Achterstallig onderhoud kozijn of schade door schuld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvnij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-07-2024
Mijn vraag
Zoon heeft een huurwoning waarbij na 3 jaar de verf van de kozijnen bladert en er gaten vallen. (zie foto)

Verhuurder stelt dat zoon mogelijk het raam dicht heeft laten slaan door de wind door niet goed te borgen. Volgens ons is het echter gewoon slecht onderhoud of slechte reparatie ten tijde voor de oplevering de oorzaak.

Is zo iets vast te stellen en hoe is de vraag?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TJEi_mnBL1OH-VvI5lpHUR_Cm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P37dCD3UU5N0xxK2cHDq5tYN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door hansvnij op 27-10-2022 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:43
Als dat rechter hoekijzer er al in zat voor je zoon daar kwam huren kan je redelijk aantoonbaar maken dat die ramen al niet meer goed waren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Nou, dat ziet er nogal belabberd uit. Ooit opgelapt met een hoekijzer. Lijkt mij een kwestie van slecht onderhoud van de verhuurder. Laat je niet overbluffen door de verhuurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus slecht verfwerk krijg je door je raam te hard dicht te slaan? Sorry maar deze keer niet.

Als je ziet hoe er geverfd is, waar de verf zit (op je hang en sluitwerk) en hoe het kozijn er aan toe is dan kun je zien dat het gewoon waaibomenhout is. Met een beetje hardhouten kozijnen krijg je dergelijke barsten er niet zo snel in. Dit lijkt meer op vurenhout waar een kozijntje van gemaakt is, en dan ook nog slechte verbindingen. Nee, dit is voor een dubbeltje op de eerste rang denken te zitten en dan het dubbeltje ook nog door iemand anders laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:49

dragonhaertt

@_'.'

Als je het raam zo hard dichtslaat dat de lak van zowel het raam als het kozijn afspringt, dan was er niks meer van die ruit over geweest.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:48
Lijkt wel eerder opgevuld te zijn rechts. Links zit gewoon een gat. Helemaal links lijkt het hol te zijn achter de losgelaten verf wat gewoon rot lijkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGvg4wWwEZJ6vm4qxSBqALO2P4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79FpxxcqB4Y2YZylkgxaeVpN.jpg?f=fotoalbum_large

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Tja is dat kozijn rot? Want ook het kozijn zit ook niet meer in elkaar. Als je er zo in kan prikken heeft het niets met dichtslaan te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is eerder gerepareerd geweest, maar onderhuids gewoon door blijven rotten. Ze hebben waarschijnlijk gewoon niet alle rot weggehaald en de resten niet goed geïmpregneerd met houtrotimpregneer. In dat geval peuter je nu waarschijnlijk het hout van dat raam met je vingers uit elkaar.

Het schilderwerk is hier het minst problematisch, zullen we maar zeggen. De vorige keer hebben ze het met zo'n hoekbeugeltje opgelost. Dat zal deze keer ook wel weer de oplossing worden.

Of het rot is: prikken (en ja, da's destructief) en kloppen. Je hoort het meestal meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvnij
Top dat was precies onze inschatting. Lijkt erop dat niemand ook maar iets geloofd van de beschuldiging van de verhuurder dat dit aan (mis) gebruik zou liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat ik zie is slecht verfwerk, en achterstallig onderhoud. Bij de hendel om het raam te sluiten kijk je inmiddels bijna door alle lagen verf heen. Op de onderste lat begint het ook al af te bladeren en te rotten.. rechts onderaan zit een barst waar water in kan komen.

Het is slecht verfwerk met verf op de hendel, op het glas (binnen en buiten) en duidelijk achterstallig onderhoud. Als de verhuurder beweert dat het komt omdat het raam te hard is dichtgeslagen, dan mogen ze dat bewijzen. Twee latjes goed geverfd hout tegen elkaar slaan tot je een vergelijkbaar resultaat krijgt.

Staat er in de huurovereenkomst dat je zelf verantwoordelijk bent voor het binnenschilderwerk? Zo niet dan heeft de verhuurder verzaakt. Wat ik hier zie is al langer aan de gang dan drie jaar, dus inderdaad: bij de oplevering waren er al problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Woningbouw of particulier? Rechts ligt het hele kozijn in puin. Dat krijg je echt niet met een raam wat hard dicht slaat. Hoogstens als het hard naar buiten waait en het raam als soort hefboom op het kozijn werkt. Maar dan zou je verwachten dat het raam zelf op de scharnieren afbreekt. En een beetje kozijn kan dat soort dingen wel hebben. Daarbij is de kans groot dat het glas het niet overleefd. Kozijn is compleet rot en in dusdanige staat dat dit niet van een paar maandjes is maar al veel langer aan de gang.

