Kopse kanten gipsplaat afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:39
Ik ga na het isoleren van een schuin dak op zolder gipsplaten aanbrengen op de schuine gedeelten en een verlaagd plafond. Kan alleen relatief korte platen op de zolder krijgen dus er zullen ook kopse naden zijn.
Ik ben van plan om voor RK (Ronde Kanten) gipsplaat van 9.5 mm te gaan waarbij ik de langsnaden gewoon zichtbaar wil laten (klein beetje acrylaatkit erin voor het verven met latex).

Mijn vraag gaat over de kopse kanten en hoe ik die "redelijk" kan afwerken (terwijl ik de langsnaden schoon wil houden).

Na research op diverse forums en websites zie ik de volgende mogelijkheden

1. De "beste (sterkste)" methode lijkt te zijn met papieren wapeningsband over de kopse naad en deze "breed" afwerken met voegenvuller/pasta in meerdere arbeidsgangen om zo de "bult" van het papier onzichtbaar/onopvallend te maken. Ik heb geen stucadoor ervaring en ben bang dat ik hier al snel een rommeltje van zal maken met een pover eindresultaat tot gevolg. Zou dan ook de ronde langsnaden af moeten plakken of iets dergelijks met tape zodat hier geen voegenvuller/pasta in komt.omdat ik deze langsnaden schoon wil houden.

2. Als hierboven maar dan met gaasband. Iets minder sterk maar gaasband lijkt iets makkelijker aan te brengen omdat je dat niet op/in een laagje voegenvuller hoeft aan te brengen maar direct over de naad en schroeven kan plakken. Ik zag op een instructiefilmpje van een bekende bouwmarkt dat het hier gedaan werd met het product "muurglad" dat je met een roller op kan brengen en met een spaan kan gladstrijken (srtikt genomen was dat wel een instructie als voorbereiding op het stuccen wat ik niet ga doen). Ik heb muurglad wel eens gebruikt om een muurtje glad te krijgen en dat is wellicht wel werkbaar voor mij.

3. Zelf - nadat de platen zijn geplaats - een v-groefje maken met een stanleymes hierna eventuele karton onregelmatigheden gladschuren en dan deze v-naad opvullen met Uniflott of een soortgelijk product zonder bewapening. Op veel sites/fora wordt dit afgeraden maar krijg toch ook de indruk dat dit wel vaker wordt gedaan. Voordeel is de makkelijke werkwijze en het snel kunnen werken. Nadeel zal zijn dat het minder sterk zal zijn dan een bewapende voeg.

Heeft iemand suggesties voor een klusser zonder stucadoor ervaring die op zoek is naar een methode die "goed genoeg" is waarbij ik niet snel scheuren zal zien in de aangebrachte latex ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien gewoon een hoeklatje? (of 2 latjes)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 28-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:12
Stuccen is iets anders dan gipsplaatnaadje volsmeren met gaasband en uniflott. Een heel stuk makkelijker ook, omdat je de gipsplaat zelf als geleiding voor je plamuurmes gebruikt. Ik zou het gewoon proberen, als het niet vlak genoeg is opschuren, bijvullen en evt nog een keer schuren.
muurglad oid gebruik je als je wil dat de uitstraling van het hele vlak hetzelfde is na schilderen. Zonder dat ga je iets verschil zien tussen de wel en niet gevulde stukken. Als je daarmee aan de slag gaat zou ik ook de langsnaden netjes vlak vullen. Geeft wel verreweg het mooiste eindresultaat. Of dat het waard is is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walter van Dijk
twain4me schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:11:
Misschien gewoon een hoeklatje? (of 2 latjes)
Nee want de kopse naden zitten over het hele plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
30
T_knoop schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:17:
Stuccen is iets anders dan gipsplaatnaadje volsmeren met gaasband en uniflott. Een heel stuk makkelijker ook, omdat je de gipsplaat zelf als geleiding voor je plamuurmes gebruikt. Ik zou het gewoon proberen, als het niet vlak genoeg is opschuren, bijvullen en evt nog een keer schuren.
muurglad oid gebruik je als je wil dat de uitstraling van het hele vlak hetzelfde is na schilderen. Zonder dat ga je iets verschil zien tussen de wel en niet gevulde stukken. Als je daarmee aan de slag gaat zou ik ook de langsnaden netjes vlak vullen. Geeft wel verreweg het mooiste eindresultaat. Of dat het waard is is aan jou.
Bedankt, dat is waar, heb wel wat filmpjes bekeken van aanbrengen papieren voegband in een dun laagje voegvuller en dan in meerdere keren steeds breder uitwerken tot wel 30 centimeter aan iedere kant van de voegnaad. Zag er toch behoorlijk lasstig uit maar denk wel dat het met gaasband wel iets makkelijker zal zijn.

