Glasvezelkabel door 22mm PVC buis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:01
Ik ben van plan om een glasvezelkabel te gebruiken om mijn PC met SFP+ te verbinden met mijn UDM Pro. Niet zozeer omdat het moet maar omdat het leuk is. Wij krijgen ook Delta glasvezel 8Gbit dus misschien gaat het ook bruikbaar zijn.

De vraag is nu, ik heb tijdens mijn laatste verbouwing naar de werkkamer 2 22mm PVC buizen gelegd met 2 bochten er in. Totale afstand qua 10m dus 15m kabel om safe te zijn. Op dit moment loopt daar nog niks doorheen. Ik dacht dus dat Fiber kabel zelfs met de connectoren erg dun waren, maar in mijn zoektocht naar de juiste kabel kwam ik deze tegen: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=6751&id=402575

Nu zie ik dat de connector toch nog redelijk dik is en ik weet niet zeker of dat met bochten gaat passen. Wat is hiervoor de beste oplossing? Als Tranceiver zat ik naar deze te kijken: https://www.fs.com/de-en/products/87463.html

Op werk zie ik overigens dat onze switches met dit type kabel aangesloten zijn: https://www.allekabels.nl...ezel-kabel-lc-lc-os2.html
Hier valt het me op dat beide kabels een losse connector hebben, wat veel makkelijker door een PVC buis past. Zou deze ook prima zijn om te gebruiken?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:42

ThePsycho

Biertje?

De kabeltjes van FS.com zijn ook 2 losse connectors die met een clip aan elkaar zitten. Hiermee kan je ze eventueel omwisselen om de polariteit te regelen. Ik heb er thuis ook een aantal maar alleen 19mm buizen. Ik kan even kijken of dit al past.

Kan me voorstellen dat eventuele scherpe bochten een probleem vormen.
Mocht het alleen de snelheid zijn waar je om geeft kan je ook cat6a trekken en een sfp module met rj45 aansluiting aanschaffen, zo heb je in ieder geval de 10gbit mogelijkheid zonder belemmeringen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
@ThePsycho Dat zou fijn zijn, als dat past gaan we in ieder geval geen problemen hebben.
Het idee van een SFP module met cat6a is ook een goede, alleen las ik dat die erg veel warmte produceren. Vandaar mijn verkenning van de mogelijkheden met glas.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Het verschil is niet heel erg groot.
Een fibre sfp verbruikt ongeveer 0.8 watt en een koper sfp ongeveer 1 watt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
Destynx schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:40:
Ik ben van plan om een glasvezelkabel te gebruiken om mijn PC met SFP+ te verbinden met mijn UDM Pro. Niet zozeer omdat het moet maar omdat het leuk is. Wij krijgen ook Delta glasvezel 8Gbit dus misschien gaat het ook bruikbaar zijn.

De vraag is nu, ik heb tijdens mijn laatste verbouwing naar de werkkamer 2 22mm PVC buizen gelegd met 2 bochten er in. Totale afstand qua 10m dus 15m kabel om safe te zijn. Op dit moment loopt daar nog niks doorheen. Ik dacht dus dat Fiber kabel zelfs met de connectoren erg dun waren, maar in mijn zoektocht naar de juiste kabel kwam ik deze tegen: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=6751&id=402575

Nu zie ik dat de connector toch nog redelijk dik is en ik weet niet zeker of dat met bochten gaat passen. Wat is hiervoor de beste oplossing? Als Tranceiver zat ik naar deze te kijken: https://www.fs.com/de-en/products/87463.html

Op werk zie ik overigens dat onze switches met dit type kabel aangesloten zijn: https://www.allekabels.nl...ezel-kabel-lc-lc-os2.html
Hier valt het me op dat beide kabels een losse connector hebben, wat veel makkelijker door een PVC buis past. Zou deze ook prima zijn om te gebruiken?
Je moet voor inhuis Multimode kabel hebben (oranje, blauw of paarse mantel), die Singlemode (gele mantel) is voor langere afstanden icm de juiste SFP+. Het kan werken (garanties krijg je niet) maar ideaal is het niet.
Er zijn ook Multimode kabels met splitsbare LC connectors. Een hele enkele keer kan je de LC connector uit elkaar halen zodat alleen de kern en het koppelstukje overblijven.

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 27-10-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:42

ThePsycho

Biertje?

Mocht je nog voor fiber gaan, die kabel van fs gaat door 19mm zonder de connector te splitsen. Met wat ruimte over ook.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:33
SniperGuy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Je moet voor inhuis Multimode kabel hebben (oranje, blauw of paarse mantel), die Singlemode (gele mantel) is voor langere afstanden icm de juiste SFP+. Het kan werken (garanties krijg je niet) maar ideaal is het niet.
Er zijn ook Multimode kabels met splitsbare LC connectors. Een hele enkele keer kan je de LC connector uit elkaar halen zodat alleen de kern en het koppelstukje overblijven.
Singlemode kun je ook gebruiken. Op singlemode heb je zelfs meer bandbreedte dan op multimode.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:12
Anders gewoon een simplex singlemode en dan aan beide kanten een SFP of SFP+ (1 G of 10G) bidi module.
Dan heb je maar 1 kabel nodig.

https://www.fs.com/de-en/...O-A3EIM7MEtRoCDaIQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Doet die UDM pro wel 8Gbit/s LAN to WAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SniperGuy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Je moet voor inhuis Multimode kabel hebben (oranje, blauw of paarse mantel), die Singlemode (gele mantel) is voor langere afstanden icm de juiste SFP+.
Je moet niks.
Het kan werken (garanties krijg je niet) maar ideaal is het niet.
Voor meer dan 1GbE wordt over het algemeen geen multimode meer gebruikt, ook niet voor korte afstanden.

Enige waar je op moet letten is het power budget van je optics, dat moet voor korte afstanden niet te groot zijn, dwz je moet letten op of de output power van je tx niet hoger is dan de maximale input power van je rx gegeven een vrijwel geheel gebrek aan demping in de fiber. Als het wél te groot is moet je een in-line attenuator er tussen zetten om voor beide rx'en het signaal te dempen. Of een paar honderd meter extra fiber, wat je wilt.
De meeste (niet alle idd) LC connectoren zijn op die manier opgezet, een losse connector elk voor A en B en dan een plastic harnasje om ze bij elkaar te houden. Als je dat harnasje er tussenuit haalt (dat kan best wat moeite kosten overigens) dan past dat precies door een standaard electrabuis heen, mits er geen al te strakke bochten in zitten.

Ik heb ze ook vaak achter elkaar gedaan, dwz een van de twee terug geloopt zodat 'ie naar achter wijst.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 27-10-2022 19:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Vorkie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:54:
Doet die UDM pro wel 8Gbit/s LAN to WAN?
Niet met IPS aan. 3,5Gbit en dan is het einde oefening.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
De meningen lijken dus redelijk verdeeld. Vooralsnog lijkt het er op dat we deze tranceiver gaan gebruiken met deze kabel. Alleen even kijken welke PCI adapter ik ga aanschaffen, volgens mij moet je de leverancier ervan specificeren bij aanschaf van de tranceiver daarvoor zo te zien. Heeft dat met compatibiliteit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:38
Voor mijn PC maak ik gebruik van een Mellanox ConnectX-3 SFP+ netwerkkaart.
2e hands via eBay :)
Mijn transceiver daarin is dan ook compatible voor Mellanox.
Aan de andere kant van de kabel, zit ie in een Ubiquiti switch met een transceiver die compatible is met Ubiquiti.
Over het algemeen, zijn de duurdere server merken expres niet-compatibel met elkaar, zodat je altijd bij je eigen vendor moet zijn. (vendor lock-in).
Of dit ook voor deze merken geldt, durf ik niet te zeggen.

Edit: naast Mellanox (tegenwoordig nVidia) heb ik ook gekeken naar "Aquantia AQtion", maar deze schijnen toch meer "consumenten kwaliteit" te zijn.
Als in: onder Windows werken de drivers nog best redelijk, maar onder Linux is het om te huilen.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een fatsoenlijk merk gekozen die ook veel in servers wordt gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door GarBaGe op 28-10-2022 10:33 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 18:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Destynx schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:49:
De meningen lijken dus redelijk verdeeld. Vooralsnog lijkt het er op dat we deze tranceiver gaan gebruiken met deze kabel. Alleen even kijken welke PCI adapter ik ga aanschaffen, volgens mij moet je de leverancier ervan specificeren bij aanschaf van de tranceiver daarvoor zo te zien. Heeft dat met compatibiliteit te maken?
Bestel dan wel de goede tranceiver SX = multimode SR=single mode.
De kabel die jij wil bestellen is (OM3) is multimode trouwens.
Compatibiliteit kan nogal nauw luisteren met sommige vendors, mijn Intel (X520-DA2) pikken echt geen "andere" configs/SFP adapters als "Intel" compatible. Mijn TP-Link/Mikrotik switches/routers en media converters maken er weer geen probleem van.

