Dragende muur frezen voor leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:31
Nu zie ik op veel plekken dat je gewoon wat door een muur kunt frezen, zolang je maar verticaal freest?
Maar wat nou als het een jaren 50 betreft, en het is een dragende binnenmuur, veranderd dat wat aan de zaak?

Zelfde voor cv-leidingen. Waar ik electriciteitsleidingen of via de muur kan laten lopen of langs het rachelwerk van de gipsplaten. Hoe leg je nieuwe flexibele cv leidingen met daarom heen dus zo'n dikke mantel aan? Door de balken een gat boren heb ik ook niet zoveel trek in. Wat is hierin de beste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 10:29
Lokaal een verticale sleuf in een dragende muur is geen enkel probleem inderdaad.
Over het algemeen zou je zelfs een deel muur straffeloos weg kunnen halen als je voorzorgmaatregelen neemt om krachten te herleiden. (Maar dan uiteraard wel laten contoleren / narekenen.)

Horizontaal is een ander verhaal. Je maakt effectief daarmee de hele dragende muur smaller. Dus afhankelijk van de diepte en de dikte van de dragende muur kan dat flinke invloed hebben.

Qua verwarmingsleidingen gewoon aan de onderzijde tegen de balken en rachelwerk er op afstemmen niet een optie?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
hmmmm ya dat kan natuurlijk ook, dikker rachelwerk om ook verwarming goed kwijt te kunnen, briljant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Gaten boren door draagbalken kan ook prima, maar doe dit wel in het midden (op de plek van het minste krachtmoment). In een balk van zeg 170 mm hoogte, kan makkelijk een gat van 20 tot 30 mm door het hart geboord worden zonder consequenties. Bij kleinere overspanningen kan het ook straffeloos nog grotere diameters geboord worden.

Balken uitkepen aan de onderzijde zal de balk verzwakken. Uiteraard is het hier ook gezond verstand gebruiken. In mijn woning had ik in de woonkamer balken van 170 hoog voor een overspanning van circa 3 meter, hier wil je liever niets verzwakken. In de gang echter had ik dezelfde doorlopende balken voor de overloop van 1 meter. Hier is de 170 hoog zwaar over gedimensioneerd en heb ik wel op meerdere plekken de balken ingekeept aan de onderzijde voor mijn leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Allemachtig, ben ik net dit topic begonnen, kom ik dit tegen tijdens het slopen van een plafond op een van de slaapkamers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7sGwoS0Hl-h7Hlhq62AfjB-ycY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00FPDx64xVJVw68DvwcUzK0X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd9lNgvPe27AwTT05pIra2nF30U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrJYBl8m0JdgrywQblSyCHDl.jpg?f=fotoalbum_tile

Morgen nog maar eens zonder emoties naar kijken, ziet er rampzalig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
M4inDC schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:59:
Allemachtig, ben ik net dit topic begonnen, kom ik dit tegen tijdens het slopen van een plafond op een van de slaapkamers
[Afbeelding][Afbeelding]

Waar kijk ik nu precies naar? Lijkt erop alsof er een oude CV leiding recht door een draagbalk heen is geboord? Of is het toch wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:25
Rostares schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Waar kijk ik nu precies naar? Lijkt erop alsof er een oude CV leiding recht door een draagbalk heen is geboord? Of is het toch wat anders?
Half denk ik. Die balk lijkt geboord, maar is afgezaagd voor die leiding en steunt enkel nog maar op die kleine balkjes.

Maar dit is het plafond van de slaapkamers? dus vermoed niet dat die balk veel zou moeten dragen eigenlijk. Een zolder waar niet veel op gebeurd. Zal wel een kraakvloer zijn vermoed ik

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 30-10-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
[Afbeelding][Afbeelding]

Langs de andere kant, aan de staat te zien hangt het zo al (tientallen?) Jaren goed. Netjes is het misschien niet.

Wel een ideale opportuniteit om te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Ja het zal natuurlijk met het aanleggen van de CV in de vorige eeuw zijn gebeurd.
Ik zat er over te denken om zolder een werkplek te maken, idd goed dat we dit nu tegenkomen.
Die balken lopen toch niet door naar de slaapkamer van de buren neem ik aan. Beste om dat hele ding te laten vervangen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
M4inDC schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:53:
Ja het zal natuurlijk met het aanleggen van de CV in de vorige eeuw zijn gebeurd.
Ik zat er over te denken om zolder een werkplek te maken, idd goed dat we dit nu tegenkomen.
Die balken lopen toch niet door naar de slaapkamer van de buren neem ik aan. Beste om dat hele ding te laten vervangen lijkt me?
ja vervangen is nuttig. of twee balken aan allebei de kanten 1 er tegen aan schroeven.
lengte 2 meter dikte en hoogte hetzelfde als de hiudige balk, en dan het gat in het midden.
(laat dit even narekeken door die of gene. er is teveel weg om zomaar even iets tegen aan te schroeven.)
bij klienere gaten en of problemen is voorgesteldt oplossing wel prima maar dit is best gortig/veel.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 30-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
[Afbeelding][Afbeelding]

Oei! Dat is nou net niet wat ik bedoelde met door het midden van de balk boren :+.

Zal waarschijnlijk later aangelegd zijn zonder kennis waar draagbalken en dergelijke lopen. Een simpele loodgieter pakt meestal gewoon zijn speedboor en gaat net zo lang door tot hij er doorheen is.
Pagina: 1