Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 10:31
Beste mede tweakers,

Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een telefoon voor een oudere dame (85)
Zei zou het leuk vinden om te videobellen en foto's te ontvangen via whatsapp van haar kinderen en klein kinderen.
Nu ben ik al beetje wezen kijken voor senioren telefoon maar erg weinig keuze en vrij prijzig.
Ik ben opzoek naar een toestel met een groot scherm Schermdiagonaal 6,5 + en waar ik de tekst groter op kan maken (volgens mij kunnen ze dat allemaal)
Ik denk dat ik voor rond de 200 euro toch wel een heel eind moet komen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een TCL 30+ weet iemand anders nog een leuk toestel die goed betaalbaar is.

Bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05
Moet het echt een telefoon zijn? Is het ook de bedoeling om te telefoneren? Voor enkel wat whatsapp en foto's ben je misschien beter af met een tablet?
Gisteren werd hier ook in dezelfde aard een thread over gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
Ja video bellen is ook wel een must. Sorry vergeten te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
Videobellen/Whatsapp gaat ook met een tablet. Zolang je niet wil gewoon 'gsm-en'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
woutervh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:03:
Videobellen/Whatsapp gaat ook met een tablet. Zolang je niet wil gewoon 'gsm-en'
Maar ze heeft nog geen gsm je hebt toch een simkaart nodig voor whatsapp?
standaard bellen is niet perse nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
woutervh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:03:
Bellen en smsen gaat vaak ook prima met een tablet met 4G, in ieder geval die van Samsung. Voor andere merken moet je met even navragen in een topic voor dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
steven1987 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Maar ze heeft nog geen gsm je hebt toch een simkaart nodig voor whatsapp?
standaard bellen is niet perse nodig
Voor Whatsapp heb je gewoon 'ergens' een gsm nummer nodig. Mag een oude Nokia zijn bij wijze van spreken die je na het koppelen in de la legt. Deze moet gewoon een sms met een nummertje kunnen ontvangen, die je moet ingeven in het whatsapp toestel.

Alternatief heb je ook Whatsapp business, te vinden in play store. Deze kun je zelfs koppelen aan een vaste lijn, dus helemaal geen gsm nummer meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
Dat is te lastig om uit te leggen. Als hij dan geen bereik meer heeft of leeg is enz enz.

Dan is whatsapp business wel een goed idee :)

Bedankt!
woutervh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Voor Whatsapp heb je gewoon 'ergens' een gsm nummer nodig. Mag een oude Nokia zijn bij wijze van spreken die je na het koppelen in de la legt. Deze moet gewoon een sms met een nummertje kunnen ontvangen, die je moet ingeven in het whatsapp toestel.

Alternatief heb je ook Whatsapp business, te vinden in play store. Deze kun je zelfs koppelen aan een vaste lijn, dus helemaal geen gsm nummer meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
steven1987 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:29:
Dat is te lastig om uit te leggen. Als hij dan geen bereik meer heeft of leeg is enz enz.
Je bedoelt die Nokia? Is eenmalig hoor. Moet enkel aanliggen bij het aankoppelen. Daarna mag je in principe de simkaart in een enveloppe wegleggen.
Ik geef het hier ook nog even mee: https://www.seniorfoon.be is volgens mij exact wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
woutervh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Je bedoelt die Nokia? Is eenmalig hoor. Moet enkel aanliggen bij het aankoppelen. Daarna mag je in principe de simkaart in een enveloppe wegleggen.
Ik geef het hier ook nog even mee: https://www.seniorfoon.be is volgens mij exact wat je zoekt
Dat blijft dus wel altijd werken niet zoals whatsapp web / installatie voor op de pc dat je hem soms opnieuw moet koppelen? Als dat het geval is dan is dat wel inderdaad een uitkomst. bedankt voor je tijd! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een iPhone SE met iOS werkt het beste voor deze leeftijdsgroep is mijn ervaring.