En wat denk je van methode 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:12
Ik zou bij methode 3 een latje/plaatje achter de kopse platen schroeven, zodat ze in elk geval in hetzelfde vlak blijven zitten. Kans dat t gaat scheuren is wel wat groter, maar misschien voor een zolder wel sortof ok. Waar wil je je zolder voor gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heel ander idee, maar misschien ook wel handig. Heb je wel eens naar iets als https://www.agnes.nl/prof...ndpanelen-agnes-one-step/ gekeken? Dat levert best een mooi resultaat op en is eenvoudiger.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
T_knoop schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Ik zou bij methode 3 een latje/plaatje achter de kopse platen schroeven, zodat ze in elk geval in hetzelfde vlak blijven zitten. Kans dat t gaat scheuren is wel wat groter, maar misschien voor een zolder wel sortof ok. Waar wil je je zolder voor gaan gebruiken?
Ja ik zorg dat alle kopse naden in de volle breedte op een rachel zitten. Op de zolder zit ik te (kunst) schilderen en als er hier en daar een scheurtje zal ontstaan dan lig ik daar niet wakker van en misschien valt het zelfs erg mee zeker als ik zorg dat er voldoende schroeven worden gebruikt en een rachel onder de kopse naden. Dat is ook mijn vermoeden maar weet ik uiteraard niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
P_de_B schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:44:
Heel ander idee, maar misschien ook wel handig. Heb je wel eens naar iets als https://www.agnes.nl/prof...ndpanelen-agnes-one-step/ gekeken? Dat levert best een mooi resultaat op en is eenvoudiger.
Ik ken die platen en op zich prima maar te duur voor op de zolder, de gipsplaten zijn veel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet gewoon stuccen? Is goed zelf te doen, zeker als je een glad oppervlakte als beginpunt hebt. Daarna met latex muurverf eroverheen en je ziet er niks van.

Is wel een uurtje of twee extra werk als je een flinke zolder hebt en kost een paar tientjes als je nog geen gereedschap hebt, maar dat is het netst en goed zelf te doen voor een zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Ga je alle platen er strak genoeg in krijgen dan dat je een mooi naadje hebt om dicht te kitten?
RK platen kan je dichtstrijken mat gips maar dan moet je tussenruimte hebben zodat je het gips ook echt tussen platen door kan smeren(soort paddenstoel idee, anders krijgen je scheuren). Met wapeningstape ga je namelijk hoogte verschil krijgen en moet je haast wel stucen(of soort gelijk). Dus als het allemaal net niet uitkomt met een strak naadje om te kitten heb je niet veel opties meer over.

AK platen van 9,5mm kan je gewoon een gaasje inplakken en dan netjes met bijvoorbeeld knauf fill & finish de naden van de AK vullen en glad schuren. Als je dan iets naden tussen de platen hebt is dit geen problemen, ook het gaas voorkomt dan dat je eventuele scheuren gaat krijgen. (Dit is ook voor iemand met weinig ervaring goed te doen) En je krijgt dan een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Oon schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:21:
Waarom niet gewoon stuccen? Is goed zelf te doen, zeker als je een glad oppervlakte als beginpunt hebt. Daarna met latex muurverf eroverheen en je ziet er niks van.

Is wel een uurtje of twee extra werk als je een flinke zolder hebt en kost een paar tientjes als je nog geen gereedschap hebt, maar dat is het netst en goed zelf te doen voor een zolder.
Ik wil niet stuccen want is toch niet zo eenvoudig naar mijn idee, maar direct de gipsplaten in de latex zetten met zo min mogelijk voorbereidend werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Optie 1 die je noemt is echt wel goed zelf te doen. Ik heb recent voor het eerst met gyproc gewerkt en heb hier en daar wat kleine beginnersfoutjes gemaakt, maar de hoeken die ik met wapeningsband heb gedaan zijn echt perfect gelukt. Met andere woorden: het is echt niet zo moeilijk, de randen afwerken vond ik niet het moeilijkste bij het dichtsmeren van gyproc. Je lijmt die band er gewoon in met gips en doet er meteen een eerste laagje erover, en na een 2e of derde laagje ziet het er al gewoon goed uit.

