Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-02-2024
Hallo,

ik wil graag een gaming pc aanschaffen/samenstellen. aangezien ik vrijwel een lijk hierin ben wil ik graag om jullie hulp vragen!

ik heb zelf een msi rtx 2080 ti gaming x trio van een collega overgenomen en wil vanuit hier een game pc opbouwen.

ik wil gaan gamen, voornamelijk Call of Duty. Ik ben geen extreme/gevorderde gamer verder word de pc alleen gebruikt voor standaard dingen zoals, mailen, internetten, spotify ect.

Mijn budget is rond de 1000,-

ik heb een beetje rond gekeken maar kom er niet helemaal wijs uit. ik weet bijvoorbeeld niet of ik beter voor een specifieke i5/i7/i9 of voor een ryzen moet gaan.

welke voeding en moederbord hier dan ook weer het beste bij past..

enige waar ik verder over uit was (pas maar aan indien het niet geschikt is)

- MSI rtx 2080 ti gaming x trio (heb ik)
- Samsung 980 Pro, 1TB SSD
- Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen of Kingston FURY 32 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen

in principe komt het er dus op neer dat ik een game pc wil samenstellen voor 1000,- zonder de prijs van de GPU en behuizing inbegrepen.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingLian Li Galahad 360 SL ARGB V2 Zwart€ 189,90€ 189,90
1VentilatorenLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 832,70

Dit is een beetje wat ik in gedachte had. Maar bijvoorbeeld welk moederbord/voeding en processor ik moet is nog altijd een grote vraag voor me.. ik heb momenteel het MSI moederbord gekozen maar ik speel met kabel dus weet niet of er dan betere opties zijn en het WiFi bijvoorbeeld weg te laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Gezien je videokaart denk ik dat je op 1440p wilt gamen op hoge settings en hoge fps? Welke kast heb je? Ook presteert dat Corsair geheugen gelijk aan goedkoper 3200 MT/s, CL16 RAM, de set in deze lijst is sneller.

Dan zou ik met dit budget wat minder geld in moederbord en koeling steken, een prima luchtkoeler voldoet bij CPU's met dit budget. Ook ga je denk ik niet overklokken en heb je geen wifi nodig als je vast netwerk gebruikt, je moederbord kan wat goedkoper. De lijst hieronder is met een van de beste gaming CPU's die je nu kan vinden en met een voeding zodat je ook de videokaart nog een upgrade kan geven. Als je het bij deze RTX 2080 houdt is de 550 Watt versie van die voeding al voldoende. Je zou nog tot begin volgend jaar kunnen wachten op de Core i5-13400, zie hier, die zal flink goedkoper zijn dan deze i5 en ongeveer dezelfde prestaties leveren bij gaming op 1440p of 4K.

1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 369,99€ 369,99
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 154,99€ 154,99
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 130,92€ 130,92
1VoedingenCooler Master V750 Gold-V2€ 91,25€ 91,25
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 970,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Ik heb momenteel de Lian Li 011 dynamic mini behuizing.

Een i5 blijft dat wel lang genoeg up to date zeg maar of kan ik beter voor i7 gaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
yefferz13 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:45:
Ik heb momenteel de Lian Li 011 dynamic mini behuizing.

Een i5 blijft dat wel lang genoeg up to date zeg maar of kan ik beter voor i7 gaan ?
Voor gaming hebben meer dan zes cores niet veel zin, en zeker gaming op hogere resoluties dan 1080p heeft veel meer baat bij een snelle GPU dan bij een krachtige CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De Wifi+Bluetooth versie van het moederbord in het lijstje van @martyw is uitvoering: MSI Pro B660M-A WiFi DDR4 die praktisch genoeg even duur is (sterker nog, eigenlijk overal precies even duur). Zou ik dus sowieso doen, ook al gebruik je normaal gesproken geen WiFi en Bluetooth.

[ Voor 7% gewijzigd door Migrator op 27-10-2022 17:14 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Momenteel zit dit erin. Voeding was niet zwaar genoeg dus deze vervangen door de Gigabyte P1000GM, alle kabels vervangen en correct aangesloten en pc gaat niet aan. Indien ik alleen de power suply insteek gaat de pc aan. Zodra ik of de Fan’s of de grafische kaart (RTX2080ti) aansluit doet niets het. Alle kabels geprobeerd en omdat ik eerst een Gigabyte P850GM had aangeschaft en erna pas die 1000 en deze ook thuis (nieuw) had liggen heb ik deze ook geprobeerd ook hiermee precies dezelfde problemen.. ik weet me geen raad meer en snap ook niet waarom die het niet zou doen.. zodra ik m’n oude voeding (corsair sf600) erin zet doet alles het alleen kan ik de pc dan niet volledig opstarten omdat deze niet zwaar genoeg is voor de videokaart.

