Hoi medetweakers,
Al enige tijd draai ik mijn eigen mailservers op verschillende VPS'en. Sinds deze week heb ik een mailserver draaien gebaseerd op Modoboa. Normaal gesproken filter ik bepaalde headers uit de uitgaande berichten, omdat ik sommige gegevens niet met anderen wil delen. Het gaat daarbij om het IP-adres van de verzendende PC of telefoon (in de vorm van de eerste "Received"-header), maar ook headers als X-Originating-IP, X-Mailer of User-Agent.
Bij deze installatie krijg ik dit echter niet werkend. De betreffende headers blijven gewoon in uitgaande mailberichten meegestuurd worden.
Ik heb verschillende guides op internet gevolgd, zelf e.e.a. proberen uit te pluizen met de Postfix-documentatie, en met trial-and-error i.c.m. boerenverstand geprobeerd. To no avail. Kunnen julile meedenken?
/etc/postfix/header_checks:
Snippet uit /etc/postfix/main.cf:
Snippets uit /etc/postfix/master.cf:
Tevens heb ik de package postfix-pcre geinstalleerd op de server.
Hoe krijg ik deze filtering werkend?
Al enige tijd draai ik mijn eigen mailservers op verschillende VPS'en. Sinds deze week heb ik een mailserver draaien gebaseerd op Modoboa. Normaal gesproken filter ik bepaalde headers uit de uitgaande berichten, omdat ik sommige gegevens niet met anderen wil delen. Het gaat daarbij om het IP-adres van de verzendende PC of telefoon (in de vorm van de eerste "Received"-header), maar ook headers als X-Originating-IP, X-Mailer of User-Agent.
Bij deze installatie krijg ik dit echter niet werkend. De betreffende headers blijven gewoon in uitgaande mailberichten meegestuurd worden.
Ik heb verschillende guides op internet gevolgd, zelf e.e.a. proberen uit te pluizen met de Postfix-documentatie, en met trial-and-error i.c.m. boerenverstand geprobeerd. To no avail. Kunnen julile meedenken?
/etc/postfix/header_checks:
code:
1
2
3
4
5
| /^Received:(.*?)with ESMTPSA(.*?)/ REPLACE Received: from authenticated-user (mijnHostname [mijnIP]) by mijnHostname (Postfix) with ESMTPSA$2 /^X-Originating-IP:/ IGNORE /^X-Mailer:/ IGNORE /^Mime-Version:/ IGNORE /^User-Agent:/ IGNORE |
Snippet uit /etc/postfix/main.cf:
code:
1
2
| header_checks = regexp:/etc/postfix/header_checks mime_header_checks = regexp:/etc/postfix/header_checks |
Snippets uit /etc/postfix/master.cf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| submission inet n - - - - smtpd -o syslog_name=postfix/submission -o smtpd_tls_security_level=encrypt -o tls_preempt_cipherlist=yes -o smtpd_sasl_auth_enable=yes -o smtpd_reject_unlisted_recipient=no -o smtpd_client_restrictions=permit_sasl_authenticated,reject -o smtpd_helo_restrictions= -o smtpd_sender_restrictions=reject_sender_login_mismatch -o milter_macro_daemon_name=ORIGINATING -o cleanup_service_name=ascleanup -o smtpd_proxy_filter=inet:[127.0.0.1]:10026 # En verderop: cleanup unix n - - - 0 cleanup ascleanup unix n - - - 0 cleanup -o header_checks=pcre:/etc/postfix/header_checks_submission |
Tevens heb ik de package postfix-pcre geinstalleerd op de server.
Hoe krijg ik deze filtering werkend?