Overigens zou ik wel SM overwegen ten opzichte van MM, ik heb zelf ook MM in mijn huis getrokken maar zou gezien het minimale prijs verschil achteraf toch voor SM hebben gekozen, waarom:
- IMO meer toekomst bestendig.
- Optie genbruik BIDI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Illusion

(the art of)

Misschien ten overvloede: onafhankelijk van wat voor fiber je trekt, zorg dat er ook een CAT6 kabel naast ligt. Fiber is een stuk lastiger troubleshooten, dus als er een keer iets is, dan wil je wel internet op je pc hebben.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
@Illusion Bedankt voor de toevoeging, er komt inderdaad nog CAT6 naast voor de andere apparaten op de werkkamer, waarschijnlijk leg ik ook een CAT6 kabel achter mijn PC klaar voor het geval er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik heb hier alles, ook fiber met connector aan, door 25mm buizen getrokken. Ruimer is sowieso beter, 22mm lukt mogelijk ook wel, maar verwacht niet veel overschot te hebben (zeker in bochten en met trekopstelling eraan).
Hieronder link naar mijn bevindingen, met foto's en tips, na mijn project:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=880436#p880436

[ Voor 3% gewijzigd door NuKeM op 28-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-06 09:41
Trek je zo een kabel niet in 1 keer kapot met een trekveer ? Hoe moet je eraan "trekken" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
Het is zeer belangrijk dat er aan de andere kant ook iemand zit die de kabel begeleid. Veel trekken mag je natuurlijk niet doen, maar mijn ervaring leert dat er niet veel getrokken moest worden (door ruime lege buis) en dat indien nodig de kabel toch iets meer kan hebben dan je zou verwachten. Hier werden zeker meer dan 10 fibers 'getrokken' en geen enkele bleek uiteindelijk niet te werken.
Ter info hoe ik ze trok, met trek vooral op connector:
https://userbase.be/forum...le.php?id=16912&mode=view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
CyBeR schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Je moet niks.

[...]

Voor meer dan 1GbE wordt over het algemeen geen multimode meer gebruikt, ook niet voor korte afstanden.

Ik heb genoeg multimode verbindingen gemaakt van 10 Gbit en kom ze nog steeds tegen. en ze worden hier in het datacenter nog steeds door een klant gemaakt.

[...]

t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
NuKeM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:25:
Het is zeer belangrijk dat er aan de andere kant ook iemand zit die de kabel begeleid. Veel trekken mag je natuurlijk niet doen, maar mijn ervaring leert dat er niet veel getrokken moest worden (door ruime lege buis) en dat indien nodig de kabel toch iets meer kan hebben dan je zou verwachten. Hier werden zeker meer dan 10 fibers 'getrokken' en geen enkele bleek uiteindelijk niet te werken.
Bedankt voor de bijdrage, alleen zijn de afbeelding niet zichtbaar als je geen account hebt. Toevallig mogelijk om ze hier te embedden of door te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
CyBeR schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:10:

[...]

Enige waar je op moet letten is het power budget van je optics, dat moet voor korte afstanden niet te groot zijn, dwz je moet letten op of de output power van je tx niet hoger is dan de maximale input power van je rx gegeven een vrijwel geheel gebrek aan demping in de fiber. Als het wél te groot is moet je een in-line attenuator er tussen zetten om voor beide rx'en het signaal te dempen. Of een paar honderd meter extra fiber, wat je wilt.

[...]
Whut, je advies is om je aan de standaarden te houden: dus optics met bijbehorende kabels. Wat ik al zei: het kan werken maar ideaal is het niet (singlemode transceivers gebruiken op en trace met wisselend MMF en SMF kan werken, heb je afhankelijk van de tranceivers en kabels geen dempers meer nodig :P
Maar als je dan bij Cisco aankomt dat je verbinding instabiel is zeggen ze (nadat ze eerst hard gaan lachen) dat de oplossing die geïmplementeerd is niet de juiste is.
Alles wat ik in het DC doe is dan ook volgens de letter van de wet: intern alles MMF icm 100G BiDi en als we het DC uitgaan over darkfiber netjes 100G over SMF :Y Dat heeft ook met kosten te maken aangezien trancievers voor korte afstanden veeel goedkoper zijn dan trancievers voor +14KM

