Hoe werkt deze dimmer? Voltage te laag...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:47

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een hele setup binnengekregen om ledverlichting aan te leggen in mijn kantoor.

Principiele manier van aandrijving hier is een 'led driver' die aangesloten word op een muurdimmer. Ik heb de led-driver al separaat getest door er een snoer op aan te sluiten en een led-string. De driver werkt perfect en ik krijg licht uit de led-strip.

Sluit ik de boel aan op de dimmer, dan echter niet. Het schema is vrij simpel: De bruine fase draad gaat naar de dimmer, en dan precies deze:

https://www.praxis.nl/ger..._ixXzBRivZJxoCnqcQAvD_BwE

uit de dimmer komt een zwarte schakeldraad, en die gaat naar de led-driver. De negatieve (nul) draad (de blauwe dus) zit op de - van de AC zijde van de led-driver en daar zit uiteraard niks 'tussen', deze zit direct op de centrale nul aangesloten.

Welnu, ik moet het probleem in de dimmer zoeken, want separaat werkt de driver prima. De dimmer is relatief simpel in operatie en instelling en heeft, naast de centrale druk/draaiknop, een potmetertje voor de 'weerstand' en een switch die op 'auto' of 'manual' kan staan (default is auto, en daar heb ik niet aangezeten).

Meet ik het voltage over de schakeldraad naar nul, meet ik 8,9 volt die snel terug valt naar 8,7 volt. Geen hoeveelheid aanpassen van de instellingen wijzigt hier iets aan. Of ik nu de potmeter op minimaal of maximaal zet, geen verschil. Ook de centrale druk/draaiknop kan ik draaien en drukken wat ik wil, ik blijf 8,7 volt meten uit deze dimmer.

Wat doe ik fout? Ik heb dit voltage gemeten met de led-driver aangesloten, dus er was wel degelijk een 'last' aanwezig op de dimmer. De dimmer heeft een minimum van 3w aan vermogensafgifte en alhoewel ik voor de test slechts één meter ledstrip (van ±9w) aangesloten had zitten, lijkt me niet direct dat dit het probleem kan zijn. Ik heb de potmeter langzaam gedraait om te kijken of hij ergens op het bereik aan zou springen, maar helaas.

Wie heeft het verlossende antwoord?

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 27-10-2022 17:38)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Er zijn maar twee aansluitingen.
Ik zie er op de productafbeelding waar je naar linkt toch echt 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPER4BczlZhQdrH4EclcoDluefE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ehLw5V7df2dnuXDCLYfFYCz.jpg?f=user_large
Puls, L, N, Uit.

Je hebt toch wel de juiste contacten gebruikt (L en Uit)?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je twee of drie draden aangesloten? Links horen de schakeldraad én een fase lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:39:
Heb je twee of drie draden aangesloten? Links horen de schakeldraad én een fase lijkt me.
Twee. Een fase erin en een schakeldraad eruit conform de handleiding van de dimmer. Dat er twee 'plaatsen' zijn voor een draad aan de linkerzijde is voor inbouw in een duo-contact (1 stopcontact en 1 dimmer).

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Fase aansnijding (RL) of Fase afsnijding (RC)?

Indien jouw lampen dimbaar zijn, dient tevens zijn aangegeven of de lampen (of trafo) werken op de dimtechniek fase aansnijding (R,L/leading edge) of fase afsnijding (R,C/trailing edge). Zodra je dit weet, kies je een led dimmer met dezelfde dimtechniek.

Je hebt dus een dimmer die beide ondersteund.
Zou hij mogelijk op de verkeerde instelling staan vanwege het auto/manual knopje?

Edit: ik denk het eigenlijk niet want met de verkeerde instelling zou je lamp wel moeten gaan branden volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Bazvv op 27-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De driver werd verkocht als zijnde aanstuurbaar door beide types (dus fase aan en afsnijding). Op de driver zelf staat ook een logo met een driekhoek en L,C eronder. Er staat ook op dat hij tussen de 33 en 100w vermogen levert, wat impliceert dat 1 ledstrip misschien niet genoeg is (voor de rest) maar met een directe stroomstekker erin werkt hij dus prima.

De dimmer zit gewoon aangesloten zoals in de handleiding voorgeschreven, dus bruin (fase) naar de ene zijde en de schakeldraad aan de andere kant. Net nog een keer gecontroleerd, de draden zitten correct.

Zou het kwaad kunnen de 'manual' instelling te proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Andersom de dimmer al eens geprobeerd met een normale lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Exigence schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:58:
Andersom de dimmer al eens geprobeerd met een normale lamp?
Nog niet, ga ik even doen :).

- edit -

'normale' lampen zijn er niet meer in huis, dus ik heb gewoon een fitting aangesloten met daarin een gloednieuwe E27 lamp, doch wel (ik heb niks anders) met led-filament. Dit is wel een 'plug en play' led lamp die dus bedoeld is voor het vervangen van ouderwetsche gloeilampen naar led (de driver zit in de fitting dus).

