SSD Niet meer te initialiseren na formatteren in Qnap NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmarco
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-02 19:03
Ik heb een Samsung 840EVO geformatteerd in mijn Qnap NAS naar EXT4. Dit omdat ik eens wilde zien hoe het werkt met een externe SSD aan de Qnap NAS. Nu wil ik deze schijf weer gnbruiken als 'normale' schijf in een computer en formatteren naar NTFS. Eenmaal aan mijn computer via USB kan ik niets meer met deze schijf doen. Kan de SSD niet initialiseren en ma eem paar minuutjes kan ik de SSD ook niet meer zien. Op het scherm van de PC dan he O-)

Als ik de SSD weer in de USB van de Qnap NAS steek, dan ziet de NAS hem weer gewoon. Ik neem dus aan de hij niet kapot is.

Weet er iemand hoe ik de SSD weer 'normaal' kan formatteren voor gebruik in een computer?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Waar zie je hem niet meer? In computerbeheer -> Schijfbeheer zou je hem gewoon moeten zien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Qnap zet er meerdere partities op.
Die moet je in Windows met schijfbeheer eerst verwijderen en dan een nieuwe partitie aanmaken die Windows weer snapt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmarco
Dank voor de snelle reacties!

@LordSinclair Ik zie hem daar eventjes. En dan issie weer weg en komt niet meer terug tenzij ik hem weer opnieuw in de USB steek.

@Ben(V) Dat gaat niet omdat hij niet geinitialiseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Eventueel met diskpart daar de ssd cleanen.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
https://gparted.org/

Kun je ook een heleboel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Welke USB adapter gebruik je?
Probeer ook even op andere USB (ook 2.0) poorten indien beschikbaar.
Anders ook nog eens op een andere computer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Elmarco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:56:

@LordSinclair Ik zie hem daar eventjes. En dan issie weer weg en komt niet meer terug tenzij ik hem weer opnieuw in de USB steek.
Dat is geen goed teken, d.w..z. een veel voorkomend symptoom met SSD's die op laatste benen lopen. Je kunt even naar SMART waardes kijken hoewel dat nooit 100% uitsluitsel geeft.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmarco
Dank voor alle suggesties!

Heb alles geprobeerd maar helaas krijg ik de SSD niet uit z'n coma.

Het moet wel iets te maken hebben met de QNAP Nas. Wanneer ik de SSD weer daar op aansluit, dan werkt hij gewoon. Maar dan wel op EXT4. Haal ik de stekker er uit en probeer ik het op de PC of andere pc of laptop, dan geeft de SSD weer niet thuis.

Ik laat het even rusten en probeer het over een tijdje nog wel eens. Misschien zijn er dan ook andere met het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Elmarco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:56:

@Ben(V) Dat gaat niet omdat hij niet geinitialiseerd is.
Je moet hem dan natuurlijk initialiseren in disk management.
Start in Windows diskmanagement
Selecteer de bewusts disk
rechts klikken en initialiseer

Daarna kun je er een partitie op aanmaken en formateren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Diskpart via CMD openen als administrator. SSD aansluiten via sata en niet via usb.

code:
1
delete partition override

Die SSD is 100% nog prima in orde, omdat de Qnap hem gewoon ziet.

[ Voor 41% gewijzigd door pennywiser op 01-11-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:55:

Die SSD is 100% nog prima in orde, omdat de Qnap hem gewoon ziet.
Dat zegt op zichzelf niets. Daarbij, wat is het nou voor moeite om even naar de SMART waardes te kijken?

Feit is dat verschillende operating systems verschillend op een 'instabiele' drive reageren. Waar Windows zo'n schijf eruit gooit vind Linux het vaak prima. Dat zegt niets over de SMART die al dan wel of niet 'in orde' is. In dit geval kun je SMART even checken om te kijken of hier een mogelijke verklaring is voor de symptomen zoals beschreven in OP.

Kijk bijvoorbeeld even naar pending sectors. Windows handelt het mounten van volumes totaal anders af dan Linux en is ook dommer en koppiger waar het betreft het omgaan van leesfouten en zal op enig moment de schijf disconnecten waar Linux dat niet doet. Die niet leesbare sectoren zouden moeten terugkomen als pending.

Of SMART al dan wel of niet 'in orde' is, is niet zo binair en bovendien kan SMART informatie verschaffen die nuttig kan zijn, of SMART nu in orde is of niet. En als het allemaal in orde is heb je in elk geval een mogelijke oorzaak uitgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Stanton op 01-11-2022 14:50 ]

Joep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
S.M.A.R.T. voor een ssd is nauwelijks zinvol.
Je hebt het over pending sectors maar een ssd heeft helemaal geen sectors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
Ben(V) schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:18:
S.M.A.R.T. ios meer dan enkel pending sectors. Het is een status overzicht van de gezondheid van een HDD of SSD zoals deze zelf gemeten is. Het uitlezen hiervan kan zeker bij een SSD nuttig zijn, onder andere om te weten of er nog reserve cellen over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:18:
SMART waardes van een SSD kunnen informatie verschaffen en zijn dus m.i. zinvol. Dat ik het over sectoren heb i.p.v. pages en blocks is een beetje spijkers op laag water zoeken en idd een SSD reallocate niet per sector, maar als je graag gelijk krijgt: dat klopt.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
SSD smart media wearout percentage is eigenlijk het enige waar je op moet letten. Dat vertelt hoeveel reserve blocks er nog over zijn. De meeste consumenten SSD's komen niet eens beneden de 95%. Mijn 860 EVO heeft geen "pending sectors" waarde oid. De kans is miniem klein tot 0 dat een bepaalde andere smart waarde van deze SSD dit veroorzaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 01-11-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:21:
SSD smart media wearout percentage is eigenlijk het enige waar je op moet letten. Dat vertelt hoeveel reserve blocks er nog over zijn. De meeste consumenten SSD's komen niet eens beneden de 95%. Mijn 860 EVO heeft geen "pending sectors" waarde oid. De kans is miniem klein tot 0 dat een bepaalde andere smart waarde van deze SSD dit veroorzaakt.
SMART veroorzaakt helemaal niets, SMART is slecht informatie over wat er gebeurt.

En ik stel hierboven voor om SMART te gebruiken in combinatie met symptomen. En nee, geen pending sectoren maar wel bad blocks, uncorrectable errors, used reserved blocks, program errors, erase errors, wear level count etc.. Genoeg info te halen.

Ik stel niet voor om op een SMART warning te wachten en dan pas actie te ondernemen. Maar als er bepaalde symptomen zijn die mogelijk wijzen op degradatie van de SSD dan is SMART eigenlijk het enige dat je meer informatie kan verschaffen.

SSD foutmodes zijn vaak vrij abrupt. Als er problemen zijn en je gaat vervolgens wachten tot waardes er alarmerend uit zien ben je wellicht te laat.

Joep

Pagina: 1