Volledig stuccen zou ik niet doen, maar ik zou ook niet beginnen kunstelen met allerlei verzonnen oplossingen. Die band is ervoor gemaakt en is makkelijk te verwerken, zelfs voor een beginner.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Schuine kant aan de kopse kanten maken (netjes en zo gelijk mogelijk) en deze ook afkitten.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
T-homas schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:25:
Ga je alle platen er strak genoeg in krijgen dan dat je een mooi naadje hebt om dicht te kitten?
RK platen kan je dichtstrijken mat gips maar dan moet je tussenruimte hebben zodat je het gips ook echt tussen platen door kan smeren(soort paddenstoel idee, anders krijgen je scheuren). Met wapeningstape ga je namelijk hoogte verschil krijgen en moet je haast wel stucen(of soort gelijk). Dus als het allemaal net niet uitkomt met een strak naadje om te kitten heb je niet veel opties meer over.

AK platen van 9,5mm kan je gewoon een gaasje inplakken en dan netjes met bijvoorbeeld knauf fill & finish de naden van de AK vullen en glad schuren. Als je dan iets naden tussen de platen hebt is dit geen problemen, ook het gaas voorkomt dan dat je eventuele scheuren gaat krijgen. (Dit is ook voor iemand met weinig ervaring goed te doen) En je krijgt dan een mooi resultaat.
Je hebt het hier over de afwerking van de langsnaden maar daar wil ik juist niets mee doen en ik laat de RK langsnaden gewoon zichtbaar. Het gaat mij om een "redelijk" nette afwerking van de kopse naden die gewoon recht zijn afgesneden en waar geen karton op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
warhamstr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:35:
Schuine kant aan de kopse kanten maken (netjes en zo gelijk mogelijk) en deze ook afkitten.
Bedoel je hier een variant van methode 3 en dat ik geen uniflott of andere soort voegvuller/pasta in dat zelfgemaakte v-groefje smeer maar het dichtmaak met acrylaatkit en dan hierna de latex erover. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Walter van Dijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Bedoel je hier een variant van methode 3 en dat ik geen uniflott of andere soort voegvuller/pasta in dat zelfgemaakte v-groefje smeer maar het dichtmaak met acrylaatkit en dan hierna de latex erover. ?
Precies, hoeft maar paar mm diepe groef te zijn, en kit strijk je netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Walter van Dijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Je hebt het hier over de afwerking van de langsnaden maar daar wil ik juist niets mee doen en ik laat de RK langsnaden gewoon zichtbaar. Het gaat mij om een "redelijk" nette afwerking van de kopse naden die gewoon recht zijn afgesneden en waar geen karton op zit.
(langs)Naden is dus waar ik mijn vraagtekens over heb. Ik weet niet wat de exacte praktijk situatie is en of je deze naden dus mooi strak gaat krijgen om te kitten. Ben benieuwd naar het resultaat en of dit werkt :)

Als je dit wilt kitten kan je in de kopse kanten inderdaad ook een dun naadje maken (v-groef zoals je zelf al stelt), dit lijkt mij wel makkelijker door voorzichtig met een rasp of vijl te doen dan met een mesje, gezien je de groef niet te groot wil hebben. En misschien een tip om dan "anti-crack" kit te gebruiken, mocht er dan nog wat werken is de kans op scheuren kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
T-homas schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

(langs)Naden is dus waar ik mijn vraagtekens over heb. Ik weet niet wat de exacte praktijk situatie is en of je deze naden dus mooi strak gaat krijgen om te kitten. Ben benieuwd naar het resultaat en of dit werkt :)

