Zoals al werd opgemerkt is de huurder primair verantwoordelijk voor het schilderwerk binnen, op grond van wat er staat bepaald in de bijlage onder (a) in het Besluit kleine herstelling (
Stb. 2003, 168):
a. het witten van binnenmuren en plafonds en het schilderen van binnenhoutwerk en zonodig het behangen van de binnenmuren;
Niet alle kleine herstellingen die ten laste komen van een huurder zijn dus per se goedkoop. Zie ook de opmerking daarover in de nota van toelichting onderaan het besluit, waarbij het binnenschilderwerk wordt genoemd als voorbeeld.
Het kan wel zijn dat er met de verhuurder is overeengekomen dat het schilderen van binnenhoutwerk ten laste komt van de verhuurder of bijvoorbeeld als servicekosten wordt betaald. In dat geval is uiteraard de verhuurder verantwoordelijk.
Ik weet niet wat de staat van het schilderwerk was en hoeveel er aan gedaan is, maar let dus op dat nalaten om het binnenhoutwerk te schilderen tot discussie kan leiden, als het hout van binnenuit is gaan rotten. Alle schade die optreedt tijdens de huur van een woning wordt vermoed te zijn veroorzaakt door de huurder, tenzij het de buitenzijde of brandschade betreft. Het idee daarachter is dat een verhuurder niet weet wat de huurder van een woning wel of niet doet en dus een bewijsvoordeel krijgt. Zie
art. 7:218 BW.
Vervangen zou ideaal zijn omdat het enkel glas is.
Ik weet niet of je nu bedoelt dat jullie het zelf willen vervangen, maar let in dat geval op dat een huurder niet zonder toestemming van de verhuurder wijzigingen mag aanbrengen aan de woning, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten ongedaan gemaakt kunnen worden (
art. 7:215 lid 1 BW).
Daar staat tegenover dat een verhuurder ook geen toestemming mag weigeren als de verhuurbaarheid niet wordt geschaad door de aanpassing en er ook geen waardedaling optreedt (art. 7:215 lid 2 BW).
Mogelijk wordt de verhuurder daartoe verplicht in de (niet al te verre) toekomst.
De minister heeft die plannen (helaas) niet zoals blijkt uit de Kamerbrief van 21 oktober jl.:
https://www.rijksoverheid...de-normering-huurwoningen
Enkelglas zou naar mijn mening anno 2022 een gebrek moeten zijn, zoals een lekkend dak, maar dat is het dus niet. Wel komt er in de toekomst een aanpassing van het WWS. Het zou dus kunnen zijn dat huurders met een gereguleerde huurovereenkomst in de toekomst een huurverlaging tegemoet kunnen zien. Voor lopende geliberaliseerde huurovereenkomsten geldt dat niet.
Een huurder die daar niet op wil wachten of juist wel kan via een rechter overigens een verhuurder proberen te dwingen om dubbelglas te plaatsen tegen een huurverhoging. Afhankelijk van de aangekondigde WWS daling zou dat mogelijk in de toekomst dus bij gereguleerde huurovereenkomsten tot een gelijkblijvende huurprijs kunnen leiden (eerst een verlaging op grond van de WWS aanpassing en daarna een verhoging van de huurprijs tbv dubbelglas).
Dat verzoek aan een rechter kan overigens op grond van
art. 7:243 BW zonder dagvaarding.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.