Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 15:34
Goedemiddag allen,

Ik heb bovenstaande monitor nu al even ingebruik sinds januari vorig jaar. Nu kreeg ik laatst de opmerking van een maatje of mijn scherm wel de 165hz zou halen.

Ik dacht van ja natuurlijk, maar toen heb ik even naar zijn 165hz scherm gekeken en toen zag ik wel een groot verschil. De refreshrate lijkt vele malen hoger.

Ik heb toen even de monitor gebruikt op 100hz, 120hz en 144hz om het verschil eens te ondervinden. Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat ik vanaf 120hz tot 165hz het verschil gewoon niet kan zien waar dit verschil in een gelijke test wel zichtbaar is op de monitor van een maatje van me. Dit is een Dell monitor met gelijke specs.

Kan het zijn dat een scherm aftakelt mbt refreshrate over tijd? Ik ben natuurlijk gewend geraakt aan dit scherm dus er geen kritische blik meer op gehad tot nu.

pc heeft een 3080ti en 5700x voor hoever het uit moet maken..

Hoor graag.

[ Voor 3% gewijzigd door spacekever op 28-10-2022 13:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:53
Hoe heb je het scherm aangesloten, via HDMI 2.0 of via Displayport?

En draai je in 10 bit modus of in 8 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
8 bit en displayport 1.4. Het scherm geeft zelf aan in 165hz mode te opereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Mm, bij 10 bit zit er een limitatie op zowel HDMI als Displayport bij dit scherm.

HDMI 2.0 heeft niet genoeg bandbreedte daarvoor en Displayport 1.4 op zich wel, maar stiekem is het Displayport 1.2-snelheid met de optionele HDR-ondersteuning uit Displayport 1.4. Je mag het dan volgens de regels Displayport 1.4 noemen. |:(

Maar dat speelt hier dus niet.

Heb je niet toevallig in je drivers aan staan dat er een maximum geforceerd wordt?

Een monitor kan verouderen, maar dat zal niet dusdanig zijn dat je geen verschil meer ziet tussen 120 en 165 hz.

Ik zou het eerder in de software zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Waar zou ik deze instellingen vinden en in welke drivers? Nvidia controlpanel en geforce expercience lijken te basaal hiervoor.

Thanks voor je hulp btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik ben helaas helemaal niet thuis in Nvidia en de Geforce Experience.

Volgens mij is mijn laatste Nvidia de Geforce 2 Ti geweest..
Pagina: 1