Als hele huis in deze staat is. Ben ik toch wel benieuwd wat voor huur ze daarvoor durven te vragen...

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 27-10-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Energielabel F kozijn dit.
Misschien een E, er lijkt iets van 30 jaar oud dubbel glas in te zitten.

[ Voor 58% gewijzigd door PP_Sound op 27-10-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als ze dan toch moeten komen om dat rotte kozijn te vervangen door een deugdelijk nieuw kozijn, laat ze meteen even dat dak van de garages(?) een keer schoonvegen. Die rommel ligt er zo te zien ook al meerdere jaren op :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Dat kozijn ziet eruit alsof, wanneer je het dicht zou laten klappen, die ruit er in z'n geheel nog eens uit zou komen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvnij
PP_Sound schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:27:
Energielabel F kozijn dit.
Misschien een E, er lijkt iets van 30 jaar oud dubbel glas in te zitten.
In het huurcontract staat expliciet dat verhuurder het in goede staat heeft overgedragen. Daar is ook voor getekend. Verhuurder concludeert alvast dat omdat het ten tijden van de overdracht er redelijk uit zag de schade die nu zichtbaar is dus voor rekening van verhuurder zal komen met een kleine slag om de arm dat er ook nog een andere oorzaak kan zijn.

Een rot kozijn dat met een haak verstevigd is en ondeskundig "hersteld" is lijkt voor een leek (dat zijn wij) in redelijke staat. De buitenkant is vorig jaar nog "geschilderd" maar daar zitten nu alweer scheuren in. Het was dus alleen cosmetisch redelijk in orde.

Voor het geval het een conflict gaat opleveren wil ik wel een deskundige inschakelen. Zijn er partijen die zoiets doen voor 1 of 2 kozijnen en een redelijk tarief?

[ Voor 3% gewijzigd door hansvnij op 25-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hansvnij schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:16:
[...]

Is enkel glas in een kozijn met gaten. In het huurcontract staat expliciet dat verhuurder het in goede staat heeft overgedragen. Daar is ook voor getekend. Verhuurder concludeert alvast dat omdat het ten tijden van de overdracht er redelijk uit zag de schade die nu zichtbaar is dus voor rekening van verhuurder zal komen met een kleine slag om de arm dat er ook nog een andere oorzaak kan zijn.

Een rot kozijn dat met een haak verstevigd is en ondeskundig "hersteld" is lijkt voor een leek (dat zijn wij) in redelijke staat. De buitenkant is vorig jaar nog "geschilderd" maar daar zitten nu alweer scheuren in. Het was dus alleen cosmetisch redelijk in orde.

Voor het geval het een conflict gaat opleveren wil ik wel een deskundige inschakelen. Zijn er partijen die zoiets doen voor 1 of 2 kozijnen en een redelijk tarief?
Ik zou gewoon heel erg duidelijk tegen de verhuurder zijn. Als die uberhaupt nog iets van huur wil zien dan het kozijn en raam zsm herstellen. Ik neem aan dat ze pas zijn gaan zeiken nadat er een melding is gedaan door uw zoon? (hoe weten ze het anders). 0 euro aan besteden en gewoon zeggen dat ze de boom in kunnen.

Of even naar wat anders gaan kijken en als je weggaat de boel niet zo super netjes achterlaten/alle ramen eruit enz.

een verrot oud kozijn die al meerdere keren is opgelapt is eigenlijk dit topic niet waard. (jaren 80kozijn)

Nukezone FTW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Is enkel glas in een kozijn met gaten. In het huurcontract staat expliciet dat verhuurder het in goede staat heeft overgedragen. Daar is ook voor getekend. Verhuurder concludeert alvast dat omdat het ten tijden van de overdracht er redelijk uit zag de schade die nu zichtbaar is dus voor rekening van verhuurder zal komen met een kleine slag om de arm dat er ook nog een andere oorzaak kan zijn.

