Ik heb hier thuis al een ruime tijd (7+ jaar) een Devolo dLAN 1200+ en 2x dLAN 1200+ AC modules. De laatste tijd zie ik echter behoorlijke fluctuaties in mijn netwerk die ik niet helemaal kan verklaren. Wanneer ik in de Devolo cockpit kijk zie ik dat ik een kleine fluctuatie tussen 156Mbit/s en 184 Mbit/s (zie screenshot) naar mijn studeerkamer. De zolder is doorgaans een stuk minder maar dat boeit me niet zo.:fill(white):strip_exif()/f/image/huER6BEFpaxJoP2yZnxWmhUQ.png?f=user_large)
Ga ik echter een speed test uitvoeren met een vaste kabel direct aan de devolo unit dan kom ik ik niet verder dan gemiddeld ~49Mbit/s. Eenzelfde test op iOS via datzelfde Access Point levert ongeveer 40 Mbit/s
/f/image/1Ewi86avFaonbGPgBmbLNShD.png?f=fotoalbum_large)
Voer ik diezelfde speedtest uit met een zelfde kabel direct aan de router dan krijg ik een solide 192Mbit/s. Doe vlak bij eenzelfde test op iOS krijg ik 190-200Mbit/s
/f/image/x0dI257K41tGjGfKoX7XakK5.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast loopt er continue netwerk test naar speedtest vanaf m'n Rpi die een soortgelijke ~190mbit/s download geeft.:fill(white):strip_exif()/f/image/W9b46yjCx3xRVLYfly2eWPrC.png?f=user_large)
Conclusie: Mijn netwerk is beneden vrij stabiel op 190 Mbit/s, zowel bekabelt als via wifi. Het devolo netwerk geeft pakweg maar 1/4 van die bandbreedte door. Niet zo best en dit was ooit niet zo. Meestal haalde ik 120-130 Mbit/s. Niet de max maar goed genoeg.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar is die devolo meting en hoe kan ik dit tweaken? Voor mij hoeft het geen 190mBit te zijn maar 50 is echt veel te laag. Het was vroeger ook hoger maar er is niks veranderd in de opzet. Ik kan eventueel andere stopcontacten proberen maar als de tooling van devolo zo onbetrouwbaar is lijkt me dat een lastige klus.
:fill(white):strip_exif()/f/image/huER6BEFpaxJoP2yZnxWmhUQ.png?f=user_large)
Ga ik echter een speed test uitvoeren met een vaste kabel direct aan de devolo unit dan kom ik ik niet verder dan gemiddeld ~49Mbit/s. Eenzelfde test op iOS via datzelfde Access Point levert ongeveer 40 Mbit/s
/f/image/1Ewi86avFaonbGPgBmbLNShD.png?f=fotoalbum_large)
Voer ik diezelfde speedtest uit met een zelfde kabel direct aan de router dan krijg ik een solide 192Mbit/s. Doe vlak bij eenzelfde test op iOS krijg ik 190-200Mbit/s
/f/image/x0dI257K41tGjGfKoX7XakK5.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast loopt er continue netwerk test naar speedtest vanaf m'n Rpi die een soortgelijke ~190mbit/s download geeft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/W9b46yjCx3xRVLYfly2eWPrC.png?f=user_large)
Conclusie: Mijn netwerk is beneden vrij stabiel op 190 Mbit/s, zowel bekabelt als via wifi. Het devolo netwerk geeft pakweg maar 1/4 van die bandbreedte door. Niet zo best en dit was ooit niet zo. Meestal haalde ik 120-130 Mbit/s. Niet de max maar goed genoeg.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar is die devolo meting en hoe kan ik dit tweaken? Voor mij hoeft het geen 190mBit te zijn maar 50 is echt veel te laag. Het was vroeger ook hoger maar er is niks veranderd in de opzet. Ik kan eventueel andere stopcontacten proberen maar als de tooling van devolo zo onbetrouwbaar is lijkt me dat een lastige klus.
[ Voor 13% gewijzigd door Spam op 28-10-2022 13:55 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !