Aansluitkabel 3 of 5 aderig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:05
Voor de airco buitenunit moet er even een kabel naar buiten getrokken worden, vanuit de meterkast.
Niet te moeilijk, dus dat doen we lekker zelf.

Installatiebuis heb ik, en kabel ook.
Echter, dit is een 5 aarderige kabel (over van de zonnepanelen).
Voor de airco wordt gewoon 230v gebruikt, dus 3 zou voldoende zijn.

Is er een richtlijn hier over, mag ik de 5 aarderige gebruiken voor deze toepassing, als ik de resterende 2 aarders netjes afknip en/of bescherm?

Binnen komt de airco op een eigen groep (of gedeeld met de tuin-groep; wordt vooral in de zomer gebruikt, radio, lampje, zwembadpomp), buiten komt er een werkschakelaar te hangen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Geen probleem mits 2.5mm2 of dikker. En ik zou ze afdoppen ipv afknippen. Wie weet wil je nog een keer over naar 3 fase.

[ Voor 54% gewijzigd door Sethro op 27-10-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
En de buitenunit voed de binnenunit.
Dus de binnenunit heeft geen extra voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Opperbeun
Ja, ik bedoelde dus de buitenunit aansluiten.
De binnenunit krijgt inderdaad voeding van de buitenunit.

@Sethro
De kabel is inderdaad 5*2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
Opperbeun schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:19:
En de buitenunit voed de binnenunit.
Dus de binnenunit heeft geen extra voeding nodig.
Andersom komt ook voor.
Het is alleen een norm dat de buitenunit de binnenunit voed, als je andersom wil kan dat ook prima.

@hansie_k
Voor een airco is al een tijd geen eigen groep meer nodig, mag op een gedeelde groep, uitzondering is een grote unit die het hele huis koelt.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2022 18:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:14
In ieder geval niet de overige aders afknippen
Maar gewoon wegvouwen en een lasdop erop. Het zou mogelijk kunnen zijn dat je door inductie toch wat spanning op die andere aders krijgt. Kan geen kwaad, maar je wilt niet dat die dan andere contacten aanraakt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
mr_evil08 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Andersom komt ook voor.
Het is alleen een norm dat de buitenunit de binnenunit voed, als je andersom wil kan dat ook prima.

@hansie_k
Voor een airco is al een tijd geen eigen groep meer nodig, mag op een gedeelde groep, uitzondering is een grote unit die het hele huis koelt.
Aan de buitenunit komen 2 binnenunits, zolder en woonkamer, koelen en verwarmen.
De aanbieder voelde er niet veel voor om een groep de delen.
Een van zijn collegas komt de boel aansluiten, kijken of ik die zo ver kan krijgen of die de boel op de tuin-groep wil zetten.
Qua vermogen zou het wel moeten kunnen (volgens de aanbieder).
De buitenunit is 5.3kw, binnen 2.6kw en 3.5kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
11,5kW totaal, dat is natuurlijk niet wat het apparaat uit de muur trekt, maar kan opwekken. Maar op basis daarvan, kan je die het beste wel op een eigen groep zetten hoor.
[edit]
Nee, het is natuurlijk max 5,3, verdeeld over die 2 binnenunits, ieder met hun eigen max. Tja... wat trekt die max uit het stopcontact? :+

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 27-10-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
hansie_k schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Aan de buitenunit komen 2 binnenunits, zolder en woonkamer, koelen en verwarmen.
De aanbieder voelde er niet veel voor om een groep de delen.
Een van zijn collegas komt de boel aansluiten, kijken of ik die zo ver kan krijgen of die de boel op de tuin-groep wil zetten.
Qua vermogen zou het wel moeten kunnen (volgens de aanbieder).
De buitenunit is 5.3kw, binnen 2.6kw en 3.5kw.
Een 5.3kw kan prima achter een gedeelde groep, ik begrijp ook dat monteurs voor het zekere gaan en het toch willen, alsof een tuingroep veel stroom neemt, neem aan dat je niet de hele dag een electrische BBQ op die groep aan hebt staan.

Ik heb hier een 1 fase huisaansluiting en technisch gezien zou het totaal onmogelijk zijn met wat daar allemaal achter zit, elke monteur weer komt met 3 fase aanzetten, draait hier al jaren prima, nooit de zekering doorgeslagen puur omdat in praktijk niet voorkomt dat alle apparaten tegelijk aan staan op vol gas en dat zal bij je airco ook zijn.

Opzich een extra groepje kost ook niet zoveel en bovendien kan je het systeem makkelijk spanningsloos maken zonder andere groepen eruit te gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2022 19:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, als je gewoon oplet dat je niet teveel tegelijk aanzet kan de hele straat veilig op 1 groep / fase natuurlijk :Z

Het advies is apparaten die meer dan 2kW gebruiken een eigen groep te geven, dus dat is wat een monteur je ook zal aanbevelen normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Wat ik zeg, op de tuin-groep staat, vooral in de zomer, een lampje, radio, zwembadpomp, 's avonds wel een enkel keer een infrarood heater, en de verlichting van het schuurtje. Geen jacuzzi of idd een electrische bbq.
Al vraagt de infrarood heater misschien wel wat meer, even checken....

Bedankt iedereen voor alle input trouwens!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 14:27

Asteroid9

General Failure

Aikon schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:19:
Ja, als je gewoon oplet dat je niet teveel tegelijk aanzet kan de hele straat veilig op 1 groep / fase natuurlijk :Z

Het advies is apparaten die meer dan 2kW gebruiken een eigen groep te geven, dus dat is wat een monteur je ook zal aanbevelen normaliter.
Dat advies is echter al jaren geleden uit de NEN1010 gehaald, dus een monteur die zijn kennis up to date houdt zal die aanbeveling niet meer doen....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 11:42
Asteroid9 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Dat advies is echter al jaren geleden uit de NEN1010 gehaald, dus een monteur die zijn kennis up to date houdt zal die aanbeveling niet meer doen....
Dan hoop ik dat zijn kennis dusdanig up to date is, zodat hij ook weet dat er geen onafgewerkte aders in de verdeelkast mogen zitten ;) (dus ook geen afgedopte aders)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1