Mini Displayport naar RCA/Composiet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11-2023
Beste mede Tweakers,

Mijn ouders hebben een Macbook Pro uit eind 2008 en willen die graag aansluiten op hun TV (voor het kijken van films) die enkel scart/rca ondersteunt.

Zou dit een oplossing zijn?

Mini Display Port naar HDMI met behulp van DEZE kabel.

HDMI naar RCA met behulp van DEZE converter.

Word het geluidssignaal via deze weg ook volledig overgezet naar composiet?

Mochten jullie ook nog tips hebben mbt betere producten qua prijs/kwaliteit verhouding ontvang ik die ook graag. Ik zie nogal veel merkloze meuk onder de HDMI converters.

Dank!

Beste antwoord (via Hessebezzel op 28-10-2022 22:49)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Dan zou ik voor Mini DP naar VGA en VGA naar SCART adapters gaan.

RGB via SCART geeft een betere beeldkwaliteit dan Composiet via SCART.

Voor audio gebruik je de 3.5 mm jack van de MacBook, die plug je dan samen met de VGA-kabel in deze converter.

/dev/null

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Composiet (gele tlpstekker) bevat alleen beeld, geen geluid. Daar zijn de rode en witte tulpstekkers voor.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 27-10-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
TBTL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:51:
Composiet (gele tlpstekker) bevat alleen beeld, geen geluid. Daar zijn de rode en witte tulpstekkers voor.
Dank voor je reactie :)
Ik gebruik RCA en composiet als synoniemen in mijn vraag wat misschien niet zo handig is.
DEZE HDMI naar RCA converter heeft als outputs een witte, rode en gele tulpstekker; audio output zit daar dan dus bij.
Dit zou dus moeten werken?

Ik las alleen net helaas wel dat de macbook pro late 2008 hoogstwaarschijnlijk geen audio signaal verstuurd vanuit de mini displayport. Dat wordt dan dus een extra mini jack naar stereo tulp kabeltje om het geluid erbij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:09

HUW

De MBP 2008 kan inderdaad geen audio uitsturen over minidp, dat kan pas vanaf de mbp 2010. Daarnaast heb ik m'n twijfels over de kwaliteit van het beeld. Ik heb zelf geen ervaring met hdmi naar composiet, maar wel andersom, en dat resulteerde vaak in nog lagere kwaliteit dan ik van composiet verwacht. Ik weet niet om wat voor tv het gaat, maar heeft die misschien niet ook vga of component?

Daarnaast kun je op marktplaats tv's vinden voor het geld van die adapters of nog minder, en dan heb je gewoon hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
HUW schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:12:
De MBP 2008 kan inderdaad geen audio uitsturen over minidp, dat kan pas vanaf de mbp 2010. Daarnaast heb ik m'n twijfels over de kwaliteit van het beeld. Ik heb zelf geen ervaring met hdmi naar composiet, maar wel andersom, en dat resulteerde vaak in nog lagere kwaliteit dan ik van composiet verwacht. Ik weet niet om wat voor tv het gaat, maar heeft die misschien niet ook vga of component?

Daarnaast kun je op marktplaats tv's vinden voor het geld van die adapters of nog minder, en dan heb je gewoon hdmi.
Dank voor je reactie. Het gaat om een BEOVISION MX4000. De enige video aansluiting zijn scart en s-vhs. Mijn ouders zijn erg gehecht aan de TV :)
De relatief slechte beeldkwaliteit zal waarschijnlijk niet zo opvallen op zo een oude tv…?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Voor audio gebruik je de 3.5 mm jack van de MacBook, die plug je dan samen met de VGA-kabel in deze converter.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
donny007 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:55:

Bedankt voor je antwoord, Donny!
Mini DP vaar VGA was idd ook een overweging maar had ik laten zitten gezien de converters wat lastiger te krijgen zijn van VGA naar RGB of Composiet. Ik was mij echter niet bewust van de betere beeld kwaliteit die ik zal krijgen bij RGB via SCART ipv Composiet via SCART. :)
Ik denk dan dat ik voor deze oplossing zal gaan.
Bedankt voor je hulp, Donny en iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Doet die VGA naar SCART adapter dan ook echt RGB-SCART?
Ik lees dat namelijk nergens in de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
The_Doman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:35:
Doet die VGA naar SCART adapter dan ook echt RGB-SCART?
Ik lees dat namelijk nergens in de specs?
Geen idee. Ik kwam DEZE ook nog tegen maar volgens mij staat hier ook niets in de specs. Al deze converters komen volgens mij bij dezelfde fabrikant vandaan.