1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 406,67€ 406,67
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini Zwart€ 109,95€ 109,95
1WaterkoelingLian Li GALAHAD 240 AiO ARGB Zwart€ 101,26€ 101,26
2VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 1-pack, 120mm€ 27,50€ 55,-
1VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 3-pack, 120mm€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16€ 121,90€ 121,90
1VoedingenCorsair SF600€ 111,90€ 111,90
1Solid state drivesWD_Black SN850 1TB (zonder heatsink)€ 130,11€ 130,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:43
850w zou ruim voldoende moeten zijn voor dit systeem. Dat gezegd hebbende waren er een tijd geleden wel issues met Gigabyte power supplies, daar zou ik wel waakzaam voor zijn.

Fan's alleen zouden geen groot verschil moeten maken, probeer je pc eens te starten zonder GPU? Mijn best guess is dat er iets verkeerd is aangesloten, het zou mooi zijn als je het probleem kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Allemaal al geprobeerd. Zowel op de 1000w als 850w. Zodra ik alleen de voeding koppel doet deze het zodra ik ook maar iets erbij aansluit doet niets het meer. Als ik dan de kabels weer eruit haal gaat de voeding ook niet meer aan. Als ik dan m’n oude voeding aansluit doet alles het weer. (Pc heeft hiervoor ook gewoon gedraaid) dus verkeerd aangesloten zou eigenlijk niet kunnen en nadat ik dit minimaal 10 keer opnieuw gedaan weet ik zeker dat dit het probleem niet is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 11:14
Dan heb je dus gewoon een slechte voeding. Niet zo gek ook. Gigabyte voedingen zijn in de regel gewoon rommel. 850 watt is genoeg voor je systeem. Het licht denk ik niet aan het wattage, maar aan de kwaliteit van de voeding die je gebruikt.

uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2

Hier kun je zien dat een RTX2080Ti systeem maar 500 watt trekt in games. Dus dan heb je met een 850 watt voeding nog ruim de marge voor een power hungry CPU. De 12700 valt daarentegen best wel mee, dus ik denk dat je rond die 500 zit. Al je fans en SSD's enzo zijn verwaarloosbaar, die zitten op 1-3 watt per stuk
https://www.techspot.com/...force-rtx-2080/page4.html

Je kunt de pc zeer zeker wél opstarten met je SF600. 600 watt is meer dan genoeg om met deze PC windows op te starten en lichte games of te draaien. Zodra je zware games opstart, dan gaat de fan van de voeding waarschijnlijk flink draaien, maar premium voedingen zoals de SF600 kunnen best wel tegen volle belasting hoor

[ Voor 51% gewijzigd door youridv1 op 01-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Ja dan ga ik deze bijdrage gewoon retourneren!
Alvast bedankt en hopelijk is dit het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Aangezien ik een Lian Li kast heb moet ik de SFX variant van de Cooler Master is dit een goede aanschaf dan?

uitvoering: Cooler Master V850 SFX Gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
youridv1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:17:
Dan heb je dus gewoon een slechte voeding. Niet zo gek ook. Gigabyte voedingen zijn in de regel gewoon rommel. 850 watt is genoeg voor je systeem. Het licht denk ik niet aan het wattage, maar aan de kwaliteit van de voeding die je gebruikt.

uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2

Hier kun je zien dat een RTX2080Ti systeem maar 500 watt trekt in games. Dus dan heb je met een 850 watt voeding nog ruim de marge voor een power hungry CPU. De 12700 valt daarentegen best wel mee, dus ik denk dat je rond die 500 zit. Al je fans en SSD's enzo zijn verwaarloosbaar, die zitten op 1-3 watt per stuk
https://www.techspot.com/...force-rtx-2080/page4.html

Je kunt de pc zeer zeker wél opstarten met je SF600. 600 watt is meer dan genoeg om met deze PC windows op te starten en lichte games of te draaien. Zodra je zware games opstart, dan gaat de fan van de voeding waarschijnlijk flink draaien, maar premium voedingen zoals de SF600 kunnen best wel tegen volle belasting hoor
Zodra ik de SF600 hierop aansluit en de pc aanmaakt krijg ik. Please power down en check pci cables, toen heb ik een zwaarder voeding geprobeerd van m’n collega en ging de pc aan zoals het hoort. Op de 600 alleen krijg ik hem niet draaiende helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan is 'ie ofwel niet goed aangesloten ofwel de voeding is echt gewoon kaduuk... Ik neem aan dat je niks geks doet met verloopjes o.i.d. en dat je gewoon 2 8-pins-stekkertjes direct van de voeding naar de videokaart hebt?

