Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De titel doet misschien vermoeden dat ik niet zelf heb gezocht; dat is niet het geval...
Maar ik zal eerst mijn doel beschrijven. Ik heb thuis een MacBook Pro staan met de laatste macOS versie; 13, Ventura. Als ik van huis ben is de laptop altijd dichtgeklapt op mijn bureau of in de kast. Nu wil ik zien dat ik de laptop in de dichtgeklapte toestand (clamshell) kan benaderen met een programma als TeamViewer, AnyDesk oid, om zodoende wat te kunnen doen wat ik niet met een willekeurige pc kan waar ik op dat moment achter zit. Dit impliceert dat ik buitenshuis met een portable versie van het 'betreffende' programma werk.

Zoekend naar programma's vind ik eigenlijk alleen programma's die doen wat ik wil met het scherm van de MacBook open. Ik heb accounts aangemaakt en geïnstalleerd van TeamViewer en AnyDesk. Beide willen geen verbinding maken wanneer het scherm is dichtgeklapt.

Wanneer ik hier op Google kom ik veelal oude resultaten tegen. Wat ik begrijp hielp het vroeger nog wel eens om een externe monitor aan te sluiten en de MacBook te gebruiken in 'clamshell modus'. Dat schijnt met latere versies van macOS niet meer te kunnen.

Ik kan hier nog heel veel energie in steken, maar wanneer het niet gaat lukken wat ik voor ogen heb, dan houdt het op. Maar zoals zo vaak denk ik dan: ik ben toch niet de eerste die dit zo wil? Er zijn mij vast al velen voorgegaan. Daarom dat ik de vraag ook in deze groep neerleg. Ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gaat je Mac niet gewoon slapen als je het scherm dichtklapt?
The problem is that your Mac will go to sleep when you close the lid if it’s not plugged in and connected to an external display.

You could set never go to sleep in the System Preferences. Go to Energy Saver > and select ‘Prevent your Mac from automatically sleeping when the display is off’.

Another setting in System Preferences > Energy Saver to choose is ‘Wake for network access’, which should mean your Mac can still run updates in the background even if it’s sleeping.
That said, ga dan eerst eens op je interne netwerk testen of dit werkt met TeamViewer.

Indien ja, nadenken hoe je (veilig) van internet/buitenaf naar binnen kan connecten zoals je uiteindelijk voor ogen hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Bedankt MAX3400. Op het thuisnetwerk krijg ik het ook niet voor elkaar met dichtgeklapt scherm. Dichtgeklapt ziet de router de laptop als client, zowel met wifi als met kabel (via USB-C adapter). Ik heb ook gezocht hoe ik de Mac wakker kan houden met dichtgeklapt scherm; niet kunnen vinden.
Dat is wat mij ook bevreemd en waarom ik het nog niet opgeef: alle aanbieders van remote desktop software noemen de Mac als ondersteund, maar nergens lees ik in de support-pagina's hoe te handelen met de Mac in clamshell-modus. Of het kan gewoonweg niet; dan hoor ik dat ook graag ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 19:57

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Volgens mij was het tegenwoordig zo: scherm uit = slaapstand

Maar misschien kan je een 3th party app gebruiken die slaap voorkomt zoals: Insomniac, Amphetamine, Caffeinated

Op amazon/aliexpress kan je ook genoeg fake display adapters vinden trouwens, zodat je computer denkt dat er een extern scherm aanhangt.

[ Voor 28% gewijzigd door Psycho_Mantis op 28-10-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 12:46
Misschien een dummy HDMI plug een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
GEi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:30:

Zoekend naar programma's vind ik eigenlijk alleen programma's die doen wat ik wil met het scherm van de MacBook open. Ik heb accounts aangemaakt en geïnstalleerd van TeamViewer en AnyDesk. Beide willen geen verbinding maken wanneer het scherm is dichtgeklapt.
Als het zo belangrijk is waarom laat je de Macbook dan niet gewoon met scherm open staan in plaats van Clamshell?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GEi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:58:
Ik heb ook gezocht hoe ik de Mac wakker kan houden met dichtgeklapt scherm; niet kunnen vinden.
Niet kunnen vinden of alles werkt niet? Want in mijn vorige post geef ik 2 opties om te controleren?

En anders/extra: schrijf dan in ieder geval op welle opties over "klep dicht" je al geprobeerd hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
@MAX3400 Sorry, er zit meer informatie in mijn hoofd dan dat ik jullie meegeef. Dat is geen onwil.
Ik heb het niet kunnen vinden. Maar intussen weet ik van een HDMI dummy dongle. Wist niet dat dit bestond en lijkt mij de weg naar wat ik voor ogen heb. Gelukkig niet zo duur dus vanavond maar eentje bestellen.

@Psycho_Mantis Ik ben een beetje aarzelend om hier software voor te installeren. Ik ben nog een relatief nieuwe macOS gebruiker en het valt mij tegen hoe veel progjes ik al heb geïnstalleerd, en hoeveel geld ik al heb uitgegeven aan sommige progjes, om te realiseren wat ik met settings niet voor elkaar krijg. Maar wellicht komt dat mede omdat ik niet zo thuis ben in de wereld van Linux; dan had ik via de CLI wellicht ook het één en ander kunnen doen. Maar ik zal wanneer nodig zeker naar de door jou genoemde programma's kijken. Bedankt.