Gezien de staat van dit kozijn zou ik alle gebreken aan de woning om te beginnen eens goed op de foto zetten en de rollen omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Zo makkelijk zal wel niet gaan. Vermoed dat er zomaar 2 maanden borg betaald is. De huisjesmelker zoekt nu een reden om geld over een ander z’n rug te verdienen. Dichtsmeren met het goedkoopste vulmiddel en kwast er overheen. Ziet het er redelijk uit weer. Of heel snel rechtsbijstand inschakelen. succes

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
Als er nog gehuurd word, en je bent van plan weg te gaan. De laatste maand of 2 maanden gewoon geen huur overmaken, zodat je je borg terug hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dimi_v schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 01:01:
Zo makkelijk zal wel niet gaan. Vermoed dat er zomaar 2 maanden borg betaald is. De huisjesmelker zoekt nu een reden om geld over een ander z’n rug te verdienen. Dichtsmeren met het goedkoopste vulmiddel en kwast er overheen. Ziet het er redelijk uit weer. Of heel snel rechtsbijstand inschakelen. succes
Zelf dichtsmeren is het begin van het einde. Dan krijg je een discussie over het erkennen van schuld en het niet goed oplappen (want dat is het niet).

Ik zou hier eens kijken: https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
[...]

Verhuurder heeft er voor 50,- aan verf tegenaan gesmeerd en claimt nu 1500,- herstelkosten, toevallig is dat gelijk aan 2 maanden borg die vooraf betaald is. Probeer zoveel mogelijk schriftelijk te communiceren of na een gesprek een gespreksverslag naar je verhuurder te mailen met de vraag of daarin iets niet correct is.

Is dit een punt wat naar voren is gekomen omdat de huur wordt opgezegd of regulier onderhoud wat de huurder niet wil betalen?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
email met detail foto's en termijn voor oplossing en aankondiging dat als het niet opgelost is helaas de zaak voor de huurcommissie gebracht zal moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:08
Verhuurders en goed onderhoud. ik moet ze nog tegenkomen.

Het is gewoon net zo lang wachten tot je een huurder een oor kunt aannaaien. Daarna lap je het op zodat het weer 2-3 jaar mee kan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Als dit kozijn een maat is voor de staat van onderhoud van het hele huis, dan snap ik niet zo goed waarom de focus ligt op dit kozijn.
Dit kozijn had ~5 jaar geleden al compleet vervangen moeten worden in mijn ogen.
Nu ga je een conflict aan met de verhuurder voor dit kozijn, maar over een paar maanden loop je weer tegen het volgende probleem aan.
Ik zou eerder kijken of je iemand in je directe omgeving met kennis van bouwkundige staat kunt inschakelen en de hele woning nalopen. Dan vermoed ik dat er meer mis is dan alleen dit kozijn en sla je 2 vliegen in één klap: 1. Je zaak tegen de huurder is veel sterker 2. Je kunt hopelijk voor een langere periode met een gerust hart in deze woning wonen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:51
Let op dat qua schilderwerk aan de binnenzijde jij zelf verantwoordelijk bent!
Maar hier is al duidelijk te zien dat het raam en kozijn al niet meer in al te beste staat is, een foto van de buitenzijde zou nog meer duidelijkheid geven van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:32:
Als ze dan toch moeten komen om dat rotte kozijn te vervangen door een deugdelijk nieuw kozijn, laat ze meteen even dat dak van de garages(?) een keer schoonvegen. Die rommel ligt er zo te zien ook al meerdere jaren op :P
Dat is de verantwoordelijkheid van huurder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvnij
A4-tje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:21:
Let op dat qua schilderwerk aan de binnenzijde jij zelf verantwoordelijk bent!
Maar hier is al duidelijk te zien dat het raam en kozijn al niet meer in al te beste staat is, een foto van de buitenzijde zou nog meer duidelijkheid geven van de situatie.
Die begrijp ik niet. Als de gaten in een kozijn vallen dan helpt schilderen niet neem ik aan. Wat we natuurlijk wel kunnen doen is vullen, schuren, gronden en aflakken. Maar dat is weer alleen cosmetisch. Over een tijdje vallen er weer de gaten in en mogelijk is het zelfs gevaarlijk bij een flinke storm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit kozijntje is katseverrot, en de uithouder is ook kapot. Enige schade aan deze zooi kun je niet op verkeerde behandeling gooien.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvnij
markje1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Verhuurder heeft er voor 50,- aan verf tegenaan gesmeerd en claimt nu 1500,- herstelkosten, toevallig is dat gelijk aan 2 maanden borg die vooraf betaald is. Probeer zoveel mogelijk schriftelijk te communiceren of na een gesprek een gespreksverslag naar je verhuurder te mailen met de vraag of daarin iets niet correct is.