Als je dit wilt kitten kan je in de kopse kanten inderdaad ook een dun naadje maken (v-groef zoals je zelf al stelt), dit lijkt mij wel makkelijker door voorzichtig met een rasp of vijl te doen dan met een mesje, gezien je de groef niet te groot wil hebben. En misschien een tip om dan "anti-crack" kit te gebruiken, mocht er dan nog wat werken is de kans op scheuren kleiner.
Zo worden plafonds heel vaak afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
warhamstr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Precies, hoeft maar paar mm diepe groef te zijn, en kit strijk je netjes af.
Bedankt, ja had hier nog niet echt aan gedacht maar lijkt een simpele en snelle methode te zijn. Zou het dan ook met b.v. Alabastine Scheuren & Naden muurvuller kunnen doen (is een flexibele acrylaatkit eigenlijk) die heel flexibel blijft en als het goed is niet zal scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
T-homas schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Bedankt, goeie tips zeker aangaande "änti crack", maar denk toch dat ik het v-groefje dan pas maak nadat de plafondplaten erop zitten dat is een klusje waar ik niet echt tegenop zie met een vlijmscherp mesje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon AK platen nemen, langs de schuine verdiepte randen gaasband plakken en de kopse kanten insnijden zodat er een V ontstaat. Daarna beide 2-3x vullen met uniflot of knauf kant en klare pasta.

Klein beetje opschuren en verven. Net zo strak als een gestuukte muur en echt iedereen kan dit. Hoef je echt geen stukadoor voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 20:46
Wij hebben thuis ook 1 wandje met AK platen. Dit ziet er echt goed uit.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:04

HaTe

haat niet

Paar weken terug hier hetzelfde probleem gehad. Ik heb de dunste hoekprofiel/hoekbeschermer van de hornbach genomen, welke 1mm aan dikte toevoegt: https://www.hornbach.nl/s...1-mm/8056522/artikel.html

Hierna (2x) vullen met Uniflot en afstreiken met een breed plamuurmes en het is mooi strak geworden. Die 1mm schuine kant ga je echt niet zien :) Dit is vergelijkbaar met optie 1 die je in de TS noemt. Als ik die in de winkels kon vonden had ik dat ook gekocht.

Gaasband erover krijg je minder mooi denk ik, tenzij je daarna gaat behangen. Het gaasband is altijd dikker en kan je niet strak afsmeren, want het komt er steeds doorheen. Ook is het minder sterk natuurlijk en lastiger om een mooie hoek te krijgen.

Dit is direct na de eerste keer vullen met Uniflot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxz8LP3B9IPsajK7lnHNpH7UzTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjuCJsCs9k6DhujadGQmGqfp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door HaTe op 28-10-2022 15:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Sethro schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:17:
Gewoon AK platen nemen, langs de schuine verdiept randen gaasband plakken en de kopse kanten insnijden zodat er een V ontstaat. Daarna beide 2-3x vullen met uniflot of knauf kant en klare pasta.

Klein beetje opschuren en verven. Net zo strak als een gestuukte muur en echt iedereen kan dit. Hoef je echt geen stukadoor voor te zijn.
Bedankt, nee ik wil RK platen en geen AK platen, en de langsnaden laat ik gewoon zichtbaar dat is geen probleem en strak genoeg voor mij. Een klein streepje acrylaat kit erin en dan latex erover.

De kopse naden met een zelfgemaakt v-groefje : Ik neig er nu naar om die te vullen met flexibel blijvende acrylaat in plaats van keihard wordende uniflott en dan gewoon latex er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Speeddragon schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:19:
Wij hebben thuis ook 1 wandje met AK platen. Dit ziet er echt goed uit.
Ik wil geen AK platen en ook geen 4xAK platen maar gewoon RK platen met een recht afgesneden kopse kant. Die zijn niet geheel toevallig ook het goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is maar net wat je wilt.

Voor paar euro meer zet je het strak neer. Zullen de kosten op totale verbouwing niet zijn.

Paar euro besparen kan ook maar blijft er altijd onrustig en rommelig uitzien.

En kost ongeveer evenveel tijd met de kans dat je het op termijn nog keer over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
HaTe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:26:
Paar weken terug hier hetzelfde probleem gehad. Ik heb de dunste hoekprofiel/hoekbeschermer van de hornbach genomen, welke 1mm aan dikte toevoegt: https://www.hornbach.nl/s...1-mm/8056522/artikel.html

Hierna (2x) vullen met Uniflot en afstreiken met een breed plamuurmes en het is mooi strak geworden. Die 1mm schuine kant ga je echt niet zien :) Dit is vergelijkbaar met optie 1 die je in de TS noemt. Als ik die in de winkels kon vonden had ik dat ook gekocht.

