Wij hebben 2 kinderen waarvan er één overleden is. Het overleden kind heeft een dochter die naar ik aanneem als erfgename in de plaats treedt van het overleden kind. Wordt het kleinkind bij de erfenis nu gezien als kleinkind of als kind als opvolging van het overleden kind? Dit maakt natuurlijk wel veel uit t.a.v. de erfbelastingtarieven.
Vraag
Alle reacties
Dat heet plaatsvervulling, maar voor het successierecht blijft het een kleinkind.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 28-10-2022 09:04 ]
Volgens mij is er alleen sprake van plaatsvervanging wanneer 1 van beide ouders is overleden.
Ik denk dat de harde realiteit is dat een overleden kind wettelijk zonder testament geen erfgenaam meer is wanneer beide ouders nog leven op dat moment maar kan geen info vinden over zo'n geval.
Ik denk dat de harde realiteit is dat een overleden kind wettelijk zonder testament geen erfgenaam meer is wanneer beide ouders nog leven op dat moment maar kan geen info vinden over zo'n geval.
[ Voor 51% gewijzigd door PP_Sound op 27-10-2022 22:14 ]
Dit klopt niet. Zonder testament is kleinkind plaatsvervangend erfgenaam. Kleinkind heeft zonder testament recht op de erfenis van kind. Voor de belasting geldt echter de relatie van ontvanger ten opzichte van de overledene.PP_Sound schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:07:
Volgens mij is er alleen sprake van plaatsvervanging wanneer 1 van beide ouders is overleden.
grootouders
|
ouder1/kind1 | kind2 50%
|
kleinkind1 25%| ouder2 25%(weduw ouder1)
Lijkt mij dat het erfdeel van ouder1 na overlijden van beide grootouders verdeeld moet worden tussen kleinkind1 als ware het ouder1 (vanwege overlijden kind1) en ouder2 nadat kind2 zijn deel heeft gehad.
Tenzij harde uitsluiting via notaris (onterving), dan vermoed ik het volgende resultaat:
grootouders
|
ouder1/kind1 | kind2 75%
|
kleinkind1 0%| ouder2 25%(weduw ouder1)
Disclaimer: ik heb geen juridische kennis, redenatie op basis van boerenverstand
|
ouder1/kind1 | kind2 50%
|
Lijkt mij dat het erfdeel van ouder1 na overlijden van beide grootouders verdeeld moet worden tussen kleinkind1 als ware het ouder1 (vanwege overlijden kind1) en ouder2 nadat kind2 zijn deel heeft gehad.
Tenzij harde uitsluiting via notaris (onterving), dan vermoed ik het volgende resultaat:
grootouders
|
ouder1/kind1 | kind2 75%
|
Disclaimer: ik heb geen juridische kennis, redenatie op basis van boerenverstand
[ Voor 41% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-10-2022 11:32 . Reden: Disclaimer: ik heb geen juridische kennis, redenatie op basis van boerenverstand ]
d:)b
Ik zou dit gaan overleggen bij je notaris, zodat het zeker vastgelegd kan worden op de manier die voor jullie het beste is.
Volgens mij weet TS precies wat ‘ie wilt, maar gaat het hem slechts om de vraag hoe het zit met hoogte van erfbelasting. Daar kan en zal een notarisbezoekje geen verandering in kunnen brengen😊.
Maar desalniettemin - met oog op familieverhoudingen na erfenissen, en alle ellendie die daar vaak uit voort komt - kan het natuurlijk geen kwaad e.e.a. goed vast te leggen.
Maar desalniettemin - met oog op familieverhoudingen na erfenissen, en alle ellendie die daar vaak uit voort komt - kan het natuurlijk geen kwaad e.e.a. goed vast te leggen.
Wat heeft TO hier dan aan?JJ Le Funk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:00:
grootouders
|
ouder1/kind1 | kind2 50%
|
grootouders
|
ouder1/kind1 | kind2 75%
|
2 mogelijke scenario's om te overwegen en evt. door te rekenen incl. belastingen, maar ik weet dus niet of mijn aannames kloppen dat het zo werkt.
d:)b
Ik heb in het verleden rechtstreeks van mijn grootvader , omdat mijn vader geërfd, omdat mijn vader eerder overleden was. Voor het erfdeel is het indardaad zo dat mijn broers en ik het erfdeel van mijn vader onderling verdeeld hebben. Voor de belasting gelden er dan inderdaad andere tarieven
- This line is intentionally left blank -
Het antwoord samengevat:jopie111 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:56:
Wij hebben 2 kinderen waarvan er één overleden is. Het overleden kind heeft een dochter die naar ik aanneem als erfgename in de plaats treedt van het overleden kind. Wordt het kleinkind bij de erfenis nu gezien als kleinkind of als kind als opvolging van het overleden kind? Dit maakt natuurlijk wel veel uit t.a.v. de erfbelastingtarieven.
- Voor het erfrecht wordt het kleinkind gezien als plaatsvervulling van het overleden kind en heeft daarmee recht op hetzelfde deel van de erfenis als uw andere kind.
- Fiscaal: Uw kleinkind heeft een vrijstelling momenteel van 21.559,- Euro en moet tot 130.424 Euro 18% belasting betalen en daarboven 36% belasting.
The stuff that dreams are made of
Het is ingewikkelde materie, inderdaad is het zo dat zonder testament plaatsvervanging plaatsvind.tfgk1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Dit klopt niet. Zonder testament is kleinkind plaatsvervangend erfgenaam. Kleinkind heeft zonder testament recht op de erfenis van kind. Voor de belasting geldt echter de relatie van ontvanger ten opzichte van de overledene.
Wanneer er wel een testament is met de kinderen als erfgenamen dan krijg je de situatie die ik beschreef.
[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 28-10-2022 17:07 ]
Pagina: 1