Is dit een punt wat naar voren is gekomen omdat de huur wordt opgezegd of regulier onderhoud wat de huurder niet wil betalen?
Sinds kort pas is het duidelijk dat er gewoond kan blijven worden en is de punten (lage) huur toegewezen. Zoon wil er dus blijven wonen want de rest is idd oud maar prima te doen. Ook locatie is goed. Het zijn eigenlijk alleen de kozijnen die aan vervanging toe zijn of in ieder geval toe aan een (nieuwe) opknapbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
matty___ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:04:
Verhuurders en goed onderhoud. ik moet ze nog tegenkomen.

Het is gewoon net zo lang wachten tot je een huurder een oor kunt aannaaien. Daarna lap je het op zodat het weer 2-3 jaar mee kan
Offtopic maar ik moet zeggen dat ik bij "Antares" hele goede ervaringen heb gehad, er zitten inderdaad veel rotte appels tussen.
Vochtproblemen hoekwoning zonder gezeur opgelost. kelder vochtproblemen zonder problemen opgelost. Tot 2 keer toe opnieuw gevoegd in c.a. 15 jaar tijd. Kozijnen vervangen door kunststof / dubbelglas.
Nieuwe keuken badkamer en toilet, 5jaar later met verhuizing werd de hele woning opgeknapt. Bij verhuizing eerste buren voor de tweede gehandicapte buren geheel verbouwd, bij vertrek gehandicapte buren bij nummer 3 wederom alles aangepast en vernieuwd.
Contracten voor zonnepanelen etc. En dat voor sociale huur. :)

Ontopic;

De schade van TS is al heel lang aanwezig, met enkel glas kun je vrijwel ieder uur de ramen dweilen in de winter :P Ook regelmatig opgelapt zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
FRANQ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:56:
Als er nog gehuurd word, en je bent van plan weg te gaan. De laatste maand of 2 maanden gewoon geen huur overmaken, zodat je je borg terug hebt.
Als je deze mensen in de schulden wilt laten vallen, vooral zulk slecht advies gaan geven. |:(
Betaal een officiële rekening altijd, anders word je gewoon die schulden molen in getrokken met alle gevolgen van dien.

https://www.huurcommissie...ningen-in-de-vrije-sector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

3 jaren geleden hadden ze over de oude loslatende verflaag geschilderd om het cosmetisch weg te werken en nu ligt de verflaag eraf wegens onderliggende loslatende verflaag.

De stukken hout komen van elkaar los en het kozijn is met een hoekijzer verstevigd.

Het is einde levensduur. Zeker als je naar de huidige isolatienormen en luchtdicht bouwen kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 14:09
[...]
Waarom zou je dat doen? De verhuurder schermt met een belachelijke claim, zonder verder motivatie. Die kun je dus op dezelfde manier verwerpen, zonder een deskundige in te schakelen.

Laat de verhuurder maar een deskundige vinden die bereid is zijn reputatie op het spel te zetten door de ongefundeerde claim van de verhuurder te bevestigen. DAN is het mogelijk tijd voor een contra expertise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
Laat je geen oor aannaaien:

De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de kozijnen.
Als de verhuurder claimt dat dit de schuld van de bewoner is dan moet hij dat aantonen/bewijzen. Dat gaat hem niet lukken in dit geval als ik zo naar de foto's kijk. Het is gewoon achterstallig onderhoud.

Kortom: de verhuurder zal het moeten fixen. Als hij dat niet doet kun je naar de huurcommissie stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvnij
Bedankt allemaal voor de antwoorden en inzichten. Daar gaan we zeker wat mee doen. Inmiddels is de verhuurder langs geweest met een timmerman en die heeft geconstateerd dat het kozijn niet rot zou zijn, want alle delen "hard". Kennelijk / mogelijk is het hout goed geconserveerd bij de vorige behandeling en laat nu de verf en de opvulling los door tijd/vocht/zon. Ik ga binnenkort zelf kijken met iemand die er meer verstand van heeft en we zullen dan beslissen wat te doen. Vervangen zou ideaal zijn omdat het enkel glas is. Mogelijk wordt de verhuurder daartoe verplicht in de (niet al te verre) toekomst. Inmiddels is wel duidelijk dat er geen claim volgt richting verhuurder (zoon).