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 28-10-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuKeM
Bedankt voor de bijdrage, alleen zijn de afbeelding niet zichtbaar als je geen account hebt. Toevallig mogelijk om ze hier te embedden of door te sturen?
Hierbij wat sfeerbeelden van mijn werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iao5u0Kb3N99oRT_nRKonbsbbMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqTYRCQ7tzZWnPvkVe1Lqv7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zev9hJJ0Rh-Gw3VQ2qok6sc2w4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4wRmzVa1V1XBOAhTORVnODe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weR6IOOy0dgllRLYUJQlP_XDzfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIe8dFKzOREZzeRWFYtyNKXt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNXxDjqqU00xeWaxuQLMaROTTCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZCqe0kr16wL7g2dHb4xuAd3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
NuKeM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:25:
Kabels kunnen tegenwoordig best wat hebben: je kan eraan met je volle gewicht aan gaan hangen en dan zullen ze waarschijnlijk nog prima doen (al zou ik ze niet meer voor een productie link gebruiken). Vaak zit het probleem in het feit dat de eindstukken/de kop (die in dat witte uiteinde zit) beschadigd raakt door stof, vuil en stoten. Als je die dan zomaar in een transciever of een patchpaneel stopt kan die ook beschadigen. Daarom is onze policy: SMF na 1x gebruik weggooien en een nieuwe uit de verpakking gebruiken en alle kabels zolang mogelijk de dopjes erop laten zitten of het afdekdopje op de transciever/patchpaneel laten zitten.

Dat voorkomt vaak kabels/overgangen die eruit zien als pizza:

Afbeeldingslocatie: https://www.thefoa.org/tech/ref/termination/Krell-repolisher.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SniperGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Whut, je advies is om je aan de standaarden te houden: dus optics met bijbehorende kabels. Wat ik al zei: het kan werken maar ideaal is het niet (singlemode transceivers gebruiken op en trace met wisselend MMF en SMF kan werken, heb je afhankelijk van de tranceivers en kabels geen dempers meer nodig :P
Waar de fuck zeg ik dat TS MMF optics met SMF kabel moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
SniperGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Kabels kunnen tegenwoordig best wat hebben: je kan eraan met je volle gewicht aan gaan hangen en dan zullen ze waarschijnlijk nog prima doen (al zou ik ze niet meer voor een productie link gebruiken). Vaak zit het probleem in het feit dat de eindstukken/de kop (die in dat witte uiteinde zit) beschadigd raakt door stof, vuil en stoten. Als je die dan zomaar in een transciever of een patchpaneel stopt kan die ook beschadigen. Daarom is onze policy: SMF na 1x gebruik weggooien en een nieuwe uit de verpakking gebruiken en alle kabels zolang mogelijk de dopjes erop laten zitten of het afdekdopje op de transciever/patchpaneel laten zitten.

Dat voorkomt vaak kabels/overgangen die eruit zien als pizza:

[Afbeelding]
Je vergeet de poetsmiddelen om ze schoon te maken. Die heb je toch echt nodig om je nieuwe fibers te cleanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
vincedd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Je vergeet de poetsmiddelen om ze schoon te maken. Die heb je toch echt nodig om je nieuwe fibers te cleanen.
Dat doen we eigenlijk nooit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 13:11
Jij hebt waarschijnlijk dus nog nooit een fiber onder een fiber camera gehouden, zelfs nieuw uit het zakje? :+

Wel een duur geintje, 1x gebruiken en dan wegmikken, als je de dopjes erop doet kun je een fiber makkelijk meer dan eens gebruiken.

Een fiber kan echt best wel wat hebben, wij hebben een bakje met oude 1 meters, die we gebruiken om aan nieuwe werknemers te laten zien hoeveel een fiber kan hebben. Je kunt er als je zou willen zelf een lichte knoop in leggen. Werkt het nog daarna, ja. Zou ik hem nog in productie gebruiken daarna, liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jimmy87 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:57:
Een fiber kan echt best wel wat hebben, wij hebben een bakje met oude 1 meters, die we gebruiken om aan nieuwe werknemers te laten zien hoeveel een fiber kan hebben. Je kunt er als je zou willen zelf een lichte knoop in leggen. Werkt het nog daarna, ja. Zou ik hem nog in productie gebruiken daarna, liever niet.
maar 't is glas :?

Mja ik heb er wel eens een stuk getrokken maar daar was flink wat voor nodig idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
SniperGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Dat doen we eigenlijk nooit :o
wel aan te raden. Ik doe niet anders als ik een verbinding maak. Kan toch vuil op je nieuwe vezel zitten die net uit de verpakking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:55
xares schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:46:
Anders gewoon een simplex singlemode en dan aan beide kanten een SFP of SFP+ (1 G of 10G) bidi module.
Dan heb je maar 1 kabel nodig.

https://www.fs.com/de-en/...O-A3EIM7MEtRoCDaIQAvD_BwE
Zijn deze modules( sc) er wel voor mijn edgerouter 12?
Zie vooral lc modules maar wilde graag sc simplex modules voor in huis
Denk niet dat merk zoveel uitmaakt de edgerouter doet niet zo moeilijk.
Pagina: 1