1. Harde knop om terug te gaan naar het homescreen is prettig.
2. iOS design/ux zit begrijpelijk in elkaar
3. Aantal jaren ondersteuning van iOS updates en dus minder snel over té hoeven overstappen.
4. Op 1 of andere manier kreeg ik niet alle app-update notificaties uitgezet en bij Android gebeurt dat behoorlijk vaak.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
steven1987 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Dat blijft dus wel altijd werken niet zoals whatsapp web / installatie voor op de pc dat je hem soms opnieuw moet koppelen? Als dat het geval is dan is dat wel inderdaad een uitkomst. bedankt voor je tijd! :)
Dat klopt. Je doorloopt gewoon dezelfde procedure alsof de simkaart in hetzelfde toestel zou zitten. Verificatie gebeurt ook per sms. Maar waar deze op hetzelfde toestel automatisch wordt ingevuld, dien je deze hier nu manueel over te nemen. Maar functioneel gezien is er geen verschil meer in manier van werken eens geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
steven1987 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Je moet wel zorgen dat het nummer actief blijft. Wordt het nummer opnieuw uitgedeeld, dan kan dit opnieuw worden gebruikt om WhatsApp te activeren en wordt de eerdere activatie ongedaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:02
Voordat je hieraan begint, hoe is de interactie met smartphones en computers?
Want ik kreeg bij mijn oma's het concept touchscreen al niet goed niet uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervh
Met de juiste launcher valt dat wel mee hoor. Gewoon goed uitleggen dat ze eigenlijk met hun nagel moeten tikken, anders drukken ze zo door het scherm heen 😋
Ikzelf ben ontwikkelaar van seniorfoon, en heb zodoende dus al heel wat oudjes geholpen. De ervaring leert dat iedereen die het wil er moeiteloos mee aan de slag kan. Enkel dementerenden en diegenen die op voorhand al niet openstaan om het te proberen geraken er geen weg mee. Bekijk zeker ook eens het filmpje op mijn website, hartverwarmend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:02
@woutervh Welke smartphone werkt er nog met een resistief scherm dan? Want met je nagel werkt het juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
jeroen3 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:56:
@woutervh Welke smartphone werkt er nog met een resistief scherm dan? Want met je nagel werkt het juist niet.
Nee, maar het is maar hoe je het uitlegt. Wanneer je zegt drukken, duwen ze alsof ze vingerafdrukken moeten geven. Als je zegt met de nagel, gebruiken ze over het algemeen net genoeg vinger 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1987
jeroen3 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:35:
Voordat je hieraan begint, hoe is de interactie met smartphones en computers?
Want ik kreeg bij mijn oma's het concept touchscreen al niet goed niet uitgelegd.
Die is er niet maar recentelijk ook kpn uitgelegd en dat ging er allemaal redelijk makkelijk in. Dus ik verwacht dat dit ook moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:54:
Een iPhone SE met iOS werkt het beste voor deze leeftijdsgroep is mijn ervaring.

1. Harde knop om terug te gaan naar het homescreen is prettig.
2. iOS design/ux zit begrijpelijk in elkaar
3. Aantal jaren ondersteuning van iOS updates en dus minder snel over té hoeven overstappen.
4. Op 1 of andere manier kreeg ik niet alle app-update notificaties uitgezet en bij Android gebeurt dat behoorlijk vaak.
Hier sluit ik mij bij aan. Android is in mijn ervaring echt een ramp voor oudere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
sOid schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Android is in mijn ervaring echt een ramp voor oudere gebruikers.
Hier precies de tegenovergestelde ervaring, want scherm moest groot zijn, dus een Pro max gekocht, maar de gebarentaal om dat te bedienen raakten ze echt niet wijs uit....

Binnen 30 dagen teruggestuurd, Samsung A52s gekocht, senior launcher erop, en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als er geen of nauwelijks ervaring is zou ik een telefoon vooral voor bellen houden, maar inzetten op een iPad. In mijn ervaring toch verreweg het gemakkelijkste apparaat voor ouderen om te leren, nauwelijks onderhoud en ze kunnen er veel meer mee. Misschien iets buiten budget maar wel meer plezier uiteindelijk.

Maar hou er sowieso wel rekening mee dat er echt tijd gestoken moet worden om het haar ook te leren, niet eenmalig maar over een langere periode tot het vertrouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
Alles valt en staat gewoon met de gebruikte launcher. Deze moet in zo weinig mogelijk complexe acties toelaten wat de gebruiker wil doen. En dat hoeft echt niet veel te zijn. In de meeste gevallen is dat videobellen en fotootjes ontvangen. Voor al de rest hebben ze wel een ander fysiek toestel (rekenmachine, uurwerk, telefoon, balpen, brief, papier, krant, ...). Dus moet de launcher ervoor zorgen dat ze met één simpele actie iemand kunnen videobellen of een oproep kunnen aannemen. En een andere eenvoudige actie om foto's te bekijken. En met duidelijke knoppen al het swipen achterwege laten. Dat is hoe ik het heb aangepakt...

Probeer het gerust zelf uit:
Knip, spammen van eigen app.
Deze heeft een beheerder en gebruikermodus. In beheerdersmodus moet je een beetje weten wat je aan het doen bent 😋

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 28-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Hier precies de tegenovergestelde ervaring, want scherm moest groot zijn, dus een Pro max gekocht, maar de gebarentaal om dat te bedienen raakten ze echt niet wijs uit....

Binnen 30 dagen teruggestuurd, Samsung A52s gekocht, senior launcher erop, en gaan met die banaan.
Oh grappig :) Senior launcher ken ik niet (klinkt alsof je bejaarden afschiet in een kanon, haha). Maar dat klinkt als een prettige oplossing dan.
Pagina: 1