De 2080Ti zou met een goede 600W-voeding prima moeten draaien, zelfs onder load, laat staan dat 'ie op moet kunnen starten. En de SF600 is een goede voeding.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ik ben het @bwerg eens. Dat is geen wattage probleem. Er is iets kapot of verkeerd aangesloten. Die warning die je krijgt geeft aan dat er een probleem is met de kabel, niet dat de voeding het niet aankan oid. Voor zover ik weet zijn de meeste kwaliteit voedingen prima in staat om 20-30% meer te leveren dan kun beschreven continu wattage. Natuurlijk niet op de lange termijn, maar het zal niet lijden tot meer dan snellere slijtage op den duur.

Ik neem even aan dat je geen kabels hergebruikt tussen de Gigabyte en Corsair voedingen en dat je in beide gevallen de kabels die bij de voeding zaten gebruikt? Ook heb je gecontroleerd dat de kabels netjes in de voeding zitten, dat je niet de verkeerde connector op de voeding gebruikt en of je een EPS 8 pin kabel op de videokaart hebt aangesloten? Dat laatste kan soms fysiek passen, maar is niet de bedoeling

Als alle drie de voedingen je pc niet aan de praat krijgen, moet je je serieus gaan afvragen of die videokaart wel oke is / of je de kabels wel goed aansluit

Er valt me namelijk iets op. uitvoering: Corsair SF600 heeft maar twee 8 pin PCIe kabels en een uitvoering: MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio heeft 3 PCIe aansluitingen nodig. 2x8(6+2)pin en 1x6 pin. Dus ik heb mijn vraagtekens bij wat jij verstaat onder "correct aangesloten"

Volgens de specificaties heeft een SF600 dus helemaal niet genoeg kabels voor de 2080Ti die jij hebt. Dit is waarschijnlijk de reden dat je die foutmelding krijgt. Of je sluit ze niet alle 3 aan, of je bent creatief geweest met 1 van de 3 aansluitingen

Het zou dus ook zomaar zo kunnen zijn dat je bij het aansluiten van de Gigabyte voedingen een zelfde soort fout maakt, ook na 10 keer

[ Voor 129% gewijzigd door youridv1 op 01-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
youridv1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:11:
Ik ben het @bwerg eens. Dat is geen wattage probleem. Er is iets kapot of verkeerd aangesloten. Die warning die je krijgt geeft aan dat er een probleem is met de kabel, niet dat de voeding het niet aankan oid. Voor zover ik weet zijn de meeste kwaliteit voedingen prima in staat om 20-30% meer te leveren dan kun beschreven continu wattage. Natuurlijk niet op de lange termijn, maar het zal niet lijden tot meer dan snellere slijtage op den duur.

Ik neem even aan dat je geen kabels hergebruikt tussen de Gigabyte en Corsair voedingen en dat je in beide gevallen de kabels die bij de voeding zaten gebruikt? Ook heb je gecontroleerd dat de kabels netjes in de voeding zitten, dat je niet de verkeerde connector op de voeding gebruikt en of je een EPS 8 pin kabel op de videokaart hebt aangesloten? Dat laatste kan soms fysiek passen, maar is niet de bedoeling

Als alle drie de voedingen je pc niet aan de praat krijgen, moet je je serieus gaan afvragen of die videokaart wel oke is / of je de kabels wel goed aansluit

Er valt me namelijk iets op. uitvoering: Corsair SF600 heeft maar twee 8 pin PCIe kabels en een uitvoering: MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio heeft 3 PCIe aansluitingen nodig. 2x8(6+2)pin en 1x6 pin. Dus ik heb mijn vraagtekens bij wat jij verstaat onder "correct aangesloten"

Volgens de specificaties heeft een SF600 dus helemaal niet genoeg kabels voor de 2080Ti die jij hebt. Dit is waarschijnlijk de reden dat je die foutmelding krijgt. Of je sluit ze niet alle 3 aan, of je bent creatief geweest met 1 van de 3 aansluitingen

Het zou dus ook zomaar zo kunnen zijn dat je bij het aansluiten van de Gigabyte voedingen een zelfde soort fout maakt, ook na 10 keer
Klopt ik heb een kabel vervangen door een kabel waar een dubbele uitkomt zodat deze alle 3 zijn aangesloten. Dus van een 8 pins na 6+2 vervangen door 8 pins na 6+2 + 6+2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
En waar heb je die kabel vandaan?

