Vanwege dementie is mijn vader onder beschermingsbewind geplaatst en ik ben bewindvoerder. Nu moet ik het bewind inschrijven bij het kadaster omdat hij een koophuis heeft. De website van het kadaster adviseert om hiervoor naar een notaris te gaan vanwege de complexiteit. De lokale notaris vraagt hier echter 175 ex BTW voor.
Vroeger leverden bewindsbureaus van de rechtbank blijkbaar gewoon een setje papieren hiervoor. Althans dat leidt ik af uit richtlijnen voor bewindvoerders uit 2013:
Kortom ik heb het gevoel dat de rechtbanken een stukje werk kwijt wilden en dat wilden de notarissen maar al te graag tegen hoge tarieven overnemen.
Wat nu? Gewoon meer dan 200 euro betalen zodat een notaris een kopietje van de beschikking upload naar het kadaster?
Of toch zelf doen, maar waar vind ik de handleiding hoe je door de juiste hoepeltjes springt?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vroeger leverden bewindsbureaus van de rechtbank blijkbaar gewoon een setje papieren hiervoor. Althans dat leidt ik af uit richtlijnen voor bewindvoerders uit 2013:
Maar op rechtspraak.nl vind ik onder "u bent benoemd tot bewindvoerder, wat nu?"Aangeraden wordt:
Wat u zo snel mogelijk moet doen: 1. zo snel mogelijk het bewind en uw benoeming tot bewindvoerder te laten inschrijven in het Kadaster, indien de rechthebbende een onroerende zaak, zoals een huis, heeft dat onder het bewind valt. Het gaat om het Kadaster van de plaats waar het huis staat, want bij dat Kadaster is het huis ingeschreven. Mensen die iets met dat huis willen, kunnen zich daarna niet meer beroepen op onwetendheid met het bewind. U ontvangt op verzoek een speciale, door de griffier ondertekende kopie van de beschikking waarbij het bewind is ingesteld en met die kopie kunt u naar het Kadaster gaan.
Op de website van het kadaster staat:Onroerende zaken
Heeft betrokkene een onroerende zaak die onder het
bewind valt, zoals een huis? Dan moet u het bewind en
uw benoeming laten inschrijven in het Kadaster.
Maar die eisen voor inschrijven van stukken op papier is weer een heel algemeen verhaal.Omdat een rechtelijke uitspraak voor inschrijving bij het Kadaster aan veel juridische voorwaarden moet voldoen, raden wij u af het zelf te doen. U kunt de inschrijving door een notaris laten verzorgen. Mocht u de inschrijving wel zelf verzorgen dan vindt u op het zakelijke deel van onze website de Eisen voor inschrijven van stukken op papier.
Kortom ik heb het gevoel dat de rechtbanken een stukje werk kwijt wilden en dat wilden de notarissen maar al te graag tegen hoge tarieven overnemen.
Wat nu? Gewoon meer dan 200 euro betalen zodat een notaris een kopietje van de beschikking upload naar het kadaster?
Of toch zelf doen, maar waar vind ik de handleiding hoe je door de juiste hoepeltjes springt?
Heeft iemand hier ervaring mee?