Bewind inschrijven bij het kadaster. Zelf doen of notaris?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:08
Vanwege dementie is mijn vader onder beschermingsbewind geplaatst en ik ben bewindvoerder. Nu moet ik het bewind inschrijven bij het kadaster omdat hij een koophuis heeft. De website van het kadaster adviseert om hiervoor naar een notaris te gaan vanwege de complexiteit. De lokale notaris vraagt hier echter 175 ex BTW voor.

Vroeger leverden bewindsbureaus van de rechtbank blijkbaar gewoon een setje papieren hiervoor. Althans dat leidt ik af uit richtlijnen voor bewindvoerders uit 2013:
Aangeraden wordt:
Wat u zo snel mogelijk moet doen: 1. zo snel mogelijk het bewind en uw benoeming tot bewindvoerder te laten inschrijven in het Kadaster, indien de rechthebbende een onroerende zaak, zoals een huis, heeft dat onder het bewind valt. Het gaat om het Kadaster van de plaats waar het huis staat, want bij dat Kadaster is het huis ingeschreven. Mensen die iets met dat huis willen, kunnen zich daarna niet meer beroepen op onwetendheid met het bewind. U ontvangt op verzoek een speciale, door de griffier ondertekende kopie van de beschikking waarbij het bewind is ingesteld en met die kopie kunt u naar het Kadaster gaan.
Maar op rechtspraak.nl vind ik onder "u bent benoemd tot bewindvoerder, wat nu?"
Onroerende zaken
Heeft betrokkene een onroerende zaak die onder het
bewind valt, zoals een huis? Dan moet u het bewind en
uw benoeming laten inschrijven in het Kadaster.
Op de website van het kadaster staat:
Omdat een rechtelijke uitspraak voor inschrijving bij het Kadaster aan veel juridische voorwaarden moet voldoen, raden wij u af het zelf te doen. U kunt de inschrijving door een notaris laten verzorgen. Mocht u de inschrijving wel zelf verzorgen dan vindt u op het zakelijke deel van onze website de Eisen voor inschrijven van stukken op papier.
Maar die eisen voor inschrijven van stukken op papier is weer een heel algemeen verhaal.

Kortom ik heb het gevoel dat de rechtbanken een stukje werk kwijt wilden en dat wilden de notarissen maar al te graag tegen hoge tarieven overnemen.

Wat nu? Gewoon meer dan 200 euro betalen zodat een notaris een kopietje van de beschikking upload naar het kadaster?

Of toch zelf doen, maar waar vind ik de handleiding hoe je door de juiste hoepeltjes springt?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via wlmpie op 09-11-2022 21:29)

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:03
wlmpie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:46:
Als het idd complex is ben ik het met je eens. Maar ik kan niet bedenken wat er complex aan kan zijn. Ik heb de vraag ook gesteld aan de experts van dementie.nl en kreeg als antwoord.

[...]

Ik ga dit gewoon proberen. Als het mis gaat kan ik alsnog naar de notaris. Ik meld hier tzt wel hoe het is afgelopen voor toekomstige bewindvoerders die hiermee worstelen.
Uit eigen ervaring weet ik dat je dit prima zelf kan doen. Het is puur een administratieve handeling. De beschikking van de rechtbank stuur je op en krijg je vervolgens terug van het kadaster met de bevestiging erop dat deze is ingeschreven.

Zodra er handelingen verricht moeten gaan worden mbt het huis, zoals verkoop, kan ik me voorstellen dat een notaris ingeschakeld moet worden, maar dat is zoals ik het nu begrijp niet aan de orde.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou gewoon betalen voor de notaris. Je wil in dit geval dat het echt 100% goed gaat, het is complexe materie, dan zou ik 't zelf niet gaan proberen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wlmpie
Als het idd complex is ben ik het met je eens. Maar ik kan niet bedenken wat er complex aan kan zijn. Ik heb de vraag ook gesteld aan de experts van dementie.nl en kreeg als antwoord.
Beste meneer of mevrouw,

U kunt het stuk zeker zelf laten inschrijven bij het kadaster zonder tussenkomst van de notaris.
Hiervoor moet u de originele beschikking van de rechtbank naar het kadaster in arnhem sturen.
Voor een papieren inschrijving rekent het kadaster wel 26 euro inschrijvingskosten.
U krijgt het origineel na inschrijving terug van het kadaster.

Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord.
Ik ga dit gewoon proberen. Als het mis gaat kan ik alsnog naar de notaris. Ik meld hier tzt wel hoe het is afgelopen voor toekomstige bewindvoerders die hiermee worstelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 23:42
Held!

Ik erger me ook aan dit soort bureaucratische obstakels. Juristen die hun denkkracht niet hebben gebruikt om het simpel te houden. Ik hoop dat het je lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Ik heb het idee dat de 'veel juridische voorwaarden' hier betrekking hebben op 'een rechterlijke uitspraak voor inschrijving'. Met andere woorden: de bewindvoering bij de rechtbank regelen is juridisch complex en kan de notaris van hulp zijn.

De zo verkregen machtiging inschrijven lijkt mij niks meer dan het juiste papiertje van de rechtbank bij het kadaster afleveren zodat zij een vinkje in de administratie kunnen zetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:03
wlmpie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:46:

[...]

Uit eigen ervaring weet ik dat je dit prima zelf kan doen. Het is puur een administratieve handeling. De beschikking van de rechtbank stuur je op en krijg je vervolgens terug van het kadaster met de bevestiging erop dat deze is ingeschreven.

Zodra er handelingen verricht moeten gaan worden mbt het huis, zoals verkoop, kan ik me voorstellen dat een notaris ingeschakeld moet worden, maar dat is zoals ik het nu begrijp niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
Vandaag heb ik de beschikking van de rechtbank terugontvangen van het kadaster, met een sticker erop dat deze is ingeschreven en een briefje ter bevestiging.
Kortom eigenlijk heel simpel, je moet wel echt de originele beschikking van de rechtbank opsturen. Volgens de website moeten stukken ter inschrijving ongevouwen worden aangeleverd, dus ik heb de beschikking in een a4 envelop verstuurd maar ik kreeg hem van de Rechtbank ook al gevouwen en ook gevouwen retour van het kadaster. Ik had het volgende briefje erbij gedaan:
Aan: Het Kadaster
Mr. E.N. van Kleffensstraat 8
6842 CV Arnhem
Van:

Datum: 29-10-2022
Betreft: Onderbewindstelling inschrijven

Geachte heer/mevrouw,
Xxxx is door de kantonrechter onder beschermingsbewind geplaatst. Xxxxxxxx zijn door de kantonrechter aangewezen als bewindvoerder.
Xxxxxx is eigenaar van een koopwoning:
Kadastrale aanduiding xxxxxxxxxxxx kadastrale objectidentificatie : xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Locatie adres
U treft de originele beschikking van de rechtbank aan als bijlage. Ik verzoek u deze onderbewindstelling in te schrijven en weer aan mij retour te zenden.
Mocht u nog vragen hebben dan zijn mijn contactgegevens:
Naam:
Adres:
Mobiel:
Email:

Hartelijk dank voor de inschrijving,

Naam
Kortom dementie.nl en @bruudx hebben gelijk, je kunt dit prima zelf doen. Het kost ook geen 26 euro, het is gratis.
Eigenlijk bizar dat een notaris daar € 175 ex BTW voor durft te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik heb de brief van @wimpie vrijwel letterlijk gecopieerd en gebruikt.
De kadasterstrale nummers heb ik gevonden op de site van de gemeente waar het huis staat.

Binnen een week had ik van het kadaster een aangetekende brief terug met de originele beschikking en een sticker erop.

Er zijn geen kosten.
Super service van het kadaster, maar de website is een beetje verwarrend.

Bedankt @wimpie en @bruudx
Pagina: 1