- Niet originele kabel gebruikt
- Foutmelding over kabel

1+1=2 lijkt me

[ Voor 66% gewijzigd door youridv1 op 01-11-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
Fout melding was voordat ik deze kabel gebruikte, ik heb deze grafische kaar overgenomen van een collega en die was vergeten deze kabel mee te leveren dus dit is de originele kabel die erbij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
youridv1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:04:
En waar heb je die kabel vandaan?

- Niet originele kabel gebruikt
- Foutmelding over kabel

1+1=2 lijkt me
Plus foutmelding was bij de oude voeding, dit heeft dus niet te maken in principe met de nieuwe voeding en dat deze niet aangaat zodra bijvoorbeeld alleen de fans aangesloten zijn want op dat moment word deze kabels niet eens gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ik kan uit je verhaal niet wijs. Dus even alles op een rijtje krijgen.

- Waarom werd er een voeding kabel meegeleverd met de GPU door je collega?
Voedingskabels zitten bij voedingen, niet bij videokaarten. Geen kabels gebruiken die niet in de doos van je
voeding zaten of speciaal voor jouw voeding zijn ontworpen.

- Welke voeding geeft nu welk probleem?
Voor zover ik het snap:
- De Corsair SF600 start op zonder GPU en zonder fans
- De Gigabyte 850 start niet op?
- De Gigabyte 1000 start niet op?

Want even voor de duidelijkheid:
- Als de PC niet op start, dan is er iets kapot, of zit er iets niet goed aangesloten.
- Als de PC soms uit valt tijdens belasting, dan is er iets kapot, of zit er iets niet goed aangesloten.

Geen van de drie voedingen die jij hier in dit topic noemt zou problemen moeten hebben met deze PC als ze niet defect zijn. De SF600 heeft als enige probleem dat hier niet genoeg PCIe kabels bij zitten. Alle drie de voedingen zijn zwaar genoeg voor de videokaart. De SF600 houdt niet super veel over, maar het is toch zeker gewoon te doen.

Als de PC niet opstart met deze voedingen, dan zit er iets onjuist aangesloten of is 1 van de componenten in je PC defect. Dat zijn de enige twee antwoorden. De voedingen zijn niet te licht. Ik weet niet hoe je die conclusie getrokken hebt, maar dat is niet waar

Tenzij je die extra kabel van je collega waar je het over hebt bij Corsair vandaan hebt en de kabel specifiek voor de SF600 is ontworpen, mag je die nooit zomaar in de SF600 prikken. Dit kan zowel de voeding als de videokaart fataal worden. De connector aan de kant van de voeding is niet gestandaardiseerd dus de kans dat de pin out niet klopt is erg groot en dit kan van grote gevolgen zijn voor alle apparaten die je met die kabel verbindt.

Bovendien kun je de SF600 helemaal niet draaien met meer PCIe aansluitingen dan 2. Hij is ontworpen op 2x8pin, niet op 2x8+1x6. Als je dat toch doet, door middel van een kabel die niet bij de SF600 zat, dan loop je de kans dat je de voeding daarmee sloopt. Tenzij Corsair zelf een SF600 specifieke kabel hiervoor verkoopt.

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 01-11-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yefferz13
De pc heeft altijd gedraaid op de SF600.
Nadat de gpu is toegevoegd en kabel vervangen (ook corsair idd) kreeg ik nog altijd de melding van pci kabel please shut down. Aangezien op het moederbord ook 2x8 pins zit en de pc voorheen (voor toevoegen van GPU) op 1x 8 pins liep omdat er geen plek meer over was in de voeding. Dus ondanks dat de voeding het zou aankunnen heb ik hier niet genoeg plek in. Heb nu een cooler master 1000 aangeschaft en net alles vervangen! Hij loopt fantastisch nu.

[ Voor 8% gewijzigd door yefferz13 op 02-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SF600 platinum is beter geschikt, de Gold versie niet. Lian Li SP 750-850 zou eerder mijn keuze zijn, past ook goed bij je behuizing

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1