[ Voor 6% gewijzigd door hansvnij op 30-10-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
hansvnij schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:02:
Kennelijk / mogelijk is het hout goed geconserveerd bij de vorige behandeling en laat nu de verf en de opvulling los door tijd/vocht/zon.
Zoals al werd opgemerkt is de huurder primair verantwoordelijk voor het schilderwerk binnen, op grond van wat er staat bepaald in de bijlage onder (a) in het Besluit kleine herstelling (Stb. 2003, 168):
a. het witten van binnenmuren en plafonds en het schilderen van binnenhoutwerk en zonodig het behangen van de binnenmuren;
Niet alle kleine herstellingen die ten laste komen van een huurder zijn dus per se goedkoop. Zie ook de opmerking daarover in de nota van toelichting onderaan het besluit, waarbij het binnenschilderwerk wordt genoemd als voorbeeld.

Het kan wel zijn dat er met de verhuurder is overeengekomen dat het schilderen van binnenhoutwerk ten laste komt van de verhuurder of bijvoorbeeld als servicekosten wordt betaald. In dat geval is uiteraard de verhuurder verantwoordelijk.

Ik weet niet wat de staat van het schilderwerk was en hoeveel er aan gedaan is, maar let dus op dat nalaten om het binnenhoutwerk te schilderen tot discussie kan leiden, als het hout van binnenuit is gaan rotten. Alle schade die optreedt tijdens de huur van een woning wordt vermoed te zijn veroorzaakt door de huurder, tenzij het de buitenzijde of brandschade betreft. Het idee daarachter is dat een verhuurder niet weet wat de huurder van een woning wel of niet doet en dus een bewijsvoordeel krijgt. Zie art. 7:218 BW.
Vervangen zou ideaal zijn omdat het enkel glas is.
Ik weet niet of je nu bedoelt dat jullie het zelf willen vervangen, maar let in dat geval op dat een huurder niet zonder toestemming van de verhuurder wijzigingen mag aanbrengen aan de woning, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten ongedaan gemaakt kunnen worden (art. 7:215 lid 1 BW).

Daar staat tegenover dat een verhuurder ook geen toestemming mag weigeren als de verhuurbaarheid niet wordt geschaad door de aanpassing en er ook geen waardedaling optreedt (art. 7:215 lid 2 BW).
Mogelijk wordt de verhuurder daartoe verplicht in de (niet al te verre) toekomst.
De minister heeft die plannen (helaas) niet zoals blijkt uit de Kamerbrief van 21 oktober jl.:

https://www.rijksoverheid...de-normering-huurwoningen

Enkelglas zou naar mijn mening anno 2022 een gebrek moeten zijn, zoals een lekkend dak, maar dat is het dus niet. Wel komt er in de toekomst een aanpassing van het WWS. Het zou dus kunnen zijn dat huurders met een gereguleerde huurovereenkomst in de toekomst een huurverlaging tegemoet kunnen zien. Voor lopende geliberaliseerde huurovereenkomsten geldt dat niet.

Een huurder die daar niet op wil wachten of juist wel kan via een rechter overigens een verhuurder proberen te dwingen om dubbelglas te plaatsen tegen een huurverhoging. Afhankelijk van de aangekondigde WWS daling zou dat mogelijk in de toekomst dus bij gereguleerde huurovereenkomsten tot een gelijkblijvende huurprijs kunnen leiden (eerst een verlaging op grond van de WWS aanpassing en daarna een verhoging van de huurprijs tbv dubbelglas).

Dat verzoek aan een rechter kan overigens op grond van art. 7:243 BW zonder dagvaarding.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:38
Bedankt allemaal voor de antwoorden en inzichten. Daar gaan we zeker wat mee doen. Inmiddels is de verhuurder langs geweest met een timmerman en die heeft geconstateerd dat het kozijn niet rot zou zijn, want alle delen "hard". Kennelijk / mogelijk is het hout goed geconserveerd bij de vorige behandeling en laat nu de verf en de opvulling los door tijd/vocht/zon. Ik ga binnenkort zelf kijken met iemand die er meer verstand van heeft en we zullen dan beslissen wat te doen. Vervangen zou ideaal zijn omdat het enkel glas is. Mogelijk wordt de verhuurder daartoe verplicht in de (niet al te verre) toekomst. Inmiddels is wel duidelijk dat er geen claim volgt richting verhuurder (zoon).
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt lijkt me hier wel van toepassing. Dat hele kozijn hangt enkel nog van ellende aan elkaar. Ervaring uit de bouwkundige keuring bij de aankoop mijn eerste woning: neem een schroevendraaier mee. De keurmeester drukte die ook op verdachte plaatsen in het kozijn. Gaat dat erg eenvoudig dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-07 21:02
Lijkt erg op het slechte kozijn in mijn huis toen ik het kocht. Dat begon ook zo en heb het toen ook maar even laten zitten omdat we toch kunststof kozijnen zouden krijgen een paar maand later.