Gaasband erover krijg je minder mooi denk ik, tenzij je daarna gaat behangen. Het gaasband is altijd dikker en kan je niet strak afsmeren, want het komt er steeds doorheen. Ook is het minder sterk natuurlijk en lastiger om een mooie hoek te krijgen.
De kopse kanten zitten wel gewoon midden op het plafond dus zal hier geen hoekprofielhoekbeschermer voor gebruiken. Denk dat je gelijk hebt dat afsmeren over het papier misschien makkelijk zal gaan dan over gaasband, ik heb net allebei geen enkele ervaring. Zag wel een filmpje van een bekende bouwmarkt waar met een roller "muurglad" over het gasband werd gerold en hierna met een rubber spatel werd gladgestreken .... maar op al die filmpjes ziet alles er simpel uit tot je het zelf gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Sethro schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:33:
Het is maar net wat je wilt.

Voor paar euro meer zet je het strak neer. Zullen de kosten op totale verbouwing niet zijn.

Paar euro besparen kan ook maar blijft er altijd onrustig en rommelig uitzien.

En kost ongeveer evenveel tijd met de kans dat je het op termijn nog keer over gaat doen.
Ik ben niet op zoek naar perfectie maar dat het er weer gewoon netjes en redelijk uitziet met zo min mogelijk werk en liefst met zichtbare langsnaden :)

Mijn zolder hoeft er niet super mooi uit te zien maar ik wil uiteraard ook geen lelijke kopse naden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:04

HaTe

haat niet

Walter van Dijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

De kopse kanten zitten wel gewoon midden op het plafond dus zal hier geen hoekprofielhoekbeschermer voor gebruiken. Denk dat je gelijk hebt dat afsmeren over het papier misschien makkelijk zal gaan dan over gaasband, ik heb net allebei geen enkele ervaring. Zag wel een filmpje van een bekende bouwmarkt waar met een roller "muurglad" over het gasband werd gerold en hierna met een rubber spatel werd gladgestreken .... maar op al die filmpjes ziet alles er simpel uit tot je het zelf gaat doen :)
Dan snap ik het probleem niet. Je kan de platen niet zo leggen dat je altijd de ronde zijdes naast elkaar hebt? Als het goed is hoef je maar 1 plaat af te breken, die zijde doe je natuurlijk tegen de muur.
Oh de kopse kanten.. Ik snap het nu pas. In dat geval zou ik een Vtje maken en vullen inderdaad. Alles wat je erop plakt ga je zien namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 28-10-2022 16:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
HaTe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Dan snap ik het probleem niet. Je kan de platen niet zo leggen dat je altijd de ronde zijdes naast elkaar hebt? Als het goed is hoef je maar 1 plaat af te breken, die zijde doe je natuurlijk tegen de muur.
Oh de kopse kanten.. Ik snap het nu pas. In dat geval zou ik een Vtje maken en vullen inderdaad. Alles wat je erop plakt ga je zien namelijk.
Bedankt, ja ik heb wel ervaren klusser filmpjes gezien die de "bult" van het papiet toch omzichtbaar kregen maar wel in 3 of 4 werkgangen waar de 1 mm dikte uiteindelijk over zo,n 30 cm aan beide zijden van de voeg verliep naar 0 mm. Dat gaat mij waarschijnlijk niet lukken want ben ik niet handig genoeg voor.

Ik denk dat ik inderdaad ga voor een v-groefje in combinatie met een flexibel blijvende acrylaatkit (ook een tip in dit forum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en het meedenken, heb ik zeker weer wat van opgestoken.

Ik ga voor methode 3 (waarschijnlijk de aangepaste versie waarbij ik met fexibele acrylaat het v-groefje van de kopse naden vul in plaats van met unifloot of ander voegmiddel/pasta.... al twijfel ik hier nog een beetje over).

Ik weet overigens dat deze methode niet door de profesionele gipsplaat fabrikanten wordt aanbevolen (dat is namelijk methode 1) maar ja .....

[ Voor 18% gewijzigd door Walter van Dijk op 28-10-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Walter van Dijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:17:
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en het meedenken, heb ik zeker weer wat van opgestoken.

Ik ga voor methode 3 (waarschijnlijk de aangepaste versie waarbij ik met fexibele acrylaat het v-groefje van de kopse naden vul in plaats van met unifloot of ander voegmiddel/pasta.... al twijfel ik hier nog een beetje over).