Geen licht. Alle instellingen geprobeerd op de dimmer.

[ Voor 48% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het is echt niet lastig, zo lijkt het, en ik heb alle bedrading gewoon 'goed' zitten.

YouTube: How to connect triac dimmable led driver ?

Alle stopcontacten werken naar behoren, er gaat ±220v de dimmer in maar er komt slechts een krappe 9 volt naar buiten, ongeacht de instellingen van de dimmer. Dat lijkt mij hier het probleem. Ik zou kunnen checken of er een zekering stuk is (al is de dimmer nieuw uit de verpakking) maar dan zou ik géén voltage moeten meten denk ik, geen 9 volt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:20

BCC

Door de fase afsnijding kan een goedkope voltmeter nogal afwijken qua meting. Staat hij wel op ac?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 27-10-2022 17:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:17:
Door de fase afsnijding kan een goedkope voltmeter nogal afwijken qua meting. Staat hij wel op ac?
Yup, op wisselstroom. Maar ik heb nu een 'normale' fitting eraan hangen (doet het ook niet uiteraard) en nu meet ik nog maar 0,4 volt over de verbinding :?. Ook hier weer geen verschil, knop aan of uit, draaien, potmeter, manual of automatic, ik meet 0,4 volt van fase naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
volgens mij vereist de dimmer L+N voor een goede werking als ik het plaatje op de dimmer en het opschrift zo zie. Dan zijn 2 draden niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
lazybones schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:25:
volgens mij vereist de dimmer L+N voor een goede werking als ik het plaatje op de dimmer en het opschrift zo zie. Dan zijn 2 draden niet genoeg.
Er zijn maar twee aansluitingen. Bovendien strookt dat niet met wat er in de handleiding staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fM88Ycf8iHk_CFV3X9z7z0sDk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyeEe6Kr29yzjr8aEXyiLr1Z.jpg?f=fotoalbum_large

De tekening laat een draad zien van L (fase) naar de linkerzijde van de dimmer, vanuit de rechterzijde van de dimmer een draad naar je apparaat (cirkel met kruis erin) en van daaruit terug naar nul (N).

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik zou ondertussen wel durven te concluderen dat de dimmer waarschijnlijk defect is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Er zijn maar twee aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPER4BczlZhQdrH4EclcoDluefE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ehLw5V7df2dnuXDCLYfFYCz.jpg?f=user_large
Puls, L, N, Uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

[Afbeelding]
Puls, L, N, Uit.

Okeay, ik ben toch een dikke dompie, denk ik.

Nee, de mijne heeft geen N (aan die zijde vermeld jouw plaatje een 'uit' en een N) maar mijn schakelaar heeft daar slechts één aansluiting, te weten het pijltje).

MAAR.

Ik besloot het ding eruit te halen en te vervangen voor een gewone schakelaar, en toen viel me op dat ik de fasedraad niet in de L had maar in de aansluiting die bedoeld is voor doorlussen (of hotelschakeling). De eerste keer dat ik dit checkte niet gezien, en de tweede keer dacht ik in de gauwigheid dat als het voor doorlussen is, beide aansluitingen aan elkaar vast zouden zitten intern.

Maar dat blijkt dus niet het geval....

en nu werkt mijn lamp. Driver nog niet geprobeerd, dat komt zo.

En voor je beweert dat ik misschien niet aan elektronica zou moeten sleutelen als ik zo slecht oplet: iedereen heeft wel eens slechte dagen, toch? :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Ik besloot het ding eruit te halen en te vervangen voor een gewone schakelaar, en toen viel me op dat ik de fasedraad niet in de L had maar in de aansluiting die bedoeld is voor doorlussen (of hotelschakeling). De eerste keer dat ik dit checkte niet gezien, en de tweede keer dacht ik in de gauwigheid dat als het voor doorlussen is, beide aansluitingen aan elkaar vast zouden zitten intern.

Maar dat blijkt dus niet het geval....
Die aansluiting is dus voor een pulsdrukker. Dat staat ook beschreven in de handleiding. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLq_rhtTdzDHDGr9swG89jzol0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvoPTXQNROzIA4JZK9BBU0xn.jpg?f=fotoalbum_large

Niet om door te lussen en het is ook niet bepaald een conventionele hotelschakeling / wisselschakeling. Maar je kunt het inderdaad wel gebruiken om de dimmer op een andere plek te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Die aansluiting is dus voor een pulsdrukker. Dat staat ook beschreven in de handleiding. ;)

[Afbeelding]

Niet om door te lussen en het is ook niet bepaald een conventionele hotelschakeling / wisselschakeling. Maar je kunt het inderdaad wel gebruiken om de dimmer op een andere plek te bedienen.
Kwestie van RTFM (heb ik wel gedaan, maar niet goed, zo blijkt). Dat ik hem in de puls heb aangesloten komt denk ik omdat ik alles van bovenop bekeek (dus ondersteboven). Weer een wijze les :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 18:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in >> DEI

Tweakers Discord

Pagina: 1