Als deze converter inderdaad niet van RGB naar scart gaat maar van composiet naar scart, is dan de weg van Mini Dp -> HDMI -> RCA een even goede optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Inderdaad zijn het meestal dezelfde adapters die aangeboden worden.
Maar als er niet specifiek SCART RGB wordt genoemd in de specs dan zal het gewoon composiet (heel misschien S-Video) zijn.
Maar S-video over SCART is ook al niet altijd standaard ondersteund bij TV's.
Converters naar echt full RGB SCART zijn gewoon veel duurder en moeilijk te krijgen.
Vroeger kon je nog wel zelf een eenvoudige VGA-SCART kabel/converter maken en aansturen:
RGB-scart met een HTPC

Als je toch per se die BEOVISION aan de MAC wilt hangen zou ik het toch maar bij een eenvoudige composiet conversie houden en hopen dat het allemaal werkt.
Wat kwaliteit betreft zijn de oudere CRT's natuurlijk nogal vergevingsgezind met lagere kwaliteit video signalen dus het verschil zal dan niet zo erg opvallen zolang het om films gaat.

Ik weet niet hoe je ouders nu gewoon TV kijken, toch ook met een settopbox neem ik aan.
Eventueel zou je daarmee ook al eens de verschillende signalen kunnen vergelijken?

Maar zoals ook al eerder opgemerkt het is allemaal wel veel gedoe en qua kosten heb je al snel een leuke HDMI TV via MP/Kringloop enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die gelinkte adapter (is wederverkoop van AliExpress door dropshippers en dat soort gespuis) doet VGA naar composiet in met een SCART-stekker, het is niet wat je wilt.

De beste methode is een passieve VGA-naar-SCART-kabel, bijvoorbeeld:

https://www.allekabels.nl...scart-naar-vga-kabel.html

Het gebruik van zo'n kabel kan evenwel niet zondermeer, de VGA-uitgang moet ingesteld worden op 720x576m 15KHz horizontaal, 50Hz verticaal en composiet-sync. Dit is buiten de officiële specificaties van VGA, dus niet ieder VGA-apparaat kan dit. Bij DisplayPort moet je het meeste vanaf displayportzijde in kunnen stellen, doch ik twijfel over die composiet-sync, dat kan best wel eens onmogelijk zijn vanaf displayportzijde.

Is een dergelijke kabel geen optie, dan wordt het lastiger, want dan heb je een converter nodig die het VGA-beeld in het geheugen schrijf en weer uitvoert via SCART. In beginsel doet de AliExpress-converter zoiets, maar dan met composiet. Ik denk dat de Gonbes GBS8200 hier geschikt is, al dan niet met de open-source "gbs-control"-software. De GBS8200 accepteert RGB-signalen op willekeurige resolutie en framerate op de ingang en kan ze in de gewenste resolutie en framerate weer uitsturen. 720x576i50 wordt ondersteund, dus werkt met SCART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
The_Doman schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:16:
Maar zoals ook al eerder opgemerkt het is allemaal wel veel gedoe en qua kosten heb je al snel een leuke HDMI TV via MP/Kringloop enz.
Of gewoon een ander afspeelapparaat gebruiken, films kopiëren naar een USB-stickje moet toch te doen zijn? Ik heb jarenlang mijn Vu+ Duo voor dit doet gebruikt. Het is niet de beste mediaspeler op aarde (doch wel een geniale satellietontvanger), maar de meeste .avi, .mkv, mp4 en dergelijke speelt hij zonder problemen af, dus voor mij was ie adequaat genoeg om niet nog een aparte mediaspeler te willen. En wat aansluitingen betreft wint hij, want alhoewel het een HD-apparaat is, zitten alle denkbare aansluitingen erop, waaronder 2 maal SCART en je kunt ook nog eens exact in het menu aangeven wat voor type SCART-signaal hij moet uitsturen (composiet, RGB, S-Video en zelfs YUV). Ze worden tegenwoordig op Marktplaats gedumpt voor wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
The_Doman schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:16:
Inderdaad zijn het meestal dezelfde adapters die aangeboden worden.
Maar als er niet specifiek SCART RGB wordt genoemd in de specs dan zal het gewoon composiet (heel misschien S-Video) zijn.
Maar S-video over SCART is ook al niet altijd standaard ondersteund bij TV's.
Converters naar echt full RGB SCART zijn gewoon veel duurder en moeilijk te krijgen.
Vroeger kon je nog wel zelf een eenvoudige VGA-SCART kabel/converter maken en aansturen:
RGB-scart met een HTPC

Als je toch per se die BEOVISION aan de MAC wilt hangen zou ik het toch maar bij een eenvoudige composiet conversie houden en hopen dat het allemaal werkt.
Wat kwaliteit betreft zijn de oudere CRT's natuurlijk nogal vergevingsgezind met lagere kwaliteit video signalen dus het verschil zal dan niet zo erg opvallen zolang het om films gaat.

