Oven veroorzaakt dat aardlek eruit klapt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry13
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
Mijn vraag als ik mijn oven voorverwarm een Zanussi zkc44500xa klapt de aardlek er regelmatig uit net na het voor verwarmen of tijdens het bereiden.
zie video
Ik heb ook het idee dat het eerder gebeurd bij hogere temperaturen. tijdens de video is de temperatuur 200 graden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb ik heb de oven al op een andere groep geprobeerd maar hetzelfde resultaat.

Wie heeft er een idee en is het nog te repareren of is de oven gewoon kapot

[Video: https://youfiles.herokuapp.com/videodictionary/?m=Video_Player_Drive&state=%7B%22ids%22:%5B%221236mT4jABM_zYb_10f_kB86fI8c0Ck09%22%5D,%22action%22:%22open%22,%22resourceKeys%22:%7B%7D%7D%5B]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dAqK_6eRP8tBl3xe0CzeYvaq78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El2kZ5TegecYgLPIEbA2ibpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JZOs6ovtRfseViAE-MaHAi2Pmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TDAvAfF4gIJN8rm7e7TIwty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1QvM64mI4F1nAJ73-lDhr82D8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVCT4BcpTgXRJnancx4l8vVW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door barry13 op 27-10-2022 18:47 ]

Beste antwoord (via barry13 op 28-10-2022 11:29)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Sharky schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Ik ben geen ovenoloog, maar gebruikt hete lucht niet hetzelfde element alleen zet hij er voor het gemak een ventilator bij aan?
Nee, deze oven heeft 3 elementen: boven, onder en een ring-element achter. Die laatste heeft waarschijnlijk een scheurtje waardoor je vonken kunt trekken naar de behuizing. Als dat gebeurt slaat de aardlek eruit.

Was bij mijn Bauknecht combimagnetron ook het geval op kerstochtend met hele huis vol familie. Element doorgebrand en hele huis donker. Was in mijn geval een ouderwetse 0,5A aardlek, een moderne 30mA aardlek zal al eerder afslaan ruim voordat het element stopt met werken.

Edit:
https://shop.zanussi.nl/s...200%3ApartType%3A40&text=

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 28-10-2022 10:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:55
Lastig te zeggen wat het precies is zo. Maar de warmte element is een goede kanshebber voor de oorzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

barry13 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:46:
andere groep geprobeerd maar hetzelfde resultaat
Andere groep met andere aardlek, of dezelfde aardlek?
Als dezelfde aardlek: test op een groep met een andere aardlek. Een aardlek schakelaar kan namelijk ook defect zijn.
Wie heeft er een idee en is het nog te repareren of is de oven gewoon kapot
Als het niet aan de aardlek ligt: Hij is kapot ja.
én hij is te repareren - als je tenminste weet wat er defect is. Meestal is het één (of meer) van de verwarmingselementen. Er is geen goede manier om dat 100% vast te stellen. Ze vervangen en testen of het probleem verdwenen is, is de beste methode.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry13
popie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:19:
Lastig te zeggen wat het precies is zo. Maar de warmte element is een goede kanshebber voor de oorzaak
Het gebeurd als de oven op de hete lucht stand staat.
Is het dan aannemelijk dat de het verwarmingselement van de hete lucht kapot is.
Want de boven en onder warmte staan dan niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry13
remco_k schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Andere groep met andere aardlek, of dezelfde aardlek?
Als dezelfde aardlek: test op een groep met een andere aardlek. Een aardlek schakelaar kan namelijk ook defect zijn.

[...]

Als het niet aan de aardlek ligt: Hij is kapot ja.
én hij is te repareren - als je tenminste weet wat er defect is. Meestal is het één (of meer) van de verwarmingselementen. Er is geen goede manier om dat 100% vast te stellen. Ze vervangen en testen of het probleem verdwenen is, is de beste methode.
Ga nu morgen testen op een andere aardlekschakelaar bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-10 17:29
In 90% van de gevallen is dat idd het verwarmingselement.

Die dingen zijn hygroscopisch waardoor dit probleem zich veelal voordoet na lang stilstaan. Is in dat geval ook oplosbaar door “droog te stoken”. In jouw geval is dit tijdens het gebruik en vrees ik dat vervanging de enige oplossing is. Is meestal niets eens moeilijk en kan je ook testen door dit element even af te koppelen. Zanussi onderdelen zijn ook heel makkelijk verkrijgbaar online en relatief goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-10 14:55

Sharky

Skamn Dippy!

barry13 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Het gebeurd als de oven op de hete lucht stand staat.
Is het dan aannemelijk dat de het verwarmingselement van de hete lucht kapot is.
Want de boven en onder warmte staan dan niet aan.
Ik ben geen ovenoloog, maar gebruikt hete lucht niet hetzelfde element alleen zet hij er voor het gemak een ventilator bij aan?

This too shall pass

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Sharky schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Nee, deze oven heeft 3 elementen: boven, onder en een ring-element achter. Die laatste heeft waarschijnlijk een scheurtje waardoor je vonken kunt trekken naar de behuizing. Als dat gebeurt slaat de aardlek eruit.

Was bij mijn Bauknecht combimagnetron ook het geval op kerstochtend met hele huis vol familie. Element doorgebrand en hele huis donker. Was in mijn geval een ouderwetse 0,5A aardlek, een moderne 30mA aardlek zal al eerder afslaan ruim voordat het element stopt met werken.

Edit:
https://shop.zanussi.nl/s...200%3ApartType%3A40&text=

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 28-10-2022 10:00 ]

Pagina: 1