Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik heb het volgende probleem, dat een switch de linkspeed naar beneden brengt van 100MBps naar 10 MBps. Vanaf de hoofdrouter heb ik een CAT5E kabel liggen naar de switch. Indien ik deze kabel in mijn laptop steek, is de linkspeed 100MBps. Indien ik deze kabel in de switch steek en de laptop middels een andere CAT6 kabel ook aansluit geeft de linkspeed slecht 10MBps. Iemand een idee hoe dat kan? Het is een TL-SF1005P.

Beste antwoord (via nillesen_m op 29-10-2022 06:49)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

In welke poort zit je laptop?
En als die aanstaat, zet de switch voor priority op de achterkant eens uit...

En uitbreidingsmodus ook uit...

https://www.tp-link.com/n...anaged-switch/tl-sf1005p/

**De snelheid van de poorten in de uitbreidingsmodus wordt verlaagd naar 10 Mbps.

[ Voor 47% gewijzigd door Coach4All op 28-10-2022 21:46 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
Andere kabel geprobeerd? Of wissel ze eens om.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:21
Je cat 5e kabel tussen router en switch zal niet 100% in orde zijn. De switch zal wat kritischer zijn op signaalkwaliteit dan je laptop.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:18

Esumontere

Floep, banaan.

Heb je de stekkers zelf aan de kabel geknepen? Goede kans dat je een draadpaar hebt omgewisseld, of niet goed hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
Ik heb een complete CAT5E kabel gekocht, dus met gekrompen contacten.

Zouden de contacten vuil kunnen zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door nillesen_m op 28-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 13:53
Kan die laptop geen 1Gbps aan?

Als hij maar 100Mbps is moet je hem fixed op 100Mbps zetten, de auto negotiate van oude netwerkkaarten werkt vaak niet goed en dan val je terug naar de laagste snelheid.
Netwerkkaarten die 1Gbps aankunnen hebben dat probleem nooit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
guido66 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:20:
Je cat 5e kabel tussen router en switch zal niet 100% in orde zijn. De switch zal wat kritischer zijn op signaalkwaliteit dan je laptop.
Ik denk dat jouw opmerking een verklaring zou kunnen zijn. Echter de kabel is wel standaard kabel (niet zelf gemaakt); er is geen mogelijkheid om de switch te forceren op 100Mbps? Een andere verklaring kan zijn dat de switch kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Het is een POE switch, vind je laptop dat wel leuk als je er spanning op zet? Of heb je dat uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
Ik heb de netwerkswitch met een andere kabel aangesloten, zelfde probleem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkFKXsrlFHHLwxclFTiTI7TN-wY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4R3W5MWXvdvBtCkvXnCvDp4D.jpg?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door nillesen_m op 28-10-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Gaat niet over de kabel, gaat er over dat je switch stroom kan meesturen om bv Camara er aan te hangen. Je 5e werkt in je laptop omdat die van je modem komt. Als je m in de switch stopt krijgt je laptop 15W voor zijn kiezen als er iets fout gaat. Dat geeft wellicht letterlijk ruis op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:54:
Gaat niet over de kabel, gaat er over dat je switch stroom kan meesturen om bv Camara er aan te hangen. Je 5e werkt in je laptop omdat die van je model komt. Als je m in de switch stopt krijgt je laptop 15W voor zijn kiezen als er iets fout gaat. Dat geeft wellicht letterlijk ruis op de lijn.
Zo werkt PoE niet. Daar zit een handshake in die controlleerd of de andere kant het wel ondersteund. Een aderpaar wat niet werkt is het ook niet. 10 en 100mbit werken beide op 2 paren.

Ik vermoed dat of de kabel niet helemaal lekker werkt. Heb je nog een andere kabel voor tussen de laptop en de switch? Een kijken of dat wel 100mbit geeft.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 13:53
Je moet niet de switch naar 100Mbps forceren maar je laptop van auto naar 100Mbps zetten.
De auto negotiate werkt vermoedelijk niet goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 28-10-2022 16:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
TNijpjes schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Zo werkt PoE niet. Daar zit een handshake in die controlleerd of de andere kant het wel ondersteund. Een aderpaar wat niet werkt is het ook niet. 10 en 100mbit werken beide op 2 paren.

Ik vermoed dat of de kabel niet helemaal lekker werkt. Heb je nog een andere kabel voor tussen de laptop en de switch? Een kijken of dat wel 100mbit geeft.
Je hebt volgens mij helemaal gelijk. Deze switch is PoE+, ik heb er een accesspoint aanhangen die gevoed moet worden, je ziet daar het lampje branden voor PoE terwijl bij de andere aanslutingen (laptop, ps4, mediaplayer) het PoE ledje niet brandt.

Zie mijn eerdere post, een andere cat6 (korte kabel) werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillesen_m
Ben(V) schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:00:
Je moet niet de switch naar 100Mbps forceren maar je laptop van auto naar 100Mbps zetten.
De auto negotiate werkt vermoedelijk niet goed.
Het probleem is dat ik niet alleen een laptop eraan heb hangen, maar verschillende apparaten via het accesspoint. Dus dan zou ik die allemaal moeten instellen (als dat überhaupt kan). Zoals eerder geschreven een test met 2 korte CAT6 kabels leverde nog steeds 10Mbps op, ik denk toch dat de switch niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

nillesen_m schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Het probleem is dat ik niet alleen een laptop eraan heb hangen, maar verschillende apparaten via het accesspoint. Dus dan zou ik die allemaal moeten instellen (als dat überhaupt kan). Zoals eerder geschreven een test met 2 korte CAT6 kabels leverde nog steeds 10Mbps op, ik denk toch dat de switch niet goed werkt.
Is ook wel een beetje 2002 om een 100Mbit switch te kopen. Koop de gigabit versie van deze, of bijv. de SG105PE, dan haal je tenminste het maximale uit je apparaten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

In welke poort zit je laptop?
En als die aanstaat, zet de switch voor priority op de achterkant eens uit...

**De snelheid van de poorten in de uitbreidingsmodus wordt verlaagd naar 10 Mbps.

[ Voor 47% gewijzigd door Coach4All op 28-10-2022 21:46 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nillesen_m
Coach4All schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:44:

Inderdaad dit was het. Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1