Ik weet niet hoe je ouders nu gewoon TV kijken, toch ook met een settopbox neem ik aan.
Eventueel zou je daarmee ook al eens de verschillende signalen kunnen vergelijken?

Bedankt voor de extra informatie mbt de scart converter en de linkjes!

Mijn ouders kijken nu TV via KPN met de Experia box(?). Hiermee valt ook al een klein deel van het beeld weg maar is niet storend. Ik ga toch mijn ouders vragen om zich eens serieus te oriënteren voor een nieuwe TV; het is vaak lastig om iets simpels te vinden, niet smart, en zonder al te veel “toeters en bellen”, en de voorkeur gaat naar een nieuwe TV ipv 2e hands wat het ook lastig maakt.
Anders waag ik het er op met composiet naar scart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
dmantione schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:28:
Die gelinkte adapter (is wederverkoop van AliExpress door dropshippers en dat soort gespuis) doet VGA naar composiet in met een SCART-stekker, het is niet wat je wilt.

De beste methode is een passieve VGA-naar-SCART-kabel, bijvoorbeeld:

https://www.allekabels.nl...scart-naar-vga-kabel.html

Het gebruik van zo'n kabel kan evenwel niet zondermeer, de VGA-uitgang moet ingesteld worden op 720x576m 15KHz horizontaal, 50Hz verticaal en composiet-sync. Dit is buiten de officiële specificaties van VGA, dus niet ieder VGA-apparaat kan dit. Bij DisplayPort moet je het meeste vanaf displayportzijde in kunnen stellen, doch ik twijfel over die composiet-sync, dat kan best wel eens onmogelijk zijn vanaf displayportzijde.

Is een dergelijke kabel geen optie, dan wordt het lastiger, want dan heb je een converter nodig die het VGA-beeld in het geheugen schrijf en weer uitvoert via SCART. In beginsel doet de AliExpress-converter zoiets, maar dan met composiet. Ik denk dat de Gonbes GBS8200 hier geschikt is, al dan niet met de open-source "gbs-control"-software. De GBS8200 accepteert RGB-signalen op willekeurige resolutie en framerate op de ingang en kan ze in de gewenste resolutie en framerate weer uitsturen. 720x576i50 wordt ondersteund, dus werkt met SCART.
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg en antwoord. Het klinkt alsof er nog best wat bij komt kijken om het op een optimale manier voor elkaar te krijgen, mogelijk met gebruik van de Gonbes GBS8200. Het klinkt nog enigszins ingewikkeld en ik zie het niet zo zitten om spullen aan te schaffen met de vraag of ik het uiteindelijk wel voor elkaar krijg. 😅 Ik ga mijn ouders toch even aansporen om zich nog eens te oriënteren op een nieuwe TV, en anders toch die Ali converter eens proberen, al zal het niet zo optimaal zijn als de Gonbes manier die je beschrijft.
Ik waardeer het meedenken!
De mediaspeler heb ik ook aan gedacht en zal ik in overweging nemen, echter kan je op die manier geen streams van websites kijken etc, wat mijn ouders ook graag doen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hessebezzel op 30-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hier nog een artikel over dit onderwerp:

https://www.retrorgb.com/emotia.html

Ze gebruiken een Extron Super Emotia om een standaard VGA-signaal te converteren naar de specifieke scanrate die je voor televisies nodig hebt. Extron is mooi spul, je kunt op Ebay veel tweedehands materiaal vinden. Op de pagina staat ook dat GBS-Control geschikt is, dus dat is bij deze ook bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hessebezzel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Bedankt voor de extra informatie mbt de scart converter en de linkjes!

Mijn ouders kijken nu TV via KPN met de Experia box(?). Hiermee valt ook al een klein deel van het beeld weg maar is niet storend. Ik ga toch mijn ouders vragen om zich eens serieus te oriënteren voor een nieuwe TV; het is vaak lastig om iets simpels te vinden, niet smart, en zonder al te veel “toeters en bellen”, en de voorkeur gaat naar een nieuwe TV ipv 2e hands wat het ook lastig maakt.
Anders waag ik het er op met composiet naar scart. :)
Je hoeft het smart deel niet te gebruiken ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessebezzel
dmantione schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:08:
Hier nog een artikel over dit onderwerp:

https://www.retrorgb.com/emotia.html

Ze gebruiken een Extron Super Emotia om een standaard VGA-signaal te converteren naar de specifieke scanrate die je voor televisies nodig hebt. Extron is mooi spul, je kunt op Ebay veel tweedehands materiaal vinden. Op de pagina staat ook dat GBS-Control geschikt is, dus dat is bij deze ook bevestigd.
Thanks voor het delen :)
In ieder geval genoeg opties om in overweging te nemen. Ik had stilletjes wel gehoopt dat er een simpele straight forward optie zou zijn 😇
Pagina: 1