Installatie usb maken voor MacBook Pro mid 2012.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 02:16
Op mijn Mac Mini M1 probeer ik een installatie usb stick te maken voor een MacBook Pro mid 2012.
Catalina is daar de maximale MacOS en ik wil met disk utility de schijf wissen voor installatie en dat lukt niet als ik van dezelfde schijf opstart. Internet start werkt niet, scherm blijft leeg.
Op https://support.apple.com/nl-nl/HT201372 vind ik een downloadlink naar de store, maar daar mag mijn Mac Mini Catalina niet downloaden.
Verderop in het artikel staat een link naar El Capitan. Deze gedownload, instructies gevolgd.
Dan staat er dit:
In de schijfkopie bevindt zich een installatieprogramma met de naam 'InstallMacOSX.pkg'. Hiermee installeert u een app met de naam 'OS X El Capitan-installatie' in de map 'Apps'. U maakt het opstartbare installatieprogramma vanuit deze app, niet vanuit de schijfkopie of het .pkg-installatieprogramma.
Dus ik moet in de schijfkopie zijn, maar mag het niet installeren vanuit de schijfkopie en in de schijfkopie staat een .pkg en ik mag het niet installeren vanuit het .pkg-installatieprogramma.
Als ik de .pkg start krijg ik de melding dat ik het programma niet op deze Mac kan installeren.
De .pkg ook even vanuit de /dmg naar Apps gekopieerd, geen verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 27-10-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19
Lees deze even door: https://support.apple.com/en-us/HT201372 Je moet vanuit terminal de kopieer actie starten, het is me niet duidelijk of je deze stappen ook zo aan het volgen ban.

[ Voor 49% gewijzigd door Archer_VC10 op 27-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Precies gevolgd. De .app moet ergens gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Omdat ik de tekst in het Nederlands onduidelijk vind heb ik geprobeerd dezelfde tekst in het Engels te vinden. Zelfde pagina opent wel, maar niet met de instructies betreffende de .dmg en de .pkg.
Dezelfde acties geprobeerd op een intel iMac. De .pkg toch maar gestart vanuit de .dmg, is volgens mij de enige optie.
De installer start. Maar op de iMac wil ik El Capitan niet installeren. Bij welke stap moet ik de installatie afbreken? Ik heb eens gelezen dat als je dit op het juiste moment afbreekt dat een installatiefolder achterblijft die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 00:01
Het is vrij simpel, zorg dat je een USB format met Disk Utility naar GUID en noem hem USB of iets dergelijks,
start de installer van uit de dmg die installeert de .app in je Applications waarna je het commando kan uitvoeren via Terminal.

[ Voor 4% gewijzigd door Mixpower op 28-10-2022 16:46 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Het usb deel was me al gelukt.
De .pkg had ik gestart vanuit de .dmg. Dan wil die gaan installeren, logisch. Naar welke locatie moet ik dan de installatie laten doen of op welk moment moet ik de installatie stoppen? Ik wil namelijk niet mijn huidige macos installatie van mijn iMac overschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
Dancing_Animal schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:44:
Het usb deel was me al gelukt.
De .pkg had ik gestart vanuit de .dmg. Dan wil die gaan installeren, logisch. Naar welke locatie moet ik dan de installatie laten doen of op welk moment moet ik de installatie stoppen? Ik wil namelijk niet mijn huidige macos installatie van mijn iMac overschrijven.
Zoals ik al zei zet de installatie de .app El Capitan in je applications dus deze installeer je gewoon op je Mac OS volume, de installatie stoppen is nergens voor nodig en je huidige installatie kan je echt niet zomaar overschrijven en gebeurt in dit geval ook helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Mixpower op 29-10-2022 00:41 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 21:26
Hbe je ook al eens een NVRAM reset geprobeerd om daarna Internet Recovery nogmaals een kans te geven? Van daaruit kun je de schijf wel wissen en scheelt het je wat stappen...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Geronimous schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:05:
Hbe je ook al eens een NVRAM reset geprobeerd om daarna Internet Recovery nogmaals een kans te geven? Van daaruit kun je de schijf wel wissen en scheelt het je wat stappen...
Dat kan ook zeker en scheelt een hoop gedoe, al kon ik niet uit de TS halen of dat geprobeerd is.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Mixpower schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:39:
[...]

Zoals ik al zei zet de installatie de .app El Capitan in je applications dus deze installeer je gewoon op je Mac OS volume, de installatie stoppen is nergens voor nodig en je huidige installatie kan je echt niet zomaar overschrijven en gebeurt in dit geval ook helemaal niet.
Gewoon de hele installatie doorlopen dus... ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Geronimous schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:05:
Nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Naar mijn weten kun je simpelweg niet meer vanaf een M1 Mac pre-Big Sur downloaden en verwerken. Alles Catalina en daarvoor spuugt alleen maar foutmeldingen omdat de Mac te nieuw is. Dit zal dus met een andere Mac moeten die Catalina of ouder kan draaien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 20:35
Ik heb zelf geen m1 mac om te testen, maar via dosdude1.com kun je installatie usb sticks maken, even proberen ?
Pagina: 1