Regels in Excel kleuren die voldoen aan meerdere voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik heb een Excel bestand met daarin de volgende gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiNABCfLt1WkUod-JyIxy8SbKaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q4KniMzQJ0Qq5my2H2BzKN7g.jpg?f=user_large

Nu wil ik dat cellen B1 en B2 bijvoorbeeld groen kleuren omdat ze verschillende waardes hebben. B3 t/m B5 hoeven niet te kleuren omdat die waardes gelijk zijn.

Met voorwaardelijke opmaak kun je de cellen uiteraard kleuren maar de formule om daar te komen krijg ik niet voor elkaar.

Let's get lost! I know the way

Beste antwoord (via Gassie op 27-10-2022 15:39)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begin met een hulpkolom waar je met een formule probeert te achterhalen of aan de betreffende voorwaarde wordt voldaan.

Ik denk dat je met aantal.als() of aantallen.als() een heel eind kan komen. Tel hoeveel voor die regel het nummer voor komt in kolom A. Als meer dan een, tel het aantal keer dat de combo A en B voor komt.

(Vanaf foon dus ik kan niet Excel proberen)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 07:48
Hoeveel unieke waardes heb je voor kolom B? Moeten ze allemaal een unieke kleur hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Lampiz op 27-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
Lampiz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:58:
Hoeveel unieke waardes heb je voor kolom B? Moeten ze allemaal een unieke kleur hebben?
Nee, één kleur is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Gassie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:56:
Nu wil ik dat cellen B1 en B2 bijvoorbeeld groen kleuren omdat ze verschillende waardes hebben. B3 t/m B5 hoeven niet te kleuren omdat die waardes gelijk zijn.
Ik kan even niet volgen: B1 en B2 hebben verschillende waarden, dan zou je toch verwachten dat die cellen dan ook een verschillende kleur moeten krijgen? Bij voorkeur de kleur die in de cel vermeld staat, lijkt mij. En heeft kolom A geen betekenis?

[ Voor 9% gewijzigd door dix-neuf op 27-10-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
dix-neuf schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Ik kan even niet volgen: B1 en B2 hebben verschillende waarden, dan zou je toch verwachten dat die cellen dan ook een verschillende kleur moeten krijgen? Bij voorkeur de kleur die in de cel vermeld staat, lijkt mij. En heeft kolom A geen betekenis?
Waar ik naar op zoek ben is:
- Als in kolom A een waarde meerdere keren voorkomt (dat geldt dus zowel voor 123 als 456)
- Dan moet er in de betreffende regels in kolom B gekeken worden of de waarden gelijk zijn of verschillen

Dus in A1 en A2 zijn de waarden gelijk. Zijn in B1 en B2 de waarden gelijk? Nee --> kleuren / Ja --> geen kleur Aangezien B1 en B2 niet gelijk zijn moeten ze dus gekleurd worden.

Regels 3,4 en 5 kleuren niet. In kolom A komt weliswaar de waarde 456 meerdere keren voor maar B3, B4 en B5 zijn gelijk.

De kleur die de cel krijgt is niet belangrijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begin met een hulpkolom waar je met een formule probeert te achterhalen of aan de betreffende voorwaarde wordt voldaan.

Ik denk dat je met aantal.als() of aantallen.als() een heel eind kan komen. Tel hoeveel voor die regel het nummer voor komt in kolom A. Als meer dan een, tel het aantal keer dat de combo A en B voor komt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gassie
F_J_K schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:21:

Daar ben ik prima mee geholpen, dank!

Twee hulpkolommen en vervolgens met voorwaardelijke opmaak aangegeven dat als D minus E ongelijk aan nul is, dat de cel dan gekleurd moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCz1cT9D1c51aS7qxEMqPj2TvEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TwPcp7huvyPHmqHAFcyuwpKe.jpg?f=user_large

Pagina: 1