Ik weet overigens dat deze methode niet door de profesionele gipsplaat fabrikanten wordt aanbevolen (dat is namelijk methode 1) maar ja .....
Voor een strak plafonnetje is dat gewoon prima. Daarna dik sausen en je hebt een mooi resultaat. Wel ff zorgen voor een rachel achter de plaat waar de kopse kanten elkaar raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23
Walter van Dijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:17:
Zelf heb ik enkele jaren geleden voor hetzelfde dilemma gestaan en het opgevuld met voegmiddel, Daar sprongen binnen een jaar scheurtjes in.
Maak de V-groef wel voordat je de plaat bevestigt, dat is het makkelijkst.
Als je er acrylaatkit in stopt, benevelt met wat zeepwater kun je het strak afstrijken met een nat plamuurmes.
De RK langsnaden heb ik zoals jij ook met acrylaatkit gevuld en (bewust) met een natte vinger afgestreken. Daar zie je dus een 'geultje' lopen voor wat contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Piemol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Zelf heb ik enkele jaren geleden voor hetzelfde dilemma gestaan en het opgevuld met voegmiddel, Daar sprongen binnen een jaar scheurtjes in.
Maak de V-groef wel voordat je de plaat bevestigt, dat is het makkelijkst.
Als je er acrylaatkit in stopt, benevelt met wat zeepwater kun je het strak afstrijken met een nat plamuurmes.
De RK langsnaden heb ik zoals jij ook met acrylaatkit gevuld en (bewust) met een natte vinger afgestreken. Daar zie je dus een 'geultje' lopen voor wat contrast.
Bedankt voor de info en heb dit nu verschillende keren gezien dat vullen met voegmiddel zonder bewapening tot scheurtjes kan leiden. Ga toch maar de acrylaat proberen als eerste optie.

Nog een vraag : voor het aanbrengen van de platen het groefje maken, hoe doe/deed jij dat met een rasp, vijl of mesje ? Ik denk maar aan iets van 3 of 2 mm diep ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23
Zelf met een stanley mes gedaan maar kan natuurlijk ook met een brede vijl (een rasp lijkt me veel te grof). Net wat je het makkelijkst vindt om een beetje strakke lijn te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco22
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-04-2023
Beste Walter,
Ik zit met zelfde probleem en wil ook de kopse kanten V groefje en met anticrack acrylaar kit afwerken. Begreep dat jij dat ook zo wilde doen. Ik vroeg me af hoe is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
De kopse kanten van de gipsplaten die ik op mijn zolder had, heb ik afgewerkt met methode 1; volgens mij een v'groefje gemaakt met mesje, daarna tape icm speciale voegenvuller (is eigenlijk gewoon gips, maar dan sterker oid). Vervolgens heb ik alles met stucpasta of finishpasta afgewerkt (kant en klare emmers die je op een dunne laagdikte kan aanbrengen).

Ik had nog nooit zoiets gedaan, en na 30min vloeken en het onmogelijk verklaren, is het uiteindelijk prima gelukt. Ik ben blij dat ik het zo afgewerkt heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik heb nog nooit de kopse kanten van gips afgewerkt met acrylaatkit, moet je ook niet willen m.i.

Gewoon voor het plaatsen de kopse kant met een nieuw stanley-mes aanschuinen.
(plaat op z'n kant zetten, mesje onder aan de plaat zetten en in 1x naar je toe trekken).

Gewapende voegenvuller gebruiken en mijn ervaring is dat de voegen zeker 3x gedaan worden voor je ze niet meer ziet. Ik heb op deze manier nog nooit scheuren gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Walter van Dijk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor de info en heb dit nu verschillende keren gezien dat vullen met voegmiddel zonder bewapening tot scheurtjes kan leiden. Ga toch maar de acrylaat proberen als eerste optie.

Nog een vraag : voor het aanbrengen van de platen het groefje maken, hoe doe/deed jij dat met een rasp, vijl of mesje ? Ik denk maar aan iets van 3 of 2 mm diep ....
Gewoon zorgen dat de afgesneden kanten tegen de muur komen; dan zitten de fabriekskanten midden op je plafond tegen elkaar en die zijn eenvoudiger af te werken.

verder is bewapening iets wat de russen nu doen, in de bouw heet het wapening...
Pagina: 1