Dit is gewoon slecht hout inderdaad. Is het raam of kozijn ook zacht/rot? Hoogstwaarschijnlijk snel in elkaar gezet, kieren, water wat overal tussen gaat staan in de jaren en houtrot veroorzaakt en verf die eraf begint te springen van de werking van 't hout. Vandaar waarschijnlijk ook die ijzeren hoek.

Als het rot is zit er toch niks anders op dan compleet vervangen. Wie nou schuldig is of niet, dit zijn zaken die de huurbaas als eigenaar gewoon tot zich moet nemen ;).

Edit: rest van topic nog niet gelezen voor 't posten :P

[ Voor 4% gewijzigd door henkkeumus op 31-10-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Vraag ze dan meteen een kwalitatief goed vulmiddel te gebruiken. Dus niet het poedertje op waterbasis dat er na een aantal jaar uitvalt maar gewoon 2 componenten hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvnij
marcelcee schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt lijkt me hier wel van toepassing. Dat hele kozijn hangt enkel nog van ellende aan elkaar. Ervaring uit de bouwkundige keuring bij de aankoop mijn eerste woning: neem een schroevendraaier mee. De keurmeester drukte die ook op verdachte plaatsen in het kozijn. Gaat dat erg eenvoudig dan weet je genoeg.
Dat denk ik inderdaad ook. We gaan het dus zeker een vervolg geven. De minste optie is zelf herstellen en dan zoals wordt voorgesteld met een goed vulmiddel. De betere optie is herstellen en raam voorzien van folie en of zogenaamde dubbele plissé gordijnen. En allerbeste is kozijn vernieuwen met HR++ glas.

Mocht het zo zijn dat er inderdaad zachte, dus rotte, stukken in het kozijn zitten gaan we de verhuurder aangetekend aanschrijven en als hij niet of negatief reageert naar de huurcommissie. Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden en inzichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@hansvnij Ik zou daar zeker zelf niet aan gaan lopen prutsen en het vooral het probleem van de verhuurder laten zijn. Je gaat namelijk flink wat zooi weg moeten beitelen en voordat je het weet raak je ineens het glas of lazert het hele kozijn uit elkaar. Ik kan je nu al garanderen dat de staat van het kozijn echt veel slechter is dan het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Verhuurder is verantwoordelijk. Je mag een huurder niet opzadelen met achterstallig onderhoudt.

Er is al eerder advies gegeven.

Stel een nette brief op dat het kozijn rot is.
Je verwacht binnen een redelijk termijn een antwoord. Zeg 2 weken.
Mocht er geen gehoor aangegeven worden. Dat de huur commissie wordt ingeschakeld. Om de defecten te beoordelen.

Dit zelfde zal rechtsbijstand ook zeggen misschien helpen ze nog wel met een standaard brief.

Zelf geen vinger uitsteken, behalve foto’s maken van de defecten.

Als ik zo snel de foto moet beoordelen zou vulmiddel echt niet helpen. Dat wordt stukken er tussenuit zagen en opvullen met nieuw hout. Waarbij binnen enkele jaren een ander deel problemen gaat geven. Er is nu veel vocht in het hout getrokken. Ofwel kozijn is aan vervanging toe.

[ Voor 20% gewijzigd door To_Tall op 02-11-2022 07:53 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
hansvnij schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
als hij niet of negatief reageert naar de huurcommissie
Betreft het een zelfstandige huurwoning met een huurprijs die bij aanvang van de huur boven de toenmalige liberalisatiegrens lag? Dat bepaalt voor de meeste huurgeschillen of een verzoek aan de huurcommissie ontvankelijk wordt bevonden.

Ook als een verzoek niet ontvankelijk is, kan het overigens nuttig zijn om het 'Gebrekenboek' van de huurcommissie te raadplegen. Dat was eerder een los document, maar staat thans gepubliceerd op de vernieuwde website van de huurcommissie als een geconsolideerde versie samen met andere beleidsboeken, zoals over servicekosten:

https://www.huurcommissie...ekenboek-en-beleidsboeken

Je kunt aan de hand daarvan beoordelen of er volgens het gebrekenboek sprake is van een gebrek, zo ja, in welke categorie dat valt en welke huurverlaging daar maximaal tegenover staat. Maximaal betekent niet dat die huurverlaging ook wordt toegewezen en een huurverlaging tgv een gebrek vervalt weer als het gebrek adequaat is hersteld.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1