Vaatwasser vervangen, nisdiepte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Pantalaimon
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning. In de keuken zit een inbouwvaatwasser die aan het einde van zijn levensduur is (aka stuk). Deze vaatwasser is van het merk Etna met typenummer TFI8014ZT.

Deze wil ik nu graag vervangen met een degelijke vaatwasser. Mijn ervaringen met Etna zijn matig te noemen dus stap liever over op een ander merk.

Nu zit ik met het volgende; de huidige vaatwasser heeft een nisdiepte van 54cm. Nu heb ik de boel opgemeten, en volgens mij is dat echt het maximum wat ik aan diepte beschikbaar heb (gemeten zonder inbouw frontje)
Vervolgens kijk ik rond op allerlei websites, en het minimale wat er aan nisdiepte beschikbaar is, is 55 cm. Ook van Etna zelf vind ik geen vaatwassers meer met 54cm die nog geleverd kunnen worden.

Nu heb ik de lokale witgoed winkel eens om advies gevraagd. Die houdt vol dat 55cm 'de standaard maat is' en dat het 'sowieso wel moet gaan passen'. Hun in laten meten vinden ze daarom ook niet nodig. Vervolgens krijg ik een apparaat geadviseerd met een nisdiepte van 57cm!

Wat zijn mijn opties nu? Is er helemaal niks meer te krijgen qua vaatwassers met een nisdiepte van 54 en een standaard breedte van 60? Als ik meet incl frontje dan kom ik wel uit op de minimale maat van 55, maar ik lees dat dat niet de bedoeling is. En het zou zonde zijn dat ik nu niks meer met de ruimte kan waar nu de vaatwasser staat, omdat niks meer zal passen. (En afwassen met de hand zie ik ook niet als optie ;( )

Think of me long enough to make a memory

Alle reacties

• Opera
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-12-2025
Heel oud topic, maar ik waag toch mijn kans. Kan je me vertellen hoe je dit hebt opgelost? Ik zit in zelfde situatie, nis is 54cm diep en elk apparaat lijkt minstens 55,5cm te vragen. Alvast bedankt.

• Pantalaimon
Opera schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:45:
Heel oud topic, maar ik waag toch mijn kans. Kan je me vertellen hoe je dit hebt opgelost? Ik zit in zelfde situatie, nis is 54cm diep en elk apparaat lijkt minstens 55,5cm te vragen. Alvast bedankt.
Ik had een andere partij ook om advies gevraagd en die kwam met hetzelfde. Ze konden me garanderen dat 55cm zou passen. Uiteindelijk heb ik de gok genomen en een 55cm vaatwasser besteld bij die partij, inclusief inbouwservice. Het kostte hem wel heel veel moeite, maar hij heeft het voor elkaar gekregen, en het steekt geen millimeter uit. (y)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:35
Pantalaimon schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:21:
[...]

Ik had een andere partij ook om advies gevraagd en die kwam met hetzelfde. Ze konden me garanderen dat 55cm zou passen. Uiteindelijk heb ik de gok genomen en een 55cm vaatwasser besteld bij die partij, inclusief inbouwservice. Het kostte hem wel heel veel moeite, maar hij heeft het voor elkaar gekregen, en het steekt geen millimeter uit. (y)
Heeft de installateur er 1 cm afgezaagd? Om hem passend te krijgen? :)
Meestal is de diepte vrijwel overal hetzelfde (tenminste, de nis zelf) en zijn sommige apparaten wat dieper en andere wat minder diep.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Pantalaimon
GarBaGe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:28:
[...]

Heeft de installateur er 1 cm afgezaagd? Om hem passend te krijgen? :)
Meestal is de diepte vrijwel overal hetzelfde (tenminste, de nis zelf) en zijn sommige apparaten wat dieper en andere wat minder diep.
Nope, geen sloopwerk aan de keuken of vaatwasser :P . Hij kon ook echt geen millimeter dieper. Of de vaatwasser exact 55cm diep is of naar boven is afgerond weet ik niet, heb het niet nagemeten.. (Bosch SMV4EBX00N)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 14:43
Ik heb ook weleens met eenzelfde vraag geworsteld (in mijn geval ging het om een oven) : de conclusie was voor mij: als je een standaardkeuken hebt passen de apparaten daar gewoon in qua diepte en breedte. Wel even letten hoe het aansluit hoe het aansluit op een eventueel plintje aan de onderkant.
Pagina: 1