@Icey Bedankt. Lijkt de opening naar wat ik voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 11:24
In mijn herinnering voorkomt een aangesloten USB keyboard/muis dat een macbook uitgaat bij het dichtklappen van het scherm. Evt display ook nodig, maar dat weet ik niet zeker.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Je kan toch onder energiebeheer (batterij) kiezen onder lichtnetadapter instellen dat de MBP niet in sluimerstand gaat als deze dicht is? Aan de voeding hangen en klaar lijkt me.
Je kan daar zelfs nog instellen dat de netwerktoegang aanblijft tijdens sluimerstand, dus dan zou je moeten testen of je wel middels Remote Desktop binnen komt (of dit als netwerktoegang wordt gezie, standaard alleen voor mail, berichten etc). Als dat laatste het geval is, is dit de netste oplossing lijkt me. De "wake-on-lan" optie dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
double_V schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:49:
Je kan toch onder energiebeheer (batterij) kiezen onder lichtnetadapter instellen dat de MBP niet in sluimerstand gaat als deze dicht is? Aan de voeding hangen en klaar lijkt me.
Je kan daar zelfs nog instellen dat de netwerktoegang aanblijft tijdens sluimerstand, dus dan zou je moeten testen of je wel middels Remote Desktop binnen komt (of dit als netwerktoegang wordt gezie, standaard alleen voor mail, berichten etc). Als dat laatste het geval is, is dit de netste oplossing lijkt me. De "wake-on-lan" optie dus
Dit had ik al ergens gelezen, maar helaas werkt dat niet. Net nog eens geprobeerd, maar zonder resultaat. AnyDesk geeft aan dat het bureaublad niet beschikbaar is. TeamViewer wil ook niet werken op die manier. Doe ik de klep open dan werkt zowel AD als TV.

Heb al wel een HDMI dummy besteld. Als het goed gaat wordt die morgenmiddag bezorgd. Kan dan zondag verder gaan met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:48
Vast intern IP-adres instellen, port forward op de router en je kan wake on lan gebruiken vanaf internet om hem aan te zetten.

Met Windows werkt dat prima en kan ik mijn computer aanzetten met mijn telefoon vanaf een externe locatie.
Met een Mac zou dat ook moeten kunnen.
https://www.microcenter.c...e-wake-on-lan-in-mac-os-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
HDMI dummy wordt maandag bezorgd. Nog even wachten op vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

je kan toch gewoon bij: lock screen settings alles op never zetten?

Afbeeldingslocatie: https://www.appsntips.com/content/images/2022/08/open-lock-screen-settings-and-enable-the-toggle.jpg

teamviewer met een vast ww erin en klaar?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Voor zover ik weet heeft 'Clamshell Mode' een extern beeldscherm + aangesloten voeding nodig. Werkt op mijn 16" M1 op Monterey. Toetsenbord en muis lijken niet nodig (dacht vroeger wel).

Daarna kwestie van je energy saving settings testen en je netwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door kaassouffle op 31-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien kan het wel met Apple's eigen remote beheer tools?

https://support.apple.com...emote-desktop/welcome/mac

hangt wel een prijskaartje aan.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:35
SirLenncelot schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:33:
Misschien kan het wel met Apple's eigen remote beheer tools?

https://support.apple.com...emote-desktop/welcome/mac

hangt wel een prijskaartje aan.
VNC zit toch standaard in macOS? System Settings > General > Sharing > Screen Sharing (in Ventura).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Vooruitlopend op de test met de HDMI dummy vanavond (wordt vanmiddag als het goed gaat bezorgd) alvast een reactie op suggesties met scherm delen e.d. Dat werkt niet in de beoogde toepassing zoals ik die in mijn hoofd heb. Ik heb geen andere Mac-computer en zit niet op hetzelfde netwerk. Het idee is dat ik met een willekeurige pc die ik tegenkom met een stukje 'portable' software contact kan maken met de MacBook thuis. Deze pc kan zijn van vrouw of kinderen, of een pc beschikbaar op de plaats waar ik op dat moment ben. Ik heb een USB-stick aan mijn sleutelbos met daarop handige progjes die ik kan gebruiken als ik ergens ben om bv te helpen. Hierop staat ook AnyDesk Portable. Daarom dat ik die ook graag wil toepassen. Verder, als ik op hetzelfde netwerk ben als de MacBook, dan ben ik hoogstwaarschijnlijk thuis, en kan ik ook de MacBook zelf erbij pakken.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Kon niet wachten, dus gelijk thuis de HDMI dongle geprobeerd. Nu werkt het met AnyDesk en TeamViewer precies zoals ik het in mijn hoofd heb. De functie wak-on-lan bestaat niet als zodanig in Ventura. Ik heb gekozen voor 'Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang' en 'Alleen op lichtnetadapter' onder Batterij. Via telefoon op 5G werkt het ook, dus van buiten mijn eigen netwerk heb ik het nou ook voor elkaar.
Pagina: 1