PIR hebt aangebracht (dus vrijwel dampdicht, ook al heb je de naden niet afgetaped).
Anderen zie ik ook wel eens isoleren met steenwol en afwerken met een dampopen folie.

Ik zat te denken aan steenwol met alu. Alu aan de warme zijde (huis). Daarna afwerken aan de koude zijde met damp open folie en dan keralit.
Vraag me echter af wat die folie doet, want de keralit is al waterdicht en er gaat echt geen water achter komen.
En alu aan warme zijde is verder OK of moet ik daar mee oppassen?

Weet iemand wat de meest gangbare manier is ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou altijd voor PIR kiezen omdat je dan bij dezelfde dikte een veel hogere isolatiewaarde haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

pentaw1nz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:28:
Ik heb een vergelijkbare gevel, ook met 2cm eps wat er los achter ligt en vrijwel niets doet.

Hier zie ik dat jij PIR hebt aangebracht (dus vrijwel dampdicht, ook al heb je de naden niet afgetaped).
Anderen zie ik ook wel eens isoleren met steenwol en afwerken met een dampopen folie.

Ik zat te denken aan steenwol met alu. Alu aan de warme zijde (huis). Daarna afwerken aan de koude zijde met damp open folie en dan keralit.
Vraag me echter af wat die folie doet, want de keralit is al waterdicht en er gaat echt geen water achter komen.

er kan natuurlijk altijd water achter komen, bv in de vorm van condens ;) daarnaast kan spinvlies mooi helpen met de boel op zijn plek houden. ik zou het wel plaatsen. bij pir is dat minder belangrijk. omdat dat zelf veel minder wil "wandelen" en er geen effect is op de isolatie waarde als de buitenkant nat wordt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17
Hier zaten we met een vergelijkbare situatie, heb de boel echter wel opnieuw laten timmeren en flink laten opdikken. Oude isolatie was niet meer dan een plaatje piepschuim en wat vergaan folie. Nieuwe dikte van de balken is 18cm geworden, dus binnen wel een vensterbank geplaatst. Qua comfort & isolatie zeker de moeite waard geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaI5phFClBN-C80y9s9uiuq04mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8gzPrvG0QHZ55mQnjhrlukD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGyPkZa3vRegqGW_NA-gacqnyfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaLaPb4NpnRPWhUXzGbnn2tE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuEBvhtysXG8_r46WivUaj9bB7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqlL2gQkHFzuu5MPG7f16scK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsRpKFVwbT2vBLxQRJKI3B-bbF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qx4gKUmAFf0d2kvEMUPT7p9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gs3tePLb1UnJ6WiM17ZowGD-kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCZSAuMIbiE6lmDbwPktuCqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKvdtKS8GTI_hYdHPY2o06VQTb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3sTFMk8rVKIPGec5JYhGCvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:28:

Ik zou altijd folie gebruiken want een kiertje van 1cm is genoeg om een muisje achter de betimmering te komen.
Aan de buitenkant inderdaad dampopen. Je houdt met de folie ook de isolatie op z'n plek en houdt ook spinnen, slakken etc tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Spherix schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:02:
Hier zaten we met een vergelijkbare situatie, heb de boel echter wel opnieuw laten timmeren en flink laten opdikken. Oude isolatie was niet meer dan een plaatje piepschuim en wat vergaan folie. Nieuwe dikte van de balken is 18cm geworden, dus binnen wel een vensterbank geplaatst. Qua comfort & isolatie zeker de moeite waard geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Die foto's zijn ook duidelijk. Dank!
Welke isolatie heb je gebruikt? Steenwol op een rol maar dan zonder alu?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Spherix schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Lekker aangepakt! Enige “jammere” is mogelijk dat je de koudebrug van je verdiepingsvloer niet kon meenemen. Ik heb ook zoiets gedaan maar ben 6 cm naar voren gekomen waardoor ik de vloer kon meepakken. Maar echt serieus werk van gemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbxLwNANEZCBUTdUZhn7XBVY88s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6uiN5PQ30RPP19OyuzDBrgs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de bestaande keralit hergebruiken
Deze sluit nu precies aan op de kozijnen.

Stel dat ik meer dikte nodig heb, bijv om zoals hierboven genoemde reden met betonvloer, waarmee kan ik dan de aansluiting met de kozijnen weer netjes maken?
Zijn daar bepaalde profielen voor en zo ja weet iemand de naam?

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 29-01-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Die foto's zijn ook duidelijk. Dank!
Welke isolatie heb je gebruikt? Steenwol op een rol maar dan zonder alu?
Yep, van buiten naar binnen is het keralit, rachels, folie, houten constructie gevuld met Knauf Naturrol 035, folie, spaanplaat, gipsplaat, stucwerk, verf :-)

En wat de koudtebrug betreft, op de laatste foto is de eerste muur van 't houtskelet van een aanbouw te zien, dus die hebben we meegepakt in de dakconstructie. Wat bij ons ook mooi meegenomen was is de bakstenen scheiding tussen de huizen, zondoende hebben we de muur en kozijnen een paar cm verder naar buiten kunnen zetten dan het origineel zonder dat het opviel t.o.v. de buren.
Pagina: 1